FAQ Bewegwijzering/wegnummering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

FAQ Bewegwijzering/wegnummering

Bericht door Vinny » za 19 aug 2006, 18:30

Er zijn de laatste tijd wat vragen over begrippen die te maken hebben met bewegwijzering en wegnummering. Hier een klein beginnetje voor een FAQ:

Wat is een 'control city' en wat is een 'remote focal point'?
Op een willekeurige weg staan altijd doelen aangegeven op de wegwijzers waar de weg in principe heen leidt. Deze doelen zijn niet willekeurig gekozen. In Nederland volgen we het systeem dat de eerstvolgende grote plaats (contol city) en een (fictieve) eindbestemming (remote focal point) wordt bewegwijzerd. Het remote focal point is niet altijd de échte eindbestemming van de weg, zo staat op de A 7 vanuit Amsterdam Leeuwarden als RFP, terwijl de weg naar Groningen loopt (en niet eens in de buurt van Leeuwarden loopt).

Wat is een TOTSO?

Een TOTSO is het Engelse acronym van "Turn off to stay on'', hiermee wordt bedoeld dat je af moet slaan om een weg met hetzelfde wegnummer te vervolgen. Eén van de bekendste TOTSO's is op de A 31 richting Leeuwarden. Voor het volgen van de route '31' moet men de afrit nemen, terwijl de weg rechtdoor verder loopt als N 383.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 19 aug 2006, 19:20

Idee-modus :idea:

Iets wat mij net 5 min geleden binnenschoot, ik kan een FAQ pagina online gooien, en dmv een online 'bewerkingssysteem' kan iedereen de pagina uitbreiden. Dit kan beveiligd worden met een wachtwoord.

Dit zou overigens ook op het forum zelf kunnen ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 aug 2006, 19:22

Een soort Wiki dus? Dat zou mooi zijn. Bij mijn provider (Xs4all) kan dat ook ak, alleen heb ik me er nog niet mee bezig gehouden over het hoe-en-wat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 19 aug 2006, 20:49

Ik doe een andere keer mee.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 19 aug 2006, 22:07

waarom kunnen de begrippen hoofddoel en einddoel niet gebruikt worden? Deze begrippen passen m.i. net zo goed in Vinny's definitie als de Engelse termen. :dontknow: