[B][N049a] Waaslandtunnel Antwerpen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

jdb2
autoweg

Re: [B][N049a]Waaslandtunnel Antwerpen

Bericht door jdb2 »

Dus borden met lokaal verkeer aan weerszijden van de tunnel?
Dat betekent dat je enkel de tunnel mag gebruiken als je in de tunnel zelf moet zijn. :p
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
We hebben het er in het topic over "Verkeersborden in België" ook al eens overgehad, de term "Uitgezonder Plaatselijk Verkeer" is ondertussen zo vaag en allesomvattend dat het eigenlijk niet meer is dan een symboolboodschap. En dat lijkt in Antwerpen ook net de bedoeling te zijn. :)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Ik hoorde er de afgelopen week al iets over op de Vlaamse radio. Men hoopt dat navigatiesystemen de tunnel niet meer gaan opnemen in sluiproutes. Of die systemen de nieuwe status wel gaan respecteren, dat zal moeten blijken.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Op het ATV avondnieuws heeft een mobiliteitsexpert voorgesteld om er een fietserstunnel van te maken, als de tunnel verboden wordt voor doorgaand verkeer omdat je om van rechter naar linkeroever te gaan niet de auto hoort te gebruiken voor zo'n kort stukje.
🍉
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Fietsers kunnen toch al door de Sint Annatunnel (en een pontje)?
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Een (tijdelijke) tram/premetro dan maar, om onderhoud aan de as Meir-Linkeroever (inclusief Brabotunnel) en een reconstructie van station Groenplaats mogelijk te maken?
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

In Hoboken zijn tramlijnen 2 en 4 al meer dan een jaar onderbroken vanwege doorgezakte sporen. Als tijdelijke oplossing heeft men beton gestort over de sporen ter hoogte van de haltes om er bussen te laten stoppen. Als het er zo aan toe gaat bij De Lijn dan denk ik niet dat ze tijd en geld gaan steken in het aanleggen tijdelijke sporen in de tunnel.

De St Annatunnel is ook wel te smal voor voetgangers en fietsers samen. Het punt dat aangehaald werd is dat de Waaslandtunnel een grotere capaciteit heeft voor fietsers. Maar als premetro gerenoveerd moet worden lijkt het mij logisch om daar tijdelijk seen shuttlebus tussen rechter en linkeroever door te sturen.
🍉
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

jdb2 schreef: do 22 aug 2024, 23:01 als de tunnel verboden wordt voor doorgaand verkeer omdat je om van rechter naar linkeroever te gaan niet de auto hoort te gebruiken voor zo'n kort stukje.
Dan zou het dus "Verboden voor plaatselijk verkeer; doorgaand verkeer toegestaan" worden. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

jdb2 schreef: vr 23 aug 2024, 11:30 In Hoboken zijn tramlijnen 2 en 4 al meer dan een jaar onderbroken vanwege doorgezakte sporen. Als tijdelijke oplossing heeft men beton gestort over de sporen ter hoogte van de haltes om er bussen te laten stoppen. Als het er zo aan toe gaat bij De Lijn dan denk ik niet dat ze tijd en geld gaan steken in het aanleggen tijdelijke sporen in de tunnel.

De St Annatunnel is ook wel te smal voor voetgangers en fietsers samen. Het punt dat aangehaald werd is dat de Waaslandtunnel een grotere capaciteit heeft voor fietsers. Maar als premetro gerenoveerd moet worden lijkt het mij logisch om daar tijdelijk seen shuttlebus tussen rechter en linkeroever door te sturen.
Als je het ruimere plaatje bekijkt zit De Lijn in Antwerpen wel meer in de rats. De niet werkende roltrappen in de belangrijkste premetro stations zijn een gekend voorbeeld. Een beetje jammer voor de grootste stad van Vlaanderen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Is Brussel niet eigenlijk de grootste stad van Vlaanderen?
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

^^ Brussel heeft maar 150.000 inwoners omdat heel veel plaatsen in het Hoofdstedelijk Gewest niet bij Brussel horen... Beetje een vreemde situatie.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Rein schreef: vr 23 aug 2024, 22:26 ^^ Is Brussel niet eigenlijk de grootste stad van Vlaanderen?
Brussel maakt geen deel uit van het gewest Vlaanderen.
Wikipedia schreef:Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Frans: Région de Bruxelles-Capitale) is sinds 1989 een van de drie gewesten van België en bestaat uit 19 gemeenten, waaronder de stad Brussel, die de hoofdstad van België is. Het Gewest vormt een enclave in Vlaanderen die een totale oppervlakte van 161 km² heeft en 1.249.597 inwoners (1 januari 2024) telt. Het hele stedelijk gebied van Brussel, inclusief de voorsteden buiten het eigenlijke gewest, telt ongeveer 1,8 miljoen inwoners en is daarmee de grootste agglomeratie van het land.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Maar wel de hoofdstad van Vlaanderen….,,,
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ja omdat de Vlaamse Overheid daar grotendeels gevestigd is.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ze zijn het nu toch aan het uithangen, eerst maken ze er een zone 30 van, nu verboden voor doorgaand verkeer. Eventjes negerend dat wie bv uit Zwijndrecht naar omgeving Park Spoor Noord moet de Waaslandtunnel de efficiëntste route is.

Ze geven wel meteen toe dat het niet handhaafbaar is. Dit zal dus niet veel veranderen in de praktijk. Uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt hier eigenlijk misbruikt, want plaatselijk verkeer wordt omgeschreven als verkeer dat een bestemming in de straat zelf heeft. In dit geval zou er dan niemand de tunnel mogen inrijden, of alleszins een beperkter gebied dan waar het officieel voor bedoeld is.

Volgens dit artikel gaat het weliswaar om een proefopstelling die minstens 9 maanden zal duren: https://www.hln.be/antwerpen/enkel-loka ... ~a028c9a0/
Laatst gewijzigd door Alfa op za 24 aug 2024, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ja qua "symboolmaatregelen" heb ik er al veel subtielere gekend. Het feit dat het in het lang en het breed al gekend is dat men niet gaat handhaven, wil dus zeggen dat er eigenlijk niets wijzigt.
Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t »

Ik denk dat jullie de impact en het doel van de maatregel onderschatten.

Van zodra een weg gemarkeerd is voor plaatselijk verkeer in navigatiesystemen zoals Waze, dan zal deze nooit meer een route voorstellen via die weg, tenzij de eindbestemming op dat wegsegment ligt. Aangezien er in de tunnel geen eindbestemmingen zijn, heeft dit concreet als gevolg dat enkel mensen die hun weg in Antwerpen goed kennen, de tunnel nog zullen gebruiken.

Met andere woorden: de Duitse toerist die de Belgische kust wil bezoeken, zal door het navigatiesysteem niet meer door het centrum van Antwerpen gestuurd worden bij calamiteiten, maar netjes op de autosnelweg gehouden worden. Dát is het echte doel van deze maatregel.

Omdat kaartbewerkingen bij smartphone navigatiesystemen ook heel snel gepubliceerd worden, zal het effect snel voelbaar zijn. Maar volgens mij zullen de bewoners van Antwerpen na een tijdje merken dat de tunnel meer capaciteit heeft, en zullen die dan ook gaan gebruiken. Wie weet is het over een aantal jaar dan terug even druk in de tunnel, maar is de herkomst van het verkeer gewoon gewijzigd. Een groot voordeel voor de Antwerpenaren zelf dus.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: za 24 aug 2024, 0:18 Ze zijn het nu toch aan het uitgangen, eerst maken ze er een zone 30 van, nu verboden voor doorgaand verkeer.
Bij Gent gaat men zelf ook zo te werk: N70; eerst veranderen ze de 2 gescheiden rijstroken naar samenliggende, waardoor dat het fietspad beter/meer gescheiden ligt ten opzichte van de rijstroken. Maar dan gaat men er alsnog later een 'ZONE 30' van maken. N70a heeft bij het ene deel ook een 'ZONE 30', maar dan nog altijd '50' bij het andere deel terwijl het fietspad daar nog altijd tegenaan de rijstrook loopt. Het was trouwens de technische dienst van de Stad Gent zelf die de aanpassingen uitvoerde en niet die van de eigenlijke wegbeheerder.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Nog een persbericht hierover:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/23 ... k-verkeer/

Opvallende passage vind ik toch wel:
Handhaving zou er nog niet meteen komen, maar alleen al het feit dat navigatiesystemen doorgaand verkeer niet meer door de tunnel zullen sturen, zou een positief effect moeten hebben, klinkt het.
Er zal dus niets veranderen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ want mensen gebruiken geen moderne routeplanners?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Navigatiesystemen zoals Waze en GMaps zullen inderdaad bij calamiteiten niet meer via de tunnel navigeren.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

De vrijgekomen capaciteit die zal ontstaan doordat mensen niet meer langs de tunnel geleid worden via hun routeplanner zal meteen ingenomen worden door ter plaatse bekenden die langs de tunnel rijden op zoek naar een filevrij alternatief voor de Kennedytunnel. Nettoresultaat zal zijn dat er enkel de eerste maanden een verschil zal zijn, nadien zal er evenveel file zijn als vroeger zolang de Oosterweelverbinding er niet ligt.

Overigens moet de wijziging wel eerst nog doorgegeven en verwerkt worden door de routeplanners. Want het is geen alledaagse situatie dat zo een groot gebied plaatselijk verkeer wordt. Ik vraag me af of die routeplanners daar wel mee overweg zullen kunnen. Want als ze bv enkel de tunnel zelf als 'plaatselijk verkeer' aanduiden zou het zomaar kunnen dat zelfs verkeer dat van Linkeroever naar Rechteroever gaat niet meer via de Waaslandtunnel gestuurd wordt.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 23 sep 2024, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

JanVerhoeven schreef: ma 23 sep 2024, 10:58 ^^ want mensen gebruiken geen moderne routeplanners?
Uiteraard wel. Maar als ik nu even naar mezelf kijk. Ik gebruik nog maar paar jaar Waze. Puur als extra hulpje. Ik volg dat zo goed als nooit blindelings. En ik zal toch wel niet de enige zijn... En zeker niet de groep chauffeurs die vaker rond Antwerpen rijden.
Als ikzelf van pakweg Gent tot Luchtbal wil rijden en het infobord aan St-Niklaas geeft (serieuze) file aan, zal ik (met wat ik nu weet uit het persbericht) de tocht langs de Konijnenpijp zeker overwegen.
www.vanityplates.be
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ natuurlijk, maar omdat jij en een groep gelijken er misschien niet door beïnvloed gaan worden betekent dat dus dat er niets gaat veranderen?

Nog los van de vraag tot hoe lang men de handhaving gaat uitstellen, ik vraag me af hoeveel mensen er zin in hebben om die gok steevast te blijven wagen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Alfa schreef:Overigens moet de wijziging wel eerst nog doorgegeven en verwerkt worden door de routeplanners
Dat kun je tegenwoordig zelf doen. Merk op dat (in ieder geval bij Google Maps) een gesloten verklaring uitgezonderd plaatselijk verkeer niet zo gemodelleerd wordt, maar dat er extra strafpunten op worden gezet. Het algoritme zal dan alleen bij zeer grote vertraging op de andere wegen een route door de tunnel adviseren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 »

Eerst en vooral bestaat "sluipverkeer" niet, er is enkel verkeer waarvoor iedereen belasting moet betalen, verkeersbelasting genaamd.
Ten tweede worden we alsmaar meer in de files geduwd om bepaalde wijken te "ontlasten" met als resultaat nog meer files en frustratie...
Ten laatste is er een oplossing nodig, geen boetes of geforceerde Park and rides met openbaar vervoer dat het dubbel kost, en als je geluk hebt, er "maar" dubbel zolang over doet😞
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Grappig. Ik ben ook al lang op zoek naar een definitie voor sluipverkeer en ik vind er geen.
www.vanityplates.be
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Dan heb je niet op Wegenwiki gekeken zeker?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
In België bestaat er dus een hele lichting die van oordeel is dat sluipverkeer niet bestaat. Ik ben zelf van mening dat dat wel het geval is. ;)

Mijn definitie ervan is "weggebruikers die bewust de keuze maken om (dagelijks) een route te gebruiken die niet is voorzien op zwaar en snel doorgaand verkeer, om toch maar 5 minuten te kunnen afsnoepen van hun vaste pendelroute, maar tegelijkertijd wel overlast veroorzaak voor de plaatselijke bewoners".
vynkce
2x4 autosnelweg

Re: [B][N049a] Waaslandtunnel Antwerpen

Bericht door vynkce »

Uitgebreid artikel over de geschiedenis van de Waaslandtunnel: https://www.hln.be/antwerpen/dat-is-lev ... ~a2fdac4d/