Spijkenisse 1979 - 2006

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Spijkenisse 1979 - 2006

Bericht door Mark » do 06 jul 2006, 19:08

Vandaag stond er in het huurdersblad een plattegrond uit Spijkenisse van 1979. Voor de geintresseerde heb ik hem even online gezet:

1979:
Afbeelding

2006:
Afbeelding

Vergelijk tussen 1979 en 2006. De zwart gearceerde gedeelte bestond toen al e4n nu nog. De rode zijn oude bedrijventerreinen die niet meer bestaan. De blauwe wegen zijn wegen die in 1979 bestonden en nu nog bestaan. De groene wegen zijn fietspaden geworden.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 jul 2006, 19:20

Zoek de twee verschillen :)

Ja, plattegronden van groeigemeenten doen het goed. Ik denk dat vergelijkingen van meer plaatsen leuk zouden zijn (Barendrecht, Hoofddorp, Almere).

Ik ben eind 1979 in Spijkenisse komen wonen, de straat waar ik toen woonde staat daar nog niet op. Ik ken Spijkenisse natuurlijk erg goed, daarom is dit wel leuk.

Wetenswaardigheidje: Net niet op de kaart zichtbaar, maar linksonderaan moet staan 'Polder Braband' (Ja, met een 'd'). Iets dat veel verwarring opleverde in schrijfwijzen met de provincie. Toen ik er net woonde reden er nog bussen rond (RET, pas later werd het ZWN) die naar Spijkenisse Braband reden. Die naam is nu eigenlijk behoorlijk onbekend in Spijkenisse.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 06 jul 2006, 21:47

Leuk :)

In 1979 waren er vast nog niet zoveel bereikbaarheidsproblemen :lol:
Waarneer is de metro eigenlijk aangelegd?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 06 jul 2006, 21:57

Verderop in dat boekje staan enkele krantknipsels uit 1981 (te klein om in te scannen) over de doortrekking van de metro naar Hellevoetsluis. Daarbij waren het Rijk, Provincie bestuur en Spijkenisse op tegen (redenen kan ik niet vinden, misschien weet Erwin die?). Je kan dus ongeveer afleiden dat de metro in 1981 is gekomen. Overigens is de discusie van de metro naar Hellevoetsluis/Zuidland af en toe eens actueel.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 06 jul 2006, 22:13

WikiPedia schreef:Vanaf 25 april 1985 rijdt de Erasmuslijn door tot Spijkenisse.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 jul 2006, 1:00

Verderop in dat boekje staan enkele krantknipsels uit 1981 (te klein om in te scannen) over de doortrekking van de metro naar Hellevoetsluis. Daarbij waren het Rijk, Provincie bestuur en Spijkenisse op tegen (redenen kan ik niet vinden, misschien weet Erwin die?). Je kan dus ongeveer afleiden dat de metro in 1981 is gekomen. Overigens is de discusie van de metro naar Hellevoetsluis/Zuidland af en toe eens actueel.
Drie jaar geleden heb ik me qua studie bezig gehouden met een snelbusverbinding Hellevoetsluis - Rotterdam Zuidplein, en dan in hoeverre deze verbinding met de nodige 'upgrades' de (toenemende) vervoersbehoefte zou kunnen voorzien ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 jul 2006, 6:49

Ik zat toen in de brugklas toen de metro ging rijden (vlak bij mijn school), dus 1985 kan idd goed kloppen. Een verademing om sindsdine snel in Rotterdam te zijn (alhoewel de files destijds niet zo groot waren als nu).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 07 jul 2006, 11:04

Bonusje:

Afbeelding

De weg bovenin is de Groene Kruisweg. De weg rechtsonder geloof ik de Groenewoudlaan.

En dan ook nog eens goed nieuws :D

Afbeelding

De Baljuwlaan en de Schenkelweg zijn goed te zien op de kaart van 2006.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 jul 2006, 11:23

Aanvulling op de luchtfoto:

In het midden geheel aan de rechterkant zie je een T-splitsing:
Afbeelding

Daar net links van zie je een fietsbruggetje, daar vanaf is deze foto genomen:
Afbeelding

Mijn foto's zijn van 1979 of 1980.

Autosnelwegen.net