[I] Italië - Italy - Italia
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [I] Italië - Italy - Italia
Matteo Salvini is de nieuwe minister van transport in Italië.
Ik verbaas mij er wel een beetje over. Salvini is één van de bekendste politici en partijleider, en het ministerie van transport lijkt mij niet echt een high profile ministerie over het algemeen.
Ik verbaas mij er wel een beetje over. Salvini is één van de bekendste politici en partijleider, en het ministerie van transport lijkt mij niet echt een high profile ministerie over het algemeen.
-
- 2x3 autosnelweg

Overigens verwacht ik niet dat deze regering lang zal aanblijven, overal waar extreemrechts in de regering zit maken ze er een puinhoop van en valt de regering snel.
-
- Moderator
-
- stadsweg
The lasts hairpins cannot be accessed by car, one has to park below and take a shuttle bus.
That reminds me the Drei Zinnen/Tre Cime road. Here the parking space quickly fills up, and a 2 km queue builds up. There are some parking places and a bus service from Lake Misurina to the end of the road, still many people want to go by car in the morning hoping that some peopel leaves the upper park (which doesn't happen a often). In such cases it would be better to put up a reservation system and prohibit people to go piling up in the queue. On very peak days policemen stop people who want to pile up, but this is done manually, and not on all days.
Bus service from Cortina and Auronzo is almost non existent (one return trip in the morning, one in the afternoon), while from Pustertal there is roughly one bus every hour (usually packed with tourists).
https://www.google.ch/maps/dir/46.58835 ... m2!4m1!3e0
That reminds me the Drei Zinnen/Tre Cime road. Here the parking space quickly fills up, and a 2 km queue builds up. There are some parking places and a bus service from Lake Misurina to the end of the road, still many people want to go by car in the morning hoping that some peopel leaves the upper park (which doesn't happen a often). In such cases it would be better to put up a reservation system and prohibit people to go piling up in the queue. On very peak days policemen stop people who want to pile up, but this is done manually, and not on all days.
Bus service from Cortina and Auronzo is almost non existent (one return trip in the morning, one in the afternoon), while from Pustertal there is roughly one bus every hour (usually packed with tourists).
https://www.google.ch/maps/dir/46.58835 ... m2!4m1!3e0
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
-
- verkeersader
Wat me opvalt, in Italië rijden de ambulance en politie (mogelijk ook de brandweer dus) savonds in het donker met blauwe lampen standaard rijden (niet knipperend, maar vast). Wat is hier de reden van?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- Hoofdmoderator
Puur om zichtbaar te zijn, gok ik. In Spanje zie je het ook vaak.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- verkeersader
Kan ook afschrikkend werken natuurlijk. Als ik te hard rijd en ik zie in een keer een blauw lamp... Ga ik niet meer zo hard. Aan de andere kant levert dat minder voor de staatskas op
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [I][A024] Traforo Gran Sasso
Onderstaande schreef ik drie jaar terug.
Staat en Strada dei Parchi (eigendom van de familie Toto, dus losstaand van andere grote concessionairs) mogen het geheel nu verder uitvechten in de rechtzaal, waar zal worden besloten over de afkoopsom die verschuldigd wordt door de ontbinding. In de tussentijd zou je hopen dat, met de weg in handen van Anas, er betere samenwerking ontstaat tussen wegbeheerder en andere overheden om de snelweg onder handen te nemen zoals al meer dan tien jaar voorzien.
Vandaag kwam ik erachter dat nationalisatie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, afgelopen zomer. De concessie voor de A24 en A25 is ingetrokken en Anas beheert nu beide wegen. Berichtgeving in de media duidt op een flink geschil tussen concessionair en staat over alle vormen van onderhoud. Na de aardbeving in de Abruzze van 2009 is besloten dat de A24 en de A25 strategische routes zijn die beter bestand moeten zijn tegen aardbevingen. Aan de concessionair is toen een breed onderhoudsprogramma opgelegd, en de concessie is uiteindelijk deze zomer ingetrokken op het verwijt dat de concessionair die verplichtingen niet nakomt. Strada dei Parchi zelf geeft daarvoor weer de regering de schuld, die haar zou hebben verhinderd na te komen. Wat verdere achtergrond hierover op https://www.repubblica.it/economia/2022 ... 356984493/ Als ik er nu naar kijk, ben ik geneigd bovenstaand verhaal over de Gran Sasso-tunnel te duiden als een van de vele spelletjes die in de loop van de jaren zijn gespeeld in dit geschil.Pino schreef: ↑ma 13 mei 2019, 19:39 Een nogal bizarre situatie op de A24. De concessionair, Strada dei Parchi, wil de Gran Sasso-tunnel vanaf 19 mei sluiten. Dit is de derde tunnel van Italië in lengte, meer dan 10 kilometer lang (en de langste zonder tegenverkeer). Dus je rijdt er niet even omheen, zodat sluiting een cruciale oost-west verbinding van en naar Rome onbruikbaar zou maken.
De oorzaak is een onderzoek vanwege milieuvervuiling dat is gericht tegen het Istituti nazionale di fisica nucleare, dat ook van de tunnel-structuur gebruik maakt voor onderzoeken. De concessionair zegt de onderzoeken niet te willen hinderen cq zelf mee te worden gesleept wanneer de milieu-situatie mocht verslechteren. In de tussentijd lees ik dit vooral als dreigement van de concessionair dat, wanneer er op 19 mei geen vrijstelling van vervolging ligt van het openbaar ministerie, de concessionair de tunnel dicht gooit en daarmee oost-westverkeer frustreert. Het zou met name slecht nieuws zijn voor de toch al matig ontsloten regio Abruzze.
Kortom, never a dull moment met die Italiaanse concessionairs. Je zou bijna sympathie krijgen voor de nationalisatie-luchtfietserij van M5S.
Staat en Strada dei Parchi (eigendom van de familie Toto, dus losstaand van andere grote concessionairs) mogen het geheel nu verder uitvechten in de rechtzaal, waar zal worden besloten over de afkoopsom die verschuldigd wordt door de ontbinding. In de tussentijd zou je hopen dat, met de weg in handen van Anas, er betere samenwerking ontstaat tussen wegbeheerder en andere overheden om de snelweg onder handen te nemen zoals al meer dan tien jaar voorzien.
-
- Moderator
Ik dacht dat dit ergens besproken werd, maar misschien had ik het alleen op de Wegenwiki gewijzigd een tijdje terug.
Is die Toto dezelfde als het bouwbedrijf Toto dat in Polen van alle contracten is geschopt vanwege wanprestaties?
https://www.wegenwiki.nl/Problemen_met_ ... _wegenbouw
Is die Toto dezelfde als het bouwbedrijf Toto dat in Polen van alle contracten is geschopt vanwege wanprestaties?
https://www.wegenwiki.nl/Problemen_met_ ... _wegenbouw
-
- 4x3 autosnelweg

[en de eerdere bespreking van het onderwerp kan ik natuurlijk ook gemist hebben]
-
- 4x5 autosnelweg
Incompetentie op het hoogste niveau. Ik denk zelf dat een belangrijke oorzaak is dat mensen bepaalde posities danken aan familiebanden en/of sociaal netwerk en niet zo zeer te danken aan hoge cijfers en een degelijke opleiding. In het tijdperk na Berlusconi leek dat toch wel een tijdje een stuk beter te gaan, maar zo te lezen zijn ze weer terug bij af...Pino schreef:Als ik er nu naar kijk, ben ik geneigd bovenstaand verhaal over de Gran Sasso-tunnel te duiden als een van de vele spelletjes die in de loop van de jaren zijn gespeeld in dit geschil.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

Als de schuld ligt bij de overheid: tja, dat zijn nu natuurlijk wel andere poppetjes. Op zijn minst hebben die huidige poppetjes een jarenlange discussie niet vlot weten te trekken, ten koste van de veiligheid voor de weggebruikers. Nu zet je een paardenmiddel als dit niet heel snel in, maar een discussie van meer dan tien jaar is gewoon lang. Het is ook een punt waar concessiemodellen gewoon blijken te schuren: snelwegje aanleggen en eventueel ontwerpen in samenspraak met de overheid is één ding, maar bij onderhoud bestaat gewoon een belangenconflict.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is natuurlijk niet het enige verhaal. Daarnaast presteren Italiaanse bouwbedrijven in het buitenland ook notoir slecht. Dan kom je toch meer bij structurele oorzaken uit dan 'het ene poppetje' bij de overheid.
-
- 4x3 autosnelweg

Het is ergens veelzeggend dat we het hebben over de zwakke prestaties van Italiaanse bedrijven in het buitenland. De kans lijkt me bepaald groot dat ze in binnen- en buitenland even matig presteren. Maar in het buitenland komt dat aan het licht en worden ze van projecten af gegooid (of krijg je van die Ansaldo-Fyra schandalen in de landelijke politiek) en in Italië krijgen de bedrijven politieke dekking die doormodderen mogelijk maakt.
-
- 2x3 autosnelweg
In 2016 was er in Italië een relatief kleine aardbeving die wel grote schade aanrichtte in Amatrice en omgeving. Voor wie wil weten wat het effect van zo'n aardbeving is op zo'n dorp moet Google Streetview maar eens raadplegen: https://www.google.be/maps/@42.6288857, ... 312!8i6656. Cultureel erfgoed in Italië blijkt toch bijzonder kwetsbaar. Dat gecombineerd met de bevolkingsdaling doet vrezen voor de toekomst van het erfgoed.
-
- Voorzitter
Niets is voor eeuwig, dat blijkt maar weer. Natuurrampen en oorlogen zijn grote bedreigingen voor veel (wereld)erfgoed. En Italië is voor het grootste deel een zeer aardbevingsgevoelig land, met veel oude gebouwen. Sommigen van grote cultuurhistorische waarde, anderen zijn minder belangrijk. In Amatrice viel de schade wat dat betreft mee; de aardbeving van 1997 in Assisi had voor het erfgoed een grotere impact. De aardbeving van Amatrice was weliswaar eentje van 'maar' 6,2, maar doordat de aardbeving op geringe diepte (slechts 4 km diepte) plaatsvond, ontstond er toch aanzienlijke schade. De Thermen van Caracalla in Rome, toch ook een belangrijk historisch bouwwerk, raakten bij deze aardbeving ook licht beschadigd; er traden scheuren op. Dat was toch nog 100 km van Amatrice af. Uiteindelijk kun je bar weinig doen om gebouwen uit de middeleeuwen te beschermen tegen de gevolgen van zo'n aardbeving, en je kunt zulke aardbevingen ook niet voorkomen.
-
- 2x3 autosnelweg
Blijkbaar kan je historische gebouwen wel aardbevingsbestendig maken door een staalskelet te voorzien die de muren weerbarstig maakt. Ook een sterkere bevestiging van de vloerplaat aan de muren zou wonderen verrichten.
Verder zou herbouw van monumenten altijd de eerste optie moeten zijn na vernietiging door een natuurramp. Het doel van beschermen is net wel dat behouden blijft voor de eeuwigheid.
Verder zou herbouw van monumenten altijd de eerste optie moeten zijn na vernietiging door een natuurramp. Het doel van beschermen is net wel dat behouden blijft voor de eeuwigheid.
-
- Moderator
-
- 4x3 autosnelweg

Niet gerealiseerd: Bolzano-Reschen, Genova-Parma en Firenze-Parma Ravenna.
Nog steeds mee bezig/in de pijplijn: A12, Cremona-Rovigo
Laatst gewijzigd door Pino op za 25 feb 2023, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat gaat toch gewoon via Bologna? Je bedoelt Firenze-Ravenna.
Wel opvallend dat er veel minder is aangepast dan in Duitsland.
-
- 4x5 autosnelweg
Er zijn in Italië ook veel minder mogelijkheden om het aan te passen/te verklooien dan in Duitsland, wegens de vorm van het land, de ligging van de steden en de belangrijkste gebergtes.
-
- Voorzitter
Genova-Parma zal wellicht vervangen zijn door de A15 vanaf La Spezia naar Parma.
Van Bozen-Reschen is het deel tot aan Meran wel als superstrada gebouwd.
-
- Wegnummerfotograaf
Zijn de landsgrenzen echt van 1934? Had Italië destijds niet meer Kroatisch grondgebied?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- expressweg