Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.
Moderator: Moderatoren
-
tovm74
- autoweg
Bericht
door tovm74 » wo 24 aug 2011, 11:15

Dat is het vak Turnhout - Grens
Tijdens de aanleg van de E34 is die in vakken onderverdeeld met telkens een andere aannemer EN ook telkens een andere manier van aanleg.
Vooral op het vlak van de richting van de bewapening van het beton (Dwars op de rijrichting, met de rijrichting mee, diagonaal, enz), dit om te kijken wat de beste techniek was.
(Btw: de grootvader van mijn vrouw heeft meegeholpen bij de aanleg op het stuk tussen Turnhout en de grens)
In het artikel gaat het over het vak Zoersel - Turnhout waar met betonplaten is gewerkt.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » wo 24 aug 2011, 11:17
Wimpie24 schreef:
De laatste keer dat ik erover reed heb ik volgens mij toch doorlopend beton gezien? Het kan wel zijn dat op sommige stukken achteraf nog spleten geslepen zijn in het beton omdat het begon te barsten. Dat hebben ze op sommige hellingen bij de E314 ook moeten doen. Ook ontstaan uiteraard platen door herstellingen.
Op foto ziet het er alleszins ook zo uit

Dat is bij Postel, een stuk voorbij het deel dat gerenoveerd gaat worden. In mijn herinnering is er voor Turnhout ook een deel met oudere betonplaten, dat echt slecht is. Het artikel spreekt over het deel tussen Zoersel en Turnhout. Dat er bij Postel geen betonplaten liggen betekent nog niet dat dat voor de hele E34 tussen Ranst en de grens bij Postel geldt.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » wo 24 aug 2011, 11:19
Uit een fotoreeks van daviedoff:

Lijkt me wel duidelijk dat dit betonplaten zijn...
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » wo 24 aug 2011, 11:28
Ik wist het zelf ook niet meer zo goed eigenlijk, maar vooral op de foto vanop de parking Gierle zie je inderdaad betonplaten, en bij Postel ziet het er als doorlopend beton uit. Dat verklaart ook het verschil in kwaliteit: het doorlopend betongedeelte is eigenlijk nog in goede staat met bijna geen putten, het maakt enkel veel lawaai en zeker als je vanuit Nederland komt binnenrijden met een A67 in ZOAB is de "schok" dan erg groot

.
Maar in elk geval: hoe dichter naar Antwerpen, hoe slechter. Denk dat dit wegvak wel meedingt naar "slechtste snelweg van Vlaanderen", samen met een ander stukje E34 tussen Antwerpen-Linkeroever en Melsele.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » wo 24 aug 2011, 11:37

Van de Vlaamse snelwegen die ik ken vind ik dat stuk E34 ten westen van Antwerpen echt slecht, daar hobbel je echt alle kanten op. Die dingt wat mij betreft ook mee naar de titel 'Slechtste snelweg van België'.

Dit deel E34 met betonplaten tussen Zoersel en Turnhout is ook niet geweldig, maar niet zo slecht als ten westen van Antwerpen. In mijn herinnering was het laatste deel vanaf Turnhout naar de grens best goed. Het betonwegdek was erg luidruchtig, maar wel vlak.
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » wo 24 aug 2011, 14:40
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 24 aug 2011, 14:47

Bij Turnhout verandert het wegdek vanaf de brug over de spoorweg. Ervoor is het wegdek in veel slechtere staat dan erna! Op de brug ligt trouwens een laag asfalt die ook niet al te best is...
http://maps.google.be/?ll=51.29747,4.92 ... 18&vpsrc=6
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » wo 24 aug 2011, 14:48

Klopt, het contrast met de vernieuwde E313 is groot

I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
-
tovm74
- autoweg
Bericht
door tovm74 » wo 24 aug 2011, 14:49
Zoals ik al zei, men heeft tijdens de aanleg verschillende manieren gebruikt.
De foto's die wimpie24 toont zijn allemaal van het vak tussen Turnhout en de grens.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 24 aug 2011, 14:55
Wimpie24 schreef:
Klopt, het contrast met de vernieuwde E313 is groot

Daar ligt asfalt

De zone waar nu werken gaande zijn, daar komt wel (doorlopend gewapend en geluidsarm) beton.
Ik zou het wel interessant vinden om een keer een kaartje te zien/maken van de wegdektypes op het Belgische snelwegennet. Enkel dan asfalt of beton, want anders wordt dit wel erg lastig. Voelt niemand zich geroepen?

-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » wo 24 aug 2011, 14:57

Ik had het over het stuk in Limburg dat nu in beton heraangelegd wordt

Ik wil dat kaartenspul wel maken maar daarvoor heb ik wel actuele gegevens nodig, met die 4 jaar oude beelden van Google Maps ben ik niets

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 24 aug 2011, 15:04
Wimpie24 schreef:Ik wil dat kaartenspul wel maken maar daarvoor heb ik wel actuele gegevens nodig, met die 4 jaar oude beelden van Google Maps ben ik niets

Dan komt het er op aan gegevens te verzamelen.
Ik stel voor dat we hierover verder gaan in het onderstaande topic, dan kunnen we het hier verder hebben over de E34.
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=8792
-
Mikhail
- expressweg
Bericht
door Mikhail » wo 24 aug 2011, 18:55
vynkce schreef:Nogmaals slecht nieuws over de E34:
Gazet van Antwerpen 24-08-2011 schreef:Vlaams gewest wil stuk E34 oplappen in 2012
De administratie Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams gewest wil volgend jaar e en stuk van de E34 oplappen. Het gaat om het gedeelte in de richting van Eindhoven. Tussen Zoersel en Turnhout is het wegdek in heel slechte staat. Op verschillende plaatsen zit de snelweg vol scheuren en kuilen. AWV wil de ergste schade volgend jaar oplappen. "Op het gedeelte hebben we een structureel onderhoud gepland. Het is geen volledige heraanleg, maar we gaan de slechtste stukken herstellen. Die zijn vooral te vinden op het rechterbaanvak, omdat daar het meeste vrachtverkeer passeert. De werken nemen wellicht een maand in beslag. Afsluiten is niet nodig, maar op de plaatsen van de werken zal er wel enige hinder zijn. "Waarschijnlijk zullen we daar werken met tijdelijke versmallingen" zegt Erika Decorte van AWV. De exacte timing van de werken is nog niet bekend, maar de werken zullen vermoedelijk in het voorjaar plaatsvinden.
Het werd zowat tijd dat men aan de E34 iets ging doen... maar waarom geen structureel onderhoud zoals op de E17 in Gent?? Of kost dit teveel, en is er in deze regio te weinig aan middelen en geld voorzien? Als er geen volledige renovatie gepland staat, dan mag men toch tenminste een onderhoud doen van de vangrails, bebording en een nieuwe laag asfalt...
-
denne007
- autoweg
Bericht
door denne007 » wo 24 aug 2011, 23:37

op de site wegenwerken. be heb ik ook zien staan dat ze van plan zijn de verlichting in de middenberm tussen turnhout en de grens te vervangen. en ook de betonnen verlichtingspalen bij enkele afritten.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » do 25 aug 2011, 10:13

Dat was al eerder ter sprake gekomen
vynkce schreef:Ik heb gisteren gezien dat de verlichtingspalen aan de op- en afrit van Oelegem (19) allemaal vervangen zijn door nieuwe exemplaren. Het is de bedoeling dat dit ook gebeurt voor de andere op- en afritten de komende twee maanden.
-
Mikhail
- expressweg
Bericht
door Mikhail » vr 26 aug 2011, 15:19
Akkoord, maar dus enkel nieuwe verlichtspalen aan de op en afritten? Aangezien de Vlaamse overheid toch niet meer gaat investeren in algemene verlichting op de snelweg tussen op en afritten verwacht ik dus ook niet dat men het over het hele stuk gaat vernieuwen, maar gewoon afbreken en aan de op en afritten vernieuwen.
-
Wimpie24
- expressweg
Bericht
door Wimpie24 » vr 26 aug 2011, 16:30

Dat is niet volledig correct, veel mensen denken dat het nieuwe lichtplan inhoudt dat verlichting ook effectief verwijderd/niet meer onderhouden wordt. Dat klopt niet, het nieuwe lichtplan houdt enkel het
uitlaten van verlichting op
sommige stukken snelweg in. De infrastructuur blijft echter behouden en wordt daar waar nodig vervangen zodat bij gevaarlijke weersomstandigheden of een ramp de verlichting gewoon terug aan kan gezet worden. Dat is ondertussen al enkele keren gebeurd in de afgelopen weken.
-
Mikhail
- expressweg
Bericht
door Mikhail » vr 26 aug 2011, 17:07
Ja MAAR, binnen enkele jaren is het de bedoeling dat op de wegen waar geen 'dynamisch' verlichting gepland staat volgens de Vlaamse overheid de verlichting voorgoed (lees: definitief) verdwijnt. En dan denk ik dus aan de E34 tussen Oelegem en Nederlandse grens maar ook evengoed de E19 tussen Brussel en Antwerpen.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » vr 26 aug 2011, 18:22

Letterlijk werd er gezegd dat men het op de plekken die niet dynamisch verlicht worden zal bekijken of de palen konden verdwijnen. Ik denk dat de soep niet zo heet zal opgedronken worden als ze opgediend is. Nu al is er kritiek op het lichtplan.
Mikhail schreef:maar ook evengoed de E19 tussen Brussel en Antwerpen.
Nog even het kaartje erbij genomen:
Tussen Antwerpen en Brussel zal er zelfs volgens het huidige lichtplan dus altijd verlichting blijven staan. En dat is m.i. maar goed ook.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » za 22 okt 2011, 14:29
Er wordt onderzocht of de industriezone "Hoge Mouw" een aparte op- en afrit moet krijgen van de E34 bij Retie/Arendonk. De studie moet in 2012 klaar zijn.
-
denne007
- autoweg
Bericht
door denne007 » ma 24 okt 2011, 18:23
een extra afrit zou wel makkelijk kunne via die belachelijk lange op- en afrit.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » di 25 okt 2011, 19:34
Die afrit kan gelijk meegenomen worden met de algehele opknapbeurt van de E34.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » wo 16 nov 2011, 9:44
N-VA Kempen schreef:N-VA Kempen vraagt snelle heraanleg E34
De E34 tussen Turnhout en de Nederlandse grens is in slechte staat. N-VA Kempen kaartte dit bij monde van Vlaams volksvertegenwoordiger en Dessels burgemeester Kris Van Dijck (N-VA) aan bij Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. In haar antwoord laat de minister verstaan dat deze werken zich inderdaad opdringen, maar nog niet zijn ingepland.
“De E34 tussen Ranst en de Nederlandse grens is in slechte staat. Vooral het stuk van Ranst tot Turnhout is dringend aan vervanging toe. Maar eigenlijk zou heel het stuk tot aan de grens moeten aangepakt worden. Wanneer je auto niet meer rammelt, weet je dat je in Nederland bent,” aldus Van Dijck. Hij vroeg aan Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits om een stand van zaken.
In haar antwoord laat Crevits verstaan dat een structureel onderhoud tussen Ranst en Turnhout en een overlaging met asfalt tussen Turnhout en de Nederlandse grens om het wegverkeerlawaai te reduceren, in voorbereiding zijn. Toch zijn de werken in functie van de beschikbare middelen nog niet ingepland en is er nog geen zicht op de concrete timing.
Kris Van Dijck: “Ik ben tevreden dat de minister akkoord is dat structureel ingrijpen noodzakelijk is. Dat dit geld kost en keuzes vraagt is evident, zeker in financieel moeilijke tijden. Toch dring ik er bij de minister op aan dat hieraan prioriteit wordt verleend en dat de werken zo snel mogelijk worden ingepland. Iedereen die recent over de E34 reed, ziet in dat daar dringend iets moet gebeuren.”
Kris Van Dijck
Vlaams parlementslid N-VA
(Ik durf met enige trots zeggen dat ik voor de achtergrond gezorgd heb van deze parlementaire vraag

)
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » vr 18 nov 2011, 15:38
Gazet van Antwerpen 18-11-2011 schreef:Vlaanderen plakt geen datum op heraanleg E34
Iets oudere Kempenaars herinneren zich dat de vroegere E313 door het gebots over de oneffen betonplaten de liefkozende bijnaam van arbortussnelweg had. Die E313 ligt er intussen netjes bij, maar nu lijkt de E34 in de Kempen die reputatie overgenomen te hebben. Tussen Ranst en Nederland daveren de automobilisten uit hun zetel. Op de grens met onze noorderburen verandert die betonnen cakewalk in een biljartlaken van asfalt.
"Wanneer je auto niet meer rammelt, weet je dat je in Nederland bent", grapt Vlaams volksvertegenwoordiger en Dessels burgemeester Kris Van Dijck (N-VA). Hij wilde van Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) weten of er ingrepen gepland zijn.
De minister liet weten dat het Agentschap Wegen en Verkeer een structureel onderhoud voorbereidt voor het deel van de E34 tussen Ranst en Turnhout. Voor het stuk tussen Turnhout en de Nederlandse grens plant de overheid een overlaging in asfalt. Dat moet ook het verkeersgeluid dempen.
Eén nadeel: de plannen mogen dan in voorbereiding zijn, een timing of kredieten zijn er nog niet. "Ik dring er toch op aan dat hieraan prioriteit wordt verleend en de werkzaamheden zo snel mogelijk worden ingepland", zegt Van Dijck.
-
Cartman
- dorpsstraat
Bericht
door Cartman » ma 21 nov 2011, 19:33
Alfa schreef:
Letterlijk werd er gezegd dat men het op de plekken die niet dynamisch verlicht worden zal bekijken of de palen konden verdwijnen. Ik denk dat de soep niet zo heet zal opgedronken worden als ze opgediend is. Nu al is er kritiek op het lichtplan.
Mikhail schreef:maar ook evengoed de E19 tussen Brussel en Antwerpen.
Nog even het kaartje erbij genomen:
Tussen Antwerpen en Brussel zal er zelfs volgens het huidige lichtplan dus altijd verlichting blijven staan. En dat is m.i. maar goed ook.
Ironisch genoeg is het net de E19 waar men over hele stukken de verlichting verwijderd heeft en niet heeft teruggeplaatst

-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » ma 21 nov 2011, 21:28

Ze zullen wel teruggeplaatst worden. Een bestek schrijven en dergelijke duurt altijd een tijdje. Als men terug voor het ossekopmodel gaat en deze dus speciaal moeten gemaakt worden duurt het nog langer.
-
Ali
- stadsweg
Bericht
door Ali » wo 23 nov 2011, 22:52
Ze kunnen beter gewoon de volledige verlichting op de E19 veranderen ...
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » do 24 nov 2011, 1:23

Waarom? Meer dan de helft staat er nog. Dan is het goedkoper de ontbrekende aan te vullen in plaats van alles volledig nieuw doen.
Die ossenkoppen hebben overigens m.i. veel meer stijl dan die moderne apparatuur.

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » do 24 nov 2011, 10:20
Het gaat hier over de E34

-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » di 10 jan 2012, 15:52
Er komt een geluidswal langs de E34 tussen Zoersel en Zandhoven van 800m lang. De wal is gesitueerd ten zuiden van de snelweg in de omgeving van de Boshuisweg. De werken kosten een half miljoen euro
Wat extra info:
- Naast de bestaande pechstrook moet een zone van 3m voorbehouden worden voor een bijkomende rijstrook
- Daarnaast moet nogmaals een zone van 4m vrijgehouden worden voor de aanleg van pechhavens en nutsleidingen
- Een zone van 2.5m wordt voorzien voor de aanleg van een gracht
- Daarnaast wordt de geluidswal aangelegd. Deze heeft een hoogte van minstens 5 meter, en bij voorkeur een hoogte van 6 meter
- De geluidswal mag niet over de Boshuisweg aangelegd worden.