[I] Italië - Italy - Italia

Moderator: Moderatoren

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door martwout2 » vr 10 jan 2020, 14:32


Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [I] A7 - A10 - A12 Passante di Genova

Bericht door mavas » za 11 jan 2020, 9:34

^^ tunnels toch?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door GuteFahrt » zo 01 mar 2020, 16:35

De Tangenziale Sud in aanleg bij Taranto (Apulië):

Afbeelding

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » ma 09 mar 2020, 19:04

In Zuid-Italië is vandaag 5,4 kilometer van de SS96 als superstrada geopend tussen Grumo Appula en Toritto. Dit is de weg van Bari naar Potenza.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » ma 09 mar 2020, 19:53

^^ Hiermee is de hele route Bari - Matera superstrada. Matera was tot vandaag bij mijn weten de enige regionale hoofdstad van Italië die niet was ontsloten door een autostrada of superstrada (regio Basilicata, voor de geïnteresseerde lezertjes), dus dat is dan wel een strategisch belangrijke opening. De bouw van deze weg is jarenlang vertraagd geraakt door gedoe met de oorspronkelijke aannemer. De opening komt nog steeds een jaar te laat voor de toeristenstroom die in 2019 werd verwacht toen Marera culturele hoofdstad van Europa was.

Kijkend naar issues verder noordelijk: heb met de lockdown van Lombardijen en aangrenzende provincies eens goed de webcams op snelwegen in de gaten gehouden vandaag. Je ziet hoofdzakelijk vrachtwagens en het is vooral zeer rustig met personenauto’s. Tot Toscane en Rome aan toe extreme rust op de snelwegen; bij Napoli beelden die nog een beetje de kant van regulier gebruik uit gaan.

Hier een artikel met wat verdere informatie over wat wel en niet mag: https://www.stradeeautostrade.it/notizi ... postamenti Iedereen die zich voor werk wil verplaatsen, mag dat ook. Behalve als een quarantaine-verplichting op jou van toepassing is. Dit geldt ook voor grensarbeiders. Goederentransport (binnenlands en internationaal) geldt als werkverkeer en is dus niet aan beperking onderworpen. In zoverre is het idee “Rome is alleen nog over een zware omweg te bereiken” dus relatief; dat geldt vooral voor toeristisch verkeer. Maar de extreme rust op de wegen geeft toch ook wel een ander beeld. Iedereen stelt zijn verplaatsingen als het even kan uit.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 09 mar 2020, 22:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 mar 2020, 21:57

Pino schreef: ma 09 mar 2020, 19:53Kijkend naar issues verder noordelijk: heb met de lockdown van Lombardijen
Rotterdammert. :p

(De Italiaanse regio heet in het Nederlands Lombardije, zonder n.)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » ma 09 mar 2020, 22:14

Ech wel! Geboren in het Havenziekenhuis met uitzicht op de Maas.

Maar goed, dat zal me leren exoniemen te gebruiken ;) In de tussentijd concludeer ik trouwens ook dat mijn opmerking over regionale hoofdsteden zonder superstrada onzin was. Want de hoofdstad van Basilicata is Potenza en Campobasso (in Molise) moet het ook nog steeds zonder doen. -2 voor mezelf :|

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » za 14 mar 2020, 12:40

Een collectie webcams van de A11, A12 en A15 (Genova - Toscana). Alle snelwegen zijn leeg.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » za 14 mar 2020, 12:45

^^ Dat zijn in mijn ervaring (ik ken alleen de A12 en A15, maar ik geloof zo dat dat voor de A11 ook geldt) sowieso al rustige snelwegen. Met de huidige maatregelen zal er inderdaad bijna niks meer rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 14 mar 2020, 13:22

De A11 verbindt nog wat steden binnen de regio en is doorgaans drukker. A12 en A15 zijn inderdaad noord-zuid-verbindingen op het tweede plan. Maar zo uitgestorven zijn ze toch normaal echt niet.

Overigens zie je ook zonder maatregelen nu wel enorme rust op snelwegen in heel Europa.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » ma 16 mar 2020, 12:07

Webcams laten nu zien dat er vrijwel geen autoverkeer is op de snelwegen, maar nog wel redelijk veel vrachtverkeer.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 28 mar 2020, 14:51

In de Italiaanse laars zijn de oost-west-verbindingen van oudsher het ondergeschoven kindje. In de loop der tijd is verreweg de meeste aandacht uitgegaan naar de noord-zuid-verbindingen. Logisch, want op die manier zijn de grootste stedelijke gebieden van het land verbonden. Maar ten zuiden van de Povlakte “even” naar de andere kust gaan is van oudsher bewerkelijk. Het feit dat je altijd de Apennijnen over zult moeten compliceert dit, en het feit dat grote plaatsen aan de kusten maar zelden ‘tegenover elkaar’ liggen zorgt ook voor verkeersvragen die geen mega-investeringen rechtvaardigen.

Maar goed, als je kijkt naar de superstrade die in de loop der tijd gereed zijn gekomen, ligt er inmiddels toch wel een goede set dwarsverbindingen die je over hoogwaardige wegen van kust naar kust, dan wel van de ene noord-zuidroute naar de andere, kunnen krijgen. Binnen de laars ligt er pak 'm beet iedere honderd kilometer wel een hoogwaardige doorsteek-mogelijkheid. De enige regio waar deze over langere tijd ontbreekt is tussen Roma en Napoli (aan de westkant) en in Molise (aan de oostkant). En laat daar nu precies het strategische belang liggen van de verbinding Termoli - San Vittore, waarover ik enige tijd terug al schreef. Verder zou Toscane wel iets kunnen gebruiken, al zou ik dan eerder inzetten op een soort doortrekking van de A11 naar Rimini dan op alsnog de E78 inhalen, waarvan het nut wel erg beperkt is geworden door de pas later bedachte maar sneller aangelegde SS76.

Een kaartje: rood=grote noord-zuid, groen=oost-west autostrada, blauw=oost-west superstrada, bruin=in project/aanleg.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op za 28 mar 2020, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » za 28 mar 2020, 15:06

Die kant zou ik ook wel eens op willen. Italië ten zuiden van de Povlakte is nog onbekend gebied voor mij afgezien van wat excursies in het Franse grensgebied. Wat zou je aanraden als mooie superstrada door de bergen? Is het een must om de A3 eens helemaal af te rijden? Of toch meer oost-west door de centrale Apennijnen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » za 28 mar 2020, 17:32

Chris schreef: za 28 mar 2020, 15:06Is het een must om de A3 eens helemaal af te rijden?
Dat is tegenwoordig enkel nog maar van Napels naar Salerno. ;) Wel een mooi stukje weg overgens, langs de Vesuvius en met mooie uitzichten op de Tyrrheense Zee, vooral vlak voor Salerno. 8-) Uiteraard is een bezoek aan Pompeii ook de moeite waard.

Maar het lijkt mij ook wel gaaf om eens helemaal naar het zuiden door te rijden, en dan even met de veerboot over naar Sicilië (en vanaf daar misschien nog door naar Malta! :woop:).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Willem » za 28 mar 2020, 17:36

Of de tunnel onder de Gran Sasso.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 28 mar 2020, 19:29

Hoewel ik nooit een oost-west door de Apennijnen heb gepakt, denk ik dat je kunt zeggen dat de snelwegen spectaculairder zijn dan de superstrade. Is min of meer wat je krijgt met superstrade die uitgebouwde Statali zijn die in hoofdzaak de dalen volgen. De snelwegen zoeken eerder de hoogten op om klimmen en dalen beperkter te kunnen houden, waarbij de investering in grote bruggen zo hier en daar voor lief is genomen. Voor mooie uitzichten zou ik eerder inzetten op een snelweg als de A24 naar de Gran Sasso dan op de superstrade tussen Umbria en Marche.

Als je nadenkt over een roadtrip, is het denk ik ook wel goed te weten dat de bergachtige stukken op de verschillende oost-wests maar relatief kort zijn. Zeker in Toscane en Umbria zit je toch alweer vrij snel in klassiek Italiaans heuvelland. En echt hoog ga je niet. Wegen komen nauwelijks boven 500 meter en de toppen zijn misschien net 1000. Langer in bergachtig gebied zit je wel op de Strade dei Parchi en de route langs Potenza. Je zit daar ook hoger, maar (speciaal voor Chris) je moet nog steeds geen bergwegen verwachten als in Spanje.

In die zin maken de noord-zuid-routes veel sterker je beleving van de Apennijnen. Daarbij staat de A2 denk ik wel voorop. Toegegeven, is ook voor mij nog iets op de wensenlijst, maar de route volgt de bergkam over een paarhonderd kilometer en zoekt zeker in Basilicata flink de hoogte op - dit als uitvloeisel van het idee dat de route de steden in het binnenland goed moest bedienen terwijl daar geen dalen lopen. Tussen Salerno en de SS534, waar je eventueel een U-bocht terug over de Ionische kust zou kunnen inzetten, ga je enorme stukken door nationale parken. Verder noordelijk vond ik de SS3bis ook wel spectaculair, maar da’s natuurlijk wel een superstrada in behoorlijk slechte staat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » wo 08 apr 2020, 12:18

Bij Albiano Magra (regio La Spezia) is een brug ingestort! :schrikreactie:

Het gaat om deze brug zo te zien: https://www.google.com/maps?ll=44.17384 ... 3&z=17&t=h

Afbeelding

Afbeelding

Het was een betonnen boogbrug:
Afbeelding

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vegi » wo 08 apr 2020, 12:47

De hele brug ook? Dat is vrij bezopen... :facepalm:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door jelger » wo 08 apr 2020, 13:00

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door NWH » wo 08 apr 2020, 13:18

Bizar! Ik las ook dat men een aantal schuren recent heeft gerepareerd. Heeft lekker veel effect gehad :nahzeg:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 08 apr 2020, 13:21

jelger schreef: wo 08 apr 2020, 13:00 Bizar. Ik zie in verschillende Italiaanse media niets over aardbeving ofzo (dat zou ik dan verwachten bij zo'n volledige instorting).
Ik heb daar een mooie Earthquake app voor. Er is een kleine beving van 2.0 geweest in de regio gisterenavond. Kan me niet voorstellen dat dat enige impact heeft gehad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » wo 08 apr 2020, 13:30

De brug is in elk geval onder zijn eigen gewicht ingestort. Er reden op het moment van instorting alleen twee bestelauto's overheen. Op Street View is niet te zien dat er gewichtsbeperkingen op de brug zitten.

Een aardbeving van 2.0 is vergelijkbaar met trillingen van een vrachtwagen die langsrijdt. Dat zou geen instorting moeten betekenen bij een brug waar normaal nog vaak vrachtverkeer overheen rijdt.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Robonus » wo 08 apr 2020, 14:28

Nog een mazzeltje dat de rivier redelijk droog staat, als je de instorting al overleeft en dan meegesleurd wordt door het water heb je ook dubbel pech. Maakt ook het doen van onderzoek naar de oorzaak een stuk eenvoudiger zo.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door PeterSchoeber » wo 08 apr 2020, 15:40

Wat een ongelooflijk geblunder daar in dat land. Vind het heel erg vreemd dat de complete brug plotsklaps helemaal instort. Net alsof er een aantal doorlopende voorspankabels tegelijk zijn geknapt.

Welke brug volgt in Italië?
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Robonus » wo 08 apr 2020, 15:51

Ik kan me vaag herinneren dat er de afgelopen 3 á 4 jaar zo'n 5 bruggen/viaducten in Italie zijn ingestort. Heeft iemand hier dat inzichtelijk?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 08 apr 2020, 16:18

Misschien wel meer; zou eens moeten zoeken. Deels wel door min of meer verschoonbare oorzaken als een aardverschuiving bij zware regen, deels dingen die misgingen bij werkzaamheden of veel te zwaar beladen vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » wo 08 apr 2020, 16:34

Robonus schreef: wo 08 apr 2020, 15:51 Ik kan me vaag herinneren dat er de afgelopen 3 á 4 jaar zo'n 5 bruggen/viaducten in Italie zijn ingestort. Heeft iemand hier dat inzichtelijk?
Het gebeurt wel behoorlijk wat vaker, maar hoeveel exact is niet goed inzichtelijk. De meesten halen de internationale media niet omdat het vaak hele kleine bruggetjes betreft. In het Sardinië topic was er onlangs ook nog een ingestorte brug.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » wo 08 apr 2020, 20:59

Maar dan kan dit toch alleen maar als er constructiefouten zijn gemaakt? Een brug zou ook wel tegen een stootje moeten kunnen, en scheuren in beton zie je ook wel vaker zonder dit soort fatale gevolgen... :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Wouter N14 » wo 08 apr 2020, 21:56

Tja, de brug is in één keer gebouwd, is in zijn geheel op dezelfde wijze onderhouden en is ook in zijn geheel evenredig belast en verouderd. Dan kan het de gehele constructie dus ook evenredig verzwakt zijn en dus volledig bezwijken. Lijkt mij althans :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door PeterSchoeber » wo 08 apr 2020, 22:08

^^ Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel luidt een bekend spreekwoord. En als die ketting knapt dan knapt er meestal maar één schakel. Dit is echt ongehoord en ik vind het dan ook zeer verbazingwekkend dat de hele brug ingestort is. Werkelijk ongelooflijk en ongehoord. Kan alleen maar in Italië volgens mij. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Plaats reactie