Moeten knooppunten een afritnummer krijgen?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Is het praktischer als knooppunten een afritnummer hebben?

Ja
25
38%
Nee
41
62%

Totaal aantal stemmen: 66

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 aug 2006, 14:05

De N34 is tussen Emmen-zuid en KP Holsloot geheel snelwegwaardig. Er ontbreken alleen vluchtstroken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 02 aug 2006, 14:49

Ja een stukje van 2,5 kilometer ofzo..., de N 31 wordt tussen de Haak van Leeuwarden en Drachten een expressweg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 aug 2006, 15:03

5 kilometer. Het gedeelte van ongelijkvloerse kruisingen is 17 kilometer lang.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 02 aug 2006, 19:40

Dat verschil tussen Holsloot en Drachten vind ik ook wel vreemd.

Wat de afritnummering en knooppunten betreft: elk systeem heeft voor- en nadelen. In Oostenrijk wordt met het systeem van de hectometrering bij elke afrit aangegeven wat de naam van de volgende afrit is. Hiermee wordt hetzelfde bereikt, als dat afritten gewoon doorgenummerd worden (n.l. dat het duidelijk is wanneer je moet afslaan).
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Moeten knooppunten een afritnummer krijgen?

Bericht door Pino » di 13 okt 2015, 10:00

Naar aanleiding van een discussie elders toch maar eens een oude draad afgestoft.
Harry (in een andere draad) schreef:
Pino schreef:Ik weet niet of er zoiets bestaat als een principe "een aansluiting mag geen afritnummers hebben op beide wegen"
Een argument voor die regel is dat het moeilijker aan te geven is op wegenkaarten.
Ik zie dat argument niet helemaal. Een aansluiting met twee nummers op een kaart roept op het eerste gezicht misschien wat vragen op, maar als je naar gangbare kaarten van Duitsland, de VS of Groot-Brittannië kijkt, kun je toch moeilijk zeggen dat het problemen oplevert. Desnoods ga je voor de Michelin-oplossing om de nummers van knooppunten helemaal niet op de kaart te zetten. Hoe dan ook hadden cartografen hun oplossing allang gevonden toen we in Nederland begonnen met bewegwijzering van afritnummers. Overigens verstaat een ontwerper van een richtlijn bewegwijzering zijn taak wat mij betreft verkeerd als cartografische moeilijkheden beslissend worden voor het weglaten van iets dat de geleiding aanzienlijk zou kunnen vergemakkelijken.

Ik heb nooit een officiële reden gelezen waarom wij knooppunten niet nummeren. In de wel vaker aangehaalde Kampioen-advertorial, waarmee de ANWB in 1993 de nummering aan het grote publiek aankondigde, wordt zonder verdere uitleg genoemd dat knooppunten geen nummers zouden krijgen. De verklaringen die ik het meeste heb gezien (meestal op dit forum) waren dat knooppunten al een eenduidige naam hadden en dus geen nummer nodig hadden voor de eenvoudige herkenning, of in de alledaagse betekenis van het woord 'afrit' . Een knooppunt tussen twee snelwegen valt niet echt binnen die gangbare betekenis, wat zich ook uit in de wijze waarop we bij knooppunten geen UIT-borden gebruiken. Vermeende moeilijkheden in de cartografie heb ik niet heel vaak gehoord.

Als ik er verder over nadenk, denk ik eigenlijk dat we gewoon blind het Belgisch-Franse systeem hebben gekopieerd. Het zijn systemen die je als Nederlander nu eenmaal veel zag, en die er al ruim eerder waren dan onze afritnummering. Het Britse en Amerikaanse systeem, waarin knooppunten wel meelopen in de nummering, heb je als Nederlander nu eenmaal wat minder op je radar. De Duitsers waren ons met hun systeem maar een jaartje voor. Dan kun je je indenken dat de Nederlandse systematiek op de tekentafels al redelijk gevorderd was toen duidelijk werd hoe dat Duitse systeem er precies uitzag. Voor een heroverweging zal het te laat zijn geweest. Het Kampioen-artikel geeft wat dit betreft aan dat de Nederlandse raderen in werking zijn gezet naar aanleiding van een Duitse proef. Dat moet dan de proef eind jaren '80 zijn geweest, waar op bepaalde snelwegen in de regio Rhein-Ruhr afritnummers verschenen in zwarte cijfers in witte cirkels.

Daarmee kom je in zekere zin uit bij de vraag waarom men in België ooit de keuze maakte om knooppunten niet te nummeren, en waarom men dat in Frankrijk volgde. Eenduidige namen voor knooppunten werden in België pas bewegwijzerd nadat er afritnummers kwamen te staan, terwijl deze in Frankrijk grotendeels ontbreken. Dus dan misschien toch het afritbegrip of een cartografische reden? In Frankrijk kun je wat dit betreft verwijzen naar de manier waarop men afritnummers en wegnummers als alternatieven voor elkaar ziet, en dus nooit een kruisend wegnummer zal verschijnen op plaatsen waar een afritnummer staat bewegwijzerd. Dan is bij knooppunten de keuze om het kruisend wegnummer te vermelden en geen afritnummer natuurlijk ook snel gemaakt.
Laatst gewijzigd door Pino op za 24 okt 2015, 16:06, 4 keer totaal gewijzigd.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 13 okt 2015, 11:03

In Zweden willen ze bij de vooraankondiging knooppunten soms één nummer geven. Als je echter bij de individuele afritten op het knooppunt komt, gaat men suffixen gebruiken. Voorbeeld: je komt aan op Trafikplats Ljungarum (bij Jönköping) op de E4 vanuit Stockholm. Bij de vooraankondiging krijg je afritnummer 95 gepresenteert. Omdat dit knooppunt grotendeels een klaverblad is, heb je vanuit deze richting twee afritten op hetzelfde knooppunt. Nu is de regel in Zweden dat in soort gevallen, de eerste afrit die je tegenkomt ook de eerste lettersuffix krijgt. De afritnummering loopt in deze richting naar beneden, maar toch krijg je eerst afrit 95a en dan 95b, en niet andersom.

Overigens heb je op diezelfde E4 de aparte situatie dat bij Helsingborg er ineens 35 afritnummers worden overgelagen. Trafikplats Kropp (waar de E4 samenvoegt met de E6/E20) is afrit 30, maar de volgende afrit naar het noorden heeft afritnummer 65. Dit heeft te maken dat de afritnummering van de E4 bij Södertälje wel synchroon moet lopen als diezelfde E20 erop aansluit.
Laatst gewijzigd door Mandelsoft op di 13 okt 2015, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 13 okt 2015, 11:06

Dat zijn volgens mij 35 nummers ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 13 okt 2015, 11:32

^^ Klopt als een bus. Foutje, bedankt!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 13 okt 2015, 12:55

Pino schreef: Daarmee kom je in zekere zin uit bij de vraag waarom men in België ooit de keuze maakte om knooppunten niet te nummeren, en waarom men dat in Frankrijk volgde. Eenduidige namen voor knooppunten werden in België pas bewegwijzerd nadat er afritnummers kwamen te staan, terwijl deze in Frankrijk grotendeels ontbreken. Dus dan misschien toch het afritbegrip of een cartografische reden?
Een belangrijke reden is denk ik dat knooppunten anders twee nummers moeten krijgen naargelang de snelweg in kwestie. Dat is verwarrend.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 okt 2015, 15:15

^^ De vraag is voor wie. De weggebruiker ziet namelijk maar één van die nummers, en kan eenvoudiger "toewerken" naar het moment dat hij een snelweg zal moeten verlaten.

Als ik het goed zie, was België het eerste land dat knooppunten buiten de nummering hield. Landen die al eerder met afritnummering waren begonnen, hadden dit probleem kennelijk niet zo ervaren.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 13 okt 2015, 15:21

Eens, ik zie ook het probleem niet. In Zweden heeft elke afrit een naam en een nummer (dus ook knooppunten). Als een knooppunt meerdere afritnummers heeft, kan het intern beter bij zijn naam worden genoemd (zie het voorbeeld van Trafikplats Ljungarum).

Echter kan een knooppunt zonder nummer ook een extra verwachting opwekken dat dit niet om een standaard afrit gaat, maar om iets aparts dat extra attentie eist. Hoeveel de meerwaarde van dit is, is maar de vraag.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 13 okt 2015, 15:51

Pino schreef:^^ De vraag is voor wie. De weggebruiker ziet namelijk maar één van die nummers, en kan eenvoudiger "toewerken" naar het moment dat hij een snelweg zal moeten verlaten.

Het is m.i. wel problematisch als 1 afrit verschillende nummers heeft. Als je moet zeggen dat knooppunt Zwijnaarde pakweg nummer 10 is op de E40 en nummer 14 op de E17. Dan verliest het de herkenbaarheid van 1 nummer bij 1 afrit. Een knooppunt is vaak trouwens een samenspel van meerdere afritten. Ik weet dat bij sommige afritten ook het geval is, maar minder dan bij knooppunten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 okt 2015, 16:10

^^ Maar tegen wie moet je over Knooppunt Zwijnaarde spreken met zijn beide afritnummers? Misschien als je wegbeheerder bent, maar afritnummers zijn er voor de geleiding van de ter plaatse onbekende. Om duidelijker te maken waar iemand moet afslaan. Tegen iemand die rijdt van Antwerpen naar Oostende volsta je met de mededeling dat hij afrit 10 van de E17 moet hebben. Tegen iemand op weg van Oostende naar Antwerpen zeg je niet meer dan dat hij afrit 14 van de E40 moet hebben. Dat dat eenzelfde complex is, doet voor de weggebruiker die geleiding nodig heeft niet terzake. Zelfs niet wanneer je aan eenzelfde persoon zijn heenreis 's ochtends en terugreis 's avonds uitlegt.

De vermeende verminderde herkenbaarheid krijg je alleen maar wanneer je het knooppunt zelf centraal stelt; zoals je zelf al zegt "1 nummer bij 1 afrit". Je beweegt dan weg van de functie die het knooppunt heeft in iemands route van A naar B. En de bewegwijzering moet toch echt op het laatste gericht zijn, zou ik menen.

Overigens vind ik het argument vanuit België dubbel raar, omdat de Belgische afritnummering nu juist is ingedeeld op continuïteit tussen de afritnummers van snelwegen die op elkaar aansluiten. Je hebt bijvoorbeeld volkomen continue nummering van Antwerpen én Brussel naar zowel Maasmechelen als Eupen, en de nummering van de E25 Loncin-Neufchateau en de E34 Ranst-Eersel sluit daar ook weer naadloos op aan. Het was natuurlijk een fluitje van een cent geweest om de knooppunten in dat systeem mee te nemen, zodat het knooppunt op beide snelwegen hetzelfde nummer zou hebben gehad. Uiteraard zitten niet alle snelwegen in dit geïntegreerde systeem, maar juist in België met zijn sterk geïntegreerde afritnummering zou het aantal knooppunten met een dubbel nummer relatief klein zijn gebleven.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 14 okt 2015, 11:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 okt 2015, 21:06

Pino schreef:^^ De vraag is voor wie. De weggebruiker ziet namelijk maar één van die nummers, en kan eenvoudiger "toewerken" naar het moment dat hij een snelweg zal moeten verlaten.

Als ik het goed zie, was België het eerste land dat knooppunten buiten de nummering hield. Landen die al eerder met afritnummering waren begonnen, hadden dit probleem kennelijk niet zo ervaren.
Het lijkt me juist superverwarrend, omdat niet alle kaartenmakers goed zijn in het weergeven van twee verschillende nummers.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 13 okt 2015, 21:17

^^ Zoals eerder vermeld: sommige kaartenmakers hebben de "oplossing" door gewoon maar geen nummers bij knooppunten aan te geven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 okt 2015, 21:59

Vinny schreef:Het lijkt me juist superverwarrend, omdat niet alle kaartenmakers goed zijn in het weergeven van twee verschillende nummers.
Er zijn ook kaartenmakers die het wel kunnen. Als de ene kaartenmaker het kan zou de andere kaartenmaker het toch ook moeten kunnen. Als je dubbele afritnummers bij knooppunten al als een groot probleem ziet moet je misschien stoppen als kaartenmaker.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 13 okt 2015, 23:35

Coen Tunnel schreef:moet je misschien stoppen als kaartenmaker.
Waarom gaan we dan niet iedere richting van een snelweg een eigen nummer geven?
En waarom zou een afrit in beide richtingen dezelfde naam (en hetzelfde nummer) moeten hebben?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 okt 2015, 23:40

De praktijk van dubbele afritnummers bij knooppunten is in Duitsland en bijvoorbeeld ook de VS gemeengoed. Ook in Spanje trouwens. Kortom, dat komt in genoeg landen voor. Zelfs in Nederland en België als een knooppuntachtige aansluiting op het OWN wordt behandeld als een afrit: het knooppunt A7-N31-N381 bij Drachten heeft afritnummers 30 en 30a en de afrit naar Eupen en Welkenraedt heeft de afritnummers 38 en 38bis, al is het één complex. Het aantal praktijkvoorbeelden van wegen die per richting een ander nummer hebben zal zeer klein zijn (het komt zelfs niet voor bij de Poolse DK18 waar de baan richting noordwest een volledige moderne snelwegbaan is en de baan richting zuidoost het restant van de oude Reichsautobahn zonder vluchtstrook) en afritnummering per richting van de snelweg: ik heb het nog nooit gezien.

Kortom, het ene is een heel gangbare praktijk in andere landen, die andere voorbeelden die jij noemt komen niet of nauwelijks voor.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 okt 2015, 0:13

^^ Toch vind ik de Duitse kaarten bijvoorbeeld onnodig druk en onleesbaar. En ik vind dat dat niet aan de kaartenmaker ligt.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 okt 2015, 0:20

harry schreef:Waarom gaan we dan niet iedere richting van een snelweg een eigen nummer geven?
In plaats van een nummer bewegwijzert men in veel landen een windrichting om de twee rijrichtingen van elkaar te onderscheiden. Buitengewoon handig, maar off-topic voor deze draad. De reden waarom je een afrit in de ene richting geen ander nummer geeft dan in de tegenrichting moet zijn dat niemand daar enige toegevoegde waarde voor de geleiding in ziet. Verschillende namen in de beide richtingen komt overigens wel voor, bijvoorbeeld op de A10-zuid. Het is ook uiteindelijk de reden waarom men in landen als Frankrijk en Tsjechië van de afritnamen is afgestapt - het haalt je uit een zeker uniformiteits-keurslijf.

Voorlopig geeft noch de zoektocht waarover ik vanochtend schreef noch de argumentatie hier mij nu werkelijk het gevoel dat we in 1993 de enige juiste keuze hebben gemaakt. Drukte op kaarten is een smaak-geval waarover niet te twisten valt (zelf zie ik op al mijn kaarten van Duitsland en Groot-Brittannië vele elementen die meer onrust geven dan een tweede nummer bij een knooppunt), maar ik geloof oprecht niet dat een wegbeheerder die borden ontwerpt zich moet bekommeren om de vraag hoe je kaarten rustig houdt. Die moet gewoon datgene doen wat het de weggebruiker makkelijker maakt, zonder dat die ook nog eens op een kaart moet kijken.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 14 okt 2015, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 okt 2015, 8:58

harry schreef:^^ Toch vind ik de Duitse kaarten bijvoorbeeld onnodig druk en onleesbaar. En ik vind dat dat niet aan de kaartenmaker ligt.
Ik ken ook Duitse kaarten die prima leesbaar zijn. En dat Duitse kaarten verder wat druk zijn kan ook komen doordat Duitsland redelijk dichtbevolkt is en wat meer reliëf (en dus ook meer slingerende wegen) heeft. Dat er bij een knooppunt twee afritnummers aangegeven staan maakt de kaart voor mij niet direct onrustig.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 okt 2015, 13:46

Pino schreef:een wegbeheerder die borden ontwerpt (...) moet gewoon datgene doen wat het de weggebruiker makkelijker maakt, zonder dat die ook nog eens op een kaart moet kijken.
Ik denk juist dat de wegbeheerder zich ook bezig moet houden met hoe de weggebruiker van de weg gebruik maakt. In 1993 (pre-navigatiesystemen) was dat vooral ook door eerst op een kaart te kijken.
Het lijkt me vrij zinloos om iets (bijvoorbeeld weg- of afritnummers, doelen) op een wegwijzer te zetten als die niet ook op wegenkaarten voorkomen.
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 okt 2015, 14:17

^^ De inhoud van kaarten is op allerlei manieren meegegroeid met de bewegwijzering. De geschiedenis leert dat je dat wel aan de kaartenmakers kunt overlaten. De Britse richtlijngever verzon primary routes en primary destinations, en de kaartenmakers zorgden dat het op een goede manier op de kaart kwam. Een Amerikaan verzon afritnummers; de kaartenmakers wisten er wel raad mee. Ik geloof niet dat een richtlijngever voor kaartenmakers moet gaan denken. Als gezegd, de dubbele nummers van Britse en Amerikaanse knooppunten stonden al lang en breed keurig in kaarten verwerkt toen mensen in Nederland of België besloten dat dat fenomeen misschien wel moeilijk op de kaart te zetten viel? Dat kan ik moeilijk serieus nemen.

Overigens werd er voor het navigatiesysteem-tijdperk echt niet alleen genavigeerd op basis van landkaarten. Misschien wel vaker had je een routebeschrijving die je volgde: "vanaf de A20 afrit Schiedam, onderaan de afrit rechtsaf en dan direct na het spoorviaduct rechtsaf, de Burgemeester Van Haarenlaan op", dat soort werk. Het is nooit zo geweest dat een bewegwijzerings-feature die niet naar een kaart te herleiden viel dus geen nut had voor ter plaatse onbekenden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 okt 2015, 22:00

Pino schreef:Een Amerikaan verzon afritnummers; de kaartenmakers wisten er wel raad mee.
Ik geloof dat het bij wegnummers in ieder geval andersom gegaan is: een kaartenmaker gaf aan dat ze nodig waren. Wie zegt dat dit voor je andere voorbeelden niet geldt?
Pino schreef:Dat kan ik moeilijk serieus nemen.
Hoeft ook niet. Ik zeg ook niet dat het een argument was in 1993 (ik was er niet bij). Het is alleen een mogelijk argument dat ik kan bedenken.
(Trouwens, in die tijd had de ANWB nog veel te zeggen over bewegwijzering en de ANWB was toen ook een belangrijke kaartenmaker...)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 okt 2015, 20:27

Vroeger was dat natuurlijk ook een meer verweven wereld. Michelin verzorgde in Frankrijk de bewegwijzering én ze maakten kaarten. Hoe dat in de VS zit (zat) weet ik niet, ik dacht dat de eerste wegenkaarten daar gemaakt werden door de olieindustrie. De eerste online routeplanner die ik leerde kennen was trouwens ook van Shell.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 08 nov 2015, 14:35

Alfa schreef:Een belangrijke reden is denk ik dat knooppunten anders twee nummers moeten krijgen naargelang de snelweg in kwestie. Dat is verwarrend.
Geef het knooppunt het nummer mee van de laagst genummerde weg.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 08 nov 2015, 15:04

Dat lijkt me bij KP Joure, KP Bodegraven, KP Markiezaat of KP Benelux niet logisch.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 08 nov 2015, 15:42

Dit doet (alleen) Zwitserland. Zo heb je op de A2: ... 13-14-45-46-47-18-19 ... Op de A4 is het natuurlijk helemaal een puinhoop.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 08 nov 2015, 16:15

Misschien was ik niet duidelijk genoeg : ik doelde meer op dat wanneer je een knooppuntnummer op een kaart moet gaan vermelden dat je dan alleen het nummer doet van het laagst genummerde weg. Op de bewegwijzering uiteraard de beide nummers zoals bijvoorbeeld in Duitsland.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.