[E034][A021] Ranst - Turnhout - Eindhoven

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: [E034][A021] Ranst - Turnhout - Eindhoven

Bericht door sven_engelen »

^^ Inmiddels zijn er aardig wat Belgische snelwegen zonder verlichting. Ik weet dat de E40 Oostende - De Panne, E42 Malmedy - St. Vith, E40 Waalse Grens - Leuven, E403 Moeskroen - Brugge, E411 E429 Tournai - Brussel en de A19 Kortrijk - Ieper geen verlichtingsmasten hebben.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Een tiental jaar geleden werd er een lichtplan uitgerold waarbij veel rustigere snelwegen niet meer verlicht zouden worden. Deze verlichting brandde dus al geruime tijd niet meer en met de verledding die nu bezig is heeft men beslist de oude armaturen en masten op die delen ook effectief weg te halen omdat er toch geen vervangstukken meer zijn.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wat dat het betreft over; elektrisch laadsymbool: als zij hadden gewacht tot 1 september 2026 dan was er een nieuw elektrisch laadsymbool ingevoerd:
SPOILER: TOON

Afbeelding
.
Wat dat het betreft over; verlichting: specifiek op de E34 was dat vanwege betonrot.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Teetje schreef: ma 16 jun 2025, 11:56 Het deel tussen Turnhout en de grens ligt er eigenlijk best wel beroerd bij. Ja, t.h.v. de grensovergang is het wegdek vernieuwd, maar even verderop is het nog dramatisch slecht, zélfs voor BE-begrippen is mijn gevoel. De verlichting is er ook weggehaald, alweer enkele jaren terug. Waarom was dat ook alweer? Er zijn niet veel BE-snelwegen waar dat is toch?

Er is nog 1 ouder betongedeelte dat nog in de planning staat om aangepakt te worden. Het is oud, maar beroerd zou ik het nu niet noemen.

Wat de verlichting betreft, binnen het Vlaamse lichtplan worden de landelijke gedeeltes van onze autosnelwegen niet meer verlicht. Dit is een tiental jaar geleden beslist en ondertussen is ook op verschillende trajecten de verlichting al verwijderd. Als je nog ergens armaturen als TXN of GSO tegenkomt,
zit je op een traject waar de verlichting niet meer wordt gebruikt.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Wimpie25 schreef: ma 16 jun 2025, 12:31
Teetje schreef: ma 16 jun 2025, 11:56Het deel tussen Turnhout en de grens ligt er eigenlijk best wel beroerd bij. Ja, t.h.v. de grensovergang is het wegdek vernieuwd, maar even verderop is het nog dramatisch slecht, zélfs voor BE-begrippen is mijn gevoel.
Er is nog 1 ouder betongedeelte dat nog in de planning staat om aangepakt te worden. Het is oud, maar beroerd zou ik het nu niet noemen.
In vergelijking tot andere snelwegen in Vlaanderen is het wegdek tussen Turnhout en de grens gewoon beroerd: lawaaiig, grove overgangen tussen verschillende stukken wegdek, je kunt niet serieus menen dat het wel mee valt. Maar wel goed te horen iig dat het op de planning staat om gerenoveerd te worden.
sven_engelen schreef: ma 16 jun 2025, 12:04Inmiddels zijn er aardig wat Belgische snelwegen zonder verlichting. Ik weet dat de E40 Oostende - De Panne, E42 Malmedy - St. Vith, E40 Waalse Grens - Leuven, E403 Moeskroen - Brugge, E411 E429 Tournai - Brussel en de A19 Kortrijk - Ieper geen verlichtingsmasten hebben.
A3/E40: welk deel precies? Kan dat zo direct niet vinden op de kaart.
E411/E429: idem, welk deel bedoel je precies?
sven_engelen
expressweg

Wimpie25 schreef: ma 16 jun 2025, 12:31 Er is nog 1 ouder betongedeelte dat nog in de planning staat om aangepakt te worden. Het is oud, maar beroerd zou ik het nu niet noemen.
Je stuitert zowat het betonwegdek op dat een bak herrie maakt en heel veel reparatiestukken heeft waardoor de weg alleen maar hobbeliger is geworden. Dat het niet beroerd is kun je zonder een traan in je oog van het lachen niet zeggen.
Teetje schreef: ma 16 jun 2025, 13:58 A3/E40: welk deel precies? Kan dat zo direct niet vinden op de kaart.
Vanaf de Vlaamse grens: https://www.google.nl/maps/@50.7517069, ... FQAw%3D%3D
Teetje schreef: ma 16 jun 2025, 13:58 E411/E429: idem, welk deel bedoel je precies?
E411 vanaf Ciney: https://www.google.nl/maps/@50.3078721, ... FQAw%3D%3D

E429 vanaf Tournai al: https://www.google.nl/maps/@50.6504412, ... FQAw%3D%3D
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De E40 die volledig in Vlaanderen ligt. Op de twee kortere stukken die kort de grens met Limburg oversteken, hebben nog verlichting in beheer van Wallonië. De rest van wegenis valt onder Vlaanderen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

19. Dit viaduct over het Albertkanaal heeft een aardig steil talud met een vrij abrupte overgangsboog. Het is niet echt heel onprettig maar het is zeker niet standaard.
Een paar jaar geleden hebben ze het brug verhoogd zodat er nu vierlaags containervervoer op het Albertkanaal kan plaatsvinden. Blijkbaar gekozen voor een goedkope oplossing door de bijbehorende taluds niet aan te passen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: ma 16 jun 2025, 12:18 Wat dat het betreft over; elektrisch laadsymbool: als zij hadden gewacht tot 1 september 2026 dan was er een nieuw elektrisch laadsymbool ingevoerd:
SPOILER: TOON

Afbeelding
.
Wat dat het betreft over; verlichting: specifiek op de E34 was dat vanwege betonrot.
Ik zie persoonlijk liever het Vlaamse symbool, dit komt uit Duitsland en dan waren er toch al 2 landen die hetzelfde symbool hadden, want nu vind je in bijna elk land een verschillend symbool.

Welk symbool gebruiken ze nu trouwens op de snelwegen in Wallonië, of hebben ze daar echt gewacht om dit pas op de VZP borden te vermelden vanaf 2026?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Velen vinden/zijn van mening dat het te sterk lijkt op het tankstationsymbool.

Hetzelfde als Vlaanderen nu, want het staat in de Wegcode. Bij het vernieuwen van de Waalse VZP borden werden er al witte v(l)akken vrijgehouden voor nieuwe/toekomstige symbolen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik snap echt niet dat je dat kunt verwarren met het symbool van een normaal tankstation. Ik vind het een goeie keuze.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik snap echt niet wat je tegen een nog duidelijker symbool kunt hebben. Ik vind het toekomstige een nog veel betere dan die van nu.
sven_engelen
expressweg

Wimpie25 schreef: za 09 aug 2025, 13:17 Ik snap echt niet dat je dat kunt verwarren met het symbool van een normaal tankstation. Ik vind het een goeie keuze.
Als mensen bij de vleet de afrit pakken omdat ze denken dat het een tankstation betreft maar je komt uiteindelijk alleen een laadstation tegen dan is je symbool gefaald. :nothanks:

Bovendien vind ik het heel vreemd om een laadstation met een benzinepomp in het symbool aan te duiden. Dat moet je alleen doen als er ook daadwerkelijk een tankstation is. Anders is een symbool met een stekker of een bliksemschicht 100 maal beter dan het huidige laadsymbool van België. Ik ben in elk geval blij dat het huidige laadsymbool in de nieuwe wegcode, verleden tijd is.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Volgens mij was dit symbool bedoeld vooral omdat er meer tankstations met fossiele brandstoffen waren in combinatie met laadpalen, dan dat er enkel een laadpalen voorziening aanwezig was. Maar dat is natuurlijk wat ik denk 🤔
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ De oude lijkt nog niet zo erg als de Duitse, daar ben ik met een bezinewagen nog wel eens een verzorgingsplaats op gereden met het idee er te kunnen tanken.... Maar vooral omdat veel mensen ook niet 100% zicht hebben dan kijk je gewoon met een symbool wat teveel lijkt op andere symbolen er te snel overheen. Uiteindelijk is dan alleen die stekker wat maar heel klein is op zo'n bord het specifieke afwijkende deel van het symbool.