Aangeven van bedrijventerreinen vanaf de snelweg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 08 aug 2006, 16:11

De industrienummers vind ik beter dan de namen van industrieterreinen.
Ik niet. Ik wordt altijd behoorlijk aggresief als ik weer op de verkeersinfo hoor dat er twee kilometer file staat tussen Westpoort 5300t/m5500 en Westpoort 5500 t/m 6300. Het zegt niets. Ik wil een normaal herkenningspunt als afritbenaming hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 08 aug 2006, 16:30

Vinny schreef:
De industrienummers vind ik beter dan de namen van industrieterreinen.
Ik niet. Ik wordt altijd behoorlijk aggresief als ik weer op de verkeersinfo hoor dat er twee kilometer file staat tussen Westpoort 5300t/m5500 en Westpoort 5500 t/m 6300. Het zegt niets. Ik wil een normaal herkenningspunt als afritbenaming hebben.
Hemhavens S101!!
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 08 aug 2006, 16:38

Ik ben voor afschaffing van de meeste lokale doelen op bewegwijzering, met name op rechtdoorborden. Als er bij een afslag niet staat dat je eraf moet voor dat en dat industrieterrein, moet je dus rechtdoor.

Verder hangen lantaarnpalen aan ringwegen vaak al vol reclame van bedrijven op industrieterreinen. Een bewegwijzering op wegwijzers is dus overbodig.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 08 aug 2006, 17:37

Chris schreef:Ik ben voor afschaffing van de meeste lokale doelen op bewegwijzering, met name op rechtdoorborden. Als er bij een afslag niet staat dat je eraf moet voor dat en dat industrieterrein, moet je dus rechtdoor.

Verder hangen lantaarnpalen aan ringwegen vaak al vol reclame van bedrijven op industrieterreinen. Een bewegwijzering op wegwijzers is dus overbodig.
Behalve wellicht de wat doorgeschoten bewegwijzering rond Venlo vind ik het wel meevallen op de rechtdoor-borden of overheadborden. Misschien meer smaak dan feit.

Je moet er niet aan denken dat alle 200 bedrijfjes op een groter terrein hun eigen lantaarnpaalbordjes ophangen. Die steden zijn er wel, en je moet eigenlijk op de kruising stilstaan om het woud aan bedrijfnamen door te nemen. Dat de Gamma, McDonalds en de Keukenkampioen dat doen is meer reclame en inkomsten voor de gemeente dan een praktische zaak.

@ N342: van mij mogen de industriebestemmingen (en andere witte bestemmingen) onderop de afslag, waardoor ze niet naar oud gebruik een afritnaam worden. Waarschijnlijk gaat de wegbeheerder er vanuit dat de afritbenaming is afgeschaft. Dat is alleen op papier zo ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 08 aug 2006, 17:41

Als ik langs borden als "Helmond 7000-8000" rijd, vraag ik me vooral af waar zo'n stad de grootheidswaanzin vandaan haalt om op een schaal van tienduizend te gaan nummeren. Voor een mainport-gebied als de Rotterdamse haven was nummering onvermijdelijk. Wanneer steden als Breda, Helmond en Venlo -ook hebben die meer dan 50.000 inwoners- gaan nummeren, is naar mijn gevoel ieder geval voor verhouding zoek. What's next? Geldermalsen?

Al met al vind ik het paradoxaal dat, in een tijd dat iedereen ViaMichelin kan gebruiken voor een routebeschrijving en steeds meer mensen navigatie-systemen hebben, steeds méér doelen op de borden verschijnen. Logischerwijs zouden het er juist minder moeten zijn.

Een eerder besproken alternatief zou natuurlijk zijn om de belangrijke bestemmingen en eventuele extra bestemmingen van een afrit -zoals industrieterreinen en (God betere) outletstores- uit elkaar te trekken. Dat kan naar Frans voorbeeld, waar je vóór het begin van de reguliere afritbewegwijzering al wat extra doelen ziet staan. Die doelen komen dan op de reguliere afritbewegwijzering niet meer terug. Het beperkt de "vervuiling" van wegwijzers door de commercie. De kosten van dat soort borden mogen wat mij betreft ook wel op die commercie worden afgewenteld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 08 aug 2006, 17:42

Peter schreef:
Je moet er niet aan denken dat alle 200 bedrijfjes op een groter terrein hun eigen lantaarnpaalbordjes ophangen. Die steden zijn er wel, en je moet eigenlijk op de kruising stilstaan om het woud aan bedrijfnamen door te nemen. Dat de Gamma, McDonalds en de Keukenkampioen dat doen is meer reclame en inkomsten voor de gemeente dan een praktische zaak.
Maar van die 200 bedrijfjes, zijn er maar een klein aantal publiekstrekkers. Bedrijven die geen klanten hebben in de vorm van niet-zakelijk, hebben meestal ook geen borden hangen.

Persoonlijk vind ik het wel handig dat als ik in bijvoorbeeld Emmen ben, er bordjes aan de randweg hangen voor een kruispunt voor de C1000, AH of Super de Boer. Op vakantie hoef je dan ook niet eindeloos rond te rijden op zoek naar die supermarkt.

En we doen het in Nederland nog best netjes, als je vergelijkt met de enorme billboards op huizen en gebouwen die je soms in Tsjechië of Frankrijk ziet.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 08 aug 2006, 19:17

Hallo... mijn eerste bericht hier (leuk forum dus ik dacht laat ik mij eens inschrijven en iets schrijven).

@Pino: Ook Waalwijk, Veghel en Uden hebben zo'n systeem met bedrijven 0 - 9999. Deze plaatsen zijn al wat kleiner.
Ik vind het eigenlijk ook bij kleinere gemeenten prima, dat nummersysteem, altijd beter dan een afrit met daarop 4 namen van bedrijventerreinen.
Het wordt inderdaad wel nadelig als een afrit die naam krijgt. Voor Venlo 8000 - 9900 was Tradeport-West als afritnaam misschien beter geweest, maar dan wel met "ind. Venlo 8000 - 9900" op de afrit erbij vermeld.

Wat betreft de wildgroei aan toeristische bestemmingen: daar ben ik ook tegen. M.i. nemen deze witte bestemmingen vaak ruimte in beslag die beter voor blauwe doelen gebruikt had kunnen worden.
Een compromis zou wel mogelijk zijn als Roosendaal een randweg gedefinieerd krijgt zodat Rosada alleen bij de afrit hoeft te worden vermeld in plaats van rechtdoor op de A 17 en A 58. Maar liever zie ik dit soort bestemmingen inderdaad niet op de borden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 08 aug 2006, 21:28

Queue schreef:Ook Waalwijk, Veghel en Uden hebben zo'n systeem met bedrijven 0 - 9999. Deze plaatsen zijn al wat kleiner.
Ik vind het eigenlijk ook bij kleinere gemeenten prima, dat nummersysteem, altijd beter dan een afrit met daarop 4 namen van bedrijventerreinen.
Het wordt inderdaad wel nadelig als een afrit die naam krijgt. Voor Venlo 8000 - 9900 was Tradeport-West als afritnaam misschien beter geweest, maar dan wel met "ind. Venlo 8000 - 9900" op de afrit erbij vermeld.
Hoeveel bedrijven heeft Waalwijk die in aanmerking komen voor een industrienummer? Misschien duizend? Nog minder? Dat betekent dat ieder bedrijf tien nummers ter beschikking heeft. En in de tussentijd gooien we er de snelwegbewegwijzering helemaal mee vol. Niet alleen de afritbewegwijzering, maar ook de rechtdoorborden. En dat alles heeft toegevoegde waarde voor een zeer beperkte groep weggebruikers, die logischerwijs alleen maar verder zal afnemen dankzij navigatiesystemen.

Ooit werd dit soort nummering alleen gebruikt voor een mainport als Rotterdam. Nu denkt ieder gat: "dat wil ik ook". Misschien spreek ik hier te veel als Randstedeling maar ik ben geneigd te denken "ach wat lief, Waalwijk probeert ook op de kaart te komen".

Maar goed, dat moeten gemeentes zelf maar weten. Laat ze duizend of voor mijn part een miljoen nummers voor hun bedrijven reserveren of bewegwijzering aanleggen naar het huis van Gekke Henkie. Mij ontgaat de toegevoegde waarde in plaatsen als Waalwijk, maar ach ... daar dragen ze ook zelf de kosten voor, dus ze doen maar wat ze niet laten kunnen.

Wat je nu echter ziet is dat gemeentes ook aankloppen bij Rijkswaterstaat om die interne bewegwijzering op de borden van rijkswegen te krijgen. Dat geldt voor industrie-bewegwijzering net zoals voor de Rosada Outlet of het huis van Gekke Henkie. Wanneer Rijkswaterstaat die doelen daadwerkelijk gaat / moet bewegwijzeren, draaien alle Nederlandse belastingbetalers (dus ook die op 300 km afstand) voor de kosten op. Kortom, landelijk betalen voor gratis reclame voor de plaatselijke middenstand dan wel het voorkomen van sluipverkeer voor een paar plaatselijke bewoners. Daar pas ik voor.

Vandaar het voorstel dat als je industrieterreinen en dergelijke als wilt bewegwijzeren, dat op rijkswegen op aparte voorwegwijzers komt te staan en dat de kosten van die voorwegwijzers niet voor rekening van de landelijke belastingbetaler komen, maar voor rekening van de plaatselijke belanghebbende (gemeente of middenstand).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 08 aug 2006, 21:45

Gelukkig heeft Zwolle niet van die onzinnige nummers. Daar is geen behoefte aan ook.

De industrieterreinen Marslanden, Voorst en Oosterenk (?) zijn opgedeeld in A t/m G. Die bebording vind je alleen langs de ring (met die letters), en dan vooral alleen bij afslagen.

Hessenpoort wordt simpelweg opgedeeld in Hessenpoort 1 en 2. Daar zitten niet zoveel bedrijven, omdat de minimale kavel daar 1 hectare is.

Op de A28 bij Zwolle staat wel een bord met Hessenpoort volg afslag 21

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » di 08 aug 2006, 22:00

Zijn deze terreinen in Zwolle ieder opgedeeld of gezamelijk opgedeeld? In het laatste geval zou Hessenpoort "H" kunnen worden toch?

Ik denk ook dat 4 cijfers bij een aantal gemeenten tamelijk overdreven is. Ik ben dan ook meer voorstander van zone-nummering zoals in Zwolle.
Den Bosch zou dan bijvoorbeeld kunnen krijgen:
1 De Brand
2 Herven
3 Soetelieve
4 Maaspoort
5 Ertveld
6 De Vutter
7 Rietvelden
8 Brabanthallen
9 ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 08 aug 2006, 22:24

Marslanden: A - G -> 150 hectare, 370 bedrijven, 11.700 werknemers
Hessenpoort: 1 & 2 -> 150 hectare
Voorst: A,B,C -> 175 hectare, 200 bedrijven, 6.500 werknemers
De Vrolijkheid: -> 40 hectare, 50 bedrijven, 3.800 werknemers

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 15:00

VID schreef:Veel drukte in de ochtendspits op de A67 ter hoogte van het knooppunt Zaarderheiken. Doordat een vrachtwagen geschaard raakte ontstond er een lange file tussen Venlo 8000 - 9900 en Liessel.
Nee, geen gezicht die nummers...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 10 aug 2006, 15:48

Hehe, na een lang gevecht tegen deze onzinnummering eindelijk een medestander. :aai:

Geef afritten nou gewoon een herkenbare naam...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Bericht door BlaZ » do 10 aug 2006, 16:41

Nummering aangeven op snelwegen vind ik onzin. Vrachtwagens hebben vrijwel altijd navigatie en weten meestal toch wel hoe ze moeten rijden.

De witte borden voor industriegebieden vind ik ook niet nodig ik zie liever gewoon het Duitse systeem zoals hieronder waarbij Lubeck-Genin dus een industriegebied in Lubeck is.


Afbeelding

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » do 10 aug 2006, 17:15

Lübeck-Travemünde is feitelijk ook een verwijzing naar de haven waar de boten naar Zweden/Finland vertrekken.

Zomaar een vraag, maar waarom zijn de bestemmingen boven -Genin d.m.v. een bord onzichtbaar gemaakt? Stamt deze foto uit de tijd dat de BAB20 nog niet helemaal gereed was en stond er dus Wismar of Rostock??
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 17:17

Jep. Zo heeft dat bord er wel een tijdje gestaan. De A20 was lange tijd niet af tussen Lübeck-Genin en Schönberg. Het stuk tussen deze 2 afslagen werdt het laatst opgeleverd van het westelijk deel van de A20, rond 2004.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » do 10 aug 2006, 18:37

Vinny schreef:Hehe, na een lang gevecht tegen deze onzinnummering eindelijk een medestander. :aai:
Geef afritten nou gewoon een herkenbare naam...
Gelukkig is "ind Venlo 8000 - 9900" als afritnaam een grote uitzondering.
Meestal is zo'n nummerreeks slechts een doel van een afrit met een andere naam, bijvoorbeeld afrit Velden = Velden / Venlo-Noord / ind Venlo 1000 - 3000. De file staat dan "bij Velden" ipv "bij Venlo zo en zoveel"
Helaas heeft de beruchte afrit 8000 - 9900 verder geen doelen vanuit beide richtingen: Sevenum is het enige andere doel maar vanuit het westen is Sevenum via afrit Helden sneller. Enige andere oplossing is dus een doel erbij puur voor de afritnaam. Dat zou dan de oorspronkelijke naam van het terrein moeten zijn: Tradeport West.

Nu nog een oplossing voor al die Westpoorten ... :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 10 aug 2006, 19:05

Een herkenningspunt kan goed werken. Bijvoorbeeld het eerder genoemde outlet-centre :P

Maar bij Westpoort in Amsterdam begrijp ik niet wat er tegen is aan de oorspronkelijke namen: Havens-west en de Hemhavens. Overigens kan de naam Havens-west vervangen worden door IJmuiden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 10 aug 2006, 19:32

BlaZ schreef:Nummering aangeven op snelwegen vind ik onzin. Vrachtwagens hebben vrijwel altijd navigatie en weten meestal toch wel hoe ze moeten rijden.

De witte borden voor industriegebieden vind ik ook niet nodig ik zie liever gewoon het Duitse systeem zoals hieronder waarbij Lubeck-Genin dus een industriegebied in Lubeck is.
Het houdt je borden in ieder geval goed rustig. Aan de andere kant gaat de herkenbaarheid wat achteruit, omdat je een industriegebied niet als zodanig aangeeft.

Als met al valt het mij op dat er geen land is, waar industriegebieden zo veel op de snelweg staan aangegeven als Nederland. In andere landen gelooft men het van oudsher wel. Hoogstens zie je in een land als Frankrijk vóór het begin van de reguliere afritbewegwijzering een bord staan dat je over de eerstvolgende afrit bepaalde industrieterreinen kunt bereiken.

Waarom hebben we het in Nederland dan wel nodig? Ik vermoed eerlijk gezegd dat gemeentes op dit soort bewegwijzering aandringen bij wijze van goedkope reclame voor hun bedrijventerreinen. Een afrit als Echteld zou ik toch zomaar voorbij kunnen rijden zonder te weten dat bedrijventerrein "Medel" er bij in de buurt ligt. Nu staat het terrein op een stuk of tien borden op de snelweg (in beide richtingen) en weet iedereen die regelmatig in de buurt komt, dat daar een bedrijventerrein ligt. Dan heb je ineens een enorme naamsbekendheid opgebouwd bij ondernemers die mogelijk bedrijfsruimte nodig hebben. En dat ook nog met de slogan "makkelijk bereikbaar - als vanaf de snelweg aangegeven!". Tel uit je winst (en gemeentebelastingen) als gemeente ...

De gang van zaken bij Roosendaal geeft het weer aan: het zijn de gemeentes die bij Rijkswaterstaat aandringen dat hun "attractie" op de snelwegborden moet komen te staan. Ik heb het nog nooit omgekeerd gehoord: dat weggebruikers bij Rijkswaterstaat aandringen dat een of ander doel niet te vinden is bij gebrek aan betere bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 aug 2006, 19:39

BlaZ schreef:Nummering aangeven op snelwegen vind ik onzin. Vrachtwagens hebben vrijwel altijd navigatie en weten meestal toch wel hoe ze moeten rijden.
Dat zal je tegenvallen.

De vracht-sector vergrijsd, en die chauffeurs kennen de weg in Europa prima, weet ik uit ervaring. Ook binnenlands vervoer heeft niet zo vaak navigatie. Wellicht wel de jongere chauffeur die nog nooit van de A8 heeft gehoord, of bij nieuwe auto's.

Net zoals die onzin dat elke chauffeur onder het rijden een dvd kijkt, of met de magnetron bezig is. Het meerendeel van de chauffeurs heeft niet eens zo'n ding...

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Bericht door Queue » do 10 aug 2006, 19:51

Pino schreef:Een afrit als Echteld zou ik toch zomaar voorbij kunnen rijden zonder te weten dat bedrijventerrein "Medel" er bij in de buurt ligt. Nu staat het terrein op een stuk of tien borden op de snelweg (in beide richtingen) en weet iedereen die regelmatig in de buurt komt, dat daar een bedrijventerrein ligt.
Eerlijk gezegd had ik nog nooit van Medel gehoord (tijdje niet op de A15 geweest dus). Bij welke plaats hoort het? Als het bij Echteld hoort en het is via afrit Echteld dan vind ik de vermelding klinkklare onzin. Als het bijvoorbeeld bij Tiel hoort dan zou het alleen daar aangegeven moeten zijn waar het in een andere richting is dan Tiel.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » do 10 aug 2006, 21:16

Medel staat inderdaad bij Tiel op de borden als rechtdoorbestemming. Richting Rotterdam staat het bij Echteld alleen op de afritborden.

Amersfoort noemt haar bedrijventerreinen (Isselt, De Hoef, Calveen, De Wieken) ook nog steeds bij de echte naam. Alleen Isselt is opgedeeld in A t/m E.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 10 aug 2006, 22:27

Medel is een samenwerking tussen Tiel en Neder-Betuwe waarbij het gehele gebied geannexeerd is door Tiel in 2003. Alle wegen zijn bibeko en hebben hun doorgaande functie verloren. Enige doelen bewegwijzerd zijn de straatnamen en A15. Tiel ontbreekt, Echteld, Maurik en Amerongen eveneens.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 15 aug 2006, 14:56

Ik vind het allemaal zo'n onzin, die industrieterreinen (en andere witte bestemmingen, uitgezonderd die van het kaliber, RAI, Jaarbeurs, Efteling etc.)... Vooral als een bedrijventerrein gewoon via de afrit van de plaats waar het bij hoort te bereiken is, moet het niet worden vermeld. Verder nooit op de rechtdoorborden. Als Ind. 8000-9000 bij deze afrit eraf moet, betekent dat gewoon dat je voor de rest moet doorrijden; zelfde geldt voor Havens 2000-3999. Als je zo'n nummer doorkrijgt rij je gewoon net zolang door tot je dat nummer tegenkomt.

Gaat Havens 2000-4000 nou de A20 op en 4000-9000 de A4, dan kan daar 1 bord "Havens 2000-4000 via A20" voor worden neergezet. Verder niet...
Rainier

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 15 aug 2006, 15:29

Riva schreef:Vooral als een bedrijventerrein gewoon via de afrit van de plaats waar het bij hoort te bereiken is, moet het niet worden vermeld.
En hoe wil je dat dan doen, wanneer een plaats twee afritten heeft, bijvoorbeeld Tiel-West en Tiel-Oost? Dan blijkt uit het aangeven van de plaatsnaam alleen niet, welke bedrijventerreinen je via die afrit kunt bereiken. Zou dan alsnog extra specificatie nodig zijn door de bedrijventerreinen alsnog aan te geven?

Ik meen van niet. Daarom zou ik de bedrijventerreinen gewoon standaard weglaten. Zeker in dit tijdperk van online routeplanners en websites met routebeschrijvingen kun je van de weggebruiker verwachten dat hij uitzoekt, welke afrit hij moet pakken. En dat hij dus weet dat hij voor een bedrijventerrein in Tiel niet de afrit Tiel moet pakken. Als dat dan toch verwarring op blijkt te leveren, dan eventueel vóór de eerste afrit een via-bord plaatsen dat je voor bedrijventerrein X afrit Y moet pakken. Geen geklooi op de reguliere rechtdoor- en afritborden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 15 aug 2006, 15:40

Het kan inderdaad best wat minder met het aangeven van industrieterreinen. In het beschreven voorbeeld van Tiel kan er eventueel nog gekozen worden voor een 'via-bord' om aan te geven welke richting gevolgd moet worden naar het industriegebied. Maar gemiddeld gesproken vind ik dat er nogal veel onnodige verwijzingen naar industriegebieden zijn.

Het is niet helemaal hetzelfde als in dit topic beschreven, maar op deze foto is zo'n voorbeeld van een volstrekt overbodige melding waar het industriegebied is. Een normaal mens zal hier voor industriegebied Ommen toch niet linksaf slaan?

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 15 aug 2006, 16:12

:offtopic: Aparte R-schildjes.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 15 aug 2006, 16:38

Juist, er hoort geen hoofletter R te staan.

Waarom heeft men trouwens niet de naam van het industriegebied (De Strangen) gebruikt zoals op de oude handwegwijzers?
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 aug 2006, 16:40

Juist, er hoort geen hoofletter R te staan.
Nee, dat is veranderd. Sinds een paar jaar is het juist wel goed om een hoofdletter R te gebruiken. Dat staat ergens in de richtlijnen bewegwijzering. Ook de cursieve weergave van het nummer schijnt te zijn geschrapt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Bericht door BlaZ » di 15 aug 2006, 16:49

Pino schreef:
Riva schreef:Vooral als een bedrijventerrein gewoon via de afrit van de plaats waar het bij hoort te bereiken is, moet het niet worden vermeld.
En hoe wil je dat dan doen, wanneer een plaats twee afritten heeft, bijvoorbeeld Tiel-West en Tiel-Oost? Dan blijkt uit het aangeven van de plaatsnaam alleen niet, welke bedrijventerreinen je via die afrit kunt bereiken. Zou dan alsnog extra specificatie nodig zijn door de bedrijventerreinen alsnog aan te geven?

Ik meen van niet. Daarom zou ik de bedrijventerreinen gewoon standaard weglaten. Zeker in dit tijdperk van online routeplanners en websites met routebeschrijvingen kun je van de weggebruiker verwachten dat hij uitzoekt, welke afrit hij moet pakken. En dat hij dus weet dat hij voor een bedrijventerrein in Tiel niet de afrit Tiel moet pakken. Als dat dan toch verwarring op blijkt te leveren, dan eventueel vóór de eerste afrit een via-bord plaatsen dat je voor bedrijventerrein X afrit Y moet pakken. Geen geklooi op de reguliere rechtdoor- en afritborden.
Gewoon Tiel-Naam industriegebied.

Plaats reactie