Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Moderator: Moderatoren

Welk land scoort het best?

België
3
3%
Nederland
29
28%
Frankrijk
23
22%
Duitsland
38
37%
Italië
0
Geen stemmen
Zwitserland
5
5%
ander land (welk ?)
5
5%
 
Totaal aantal stemmen: 103

joejojo
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 24 okt 2007, 15:32

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door joejojo » vr 09 nov 2007, 15:29

Persoonlijk vind ik de aanwijzingen op de Hongaarse (snel)wegen het beste.
Groene borden zijn naar mijn mening rustgevender en de reflecties ervan in de nacht zijn top.

NL is zeker een goede twee, maar de borden worden te druk met naamplaatsen, terwijl men vroeger vaak max. drie plaatsen op 1 bord aangaf.

Duitsland is goede derde. Plaatsen worden op grote afstand algoed aangegeven.

Zelfs Roemenie (waar ik woon) stelt me over het algemeen op de hoofdwegen en secundaire wegen niet teleur.
Op de paar snelwegen moet men er wel heel snel wat meer plaatsnaamborden bijplaatsen, want bij elke afrit staat het (in ieder geval op de A1) vaak niet aangegeven waar je naar toe moet.
Dit zal binnenkort ook wel verleden tijd zijn, want met EU gelden wordt de A1 in snel tempo verbeterd.

Groet,

Joejojo

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door Snelwegenkenner » do 03 jan 2008, 11:13

Van Nederland zou ik de handwijzers overnemen, van Belgie de verlichting, van Duitsland het uiterlijk van de bewegwijzering en het systeem en van Frankrijk de kleur van de bewegwijzering (groen op N-wegen en blauw op A wegen).

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door JeroenF1 » vr 04 jan 2008, 20:02

^^
En dan krijg je óf een Europese bewegwijzering of één grote hutspot van borden en kleuren door elkaar. ;)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door mhkamp » vr 04 jan 2008, 22:24

Vanaf de Noordwesthoek staat Oberausen aangegeven. Vreemd vind ik dat deze niet terugkomt op de langeafstandentabel. Hoe zit dat met bijvoorbeeld Hamburg en / of Berlijn?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jun 2008, 20:00

Zwitserland heeft absoluut bij mij de voorkeur! Groen en Blauw is een schitterende combinatie! :D
Verder zijn de wegwijzers prettig van grote. De pijlen zijn goed. Kortom Top! Een echt schitterend systeem!

Verder is Luxemburg ook wel aardig, maar niet echt geweldig. Duitsland staat bij bij op de tweede plaats. Heeft ook goed wegwijzer systeem. Italië is ook wel aardig, alhoewel het in de wat armere gebieden het allemaal wat rommelig word. Maar in Noord-Italië ziet het er prima uit! :D

Nederland staat bij mij laag, omdat het er te 'standaard' uitziet, en alles borden maar blauw zijn (behalve bij wegwerkzaamheden). Autosnelweg en autoweg moeten een andere kleur hebben als een gewone 80 km/h of 50 km/h weg (vind ik persoonlijk). In iedergeval moet de autosnelweg een andere kleur hebben om beter onderscheid te maken. De nieuwe wegwijzers van Nederland zijn absoluut een vooruitgang (ook al is er nog genoeg aan te doen), maar de kleuren blijven nog steeds allemaal blauw. En dat vind ik een groot minpunt!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door MA60 » ma 23 jun 2008, 1:03

Hoewel ik twijfelde tussen Nederland en Frankrijk heb ik toch voor Frankrijk gekozen vanwege de vorm, layout en de kleuren al heb ik een grotere voorkeur voor US interstate lettertype dan voor het Franse Arial. Vooral het zwarte afritsymbooltje op een witte achtergrond is prachtig toch vkan ik gerust de Nederlandse borden op een gedeelde 2de plaats zetten. Bijna even goed als Frankrijk dus.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door JeroenF1 » ma 23 jun 2008, 12:06

MA60 schreef:het Franse Arial.
Heb ik iets gemist? Dat heette toch "Caractères"?
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door waldo79 » ma 23 jun 2008, 12:39

Als het Franse lettertype lijkt op Arial kan ik me redenering van MA60 voorstellen.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door JeroenF1 » ma 23 jun 2008, 14:06

^^
Het lijkt niet erg op elkaar. ;)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door Alfa » vr 27 jun 2008, 15:37

Daar het Franse lettertype enkel in blokletters voorkomt wordt de indruk gewekt dat 'Caractères' en Arial hemelsbreed van elkaar verschillen. Toch kan je bij nader onderzoek niets anders besluiten dan dat Caractères op Arial gebaseerd moet zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welk land geniet jouw voorkeur van bewegwijzering ?

Bericht door Pino » vr 27 jun 2008, 16:13

Of het nou meer op Arial is gebaseerd dan op enig ander scheefloos lettertype zou ik nog eens wat nader moeten onderzoeken, maar verder heb je wel een punt. Italië en Groot-Brittannië gebruiken ook feitelijk hetzelfde lettertype. Alleen omdat Italië haar Transport volledig in kapitalen op de borden neerzet en Engeland niet zie je niet dat het om (vrijwel) hetzelfde lettertype gaat.

Gesloten