Het grote portaalborden-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Moeten er altijd portaalborden worden gebruikt bij knooppunten?

Ja, altijd
30
64%
Nee, nooit
0
Geen stemmen
Afhankelijk van de intensiteit
17
36%

Totaal aantal stemmen: 47

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 aug 2006, 19:38

Vinny schreef:En als er in plaats daarvan:
^ Nieuw Vennep, Leiden
Op het rechtdoorportaal komt te staan, zie ik dit als verslechtering van de bewegwijzering. En O ja, Den Haag volgt wel op het afstandsbord. Lekker op tijd. Lekker relevant. Lekker duidelijk. Niet dus!
Leiden verdient het ook helemaal niet om control city te zijn. Het zou daarentegen wel kunnen worden genoemd op het afstandsbord.

Op de rechtdoorborden moet je die doelen weergeven die relevant zijn voor je beslissing op dat moment. Dat betekent niet dat je een enorme serie op de rechtdoorborden moet zetten, zoals dat in Frankrijk gebruikelijk is. Je kunt je daar juist in beperken. Méér doelen passen inderdaad, maar het is niet wenselijk, aangezien het ieder overzicht simpelweg wegneemt.

Vandaar het idee om -als je dan extra (niet direct hoogrelevante) doelen dan het hoogstnoodzakelijke wilt weergeven- die extra doelen niet op de richtingborden neer te zetten, maar pas op een afstandsbord ná de afrit.

Begrijp je dat achterliggende idee niet of wil je dat niet begrijpen?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 23 aug 2006, 19:58

Dat achterliggende idee is goed te begrijpen, maar net als Vinny ben ik ook niet overtuigd van het nut van het systeem. Voor de afslag bepaal je je richting, dus dan moeten wat mij betreft alle relevante doelen verschijnen (daarom klaagde ik in een ander topic ook dat Vlissingen niet werd genoemd bij Princeville).

Wat mij betreft kan het eventueel zoals in Frankrijk, met alle bestemmingen op het portaalbord, zonder afstanden, en na de afrit een afstandenbord en een aankondiging van de volgende afrit. In het geval van volle borden, zie je dat die een keer of wat worden herhaald. Om het zo te doen, en dan in Nederland zonder afstandsborden, lijkt me goed genoeg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 23 aug 2006, 20:07

Vinny schreef:Ik ben van mening dat dit bord MET richtingaanduiding minstens 1200 meter voor de splitsing moet staan.
Hoe zou je dat binnen de regels van de Nederlandse bewegwijzering willen doen? Of anders gezegd: hoe ziet wat jou betreft de ideale situatie er voor knooppunt Azelo uit? Kan je iets met Paint in elkaar knutselen? ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 23 aug 2006, 20:42

Palance schreef:Bij een afrit heb je weinig aan de naam van het volgnede dorp. Je rijdt immers op een lange-afstandsweg, niet op een landweggetje? De naam van de volgende afrit kan blijven staan (dan weet je dat die afrit er wel aankomt), maar de naam van de volgende grote plaats zou er wel bij moeten staan.
Misschien is het een kwestie van gewenning. Ik vind het een plezierig systeem. Je ziet het in Zwitserland ook. Als de naam van de volgende afrit bij de huidige afrit staat vermeld, geeft dat het idee van "ik moet er dus binnenkort af" (als je er daar af moet natuurlijk). In Nederland geven we soms wel maar lang niet altijd de naam van de volgende afrit aan.
De autogordel: een band voor het leven.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 23 aug 2006, 20:52

Optie 3. Eigenlijk wel bijna overal nodig.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 23 aug 2006, 21:28

Frits schreef:Wat de portaalborden betreft. Bij hoge bewegwijzering zie je pas op het allerlaatste moment waar rechtdoor naartoe gaat. Een voorbeeld wat me dan direct te binnen schiet is knooppunt Azelo. De rechtdoorgaande bestemming is daar Almelo. Je ziet bij Duitsers en ook Polen het gevolg: op het laatste moment naar rechts gaan, omdat ze dit niet hadden verwacht. (Het is natuurlijk ook zeer onhandig dat Osnabrück bij knooppunt Azelo niet staat aangegeven.)
Helemaal eens vooral dat laatste... alsof je als onbekende op de randweg van Luik richting Maastricht wil, en je ziet alleen afslag Visé en nog een paar regionale doelen, en op het laatste moment zie je dat rechtdoor ook niet goed is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 10:50

Begrijp je dat achterliggende idee niet of wil je dat niet begrijpen
Ja ik begrijp het, maar ik zie er totaal het nut niet van in. Huidige systeem voldoet tien keer beter. Wat heb je nou aan een bestemming die ergens op een afstandsbord ná een beslissingspunt verschijnt? In het geheel niets! Zelfs niet als er "Leiden" op staat. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 10:51

Overigens volgens het Control City systeem is Leiden absoluut een control city. Het is een stad met meer inwoners dan Visé, het is bekender dan Joure en heeft meer allure dan Hoorn.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 24 aug 2006, 11:27

...Maar heeft de 'pech' tussen de veel grotere plaatsen Amsterdam en Den Haag te liggen. Er is geen enkele snelweg die begint/eindigt in Leiden. Het is voor zowel de A4 als de A44 een tussenpunt. Ook al is Leiden een belangrijke grote stad voor de regio, het is en blijft 'onderdanig' aan Den Haag en Amsterdam. Je praat over dermate relatief korte afstanden dat het nauwelijks zin heeft om bij Leiden van doel te wisselen.

Zo zie ik het. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 11:36

Jeroen, een control city is altijd een tussenpunt :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2006, 11:50

En daarom is Leiden geen logische control city. Kijk, in de Australische outback kan een dorp van 1000 inwoners control city zijn. Een relatief kleine plaats als Gorinchem kan control city zijn omdat het een focaal verdelingspunt is. In dichtbevolkte gebieden zoals de Randstad of het Ruhrgebiet moet je het er echter mee doen dat relatief grote plaatsen géén control city zijn.

Dan kun je drie dingen doen.
- zo'n plaats pas op de borden zetten op 1200m van de eerste afrit naar die plaats (het Helmond- en Leiden-scenario)
- alle plaatsen van enigerlei omvang op de rechtdoorborden zetten (het Franse model)
- een verschil creëren tussen rechtdoorborden en afstandsborden en op de afstandsborden ná de afrit de afstanden naar zo'n vier doelen neerzetten (het Duitse model)

Het heeft naar mijn mening geen zin om op een afstandsbord ná de afrit precies dezelfde doelen neer te zetten als op een richtingbord vóór de afrit. In Nederland is de volgende afrit altijd wel dusdanig dichtbij dat je routebevestiging snel komt. Dan gaat het alleen nog om het timen van het moment dat je afstandsinformatie geeft.

Maar goed, ik pleit er dan ook voor om op het afstandsbord andere informatie neer te zetten dan op het rechtdoorbord. Ik houd niet van het Franse systeem om gemakkelijk een doel of acht op de rechtdoorborden te zetten. Als je het alternatief voor een afrit wilt aangeven, moet je geen lading doelen geven, maar je beperken tot het hoog relevante. En dat zijn naar mijn mening de volgende afrit en de control city.

Dat is dan ook meteen het logische antwoord op de opmerking van Vinny ("wat heb je eraan om het ná het beslissingsmoment pas aan te geven"). Alle andere doelen zijn niet relevant voor de beslissing die je moet nemen, dus die geef je ook niet aan op het rechtdoorbord. Als je de mensen dan toch wilt laten weten dat ze op weg zijn naar bepaalde plaatsen die geen control city zijn (en daarmee wilt voorkomen dat relatief grote plaatsen als Leiden en Helmond pas op het afritbord verschijnen), is er dan maar één logische plaats om aan de weggebruiker toch nog mee te geven dat ze op weg zijn naar dergelijke doelen.

Precies ... het afstandsbord ná de afrit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 12:01

Heel verhaal, terwijl er gewoon niets in staat wat ik niet al wist van Pino's opvatting over de bewegwijzering. Helaas is de definitie van een Control City zodanig dat Den Haag het RFP is van de A 4 en Leiden dus altijd een CC moet zijn op deze weg. Op dit moment wordt gekozen om Rotterdam als fictieve eindbestemming op de A 4 aan te geven, terwijl dit eigenlijk RFP -> A 13 is (bewegwijzering-om-het-hoekje).
Leiden voldoet aan alle criteria van een CC. Het is namelijk de eerstvolgende stad langs de route.

Wordt Leiden gemist op de bewegwijzering tussen Schiphol en Hoofddorp?
Nee. Ik mis het in ieder geval niet, en ik ken weinig mensen die het missen. Er staat nu in zuidwaartse richting: Den Haag / Rotterdam. Dat is in principe voldoende. Als Leiden persé moet worden toegevoegd omdat er een CC moet worden aangegeven (strakke richtlijn bla), dan vind ik het verspilling van belastinggeld om na allerlei portaalborden waar tig keer op staat Rotterdam/Den Haag/A 4 --- Hoofddorp/Aalsmeer/N 201, na betreffende afrit nog eens een (op een groot deel van de A4 volkomen onleesbare(!) positie) nog eens een afstandstableaux neer te zetten waar in feite al op staat wat je weet. Wat totaal niet relevant is, omdat er geen beslissingsmoment volgt. En nog eens totaal onverwacht een fancy-tool neer te zetten: Namelijk een control city: Leiden.
Nutteloze geldverspilling dus. Als je Leiden er persé bij wilt hebben, kan dat prima op het portaalbord voor de afrit:
Leiden/Den Haag/Rotterdam/A 4. Duidelijk, helder, overzichtelijk en begrijpelijk. Veel beter dan het nutteloos invoeren van allerlei afstandsborden waar toch niemand op zit te wachten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2006, 12:06

Nee, jij herhaalt gelukkig je zetten nooit. Leg om te beginnen maar eens uit, op welke manier Leiden voldoet aan de definitie van control city. Die is er namelijk niet. Zoals gezegd, in de woestijn kies je veel kleinere doelen uit als control city dan je in de randstad doet. En daarom valt Leiden gewoon buiten de boot.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 aug 2006, 12:16

Pino schreef:Dan kun je drie dingen doen.
- zo'n plaats pas op de borden zetten op 1200m van de eerste afrit naar die plaats (het Helmond- en Leiden-scenario)
- alle plaatsen van enigerlei omvang op de rechtdoorborden zetten (het Franse model)
- een verschil creëren tussen rechtdoorborden en afstandsborden en op de afstandsborden ná de afrit de afstanden naar zo'n vier doelen neerzetten (het Duitse model)
Het Franse model is misschien niet feilloos, en het gebeurt weleens dat er doelen verschijnen die niet strikt noodzakelijk zijn, maar het verschaft van de 3 genoemde voorbeelden in elk geval de meeste duidelijkheid.

Om nog eens in te gaan op de afstandsborden na de afrit, als bevestiging voor de gekozen route, wil ik eens een stap teruggaan, namelijk naar het beslissingsmoment. Wat mij betreft moet je ook de vraag stellen wat er te beslissen valt en hoe belangrijk die beslissing is.

Eigenlijk zijn alleen knooppunten plaatsen waar belangrijke beslissingen moeten worden genomen. Met alle respect voor de inwoners, maar iemand op de A16 op weg naar Antwerpen zal niet iets denken als: "Ah, afrit Lage Zwaluwe, dan zal Antwerpen wel rechtsaf zijn." Op dat punt maakt het eigenlijk niet zo veel uit, wat er voor de rechtdoorrichting wordt weergegeven. Alleen Breda is eigenlijk wel genoeg, daar hoeven geen 's-Hertogenbosch, Antwerpen of Eindhoven bij. En dat hoeft na die simpele afrit ook niet nog een keer bevestigd te worden, omdat geen weldenkend mens zal overwegen om ergens in Nederland zomaar af te slaan bij een niet-knooppunt, tenzij hij zijn reis heeft gepland naar afrit XX.

De keuze in Nederland om bij de afrit alle rechtdoorbestemmingen aan te geven, is een geschikte keuze. Hoewel er het 1 en ander is aan te merken op de gebruikte bestemmingen, met name die aan kruisende wegen, is de plaats van aangeven best geschikt. Daar wat bestemmingen aan toevoegen/veranderen zou het helemaal goed maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 12:31

Nee, jij herhaalt gelukkig je zetten nooit. Leg om te beginnen maar eens uit, op welke manier Leiden voldoet aan de definitie van control city. Die is er namelijk niet. Zoals gezegd, in de woestijn kies je veel kleinere doelen uit als control city dan je in de randstad doet. En daarom valt Leiden gewoon buiten de boot.
1. Leiden is een stad. 2. Leiden is een stad die genoemd wordt in het rijtje van 120 plaatsen die geleerd moeten worden in groep 7, topografie. 3. Leiden heeft 118.000 inwoners, daarmee heeft het de hoogste kwalificatie die in Nederland mogelijk is. 4. Leiden is RFP van de Rijksweg 11 en vervult daarmee ook een rol als verdeelpunt in het Randstedelijk Netwerk. 5. Leiden heeft een intercitystation. 6. Leiden ís Control City op de A 44 en op de A 4 tussen Burgerveen en Leiderdorp, aangezien het daar wel op de bewegwijzering staat vermeld. 7. Er zijn geen argumenten te vinden waarom Leiden geen CC is, het is immers de volgende "halte"plaats van de autosnelweg. En dat is dus de definitie van Control City zoals ik hem geleerd heb.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 12:34

Overigens ben ik van mening dat het systeem van Control Cities en RFP's in Nederland sowieso niet integraal kan worden toegepast. De huidige verdeelsleutel met hoofddoelen en einddoelen komt een heel eind meer in de richting. Wat mij betreft mag het Focale verdeelpunt ook worden meegenomen.
Focale verdeelpunten zijn plaatsen als Gorinchem die de 'aandacht' trekken omdat ze een verdeelpositie innemen in het netwerk. Zegmaar de 'Duivendrechten' van de snelweg. (Duivendrecht is het Intercitystation ten zuiden van Amsterdam dat vroeger een essentiele overstapverbinding verzorgde vanuit de richting Schiphol/Almere in de richting Utrecht/Eindhoven ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 aug 2006, 12:38

Vinny schreef:1. Leiden is een stad. 2. Leiden is een stad die genoemd wordt in het rijtje van 120 plaatsen die geleerd moeten worden in groep 7, topografie. 3. Leiden heeft 118.000 inwoners, daarmee heeft het de hoogste kwalificatie die in Nederland mogelijk is. 4. Leiden is RFP van de Rijksweg 11 en vervult daarmee ook een rol als verdeelpunt in het Randstedelijk Netwerk. 5. Leiden heeft een intercitystation. 6. Leiden ís Control City op de A 44 en op de A 4 tussen Burgerveen en Leiderdorp, aangezien het daar wel op de bewegwijzering staat vermeld. 7. Er zijn geen argumenten te vinden waarom Leiden geen CC is, het is immers de volgende "halte"plaats van de autosnelweg. En dat is dus de definitie van Control City zoals ik hem geleerd heb.
Zullen we het gewoon bij reden 1. houden? De rest is namelijk behoorlijk tot extreem ondergeschikt daaraan. Maar iedereen ziet op de kaart een grote stad tussen Amsterdam en Den Haag, en daarmee is het logisch dat die wordt genoemd. We slaan 's-Hertogenbosch op de A2 of Goes op de A58 ook niet over.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 aug 2006, 12:42

Vinny schreef:Wat mij betreft mag het Focale verdeelpunt ook worden meegenomen.
Focale verdeelpunten zijn plaatsen als Gorinchem die de 'aandacht' trekken omdat ze een verdeelpositie innemen in het netwerk. Zegmaar de 'Duivendrechten' van de snelweg. (Duivendrecht is het Intercitystation ten zuiden van Amsterdam dat vroeger een essentiele overstapverbinding verzorgde vanuit de richting Schiphol/Almere in de richting Utrecht/Eindhoven ;)
Nee, dat vind ik niet. Weg met Gorinchem en zijn soortgenoten! De Intercity stopt(e) uitzonderlijk genoeg in Duivendrecht, maar ook niet in Weesp of Lage Zwaluwe, ondanks dat daar ook het 1 en ander valt te verdelen. En net als Deil of Valburg niet in de bewegwijzering zijn opgenomen, hoeft dat met kleine plaatsjes als Gorinchem ook niet te gebeuren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 13:41

Nou ja, in ieder geval qua terminologie. Ik ben de enige die deze term gebruikt hier op het forum :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2006, 14:08

Vinny schreef:Overigens ben ik van mening dat het systeem van Control Cities en RFP's in Nederland sowieso niet integraal kan worden toegepast. De huidige verdeelsleutel met hoofddoelen en einddoelen komt een heel eind meer in de richting.
Ik zie de twee als volledig hetzelfde. In ieder geval ikzelf doel met verwijzingen naar het RFP steeds op het onderste doel op Nederlandse rechtdoorborden. Dat is precies het doel dat in Nederlandstalige stukken doorgaans met "einddoel" wordt aangeduid.

De reden dat ik over RFP spreek, is omdat die term preciezer aangeeft waarover het gaat. Maar al te vaak is het genoemde tweede doel namelijk niet het eindpunt van die weg, maar een punt ervoor (Groningen, niet Nieuweschans op de A 7) of een punt erna (Utrecht, niet Gouda op de A 20). Het gekozen woord "einddoel" vind ik daarom ongelukkig, vandaar dat ik liever het Engelstalige woord gebruik.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 14:16

Omdat het in Nederland vaak over "fictieve" eindbestemmingen gaat :D
Je kunt immers nooit helemaal een einddoel definieren. Sommige snelwegen eindigen namelijk 'in the middle of nowhere'. Het einddoel is de dichtsbijzijnde grote plaats die de ultieme te bereiken bestemming van een bepaalde 'zwaarte' weergeeft in de te volgen rijrichting :D

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 14:24

Heel erg offtopic was dit.

Terug naar portaalborden in het algemeen. Ik vind dat Nederland de meest overzichtelijke portaalborden heeft, van alle landen waar ik de bewegwijzering van ken. Ondermeer door de platte, naar beneden wijzende pijlen, de rustige, maar toch alleszinds leesbare nummerschilden die een vaste positie hebben op het bord en het zoveel mogelijk voorkomen van verschillende bestemmingen naast elkaar (wat in landen als Duitsland en België nog wel eens ergelijk kan zijn).
Zijn jullie het daarmee eens?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2006, 16:28

Vinny schreef:Het einddoel is de dichtsbijzijnde grote plaats die de ultieme te bereiken bestemming van een bepaalde 'zwaarte' weergeeft in de te volgen rijrichting :D
Is niet helemaal waar. Zie het gebruik van Rotterdam op de A 17, waar ook Dordrecht had kunnen worden gebruikt. Zie ook Leeuwarden op de A 7 (ook al gaat dat terug op de oude E 10). Maar goed, juist omdat maar een fictief einddoel betreft (in zoverre zijn we het eens), gebruik ik liever de noemer "remote focal point", die de gang van zaken zeker dekt.

Goed, terug naar de portaalborden. Ja, ik vind de Nederlandse portaalborden doorgaans erg overzichtelijk. Ik ben voorstander van platte pijlen en vind de positie van de wegnummers prettig. Over het plaatsen van afstandsgegevens zal ik het maar even niet hebben. Wel jammer vind ik het eeuwige gepruts met permanente omleidingsroutes, die maar schots en scheef worden opgeplakt en het niet groeperen van witte doelen op de borden. Al te vaak staat zowel bovenaan als onderaan op een portaalbord een wit doel, waardoor het geheel nogal een kleurenkermis wordt. En als de witte doelen al bij elkaar staan, staat daar steeds een strookje blauw tussen. Dat is jammer, want zo worden de in principe prettig rustige Nederlands portaalborden toch een chaos.

Hieronder een bord in die categorie slechte voorbeelden:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 16:38

Is niet helemaal waar. Zie het gebruik van Rotterdam op de A 17, waar ook Dordrecht had kunnen worden gebruikt. Zie ook Leeuwarden op de A 7 (ook al gaat dat terug op de oude E 10).
Nee, dat bedoel ik juist.
De A 44 --> A 4, De A 7 --> A 31 en de A 17 --> A 16 wordt als logische voortzetting van een bepaalde rijrichting gezien, onafhankelijk van de verschuiving in het wegnummer. De A 44 refereert daar nog aan, het is niet voor niets dat het nummer '44' gekozen is :D

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 24 aug 2006, 17:00

Vinny schreef:De A 44 --> A 4, De A 7 --> A 31 en de A 17 --> A 16 wordt als logische voortzetting van een bepaalde rijrichting gezien, onafhankelijk van de verschuiving in het wegnummer. De A 44 refereert daar nog aan, het is niet voor niets dat het nummer '44' gekozen is :D
Juist, zulke geweldige ezelsbruggetjes (of wat voor naam je het maar wilt geven) waren belangrijker dan het nummer 44 laten in de regio waar die hoort (Noordoost-Nederland). Rijksweg 44 is nu de N344 (laatste 2 cijfers verwijzen daar nog naar)
*11-08-2017 L.M.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 17:04

Afbeelding
Dit lijkt me dan beter.
Bij nader inzien kan beter naast Ring het A 20 schildje staan en daarboven de E nummering.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 aug 2006, 17:05

Vinny schreef:
Is niet helemaal waar. Zie het gebruik van Rotterdam op de A 17, waar ook Dordrecht had kunnen worden gebruikt. Zie ook Leeuwarden op de A 7 (ook al gaat dat terug op de oude E 10).
Nee, dat bedoel ik juist.
De A 44 --> A 4, De A 7 --> A 31 en de A 17 --> A 16 wordt als logische voortzetting van een bepaalde rijrichting gezien, onafhankelijk van de verschuiving in het wegnummer. De A 44 refereert daar nog aan, het is niet voor niets dat het nummer '44' gekozen is :D
Of het dan logisch is dat Rotterdam als bestemming wordt gebruikt, terwijl het helemaal niet zo voor de handliggend is om daarvoor de A17 te nemen is een tweede. Sterker nog, de andere kant op wordt Roosendaal gebruikt als doel van de A29, en wel vanaf Rotterdam!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 aug 2006, 17:06

Vanuit Antwerpen wordt je toch over de A 4- A 58 - A 17 gestuurd? Of niet? Nou ja, ik kom daar ook niet iedere dag.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 aug 2006, 17:07

Vinny schreef:http://img237.imageshack.us/img237/6452 ... ordim0.png
Dit lijkt me dan beter.
Bij nader inzien kan beter naast Ring het A 20 schildje staan en daarboven de E nummering.
De plaatsen erop in ieder geval wel, maar met de E-nummering erop gepropt, wordt het weer net zo'n zooitje als het was met al die witte rommel erop.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 aug 2006, 17:08

Vinny schreef:Vanuit Antwerpen wordt je toch over de A 4- A 58 - A 17 gestuurd? Of niet? Nou ja, ik kom daar ook niet iedere dag.
Ja, dus vanaf Roosendaal word je in noordelijke richting via Dordrecht gestuurd, en in zuidelijke richting via Willemstad.