[I] Italië - Italy - Italia

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » di 17 aug 2021, 19:46

Coen Tunnel schreef: di 17 aug 2021, 17:45 Maar betalen zul je voor die 3 km autostrada voordat het overgaat in de SS1, € 0,70 maar liefst.

Als ik het goed heb, is hier echt een miniem verbindingslusje aangelegd tussen het “fin provisoire” van de A12 op afrit Rosignano M en de SS1. Dat was vooral om iets te doen aan de files op de afrit Rosignano in het zomerseizoen: verkeer op weg naar het zuiden moest door het afrit-tolstation dat daar helemaal de capaciteit niet voor had. Maar ja, sluiting van het A12-gat schoot maar niet op en toen heeft SAT als concessionair voor het A12-gat de verbinding naar de Aurelia Sud maar opgevuld en de paar kilometer bestaande SS1 na deze aansluiting van een likje verf voorzien. In de tussentijd kreeg deze concessionair zijn echte taak echter niet van de grond, dus het zal hier voorlopig bij blijven (want de concessie om het restant te bouwen is ingetrokken).

Het is ergens wel lullig dat verkeer dat je daarmee dus een paar centen tol moet betalen om op de Aurelia te blijven. Veel tolmijders verlaten de A12 al bij Livorno en slaan het laatste stuk A12 over. De SS1 tussen Livorno en Rosignano is even lang en voor het grootste deel als superstrada.

Hoe dan ook was de A12 tussen Rosignano en Civitavecchia gedacht als een snelweg met open systeem, dus aparte poorten voor afslaand verkeer en doorgaand verkeer op het punt van die overgang passen daar wel bij - net als in Aosta. Alleen het zal daar dus bij blijven.

Die wegen bij Napels zijn wel grappige open systemen inderdaad, op de A3 en de A56. Waarbij je op de A3 trouwens een half open-gesloten systeem hebt als je met Telepass rijdt. Want dan check je regulier in en uit en betaal je naar daadwerkelijk gereden afstand. Wat natuurlijk vergelijkbaar is met het al vaker besproken gebruiken van de afrit Aosta Ovest als je uit Torino komt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » di 17 aug 2021, 22:52

Pino schreef: di 17 aug 2021, 19:46Maar ja, sluiting van het A12-gat schoot maar niet op en toen heeft SAT als concessionair voor het A12-gat de verbinding naar de Aurelia Sud maar opgevuld en de paar kilometer bestaande SS1 na deze aansluiting van een likje verf voorzien.
Volgens mij is het wel iets meer dan een likje verf, de eerste 3 km ten zuiden van Rosignano Marittimo, het stuk dat de weg nog snelwegstatus heeft, heeft de weg ook een beduidend breder profiel: https://www.google.com/maps/@43.3444433 ... 384!8i8192

Vanuit de lucht is het al helemaal goed te zien: https://www.google.com/maps/place/57016 ... 10.4621366

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » di 17 aug 2021, 23:20

Hajo schreef: di 17 aug 2021, 19:26 Ik rij straks vanuit Monte-Carlo waarschijnlijk via de A8 naar Italië en dan de E80 naar Genua. Geen idee wat dat aan tol kost, maar dat maakt mij ook niet zoveel uit. Ik kan ook de SS1, de kustweg, nemen. Ben ik nog niet helemaal over uit.
€ 19,50 kost je dat; de tol voor het Italiaanse deel omvat ook het Franse deel vanaf de aansluiting Roquebrune, waar je normaal gesproken komende vanaf Monaco de snelweg op zal rijden. Dat is ooit al zo geregeld bij de bouw van de snelweg; de Italianen waren eerder dan de Fransen en de snelweg liep destijds tot Roquebrune. Nog altijd staan er bij Roquebrune en Menton de typische Italiaanse snelwegborden. Het stukje tussen Roquebrune en Menton is overigens tolvrij te gebruiken; het kaartje trek je pas bij Ventimiglia.

De Italiaanse A10 is trouwens een leuke weg. Vaak mooie uitzichten op zee en een imposante aaneenschakeling van tunnels en bruggen. Dichterbij Genua wordt het drukker en bochtiger (maar ook 2x3), dus het is wel een weg waar je de aandacht bij moet houden, maar ik heb er beide keren dat ik er heb gereden erg van genoten.

De kustweg is mooi, en gaat op veel plekken ook wel echt dicht langs de kust. Maar op de snelweg zit je hoger en heb je naar mijn mening mooiere vergezichten. Op de kustweg moet je ook vrijwel al die dorpen en stadjes door, zoals Ventimiglia, Bordighera, Sanremo, Imperia, en Savona. Ik denk dat de foto's (allemaal de SS1) genoeg duidelijk maken: het is zeker geen vlotte route.

Google Maps zegt dat het ritje dat normaal over de snelweg 2 uur en 24 minuten kost, via de tolvrije route over de kustweg je 4 uur en 42 minuten kost, dus bijna dubbel zo lang. Ook toen ik minder te besteden had was het voor mij altijd duidelijk: tolvrij rijden in Italië kost je véél meer tijd, en het rijdt totaal niet ontspannend, het is vaak behoorlijk intensief. In tegenstelling tot Frankrijk zijn de Italiaanse tolvrije alternatieven niet zo goed. De wegen zijn vaak minder goed uitgebouwd en ook veel drukker, simpelweg omdat Italië een stuk dichtbevolkter is dan Frankrijk. Persoonlijk zou ik de snelweg nemen: ook daar valt voldoende te genieten.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 18 aug 2021, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Hajo » wo 18 aug 2021, 8:18

^^ Dank! :top:

Als ik dat zo lees en de Streetview foto's bekijk, is de snelweg inderdaad een betere optie. Ik kan dan ook wat langer in Monte-Carlo blijven en daar om bijvoorbeeld 16.00 uur vertrekken. Ik kom dan rond 18.30 bij mijn hotel in Genua aan. Ruim op tijd voor de spaghetti. :D

Wegdeksel
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 15:35

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Wegdeksel » wo 18 aug 2021, 11:01

Coen Tunnel schreef: di 17 aug 2021, 23:20 Nog altijd staan er bij Roquebrune en Menton de typische Italiaanse snelwegborden. Het stukje tussen Roquebrune en Menton is overigens tolvrij te gebruiken; het kaartje trek je pas bij Ventimiglia.
Ik heb me dat al vaak afgevraagd van die Italiaanse snelwegborden. Is dat stuk dan in beheer bij een Italiaanse tolwegmaatschappij?

De Italiaanse A10 is qua uitzicht een mooie weg, hoewel de hoge geleiderails en vele tunnels wel een hoop van het uitzicht ontnemen. Ik vind het wel een vrij vermoeiende weg om te rijden. Vooral vanwege het feit dat de weg erg onoverzichtelijk is door de vele bochten en tunnels. Daarnaast verandert de snelheidslimiet bijzonder vaak. Ik heb de weg 3 weken geleden in beide richtingen gereden tussen San Remo en Savona en het viel me ook niet mee hoeveel werkzaamheden er waren. Er was een aantal punten waar al het verkeer door 1 tunnelbuis moest. Op een rit vanaf Albenga naar Genua leidde dat tevens tot meer dan een uur vertraging.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 18 aug 2021, 11:06

Coen Tunnel schreef: di 17 aug 2021, 22:52
Pino schreef: di 17 aug 2021, 19:46Maar ja, sluiting van het A12-gat schoot maar niet op en toen heeft SAT als concessionair voor het A12-gat de verbinding naar de Aurelia Sud maar opgevuld en de paar kilometer bestaande SS1 na deze aansluiting van een likje verf voorzien.
Volgens mij is het wel iets meer dan een likje verf, de eerste 3 km ten zuiden van Rosignano Marittimo, het stuk dat de weg nog snelwegstatus heeft, heeft de weg ook een beduidend breder profiel: https://www.google.com/maps/@43.3444433 ... 384!8i8192
Het is inderdaad wel netjes uitgebouwd als onderdeel van dat project. Met 'likje verf' doe ik het wellicht iets tekort. Feit is dat er een paarhonderd meter echt nieuw asfalt op nieuw talud is gekomen, en dat de rest dus uitbouw is geweest van een bestaande superstrada. Klinkt nog steeds als een relatief beperkte bouw-opgave om die 70 cent tol te rechtvaardigen. Voor doorgaand verkeer vanaf de A12 richting Grosseto is het verschil in de tol tot aan afrit Rosignano en de tol die je betaalt op het tol aan het einde van de A12 overigens maar 50 cent.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 aug 2021, 11:37

Wegdeksel schreef: wo 18 aug 2021, 11:01
Coen Tunnel schreef: di 17 aug 2021, 23:20Nog altijd staan er bij Roquebrune en Menton de typische Italiaanse snelwegborden. Het stukje tussen Roquebrune en Menton is overigens tolvrij te gebruiken; het kaartje trek je pas bij Ventimiglia.
Ik heb me dat al vaak afgevraagd van die Italiaanse snelwegborden. Is dat stuk dan in beheer bij een Italiaanse tolwegmaatschappij?
Nee, het beheer ligt bij Escota, onderdeel van ASF, dat weer onderdeel van Vinci Autoroutes is. En volgens mij heeft het beheer formeel altijd bij Escota gelegen. Maar bij de tolprijs voor iedereen die het hoofdtolstation bij Ventimiglia passeert zit nog steeds een bedrag inbegrepen voor het traject van/naar Roquebrune. Dat zal dan wel verrekend worden tussen de Italiaanse en Franse concessionair. Feitelijk heeft Escota het heffen van de tol voor het traject van Roquebrune tot de grens uitbesteed aan de Italiaanse concessionair, waardoor tevens het traject van Roquebrune naar Menton tolvrij gebruikt kan worden.

De weg van Roquebrune naar de Italiaanse grens kwam in 1969 gereed met de eerste rijbaan, een jaar later opende de tweede rijbaan. Pas in 1979 werd de west ten westen van Roquebrune verlengd met de eerste rijbaan, pas in 1988 was de tweede rijbaan gereed.

De Italianen hadden natuurlijk belang bij een goede aansluiting op het Franse wegennet, maar de Fransen hadden niet zo'n haast met de verlenging aan hun kant. Een aansluiting op de N7 ergens rond Ventimiglia/Menton was erg lastig geworden, dus het was eenvoudiger en praktischer om de snelweg alvast een stukje door te trekken en bij Roquebrune vrijwel vloeiend op de Grande Corniche/Corniche Supérieure (huidige D2564) aan te sluiten, die buiten de bebouwing loopt. Vandaar was via wat nu de D51 is de doorsteek naar de N7 (nu D6007) ook snel gemaakt.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Hajo » wo 18 aug 2021, 12:54

Vanuit Genua rij ik overigens terug naar Savona om daar de E717 naar Turijn te pakken. Dat schijnt een oogpunt van landschap en wegenbouw een fraaie route te zijn. Ik overnacht dan in Breuil-Cervinia, een wintersport plaats, in het Hermitage Hotel & Spa, bij Aosta.

In Turijn breng ik een bezoek aan het automobiel museum. Ik wilde daar via de website een kaartje voor kopen, maar daarvoor moet je eerst een account aanmaken, waarbij ook om het nummer van je paspoort wordt gevraagd... :nuts: Ik loop wel naar de kassa en koop het kaartje ter plaatse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door waldo79 » wo 18 aug 2021, 13:32

Hoe interessant is voor de gemiddelde forummer het om te weten of je een paspoort moet laten zien voor de entree van een museum?

Maar verder een plezierige reis toegewenst ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 18 aug 2021, 13:45

Coen Tunnel schreef: wo 18 aug 2021, 11:37 De weg van Roquebrune naar de Italiaanse grens kwam in 1969 gereed met de eerste rijbaan, een jaar later opende de tweede rijbaan. Pas in 1979 werd de west ten westen van Roquebrune verlengd met de eerste rijbaan, pas in 1988 was de tweede rijbaan gereed.

De Italianen hadden natuurlijk belang bij een goede aansluiting op het Franse wegennet, maar de Fransen hadden niet zo'n haast met de verlenging aan hun kant. Een aansluiting op de N7 ergens rond Ventimiglia/Menton was erg lastig geworden, dus het was eenvoudiger en praktischer om de snelweg alvast een stukje door te trekken en bij Roquebrune vrijwel vloeiend op de Grande Corniche/Corniche Supérieure (huidige D2564) aan te sluiten, die buiten de bebouwing loopt. Vandaar was via wat nu de D51 is de doorsteek naar de N7 (nu D6007) ook snel gemaakt.
Als je Wikisara zo leest, was in eerste instantie gedacht om de A8 slechts te laten lopen van de A7 naar Nice, en dan een zelfstandige A53 vanaf Roquebrune naar Italië. Terwijl de aanleg van die laatste al onderweg was, werd toch besloten de A8 en de A53 met elkaar te verbinden en het nummer A53 in de A8 op te laten gaan.

Je kunt op zich raden waarom er tussen Nice Ouest en Roquebrune geen snelweg was gepland: is gewoon extreem lastig terrein, dus er zal in eerste instantie geen geld voor zijn geweest. Maar waarom dan precies wél vanaf Roquebrune? Vanaf daar heb je immers nog steeds een flinke tunnel nodig tot aan de grens. Wellicht inderdaad omdat men de Corniche vanaf daar niet meer bruikbaar vond? Ergens speelt hier denk ik ook wel een rol dat het hier mede ging om de verbinding naar de Tendetunnel, die E-weg status had gekregen, en uiteindelijk ook naar de Franse regio Breil-sur-Roya via Italië. Als de Italianen hier een beetje aan bijdroegen indertijd, vind ik daar zo vlug niets over in de concessie die op Wikisara staat. Desalniettemin: waarom dat ook nu nog het gebruik van Italiaanse groene snelwegborden bij Roquebrune rechtvaardigt, ontgaat me eerlijk gezegd...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Hajo » wo 18 aug 2021, 14:15

^^ Afritcomplex 59 (Menton) is de laatste aansluiting op de Franse A8 tot aan de in een tunnel liggende grens tussen Frankrijk en Italië. Dat stukje A8 geeft dus geen toegang meer tot Frans grondgebied, de eerstvolgende mogelijkheid ligt in Italië. Misschien dat daarom dat stukje A8 de facto bij Italië is getrokken, in de vorm van Italiaanse bewegwijzering, hoewel het de jure uiteraard Frans grondgebied is.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door tsov » wo 18 aug 2021, 14:28

^^ Maar ook bij aansluiting 58 staan al Italiaanse borden ;) Vanaf daar kun je gewoon nog Menton bereiken en kom je dus niet onherroepelijk in Italië uit.
:offtopic: Die wegwijzer daar is wel een mooi oudje :top:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Hajo » wo 18 aug 2021, 14:36

^^ Misschien is afrit 59 later aangelegd en bestond die nog niet toen de A8 werd geopend? ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2021, 14:37

Bijzondere spelling 'xxmiglia'...

Binnenkort zullen er ook wel stemmen opgaan om 'Amstelv1" op de wegwijzers te zetten...
:denk:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 18 aug 2021, 14:49

^^ Vroeger bewegwijzerden de Italianen het structureel zo. Zijn ze gelukkig mee gestopt.

Zelfs als dat zo was: wat rechtvaardigt het dan nu nog? En er zijn wel wat meer grensovergangen naar Italië waar het oprijden van de snelweg bij de laatste buitenlandse afrit in de richting grens je onvermijdelijk op Italiaanse wegen brengt. Ik ken van plaatsen als Chiasso, de Brenner en Gorizia nou niet direct soortgelijke borden. Sterker nog, bij de laatste twee staat er nog geen “begin snelweg”-bord op de grens zelf (bij Chiasso wel, maar daar eindigt de Zwitserse snelweg ook kort vóór het emplacement).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 18 aug 2021, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Hajo » wo 18 aug 2021, 14:51

Nu ik er wat langer over nadenk, lijken mij die Italiaanse borden misschien een soort "service" te zijn voor toeristen. Zoiets van: "Let op, u rijdt richting Italië en daar gelden deze regels." En Italianen weten dat ze zo op weg zijn naar de pasta, macaroni etc. 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2021, 14:52

Ik denk dat de Italiaanse wegbeheerder de borden bij ongeluk geplaatst heeft. De Fransen nemen niet de moeite om ze weg te halen en dan blijven ze staan. Er staat ook iets van videosurveillance op. Dat is niet rechtsgeldig in Frankrijk want dan zou de waarschuwing in het Frans gesteld moeten zijn. Overtreding van de taalwet :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 aug 2021, 18:29

Pino schreef: wo 18 aug 2021, 13:45Je kunt op zich raden waarom er tussen Nice Ouest en Roquebrune geen snelweg was gepland: is gewoon extreem lastig terrein, dus er zal in eerste instantie geen geld voor zijn geweest. Maar waarom dan precies wél vanaf Roquebrune? Vanaf daar heb je immers nog steeds een flinke tunnel nodig tot aan de grens. Wellicht inderdaad omdat men de Corniche vanaf daar niet meer bruikbaar vond?
Voor de goede orde: dat is inderdaad de aanname die ik heb gemaakt. In dit document kan ik het niet terugvinden.
Als de Italianen hier een beetje aan bijdroegen indertijd, vind ik daar zo vlug niets over in de concessie die op Wikisara staat.
Of de Italianen financieel aan de aanleg bijdroegen of niet, de aanleg van het stukje Roquebrune-Italiaanse grens kan niet los worden gezien van de bouw van de Italiaanse A10.

De Italiaanse Wikipedia geeft aan:

Per i mezzi che transitano alla barriera di "Ventimiglia-Confine di Stato" è compreso il pedaggio fino all'uscita di Mentone sulla Autoroute A8 francese. L'ingresso sulla A8 in direzione Italia è infatti segnalato, per gli ultimi due svincoli di Roccabruna e Mentone, da cartelli autostradali italiani. Un apposito accordo regola la liquidazione forfettaria all'amministrazione transalpina del pedaggio per la tratta di sua competenza.

In Nederlands:

Voor voertuigen die door het tolstation "Ventimiglia-Confine di Stato" rijden, is de tol inbegrepen tot aan de afslag Menton op de Franse autoroute A8. De ingang van de A8 richting Italië wordt namelijk voor de laatste twee aansluitingen van Roqubrune en Menton aangegeven door Italiaanse snelwegborden. Een speciale overeenkomst regelt de forfaitaire betaling aan de transalpine administratie van de tol voor het gedeelte dat onder haar verantwoordelijkheid valt.

Wikipedia geeft hier verder overigens geen bron voor, maar de verklaring klinkt aannemelijk.
Desalniettemin: waarom dat ook nu nog het gebruik van Italiaanse groene snelwegborden bij Roquebrune rechtvaardigt, ontgaat me eerlijk gezegd...
Vermoedelijk omdat het innen van de tol voor dat traject door de Italianen gebeurt. Een administratief dingetje dus.
tsov schreef: wo 18 aug 2021, 14:28 :offtopic: Die wegwijzer daar is wel een mooi oudje :top:
De oude stijl die in 1982 geïntroduceerd is. Het zou me niks verbazen als dat ding al uit die periode komt en zo rond de 35 jaar oud is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 18 aug 2021, 20:16

Ik kwam wat aardige bronnen tegen:

https://www.persee.fr/doc/medit_0025-82 ... m_2_3_1010. Uitgebreid artikel uit 1961 over hoe men toen tegen automobiliteit aan de Franse en Italiaanse Rivièra aankeek. De wegen raakten toen al verstopt door het toerisme. Het staat er niet letterlijk, maar het lijkt dat men tussen Nice en Roquebrune in eerste instantie nog in dacht te zetten op uitbouw van de N7, maar dat in Menton gewoon geen ruimte bestond en de verkeersproblemen in die stad al rond 1960 flink waren. Ook komt hier de Tende-corridor ter sprake, als route met zowel een Frans-Frans belang als een Italiaans-Italiaans belang die een uitbouw hard nodig had.

https://treaties.un.org/doc/Publication ... 0/v930.pdf (Vanaf pagina 147) Overeenkomst uit 1972 over de exploitatie van de snelweg over de grens bij Ventimiglia. Geen verwijzing naar een ouder verdrag oid dat hier nader wordt uitgewerkt.

Een continue route tot aan de Italiaanse grens stond echter wel steeds op de agenda. Het volgende uit het Cinquième Plan voor Franse ruimtelijke ordening:

Sur plusieurs parcours situés dans le Nord et l'Est, l'intensité actuelle de la circulation implique la réalisation rapide d'autoroutes. Ainsi sera achevé, pour 1970, le grand axe Dunkerque - Lille - Paris - Lyon - Marseille qui sera complété, au cours du Ve Plan, par des antennes vers Valenciennes et la Belgique, vers Chambéry et Grenoble (Lyon-Bourgoin), vers Saint-Etienne et Aix-en-Provence. De même seront amorcées, sous la forme de sections encore discontinues, les liaisons d'Aix vers Nice et la frontière italienne ainsi que d'Orange vers Narbonne. L'autoroute de Normandie sera poursuivie en direction de Rouen et de Caen.

Poging om deze lijnen tot een cirkel te maken: de Italianen hadden meer haast; zij hadden het idee dat het toerisme in de regio onder druk stond door files op de oude weg. De Fransen deden mee, maar hadden hun prioriteit niet op een doorgaande snelweg liggen. Maar bij Menton moesten ze wel. Toen de plek van de grensovergang eenmaal was vastgelegd, zijn ze maar doorgegaan tot Roquebrune. Westelijker bestond door de Corniche (of ook: het beschikbaar zijn van meerdere routes tussen Nice en Roquebrune) wat meer ademruimte, dus dat werd uitgesteld. Eerst tot nader order -daarom ook een eigen A-nummer voor het stukje tot aan de Italiaanse grens- maar een complete snelweg langs Nice tot aan Roquebrune was toch al vrij snel gevraagd.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door exroosje » wo 01 sep 2021, 12:13

Ik was het eigenlijk al bijna weer vergeten, maar deze zomer in Italie viel het me opeens op dat overal cameras langs vooral de hoofdwegen zijn geplaatst , meestal met een flink portaal zodat de camera boven de weg hangt. Duidelijk dus geen fitscamera's, maar meer algemene big brother camera's . Zoals we er in NL ook steeds meer krijgen om allerlei redenen. Iemand bekend hiermee en wat de reden is in Italie?

Hier een voorbeeld: https://www.google.nl/maps/@44.6375325, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Hajo » zo 05 sep 2021, 21:16

^^ Dat herken ik. Het zouden wel degelijk snelheid camera's kunnen zijn, of anders misschien een telsysteem voor verkeersdrukte of zo. Verder zou ik het ook niet weten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Rein » zo 05 sep 2021, 21:24

Het lijken mij gewoon ANPR camera's die je ook overal in Nederland ziet. Ook in Italië zal het wel in het kader van 'veiligheid' zijn en om overtreders of gezochte mensen te kunnen traceren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » zo 03 apr 2022, 13:21

De ruimtelijke ontwikkeling van Italiaanse steden. Lijkt mij vrij accuraat.

Afbeelding

komt van: https://twitter.com/ChittiMarco/status/ ... 7023563780

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door poller1 » vr 08 apr 2022, 22:25

Zo heb je er inderdaad tientallen in de Po-vlakte.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Willem » vr 08 apr 2022, 22:30

Toch zijn het geografisch gezien leuke kaartjes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » vr 08 apr 2022, 22:37

poller1 schreef: vr 08 apr 2022, 22:25 Zo heb je er inderdaad tientallen in de Po-vlakte.
Misschien nog het meest in het Noord-Oosten (Veneto en Friuli), wat groot geworden is op die light industry. Veel meer dan Lombardije, Piemonte en Emilia-Romagna. En in het heden zijn al die kleine industrieterreintjes er ook nog, dit in tegenstelling tot wat er bij ons dan nog aan bedrijven op die terreinen zit.

De oost-west-snelweg op de kaartjes ademt ergens A4, al passeert die nou niet heel veel van dit soort steden aan de noordkant …

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door poller1 » za 09 apr 2022, 9:49

Ik wou net zeggen vooral in Emilia-Romagna, Lombardije en Veneto.
Dat is toch het patroon dat terugkeert bij zowat alle steden tussen 50k en 150k inwoners en dat zijn er pakweg 30 (ruwe schatting….)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door marcel » za 09 apr 2022, 13:30

Voor ik de tekst gelezen had dacht ik dat het Novara was. Zelfs de bochten in de A4 kloppen bijna.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 09 apr 2022, 13:43

^^ Alleen de tangenziale niet. 8-)

Mijn associatie met Veneto (eerder dan de andere regio’s) had nog het meest te maken met het licht-industriële dat zo ongeveer overal tussen de buitenwijken en de winkelcentra in zit. De rest kun je overal in de Povlakte plaatsen, en trouwens ook wel in de heuvels van Piemonte en Toscane tussen Florence en de Ligurische kust.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door marcel » za 09 apr 2022, 13:49

Pino schreef: za 09 apr 2022, 13:43 ^^ Alleen de tangenziale niet.
Inderdaad, maar die staat niet op de bovenste plaatjes en zag ik pas toen ik naar beneden scrollde.

Plaats reactie