Waar een randweg en waar niet

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 aug 2006, 14:19

waldo79 schreef:In de praktijk vind je Venlo vanaf knooppunt Batadorp aangegeven :idea:
Dat is vrij logisch, om vanaf de A58 de richting van Duitsland aan te geven. Vanaf de A2 zelf is dat niet echt logisch. De A58 is immers een oost-west verbinding :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2006, 14:26

Vinny schreef:Wat die bestemming dan voor toegevoegde waarde heeft op afstandsborden na de afrit ontgaat mij dan ook volkomen.
Het geven van een routebevestiging in een vroeg stadium: "Ook al staat Venlo nog niet op de richtingborden, ik zit op de goede weg." En door A 67 aan de vermelding Venlo toe te voegen, creëer je alvast awareness dat je voor Venlo op enig moment de afrit zult moeten nemen.

Natuurlijk kun je van de weggebruiker verwachten dat hij dat van tevoren al weet, maar zo'n bord ná de afrit (op een niet-beslissingsmoment) is een goede gelegenheid om hem even te helpen herinneren zónder dat je in de knel komt met je reguliere voorwegwijzers. En het is een mooie gelegenheid om bij wijze van informatie de afstand naar dat soort doelen aan te geven.

De Nederlandse afstandsborden vóór de afrit zijn al met al volledig gefocust op doelen aan de weg waar je op rijdt. Het netwerk en plaatsen aan kruisende wegen worden helemaal niet meegenomen, worden voor de weggebruiker feitelijk non-existent gemaakt totdat de afrit zelf komt en je dus snel moet nadenken. Afstandsborden ná de afrit vormen een prima gelegenheid om het netwerk wel mee te nemen.

Maar daar zullen we wel nooit uitkomen, denk ik.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2006, 14:38

Vanaf de A2 zelf is dat niet echt logisch.
Nou Amsterdam - Venlo gaat toch grotendeels over de A 2 hoor... :D
De Nederlandse afstandsborden vóór de afrit zijn al met al volledig gefocust op doelen aan de weg waar je op rijdt.
Dat is gewoon *niet waar*.
Op de afstandsborden voor de afrit worden soms ook 'doelen om het hoekkie' meegenomen. Leeuwarden op de Ring A 10 noord toch wel als ultiem voorbeeld..., daar voor moet je nog de nodige hoekkies voor om...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 16 aug 2006, 14:40

Leeuwarden...
knp Coenplein A8 richting Zaandam
knp Zaandam A7 richting Purmerend, Hoorn, Afsluitdijk
afrit 15: N31 naar Leeuwarden.

(3 hele hoekkies :lol: )

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 16 aug 2006, 15:18

Vergeet niet dat RW7 was gepland als rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Purmerend. Bovendien waren de huidige RW7 en RW31 de route van de oude E10. Het is dus denk ik vooral door de geschiedenis gekomen dat Leeuwarden op de A10 vermeld staat.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 aug 2006, 15:34

Pino schreef:Maar daar zullen we wel nooit uitkomen, denk ik.
Wij wel hoor. :D Ik ben het helemaal met je eens. In het buitenland worden ook veel meer bestemmingen op afstandsborden weergegeven, inclusief verweg gelegen bestemmingen. Denk maar eens aan Brennero en Modena op de A4 bij Padova.

Ook in Duitsland worden op de A3 bijvoorbeeld Koblenz en Kassel relatief vroeg aangegeven terwijl deze steden niet aan de A3 liggen.
Rainier

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2006, 15:36

Vinny schreef:Op de afstandsborden voor de afrit worden soms ook 'doelen om het hoekkie' meegenomen. Leeuwarden op de Ring A 10 noord toch wel als ultiem voorbeeld..., daar voor moet je nog de nodige hoekkies voor om...
Op ringwegen worden doorgaans de doelen van kruisende wegen vermeld. Op "reguliere" snelwegen, moet je het doorgaans doen met twee doelen, namelijk control city en remote focal point. Geen hoek-om doel te zien.

Rijkswaterstaat onderkent dat overigens zelf ook. Zie deze presentatie, in het bijzonder de laatste paar slides.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 16 aug 2006, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 aug 2006, 15:37

Leeuwarden op de A10-west is inderdaad een oudje. Aan de A10-noord wordt Purmerend aangegeven. Toch is het gebruikelijk om bij Ring/Randwegen een bestemming op te nemen in alle rchtingen die op die ring uitkomen. Daarom is het logisch dat Venlo voor Ekkersweijer op de borden verschijnt en dat Antwerpen en Nijmegen daar recent aan zijn toegevoegd...
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 aug 2006, 15:48

@ Pino: Ik ben het in grote lijnen wel met die presentatie eens, maar hoop toch niet dat de lay-out één op één wordt overgenomen. Wa lelijk zeg...

In het geval A16 zou ik tussen Terbregseplein en Ridderkerk aangeven:

Bergen op Zoom, Nijmegen, Dordrecht en Breda

Vanaf Ridderkerk:

Dordrecht, Breda, Antwerpen

Vanaf Dordrecht:

Breda, Tilburg/Eindhoven, Antwerpen
Rainier

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 16 aug 2006, 15:59

Ik zou Antwerpen gewoon vanaf het Terbregseplein toevoegen, en Eindhoven vanaf Ridderkerk óf vanaf Zonzeel toevoegen, maar dat zijn nuance-verschillen. Over het algemeen ben ik het verder wel eens met wat er in die presentatie stond.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 aug 2006, 16:06

Inderdaad een leuke presentatie. Er staan leuke borden in!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 aug 2006, 16:06

Afbeelding

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 aug 2006, 16:18

Ik zou Antwerpen ook wel vanaf het Terbregseplein willen zien, maar dan worden de borden wel erg vol: Nijmegen moet er ook op en liefst ook een bestemming ten zuidwesten van Rotterdam (Bergen op Zoom of Zierikzee). Dordrecht en Breda zijn qua verkeersstroom op dat punt belangrijker dan Antwerpen, Breda is bovendien het verzamelpunt voor de wegen richting Eindhoven, Venlo en Roergebied. Daarom zou ik Antwerpen en Eindhoven op afstandsborden vermelden en me op de richtingsborden beperken tot Nijmegen, Dordrecht en Breda (en Bergen op Zoom of Zierikzee).
Rainier

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 16 aug 2006, 16:28

Palance schreef:Inderdaad een leuke presentatie. Er staan leuke borden in!
Hmm, deze heeft wel iets weg van de DDR-bewegwijzering (vooral de middelste pijlen)
Afbeelding

en vergelijk:
Afbeelding
*11-08-2017 L.M.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2006, 16:33

Goed. We gaan dus het Oost-Duitse systeem imporeteren. Straks met Russische ondertiteling. Welkom in het Stalingrad aan de Noordzee.

Ik mag toch echt hopen dat ik de gedrochten uit de presentatie NOOIT aan tref langs de Nederlandse autosnelwegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2006, 17:16

De presentatie ging volgens mij meer om de vraag, wat voor gegevens je op de borden moet zetten, niet om de vraag hoe dat er precies uit zou moeten zien. Het gemiddelde forumlid zou de borden zelf inderdaad mooier ontwerpen.

De presentatie is eerder ter sprake gekomen in deze draad. Daarin ook wat achtergrond ervan.