[GRATIS OV] - is niet gratis.

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 20 apr 2007, 12:36

zody schreef:
Nederlands Dagblad (19-04-2007) schreef: Planoloog en oud-staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Michel van Hulten is een warm pleitbezorger van de gratis bus. ,,Het voor de burgers gratis maken van het ov heeft ontzettend veel voordelen. Het is goed voor het milieu, het voorkomt verstoppingen van auto’s in de stad en het bevordert het op pad gaan van bevolkingsgroepen die dat anders niet zo snel zouden doen. Het is betaalbaar, kijk maar naar de situatie in sommige Vlaamse steden.’’
Deze meneer heeft duidelijk niet naar de feiten gekeken, bijvoorbeeld naar het laatste artikel dat hierboven staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 apr 2007, 21:18

Fietsen levert geen CO2 op. (Alleen het uitademen van de mensen zelf) Die extra bus wel. Waarom denken voorstanders dat de hersprong van de reizigers uit de auto komt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 apr 2007, 23:08

Met een maandnetkaart heb ik ook gratis treinreizen. En op Tweede Paasdag was het reizen met Arriva in Drechtsteden/Rivierenland gratis. Dat was een dag dat ik maar één euro kwijt geweest ben aan het OV (waterbus Dordrecht - Zwijndrecht). :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 23 apr 2007, 14:38

Parool (21-4-2007) schreef:Oud is geen synoniem voor arm
Met gratis ov voor alle 65-plussers blijven ouderen deelnemen aan de samenleving zonder het milieu te veel te belasten, zegt de SP. John Jansen van Galen laat zich niet voor armoedzaaier uitmaken; hij pakt liever zijn dure fiets.

JOHN JANSEN VAN GALEN

MAG IK, als 65-plusser, even een vlammend protest laten horen tegen de voorgenomen verspilling van overheidsgeld? 'Gratis tram en bus voor 65-plussers' opende Het Parool donderdaS. Kosten: drie milioen euro. 'Hel geld moet nog gevonden worden.' Mijn tip: het kan gevonden worden, namelijk in de zakken van ons oudjes. En wel: door dat mallotige plan ijlings in te trekken.

'Bejaard' wordt nog altijd gelijkgesteld met 'arm'. Wie 65 jaar wordt, krijgt een stadspas met tal van kortingen voor uitjes en, ander vertier, die verder alleen bestemd is voor minvermogenden.

Maar het is een achterhaalde gedachte! De meeste ouderen zitten er, zoals we dat vroeger noemden, warmpjes bij. Onlangs wees een studie uit, dat ze over niet al te lange tijd gemiddeld rijker zijn dan mensen in de kracht van hun leven.

De meesten van mijn generatie hebben een goed tot riant pensioen met, omdat wij een trouw soort zijn met een hekel aan veranderingen, weinig pensioenbreuken, omdat we lang bij dezelfde baas bleven. En degenen onder ons die ooit een huisje kochten zijn al helemaal slapende rijk geworden. Het is een bespottelijk en feitelijk beledigend idee al die mensen gratis openbaar vervoer te geven. We hebben immers nou al roze strippenkaarten die een stuk goedkoper zijn dan een gewoon kaartje! Wethouder Tjeerd Herrema, lees ik, wilde 'het openbaar vervoer aanvankelijk alleen gratis maken voor ouderen met een minimuminkomen'. Kijk, dat is nou wel een goed plan, want er zijn natuurlijk nog altijd ouderen die alleen van hun AOW (plus eventueel een miniem pensioentje) rond moeten komen.
Maar 'op aandringen van zijn eigen partij en van de SP, CDA en VVD laat Herrema die beperking nu vallen'. Hm? Van de PvdA en de SP snap ik het wel, want die doen steeds een wedstrijdje Zorg voor (vermeend) Zielige Groepen. Maar het CDA? Dat had toch de eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel? En de VVD!!?? Sinds wanneer is die voor sinterklazerij op gemene kosten? Straks kan Frits Bolkestein voor niks met de tram: zou dat erachter zitten? Als dit ouderwetse plannetje ('leuke dingen voor de oude mensen') doorgaat, denk ik (66) erover tram en bus voortaan te boycotten.

Ik laat mij niet als armoedzaaier bejegenen. Dan maar liever op de fiets door de stad. Want de meesten van ons fietsen nog. Op heel dure rijwielen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 apr 2007, 15:07

Prima stukje :toppie:

(Volgende stap: Gratis OV voor buitenlanders omdat ze de tariefinfo toch niet kunnen lezen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 27 apr 2007, 13:27

Nu mogen ook in Rotterdam ouderen gratis met het OV:
Rijnmond.nl schreef: Gratis ov voor Rotterdamse ouderen

Rotterdamse ouderen kunnen vanaf 1 juni tot het einde van dit jaar bij wijze van proef gedurende een periode van vier maanden gratis gebruik maken van het openbaar vervoer.

Rotterdam is hiermee de eerste grote stad in Nederland waar ouderen vrij gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, zo meldde een woordvoerder van de gemeente Rotterdam vrijdag.

De gemeente Rotterdam loopt hierin voor op Amsterdam waar ook plannen voor een dergelijke proef bestaan.

In Tilburg en Eindhoven kunnen ouderen al gratis gebruik maken van het openbaar vervoer.
Nu staat alleen nergens de leeftijdgrens, maar als het voor 65+ -ers is dan moet ik nog 48 jaar wachten.

Overigens staat er bij dit artikel een Dordtse bus van Arriva, terwijl het over Rotterdam gaat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 apr 2007, 13:40

stelling: ouderen zijn arm en zielig. Daarom moeten ze gratis met het OV.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 apr 2007, 14:20

En de meeste ouderen houden helemaal niet van die betutteling, maar hen wordt dus niks gevraagd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 10 mei 2007, 8:42

Noord-Hollands Dagblad 08-05-07 schreef:Ouderen gratis met streekbus in Noord-Holland Noord

alkmaar -
Zo'n 86.000 ouderen in Noord-Holland Noord van 65 jaar en ouder mogen van juni tot oktober in de daluren gratis gebruikmaken van de streekbussen. Staatssecretaris Huizinga (verkeer) maakte gisteren bekend dat vier regio's proeven mogen houden.

Behalve in Noord-Holland komen er ook proeven in Rotterdam, Arnhem-Nijmegen en Parkstad Limburg. Het proefgebied is grofweg ten noorden van de lijn Alkmaar-Hoorn, het gaat om alle lijnen met uitzondering van de stadsbussen.

De proef waarvoor de provincie Noord-Holland had ingeschreven gaat vier ton kosten. Voor de helft wordt dat betaald door het Rijk en de andere helft door de provincie die in het nieuwe collegeprogramma al had aangekondigd te willen experimenteren met gratis openbaar vervoer.

Na afloop wordt de proef geëvalueerd. Daarbij wordt gekeken naar het effect van het aantel reizigers dat met de bus gaat. En er komt onderzoek naar de sociale gevolgen zoals de vraag of ouderen zich minder eenzaam voelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 mei 2007, 11:26

Hmmm klinkt mij gewoon als een stunt om de bussen te vullen, en de vervoerscijfers positiefer te laten lijken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 23 mei 2007, 21:35

Tilburgse oudjes dolblij met gratis OV

TILBURG - In vier Nederlandse steden gaat op 1 juni een proef van start met gratis openbaar vervoer in de daluren voor 65-plussers. Het rijk draagt ongeveer 1,5 miljoen euro bij in de kosten.

Tilburg begon vorig jaar oktober al op eigen houtje met een experiment. ,,Het is erg handig, je hoeft geen kaartje meer te kopen, stapt in de bus, laat je paspoort of rijbewijs zien en het is gebakken,'' zegt Tilburger Swanenberg (67). Maar ook belangrijk: ,,Gemiddeld neem ik twee keer per dag de bus. Dus je praat al gauw over een besparing van 32 euro per week.''

Swanenberg is niet de enige die blij is met het gratis openbaar vervoer voor ouderen in Tilburg. Overal is het enthousiasme voor de maatregel groot. De stad wil eigenlijk niet meer anders. In Tilburg kunnen ouderen al vanaf het 55ste levensjaar gratis met de bus. Het enige wat ze nodig hebben voor een ritje is een geldig identiteitsbewijs. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld Rotterdam is het de hele dag en niet alleen in de daluren. ,,Dit is hier ontzettend goed geregeld,'' vindt de 64-jarige Leo Zwaans. ,,Het scheelt heel veel en je gaat er veel vaker door met het openbaar vervoer.'' Hij weet dat veel ouderen in Tilburg de auto nu wat vaker laten staan. Zelf heeft Zwaans geen auto. ,,Ik ben niet zo goed ter been. Dan is het helemaal gemakkelijk. Je gaat nu wat sneller op bezoek.'' De Tilburger is dan ook erg blij met het plaatselijk gemeentebestuur. ,,Het is de mooiste geste die ze ooit hebben gemaakt.''

Niet alleen Tilburgse ouderen maken dankbaar gebruik van de gratis bus. Ook bezoekers bij de bushalte op Centraal Station blijken goed op de hoogte. ,,Ik vind het grandioos, dit moeten ze overal doen,'' zegt J. Bertens-Kroon (68) uit Nieuwegein die in Tilburg heeft afgesproken met haar zus. Ook twee Rotterdamse ouderen blijken perfect op de hoogte van het gratis openbaar vervoer. ,,Ons nichtje had ons al gebeld dat dat hier kon. Wat we ervan vinden? Niet gek,'' zegt de man terwijl ze snel de bus instappen.

De gemeente Tilburg heeft na negen maanden geen spijt van de proef die alles bij elkaar zo’n negen ton kostte. ,,We kunnen het iedereen aanraden,'' zegt gemeentewoordvoerder Brugt Groenevelt. Zo nam het aantal ouderen dat gebruik maakte van het openbaar vervoer, aanzienlijk toe. Uit onafhankelijk onderzoek onder Tilburg-se ouderen bleek ook dat 40 procent anders de auto had genomen. Van de busreizigers gaf 10 procent aan zonder de gratis bus thuis te zijn gebleven.

En vooral met dat laatste is het gemeentebestuur erg blij. Want het mobieler krijgen van ouderen was een van de belangrijkste doe-len van het experiment. Het besluit om wel of niet door te gaan met gratis openbaar vervoer in Tilburg - de proef eindigt op 30 juni - zal binnenkort worden genomen door de provincie Noord-Brabant, die intussen de verantwoordelijkheid voor het busvervoer heeft overgenomen.

,,De provincie zal dan ook de kosten moeten overnemen. Daar wordt nu over gediscussieerd, maar wij verwachten dat het blijft,'' zegt Groenevelt verzekerd. ,,Anders zal er een andere oplossing moeten worden gezocht.'' Want een Tilburg zonder gratis bus voor ouderen kan bijna niemand in de stad zich meer voorstellen.

Bron: AD, 19 mei 2007

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 23 mei 2007, 21:37

Gratis bus in Helmond gaat door

HELMOND - Het experiment met gratis busvervoer voor jongeren en ouderen in Helmond gaat door. In de politiek is brede steun voor het project, dat deze zomer begint. Alleen PvdA en GroenLinks houden nog een slag om de arm. Tot 1 juli 2008 is busvervoer voor jongeren onder de twaalf jaar en ouderen boven de 65 gratis. Bovendien kan op zaterdag iedereen gratis met de bus mee.

De kosten bedragen voor 2007 ongeveer 60.000 euro, voor 2008 70.000 euro. Daarbij is rekening gehouden met het inzetten van een extra bus wanneer de belangstelling groot is.

De PvdA wil dat er speciale openbaarvervoerpasjes worden ingevoerd, maar dat ziet wethouder Trix Houthooft niet zo zitten: te duur en onnodig. Het zal voor de PvdA waarschijnlijk geen reden zijn om in de raadsvergadering tegen te stemmen. GroenLinks diende eerder een motie in om ook in Helmond gratis openbaar vervoer te krijgen. Nu het zover is weet commissielid Paul Smeulders nog niet zeker of hij wel vóór is. Dat komt, legde Smeulders uit, omdat het experiment tot mislukken gedoemd lijkt. Het busvervoer in Helmond is momenteel van een treurig niveau. „

Als je er echt vertrouwen in hebt, moet je er gewoon flink wat geld tegenaan gooien: meer lijnen en meer opstap-plaatsen”, aldus Smeulders. „De gemeente moet het signaal afgeven dat het openbaar vervoer een serieus alternatief voor de auto is. Nu is de uitkomst voorspelbaar. Over een jaar constateert de wethouder dat er te weinig interesse is en wordt het experiment beëindigd.” Ook de SP en de PvdA hadden liever gezien dat het wat ambitieuzer zou worden aangepakt, maar hebben begrip voor de opvatting van Houthooft. Zij stelt dat investeren in het openbaar vervoer onbetaalbaar is. „Er is gevraagd om een experiment en daaraan geven we gehoor ”, zei ze. „Ik kan me de gedachtegang van GroenLinks best voorstellen. Maar één extra lijn kost acht ton. Het is echt te duur.”

Bron: Eindhovens Dagblad, 18 mei 2007

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 23 mei 2007, 21:40

Helft 65-plussers reist vaker bij gratis bus

(Novum) - De helft van de 65-plussers in Eindhoven zegt vaker met de bus te gaan nu het busvervoer voor hen gratis is. Een derde van de senioren laat de auto vaker staan. Dat staat in een onderzoek van de gemeente.

Drie weken geleden begon de gemeente een proef met gratis openbaar vervoer voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar en voor 65-plussers. Kinderen mogen alleen onder begeleiding van een volwassene gratis reizen. 'In de praktijk worden de kinderen bijna altijd begeleid door de ouders', zegt een woordvoerder van de gemeente. Een volwassene die kinderen begeleidt, moet wel voor zijn eigen vervoer betalen.

Twintig procent van de ouders laat de auto vaker staan door het gratis busvervoer voor kinderen, stelt de gemeente. Gezinnen ge-bruiken de bus vooral om boodschappen te doen en om familie en vrienden te bezoeken, net als ouderen. Tien procent van de oude-re busgebruikers ging nog niet met de bus toen die nog niet gratis was. Ook vervoerder Hermes zou het effect merken, omdat meer mensen met de bus gaan.

De gemeente heeft tijdens de proef nog niet geteld hoeveel mensen er daadwerkelijk in de bus zaten. Wel is een telling gedaan voordat de proef begon. Die wordt later vergeleken met een telling tijdens de proef.

De proef duurt nog tot eind dit jaar en kost een miljoen euro. Door het autogebruik terug te brengen wil de gemeente de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad verbeteren. Ook wil de gemeente dat senioren makkelijker ergens kunnen komen. Verder moeten kinderen op deze manier alvast wennen aan het openbaar vervoer.

In Tilburg bestaat al langer gratis busvervoer voor 55-plussers. In juni begint het kabinet met vier experimenten met gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in Rotterdam, de regio Arnhem-Nijmegen, Parkstad Limburg en Noord-Holland-Noord.

Bron: Novum, 21 mei 2007

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 23 mei 2007, 21:49

Tja, ze hebben het financieel allemaal ook zóóó slecht, dat ze bovenop hun door de werkenden betaalde VUT-omslagpremie ook nog eens "gratis" op kosten van de werkenden in de bus moeten kunnen stappen. Werkenden, die zelf nooit meer een VUT zullen zien, of pas met hun 70e met pensioen mogen. :roll: :roll: :roll:
Je zou met zo'n oneerlijke ***-samenleving inderdaad zo onderhand gaan overwegen om te emigreren.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 23 mei 2007, 21:58

Gezinnen ge-bruiken de bus vooral om boodschappen te doen
Je gaat mij niet vertellen dat gezinnen nu en masse met de bus naar de supermarkt gaan. :?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 23 mei 2007, 21:59

Nee, nu nemen ze nog de fiets...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 mei 2007, 22:37

wahahahahaha wat een onzin zeg

Mijn ouders hebben nog NOOIT de bus genomen om boodschappen te doen. Ik heb dat zelf wel eens gedaan toen ik voor het eerst alleen thuis was (en mijn ouders op vakantie waren). Toen heb ik overigens ook gewoon met een blauwe strippenkaart betaald, en over gestapt op het altijd gezellige Aalsmeer-Hortensiaplein. Dit natuurlijk omdat ik in mijn eentje boodschappen moest doen, en derhalve geen ruimte had om alles per fiets te vervoeren 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 mei 2007, 23:35

Ik heb nog nooit iemand gehoord die met de bus boodschappen gaat doen. Wel eens met de taxi.

Moet je trouwens eens in de brandende zon met bederfelijke waar een kwartier of een half uur op de bus gaan wachten. Kun je alles weggooien, of ziek worden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 mei 2007, 1:00

Ik doe altijd boodschappen met de tram. Maar daar betaal ik wel netjes een maandabonnement voor.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mei 2007, 10:55

Chris schreef:Ik heb nog nooit iemand gehoord die met de bus boodschappen gaat doen.
Haha, doe ik wel eens. Zelfs toen ik in Stadshagen woonde wel gedaan. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 mei 2007, 10:58

3 minuten fietsen en ik ben bij het WKC 8-)

Alleen de weekendboodschappen gaan wel per auto. De bus lijkt me nogal omslachtig, lopen is sneller dan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mei 2007, 11:03

Met de bus duurde voor mij toen ook langer dan lopen, maar ja, niet altijd een fiets beschikbaar, lopen met volle tassen is niet handig en wel een SOV-jaarkaart... :) Tja, de bus is wat omslachtig, maar als je geen fiets beschikbaar hebt een goed alternatief. Ik woonde toen ook op 1 minuut van de bushalte.

Nu ik in Assendorp woon is het wisselend waar ik de boodschappen doe. Een enkele keer bij de Super de Boer in Assendorp, soms bij de Jumbo op de Veemarkt, soms bij de AH in Diezerpoort en soms ga ik gewoon met de bus naar mijn vertrouwde AH in Stadshagen en haal ik en passant ook nog wat producten bij de C1000 aldaar (hun gemarineerde runderschnitzels zijn erg lekker!).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 mei 2007, 11:21

Niet de Boni? Die is niet lang geleden nog eens omgebouwd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 mei 2007, 12:29

O ja, ik heb wel eens twee meisjes uit Diemen gezien die op zondagavond bus 136 namen naar het Amstelstation om boodschappen te doen bij de AH-to go. Ik kocht daar ook wel eens mijn ontbijt voor de volgende dag op weg naar mijn studentenflatje als ik terugkwam van mijn ouders en ik nog in Diemen woonde.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 mei 2007, 12:42

Dat zijn me de anekdotes wel, Vinny :puh2:

Overigens kan ik me er wel iets bij voorstellen dat bejaarden met de bus boodschappen gaan doen. Dat is dan meteen een daguitje.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 24 mei 2007, 13:14

Ik kan het artikel niet snel terugvinden, maar in Rotterdam is ophef over het gratis OV ontstaan. Daar kan namelijk alleen gebruik van worden gemaakt met eeh Chipkaart, waarvoor een vragenformulier ingevuld moet worden. Daar staan vragen op die gaan over inkomen, persoonlijke levenssfeer en zelfs religie, in ieder geval allerlei zaken die niets met reizen per OV van doen hebben. Men verwacht zelfs dat veel ouderen er vanaf zullen zien omdat ze de vragen niet willen beantwoorden, zeker niet omdat de anonimiteit niet gewaarborgd is.

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 24 mei 2007, 15:27

@Palance: Zulke vragen hoef je niet in te vullen. Wat moet een vervoerder daarmee? Als ze nu wat willen weten over je reisgedrag...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 mei 2007, 15:35

Blijkbaar willen ze onderzoeken wie er nou gratis met de bus reist, welke doelgroepen dus.

Bepaald klantvriendelijk is het inderdaad niet :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 mei 2007, 20:11

^^ Dan betaal je toch gewoon voor je buskaartje? :roll:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 mei 2007, 20:56

Chris schreef:Niet de Boni? Die is niet lang geleden nog eens omgebouwd.
Och ja, die is er ook nog. Sindsdien niet meer geweest. Maar ik vond de Boni toch al niet vaak zo'n fijne winkel en op de fiets ben ik net zo snel bij de SdB en ook de AH en Jumbo zijn niet ver weg. Die vind ik allemaal fijner dan de Boni.