Zijn E-wegen goed bewegwijzerd?
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Zijn E-wegen goed bewegwijzerd?
Vraagje
Staan in andere landen, zoals Portugal de E-wegen goed aangegeven?
Staan in andere landen, zoals Portugal de E-wegen goed aangegeven?
-
- dorpsstraat
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Forumbeheerder
Over het algemeen zijn ze goed bewegwijzerd. Engeland daarintegen heeft geen een op de borden staan. Op Duitsland kan je in de war raken als er bijv eentje verder gaat op het OWN, zo kun je hem 'kwijtraken' want staat niet altijd op de wegwijzers. Belgie 'leeft' op de E-nummers, maar op het OWN geven ze het weer niet aan....
-
- 2x5 autosnelweg
Voor de landen die ik bezocht heb:
Nederland: redelijk, vooral op rechtdoorborden ontbreekt het ruitertje helaas vaak.
Duitsland: matig tot redelijk, van de Autobahn af ontbreekt het numer zeer vaak, op de Autobahn staat het E-nummer ook niet altijd.
Denemarken: zeer goed, ontbreekt eigenlijk nergens
Noorwegen: zeer goed, ontbreekt eigenlijk nergens
België: kan ik me niet meer herinneren, volgens mij wel goed tot zeer goed
Luxemburg: kan ik me niet meer herinneren
Italië: kan ik me niet meer herinneren
Nederland: redelijk, vooral op rechtdoorborden ontbreekt het ruitertje helaas vaak.
Duitsland: matig tot redelijk, van de Autobahn af ontbreekt het numer zeer vaak, op de Autobahn staat het E-nummer ook niet altijd.
Denemarken: zeer goed, ontbreekt eigenlijk nergens
Noorwegen: zeer goed, ontbreekt eigenlijk nergens
België: kan ik me niet meer herinneren, volgens mij wel goed tot zeer goed
Luxemburg: kan ik me niet meer herinneren
Italië: kan ik me niet meer herinneren
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- autoweg
Hier in Nederland word het wel goed aangeven en in Belgie staat wel op elke snelweg een bord met het E nummer erop. Luxemburg geeft het aan bij belangrijke kruisingen volgens mij. De Duitsers doen het ook goed maar op de normale wegen kan je het nummer kwijt raken.
Denemarken geeft het ook goed aan. In Italie geven ze E nummers goed aan op de Autostrada (snelweg).

-
- Moderator
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Vroeger waren E nummers belangrijker dan tegenwoordig. In de Scandinavische landen en in België wordt een weg alleen met een E nummer aangeduid (als het een E nummer heeft). Dat was het systeem in veel meer landen. In Zwitserland en Italië kun je op oude bewegwijzering ook nog wel eens alléén E nummering aantreffen, maar wordt vervangen door bewegwijzering met én het E nummer en het nationale nummer. In alle andere Europese landen zijn de E nummers ondergeschikt aan nationale wegnummers. In Groot-Britannië en Ierland komen E nummers helemaal niet terug op de bewegwijzering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- verkeersader
Voorbeeldje hoe bezopen die nieuwe E-nummering is.
Oude E-1: Londen-Parijs-Rome (grofweg). Makes sense, toch?
Nieuwe E-1: Loopt langs de Atlantische kust van Zuid Portugal tot Noord Spanje, eindigt daar in zee, gaat (zonder tussenliggende veerverbinding) aan de oostkust van Ierland weer verder... need I go on? Een weg van niks naar nergens. Kan iemand mij de zin hiervan uitleggen??! (retorische vraag, dus doe geen poging)
Een of andere kl##tviool van een E.U-ambtenaar heeft een velletje ruitjespapier gepakt, op de kaart van Europa gelegd, en vervolgens de wegen genummerd die het dichtst bij de horizontale en verticale lijnen van het papiertje lagen (vrij naar het Amerikaanse Interstatesysteem, dat daar wél logisch is) zonder ook maar een moment te kijken naar vervoersstromen, logica, verbindingen tussen economische centra etc.etc..
Nog maar een keer: WEG met die volslagen IDIOTE E-nummers!!!!!
Oude E-1: Londen-Parijs-Rome (grofweg). Makes sense, toch?
Nieuwe E-1: Loopt langs de Atlantische kust van Zuid Portugal tot Noord Spanje, eindigt daar in zee, gaat (zonder tussenliggende veerverbinding) aan de oostkust van Ierland weer verder... need I go on? Een weg van niks naar nergens. Kan iemand mij de zin hiervan uitleggen??! (retorische vraag, dus doe geen poging)
Een of andere kl##tviool van een E.U-ambtenaar heeft een velletje ruitjespapier gepakt, op de kaart van Europa gelegd, en vervolgens de wegen genummerd die het dichtst bij de horizontale en verticale lijnen van het papiertje lagen (vrij naar het Amerikaanse Interstatesysteem, dat daar wél logisch is) zonder ook maar een moment te kijken naar vervoersstromen, logica, verbindingen tussen economische centra etc.etc..
Nog maar een keer: WEG met die volslagen IDIOTE E-nummers!!!!!

Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee dus. De E nummering komt uit de koker van de 'Raad van Europa'. In deze raad zitten ook landen als Rusland en Turkije. Toen het Warschaupact bestond was dit het enige kader waarin de NAVO-landen en de Warschaupact landen van Europa met elkaar samenwerkten. Hier is het idee ontstaan van een trans Europees transporstelsel (en dus hoofd- en snelwegen voorzien van een E nummer die cross-Europa, zowel in het westen als in het oosten zouden lopen)van een E.U-ambtenaar
De E nummering was bijvoorbeeld dominant aanwezig op de bewegwijzering van Oost-Duitse snelwegen. En tegenwoordig vind men E nummering van Turkije tot Azebedjan...

-
- verkeersader
De nieuwe E-nummering lijkt er dus gekomen om een soort prestigestrijd (wie heeft de belangrijkste E-weg/wegen?) te voorkomen. Met het 'neutrale' gridsysteem komt vrijwel elk land in aanmerking voor een 'belangrijk' nummer. Waarbij wordt vergeten dat in dit voor Europa volstrekt zinloze systeem geen enkel nummer 'belangrijk' kan zijn.
Wellicht dat landen zoals het V.K. en in Scandinavië om deze reden niet over wilden schakelen naar de nieuwe nummering. Ze hebben groot gelijk.
Wellicht dat landen zoals het V.K. en in Scandinavië om deze reden niet over wilden schakelen naar de nieuwe nummering. Ze hebben groot gelijk.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij zijn de nieuwe E nummers er gekomen om een administratief beter hanteerbaar systeem te krijgen, en omdat de oude E nummering niet meer recht deed aan 'nieuwe' economische centra, waardoor het uitermate onflexibel was, zeker bij een fors infrastructuur investeringsprogramma wat sindsdien door de EU is opgetuigd, waarbij vaak terug wordt gegrepen naar de Trans Europese Netwerken (het TEN-schema) dat wordt afgeleid van het E routenetwerk.
-
- 4x5 autosnelweg