A 208

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

A 208

Bericht door Vinny » zo 01 mei 2005, 8:46

In de quizz werd gesteld dat de N 208 vroeger autosnelweg was. Nou ken ik die weg een klein beetje, en sinds jaar en dag houdt de A 208 op bij de afrit Santpoort. Liep de A 208 vroeger verder door of is het stuk tussen Santpoort en Velserbroek inmiddels geen snelweg meer?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 02 mei 2005, 12:52

Dat stukje A208 bestaat volgens mij nog steeds. In het verlengde ligt de N208 tot Haarlem-Zuid. Vanaf dat punt had de weg verder rechtdoor gemoeten, naar de huidige N206, en waarschijnlijk bij Leiden op de bestaande A44 moeten aansluiten. Deze weg was geheel als autosnelweg voorzien denk ik, kijk ook naar de huidige N206 (Vogelenzang - Rijsburg): die weg is daar erg breed (hoewel 2 rijstroken) en ook de kunstwerken zijn op "snelweg breedte" aangelegd.

Even iets anders: de huidige N205 (of is het N22?) van Rottepolderplein langs Hoofddorp naar Nieuw-Vennep zou bij een verdere uitbreiding van Schiphol, Hoofddorp en Nieuw-Vennep tot autosnelweg (A22) worden uitgebouwd en worden verlengd tot de A44. Vandaar ook dat de oude A9 door de Velsertunnel het nummer A22 heeft gekregen. Dit heb ik meen ik ooit ergens gelezen, maar ik weet niet of dat klopt.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 02 mei 2005, 13:07

De combinatie A208/N208 is een bestaande combinatie. Datgene wat nu N208 is, is nooit A208 geweest. Tussen de Jan Gijzenkade en de A22 is het A208.

De weg door de westelijke Haarlemmermeer was oorspronkelijk onderdeel van de Stamweg; rijksweg 16 tussen Terbregseplein en Den Helder. Op een gegeven moment is besloten om het gedeelte van rijksweg 16 tussen Terbregseplein en de Haarlemmermeer en het gedeelte noordelijk van Assendelft te schrappen. Het restant tussen Kaag en Heemskerk werd "rijksweg 22" gedoopt. Dat kon, want de orospronkelijke rijksweg 22 (Waterlinieweg Utrecht) werd inmiddels niet meer beschouwd als hoofdwegennet en had een ander nummer gekregen.
Bij het vraagstuk A22 kwam al snel de vraag boven wat men aan moest met de dubbelstracering met rijksweg 6 (A9) tussen Boesingeliede en Velserbroek. Uitkomst: niet bouwen. Dus bestond "weg 22" voortaan uit 2 delen: Heemskerk - Velserbroek met Wijkertunnel, en Rottepolderplein - Kaag.

De besluitvorming rondom de Wijkertunnel ging onder druk van de dagelijkse files voor de Velsertunnel sneller dan de besluitvorming over de A22 door de Haarlemmermeer. De laatste werd vervolgens na het afketsen van de projectnota A22 door het Rijk in studie genomen als N22. Dat leidde ook tot niets. Vervolgens heeft de provincie het stokje overgenomen en een studie naar de N22 uitgevoerd. De weg is vervolgens snel aangelegd, zodat deze nog voor de Floriade van 2002 gereed zou zijn. Daarbij is de weg in het provinciale nummerschema terecht gekomen als N205.
Het in 1996 gerealiseerde deel door de Wijkertunnel lag ingeklemd tussen delen van de A9 en is ook de kortste en meest logische routes tussen de knooppunten Velsen en Beverwijk. Daarom werd met de dag van opening van de Wijkertunnel de nummering gewijzigd. De route door de Velsertunnel was niet langer de A9, maar A22. De aangelegde A22 ging direct onder het nummer A9 in bedrijf.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 mei 2005, 13:35

Daarom werd met de dag van opening van de Wijkertunnel de nummering gewijzigd.
Helaas was het nummer op de bewegwijzering al een jaar eerder veranderd. Door mijn vader zo treffend verwoord: "Wat krijgen we nòù??"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 02 mei 2005, 13:56

Rene schreef:De weg is vervolgens snel aangelegd, zodat deze nog voor de Floriade van 2002 gereed zou zijn.
En dat ging heel snel, herinner ik me.

Ik vraag me toch langzaam het volgende af: de huidige N205 ligt dus als ik je goed begrijp min of meer op het trace van de vroeger voorgestelde stamweg. Een verklaring van de snelle bouw zou dan m.i. kunnen zijn dat het trace van de stamweg jarenlang in het bestemmingsplan heeft gestaan, misschien was zelfs alle grond die voor de aanleg nodig was al in bezit van de gemeente / provincie / rijk!

En zo zijn er meer voorbeelden: in hoeverre volgt het trace van de in aanleg zijnde HSL-lijn het trace van de stamweg? Ik weet nog een paar voorbeelden te noemen, maar daar kan ik momenteel niet zo gauw opkomen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 02 mei 2005, 14:08

Hajo schreef:
Rene schreef:Een verklaring van de snelle bouw zou dan m.i. kunnen zijn dat het trace van de stamweg jarenlang in het bestemmingsplan heeft gestaan, misschien was zelfs alle grond die voor de aanleg nodig was al in bezit van de gemeente / provincie / rijk!

En zo zijn er meer voorbeelden: in hoeverre volgt het trace van de in aanleg zijnde HSL-lijn het trace van de stamweg? Ik weet nog een paar voorbeelden te noemen, maar daar kan ik momenteel niet zo gauw opkomen.
Volgens mij is dat niet het geval. Zeker niet omdat het tracé van de N205 behoorlijk afwijkt van het Stanwegtracé. Bijvoorbeeld bij het badkuiptracé om Hoofddorp-west en bij de aansluiting op de oude A205. Bovendien zijn veel "overbodige" stukken grond die op basis van oude rijkswegenplannen ooit waren aangekocht eind jaren '80 verkocht.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 02 mei 2005, 16:54

Wordt de A208 eigenlijk gedegradeerd of zijn daar (gelukkig) nog geen plannen voor?

We hebben gisteren gezien bij de A348 dat provincies best een snelweg kunnen beheren, dus... :)

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » ma 02 mei 2005, 17:28

Hajo schreef:Ik vraag me toch langzaam het volgende af: de huidige N205 ligt dus als ik je goed begrijp min of meer op het trace van de vroeger voorgestelde stamweg. Een verklaring van de snelle bouw zou dan m.i. kunnen zijn dat het trace van de stamweg jarenlang in het bestemmingsplan heeft gestaan, misschien was zelfs alle grond die voor de aanleg nodig was al in bezit van de gemeente / provincie / rijk!
Nee, het Rijk had oorspronkelijk helemaal geen zin om deze weg aan te leggen. De gemeente Haarlemmermeer dreigde vervolgens om de procedure rond de aanleg van de 6e Schipholbaan jarenlang te vertragen, waarop het Rijk eieren voor z'n geld koos... Een door Haarlemmermeer afgedwongen ruil, dus.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 mei 2005, 20:07

ViaHaaren schreef:Wordt de A208 eigenlijk gedegradeerd of zijn daar (gelukkig) nog geen plannen voor?

We hebben gisteren gezien bij de A348 dat provincies best een snelweg kunnen beheren, dus... :)
Er is nu een onderzoek gaande of de snelheid verlaagd moet worden vanwege de geluidsoverlast. Of dat een degradatie inhoudt durf ik niet te zeggen. Maar zodra het onderzoek klaar is zullen we het weten :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 mei 2005, 8:17

Wanneer komen de eerste verkeersdrempels? :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 11 mei 2005, 9:10

Palance schreef:Wanneer komen de eerste verkeersdrempels? :evil:
Dat ligt voor de hand:

In 2006 Vmax naar 80
In 2007 binnen de bebouwde kom gebracht: Vmax naar 70
In 2008 gelijkvloers kruispunt erbij: Vmax naar 50
In 2009 Wegens erffunctie voor belendende percelen versmald naar 2x1 met slingers, drempels, plateaus en Zone-30.
In 2010 komen we erachter dat de uitstoot ter plekke is ver-tig-voudigd. Hoe zou dat nou kunnen hebben gebeuren ? :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 mei 2005, 10:04

Geen extra uitstoot voor vrachtwagens: In Rotterdam liggen tegenwoordig flexibele drempels, die bij een bepaald gewicht doorbuigen: Automobilisten moeten wel afremmen, maar zwaar verkeer kan zonder problemen doorrijden. :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 11 mei 2005, 10:31

Palance schreef:Geen extra uitstoot voor vrachtwagens: In Rotterdam liggen tegenwoordig flexibele drempels, die bij een bepaald gewicht doorbuigen: Automobilisten moeten wel afremmen, maar zwaar verkeer kan zonder problemen doorrijden. :)
Geen wonder dat het aantal PC-Hoofttractoren van meer dan 1500 kg zwaar aan het toenemen is...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 11 mei 2005, 17:55

Palance schreef:Geen extra uitstoot voor vrachtwagens: In Rotterdam liggen tegenwoordig flexibele drempels, die bij een bepaald gewicht doorbuigen: Automobilisten moeten wel afremmen, maar zwaar verkeer kan zonder problemen doorrijden. :)
Dat is wel een oplossing en dan is het te hopen dat de veren steeds flexibeler worden. :twisted:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 11 mei 2005, 18:02

ViaHaaren schreef:
Dat is wel een oplossing en dan is het te hopen dat de veren steeds flexibeler worden. :twisted:
We gaan wel erg offtopic, maar dan doe ik er even een schepje bovenop:
Hulpdiensten kunnen er ook zonder snelheidsverlies overheen, terwijl die niet zo zwaar zijn. Zie ook het nieuwsbericht van Verkeerskunde.nl: http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actue ... -nie.shtml

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 12 aug 2005, 23:32

Al eerder op de kiek gezet bij Harry, maar provincie Noord Holland is er blijkbaar nog blij mee ook :twisted:
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 aug 2005, 15:57

Hm, volgens bij doet de provincie N-H hier ideeën op van onze sites. Het staat me bij dat ze ene keer een foto van René hebben gebruik tin een nieuwsitem - zonder toestemming wel te verstaan. Er zit daar dus iemand zonder inspiratie en haalt blijkbaar veel van onze sites af.

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 13 aug 2005, 16:00

Uhh nee, de provincie Noord-Holland gebruikt zijn eigen foto's, en inderdaad ze gebruiken een foto met een gele a208. In meerdere documenten wordt deze foto gebruikt.

En die foto van René is door RTV N-H gebruikt

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 aug 2005, 16:01

mavas schreef:Uhh nee, de provincie Noord-Holland gebruikt zijn eigen foto's, en inderdaad ze gebruiken een foto met een gele a208. In meerdere documenten wordt deze foto gebruikt.

En die foto van René is door RTV N-H gebruikt
Een kwestie van de klok en de klepel dus ;)

Autosnelwegen.net