Moderator: Moderatoren
Een brugrestaurant is natuurlijk wel een manier om het verkeer in beide rijrichtingen te bedienen, dus het past misschien wel beter bij een rustiger snelweg dan aparte gebouwen aan weerszijden. Een mogelijk teveel aan ruimte laat zich wel opvangen met wat foefjes: ruim opgezette kiosken bijvoorbeeld, of een wel heel brede gang. Ik ken op die manier best wel wat brugrestaurants die na de glorietijd van het brugrestaurant een tweede en derde leven hebben gekregen.Coen Tunnel schreef:En laten we wel wezen, de E34 bij Gierle is nou niet gelijk de allerdrukste snelweg, dus je kunt je ook afvragen of er voldoende klandizie was om zo'n groot brugrestaurant te rechtvaardigen.
Dat kan natuurlijk ook op een andere manier, met een VZP aan slechts één zijde van de weg die bereikbaar is via een verbindingsweggetje. In Frankrijk gebruikelijk bij rustige snelwegen, in Zwitserland komt het ook wel voor (in ieder geval langs de A1, A12 en A13), in Duitsland komt het sporadisch voor (o.a. een aantal keer langs de A8: Pforzheim, Gruibingen, Irschenberg, en Baden-Baden aan de A5) en in Oostenrijk zie je het bijna alleen maar.Pino schreef:Een brugrestaurant is natuurlijk wel een manier om het verkeer in beide rijrichtingen te bedienen, dus het past misschien wel beter bij een rustiger snelweg dan aparte gebouwen aan weerszijden.
Uiteraard. De nog wat softere variant is daarbij een voetgangerstunnel, zoals we die in Nederland bijvoorbeeld hebben bij Stroe en Gilze. Dat bespaart dan nog een kunstwerk om verkeer naar de andere kant van de weg te krijgen. Ik durf trouwens niet te zeggen of de aanleg van zo'n simpel viaductje nou uiteindelijk goedkoper of duurder is dan een brugrestaurant. Voor een brugrestaurant heb je namelijk geen toeleidende wegen met bijbehorende grondwerken nodig. Het feit dat je in de loop der tijd toch meer verbindingsweggetjes bent gaan zien dan brugrestaurants kan op een mooier kostenplaatje duiden, maar het kan evenzeer het gevolg zijn van andere factoren. De smaak van de klant/weggebruiker is er daar eentje van, maar misschien vonden ook wegbeheerders/-ontwerpers het ook om andere redenen minder praktisch om brugrestaurants te hebben.Coen Tunnel schreef:Dat kan natuurlijk ook op een andere manier, met een VZP aan slechts één zijde van de weg die bereikbaar is via een verbindingsweggetje. (...) Een simpel viaductje om verkeer vanaf de andere rijbaan op de VZP te krijgen is natuurlijk goedkoper dan een compleet brugrestaurant.Pino schreef:Een brugrestaurant is natuurlijk wel een manier om het verkeer in beide rijrichtingen te bedienen, dus het past misschien wel beter bij een rustiger snelweg dan aparte gebouwen aan weerszijden.
Die zijn er veel als er aan één zijde van de weg een restaurant zit, maar voor een tankstation heb je daar natuurlijk weinig aan.Pino schreef:Uiteraard. De nog wat softere variant is daarbij een voetgangerstunnel, zoals we die in Nederland bijvoorbeeld hebben bij Stroe en Gilze.
Je hebt inderdaad wat meer grondwerken, maar een klein trompetje heeft doorgaans minder ruimtebeslag dan een complete VZP. Daarnaast hoef je ook maar één tankstation aan te leggen, en ook maar één keer voorzieningen zoals picknickplaatsen.Dat bespaart dan nog een kunstwerk om verkeer naar de andere kant van de weg te krijgen. Ik durf trouwens niet te zeggen of de aanleg van zo'n simpel viaductje nou uiteindelijk goedkoper of duurder is dan een brugrestaurant. Voor een brugrestaurant heb je namelijk geen toeleidende wegen met bijbehorende grondwerken nodig. Het feit dat je in de loop der tijd toch meer verbindingsweggetjes bent gaan zien dan brugrestaurants kan op een mooier kostenplaatje duiden, maar het kan evenzeer het gevolg zijn van andere factoren. De smaak van de klant/weggebruiker is er daar eentje van, maar misschien vonden ook wegbeheerders/-ontwerpers het ook om andere redenen minder praktisch om brugrestaurants te hebben.
In dat ene Nederlandse brugrestaurant met meerdere zaken zit de grote meerderheid van die zaken aan de zijkant van het brug-gebouw en niet in de brug zelf. Maar de brug fungeert wel als eye-catcher voor alles wat er aan die zijkanten zitten. Een dure eye-catcher, dat wel.Vinny schreef:Ik denk dat veel van die restaurants als eye-catcher zijn aangelegd, en over het algemeen zijn restaurants wel rendabel te exploiteren: of het nu in een oude stadswaag van 1200 of in een modern beton staketsel boven de snelweg gebouwd is: mensen krijgen altijd trek als ze onderweg zijn. In Nederland is er volgens mij één. Die is wel aardig, er zitten ook meerdere zaken daar.
Uiteraard, Van der Valk bv vind je vaak op dat soort locaties. Bv hier langs de E17 in Nazareth.Archeopendra1234 schreef: Is er eigenlijk nog nooit iemand op het idee gekomen een hotel aan te leggen aan een tankstation (op een drukke doorreisbaan) ?
Klopt. Het ironische is dat het brugrestaurant volgens de officiële documentatie de verbreding van de A 4 naar 3-3-3-3 tussen knooppunt De Hoek en Burgerveen heeft tegengehouden. Een goede oplossing om de verzorgingsplaats te combineren met weefvakken of breiwerken kon niet financieel verantwoord worden ingepast. Ik heb nog allerlei creatieve oplossingen gezien, waarbij beide parallelbanen om het wegrestaurant en het hotelcomplex gelegd zouden worden.Pino schreef:In dat ene Nederlandse brugrestaurant met meerdere zaken zit de grote meerderheid van die zaken aan de zijkant van het brug-gebouw en niet in de brug zelf. Maar de brug fungeert wel als eye-catcher voor alles wat er aan die zijkanten zitten. Een dure eye-catcher, dat wel.Vinny schreef:Ik denk dat veel van die restaurants als eye-catcher zijn aangelegd, en over het algemeen zijn restaurants wel rendabel te exploiteren: of het nu in een oude stadswaag van 1200 of in een modern beton staketsel boven de snelweg gebouwd is: mensen krijgen altijd trek als ze onderweg zijn. In Nederland is er volgens mij één. Die is wel aardig, er zitten ook meerdere zaken daar.
In Duitsland komt dat vrij veel voor. In Frankrijk ook her en der, o.a. aan de A1 bij Assevilliers en de A6 bij Beaune. In België ook bij Aire de Lichtenbusch en Aire de Hondelange.Archeopendra1234 schreef:Het leuke aan zo'n brugrestaurant vind ik dat beide kanten met elkaar verbonden zijn
Is er eigenlijk nog nooit iemand op het idee gekomen een hotel aan te leggen aan een tankstation (op een drukke doorreisbaan) ?
Aire de Hondelange aan de E25/E411; al zit het daadwerkelijke hotel naast de brug en het restaurant in de brug: https://www.google.pt/maps/@49.6430017, ... 312!8i6656Archeopendra1234 schreef:Enkel jammer dat dit maar aan 1 kant is en beide helften niet verbonden zijn...
Waar ik op doelde was eigenlijk een soort brug-hotel
Het volledige artikel vindt u hier.gva.be schreef:Heraanleg E34 loopt vertraging op
Vandaag om 02:47 door Bart Van den Langenbergh - De vernieuwing van de E34 in Lille gebeurt niet meer dit voorjaar. Foto: Bart Van den Langenbergh
Lille / Beerse - De geplande werkzaamheden op de E34 tussen Lille en de afrit Gierle-Beerse zijn uitgesteld tot vermoedelijk begin 2017.