[I] Italië - Italy - Italia
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
[I] Italië - Italy - Italia
Hier een topic over Italiaanse wegen in het algemeen. Ik heb het land eens goed op de kaart & Viamichelin bekeken. Damn wat is dat land eigenlijk verrekte groot. Vanaf hier naar Nederland is de grens met Italie al zowat 1000km, dan moet je nog een verrekte end naar Rome +-600km en dan zit je nog maar op de helft van dat land.
Ook de configuratie van knooppunten is vaak apart.
Meteen maar een vraag: waar loopt eigenlijk de Italiaanse A2? Ik kan m op viamichelin niet vinden, maar sommige kaarten zeggen dat ie in het verlengde van de A1 bij Caserta (Noord van Nápoli) naar de A3 in Nápoli loopt. Een heel klein stuk dus. Konden ze niet beter meteen de A1 van Milano naar Reggio di Calabria laten lopen en de gigantisch lange A14 omnummeren in A2. Lijkt wat logischer dan 1 kort stukje voor een 1-cijferig snelwegnummer. Lijkt wel op Frankrijk. Krijg je ook meteen de langste snelweg met 1 nummer (E-wegen buiten beschouwing gelaten) van Europa. 1250km is langer dan de huidige #1 de A7 in Deutschland. (950km)
Wie weet het antwoord?
Ook de configuratie van knooppunten is vaak apart.
Meteen maar een vraag: waar loopt eigenlijk de Italiaanse A2? Ik kan m op viamichelin niet vinden, maar sommige kaarten zeggen dat ie in het verlengde van de A1 bij Caserta (Noord van Nápoli) naar de A3 in Nápoli loopt. Een heel klein stuk dus. Konden ze niet beter meteen de A1 van Milano naar Reggio di Calabria laten lopen en de gigantisch lange A14 omnummeren in A2. Lijkt wat logischer dan 1 kort stukje voor een 1-cijferig snelwegnummer. Lijkt wel op Frankrijk. Krijg je ook meteen de langste snelweg met 1 nummer (E-wegen buiten beschouwing gelaten) van Europa. 1250km is langer dan de huidige #1 de A7 in Deutschland. (950km)
Wie weet het antwoord?
Laatst gewijzigd door Chris op za 28 apr 2007, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Voorzitter
De A2 is nu deel van de A1. Maar vroeger liep de A1 dood op de Grande Raccordo Annulare (G.R.A. of A90), de ringweg van Rome. Het stuk Rome-Napel was de A2. Later is de A1 een eind langs Rome aangelegd (een kilometer of 20, 30 er vandaan) en is het hele stuk doorgenummerd als A1. De uiteinden heten beide A1dir.
-
- Moderator
-
- expressweg
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
De A 2 bestaat nog steeds en wel tussen Caserta en Capodichino in de regio Napels.
Overigens is er iets vreemds aan de hand met snelwegnummering in Italie. Niet de weg waar je op rijdt, maar de wegen waar je naar toe gaat staan op de bewegwijzering aangegeven. Wegen die niet uitkomen op een andere snelweg zijn NIET genummerd. Althans niet overal. (Situatie 1996)
A23 alleen aangeduid met E nummer richting Oostenrijk
A 4 met aansluitende A 23. Beide nummers zijn aangeduid omdat na het knooppunt de A 4 en de A 23 verder gaan
Overigens is er iets vreemds aan de hand met snelwegnummering in Italie. Niet de weg waar je op rijdt, maar de wegen waar je naar toe gaat staan op de bewegwijzering aangegeven. Wegen die niet uitkomen op een andere snelweg zijn NIET genummerd. Althans niet overal. (Situatie 1996)
A23 alleen aangeduid met E nummer richting Oostenrijk
A 4 met aansluitende A 23. Beide nummers zijn aangeduid omdat na het knooppunt de A 4 en de A 23 verder gaan
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Chrizz schreef:
Zoals het er nu uitziet voor mij ook Italië deze zomer! Lekker rondtrekken met de auto... Ik heb wel wat meer ervaring met de Italiaanse snelwegen, maar die is tot nu toe beperkt gebleven tot de hele noordkant van het land.Tja, mijn Italiaanse snelwegervaring was alleen van Como naar de Zwitserse grens (lees: 4km oid).
Op de 2e foto leek het nogal klein. Hopelijk wat meer Italiaanse snelwegen dit jaar!
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
De Italiaanse bewegwijzering is an sich logisch helder en duidelijk. Op wegen met veel toeristische bestemmingen slaan de Italianen door:

Bij wegnummers gaan ze volledig de mist in. Het is de gewoonte om slechts de nummering te vermelden van de weg waar je op uit komt en niet die van de weg waar je op dat moment op rijdt. Er bestaan wegen met een ridicuul nummer, zoals de "SS 7 Bis" en de "Fi-pi-Li", wegen zoals de Tangenziale di Napoli hebben slechts een administratief nummer. Op de bewegwijzering wordt 'Tangenziale' aangegeven. Vervallen wegnummers worden op nieuwe borden neergezet.
De Fi-pi-li km. post:

(c) plaatjes: http://www.CBRD.co.uk.

Bij wegnummers gaan ze volledig de mist in. Het is de gewoonte om slechts de nummering te vermelden van de weg waar je op uit komt en niet die van de weg waar je op dat moment op rijdt. Er bestaan wegen met een ridicuul nummer, zoals de "SS 7 Bis" en de "Fi-pi-Li", wegen zoals de Tangenziale di Napoli hebben slechts een administratief nummer. Op de bewegwijzering wordt 'Tangenziale' aangegeven. Vervallen wegnummers worden op nieuwe borden neergezet.
De Fi-pi-li km. post:

(c) plaatjes: http://www.CBRD.co.uk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
De Italiaanse bewegwijzering vind ik de lelijkste en onduidelijkste van het mij bekende vasteland.
- verschillende lettertypes
- slechte wegnummering (Fi-Pi-Li
) en te klein aangeduid
- twee verschillende vormen handwijzers, soms zoveel op elkaar gestapeld dat je er nauwelijks nog aan uit kan
- afstandsaanduiding slecht aangeduid op snelwegen en expresswegen, en quasi volledig ontbrekend op OWN
...
Zelfs Oostenrijk met zijn kleurenkermis is beter.
- verschillende lettertypes
- slechte wegnummering (Fi-Pi-Li

- twee verschillende vormen handwijzers, soms zoveel op elkaar gestapeld dat je er nauwelijks nog aan uit kan
- afstandsaanduiding slecht aangeduid op snelwegen en expresswegen, en quasi volledig ontbrekend op OWN
...
Zelfs Oostenrijk met zijn kleurenkermis is beter.

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Voorzitter
Het heeft me altijd verbaasd waarom de G.R.A. (oftewel de A90) als autoweg is aangeduid op de Michelinkaarten. De weg heeft gewoon een autosnelwegstatus; dat weet ik van toen ik er ben geweest.
Of ontbreken de vluchtstroken op de gehele G.R.A. en heeft Michelin daarom de weg als autoweg geclassificeerd? Want dat kan ik me niet meer herinneren.
Of ontbreken de vluchtstroken op de gehele G.R.A. en heeft Michelin daarom de weg als autoweg geclassificeerd? Want dat kan ik me niet meer herinneren.
-
- Forumbeheerder
-
- expressweg
HEel even hier leven in blazen
Ik ben 4 dagen naar Italië geweest, ik vind de bewegwijzering een beetje Amerikaans, de af en opritten zijn heel klein, de Kilomterbordjes vind ik heel cool, beetje Amerikaans ook wel. De bewegwijzering op de niet autosnelwegen zijn simpel maar heel duidelijk, de bebording op de snelwegen zijn soms heel raar, 2 rijstroken en de linkse rijstrook lijkt precies links af te gaan maar gaat gewoon rechtdoor, dan is er 1 bord met 1 pijl rechtdoor en 1 links af, dat is een beetje onduidelijk. Voor de rest mooie wegen :P
Ik ben 4 dagen naar Italië geweest, ik vind de bewegwijzering een beetje Amerikaans, de af en opritten zijn heel klein, de Kilomterbordjes vind ik heel cool, beetje Amerikaans ook wel. De bewegwijzering op de niet autosnelwegen zijn simpel maar heel duidelijk, de bebording op de snelwegen zijn soms heel raar, 2 rijstroken en de linkse rijstrook lijkt precies links af te gaan maar gaat gewoon rechtdoor, dan is er 1 bord met 1 pijl rechtdoor en 1 links af, dat is een beetje onduidelijk. Voor de rest mooie wegen :P
-
- autoweg
Dat heb ik ook gemerkt. Alleen is jou plaatje niets vergeleken met wat ik heb gezien. Waar jij 7 bestemmingen ziet staan heb ik er 29Vinny schreef:De Italiaanse bewegwijzering is an sich logisch helder en duidelijk. Op wegen met veel toeristische bestemmingen slaan de Italianen door:
http://www.cbrd.co.uk/reference/interna ... g/i/06.jpg

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
-
- Moderator