En weer een bewijs dat gratis-OV fietsers van de weg haalt. Slechte zaak vind ik dat. Ook in Tilburg is dit effect er, maar dan wat minder, omdat ouderen meestal wat minder bewegelijk zijn.Met de invoering van gratis ov zie je vaak dat mensen die normaal met de fiets of te voet zouden gaan, nu de bus nemen.
[GRATIS OV] - is niet gratis.
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Bert van Wee. Ik had bijna met hem kunnen praten, ware het niet dat ik een achterstand wilde inhalen voor mijn stage terwijl hij op 2 september een Volkswagen-treffen organiseerde in Woudenberg (jazeker, dezelfde Bert van Wee). 
(Mijn vader heeft een Volkswagen maar kon ook al niet)

(Mijn vader heeft een Volkswagen maar kon ook al niet)
-
- Moderator
Volgens een artikel in Verkeerskunde haalt gratis OV fietsers van hun fiets, maar geen automobilisten uit hun auto. Waarom dan doorgaan met deze domme proeven?

www.nu.nl schreef: Gratis stadsvervoer in Den Bosch
Uitgegeven: 11 oktober 2007 12:46
Laatst gewijzigd: 11 oktober 2007 13:14
DEN BOSCH - Den Bosch krijgt vanaf volgend jaar een proef met gratis stadsvervoer voor iedereen. Het provinciebestuur van Noord-Brabant heeft dat donderdag besloten bij de bepaling van drie experimenten met goedkoop en gratis openbaar vervoer. In Tilburg loopt tot het eind van een jaar nog een proef met gratis busvervoer voor 55-plussers. In de opzet van de provincie krijgt de stad in de loop van volgend jaar een experiment met gratis bussen voor kinderen tot 12 jaar en senioren van 65 jaar en ouder. Gemeente en provincie denken nog na over de overbruggingsperiode, liet een tevreden wethouder Els Aarts weten.
Regiovervoer
Als derde proefregio is de omgeving Breda aangewezen. Voor het regiovervoer in de gemeenten Drimmelen, Oosterhout, Geertruidenberg en Moerdijk gaat een vast laag tarief van 50 eurocent per rit gelden. Het is nog niet bekend wanneer de drie experimenten beginnen. De oorspronkelijke begindatum (1 januari 2008) wordt niet gehaald door voortdurende arbeidsonrust bij busbedrijf Veolia in Midden- en West-Brabant. De bijgestelde deadline is eind 2008, zei een provinciewoordvoerster donderdag.
Luchtkwaliteit
De drie experimenten duren anderhalf jaar. Ze moeten uitwijzen wat de beste optie voor heel Noord-Brabant is. De provincie let daarbij op de kosten, deelname van de reizigers, verbetering van de luchtkwaliteit, verbetering van maatschappelijke participatie en vermindering van files. De huidige keuze moet nog worden goedgekeurd door Provinciale Staten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- verkeersader

-
- 2x5 autosnelweg

Wouter, in welke Verkeerskunde staat dat? Ik heb de laatste maanden geen VK kunnen lezen omdat ik niet op school kom vanwege stage.
Wel goed dat het in de Verkeerskunde staat, zo worden eindelijk de andere verkeerskundigen in het land op de hoogte gesteld van deze onzin, het zou eens tijd worden. Valt me nog mee dat het uberhaupt geplaatst is en dat er geen censuur is gepleegd door VK.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 4x5 autosnelweg
Inderdaad. Want het is wel een erg eenzijdig blaadje geworden dat vooral doet aan bejubelen van wat de algemene teneur is.mavas schreef:Valt me nog mee dat het uberhaupt geplaatst is en dat er geen censuur is gepleegd door VK.
Kritisch vakblad ? nee, niet echt. Is ook de reden waarom ik destijds mijn abonnement heb opgezegd.
Ik lees wel wat ik nog wel interessant vind via het werk, of via hun internetsite.
Een greep uit de artikelen van het laatste nummer:
Railvervoer houdt luchthavens bereikbaar
Bootvervoer over het Amsterdam-Rijnkanaal is één van de 20 tot 30 vervoersopties tijdens groot onderhoud aan de A2.
Met de magneettrein naar München zweven
Mobieltje dient als persoonlijke ov-kaartjesautomaat
Crossrail gets the green signal
Voorwaarden voor de Bus Rapid Transit
NS gaat OV-fiets exploiteren
Bus- en tramhaltes geclassificeerd volgens vijfsterrensysteem
Verder een artikel waarbij ik alleen al bij de term "duurzaam leefbaar" in de titel meteen de kriebels kreeg:
Nieuw: de duurzaam leefbare traverse
En over gratis OV wordt toch gekopt dat het een succes is...

Gratis OV: een succes in Delft
Gratis OV in Delft op zaterdag leidt tot meer reizigers in de bus, maar niet tot meer bezoek aan het centrum.
-
- 4x5 autosnelweg
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat zij gelijk hebben en jij ongelijk. 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Het zou natuurlijk ook kunnen dat zij inzake OV oogkleppen èn een roze bril ophebben (zoals zoveel mensen helaas).
Die kans lijkt mij aanzienlijk groter
Die kans lijkt mij aanzienlijk groter

-
- Moderator
Verkeerskunde bejubelt niets. Het plaatst artikelen vanuit de actualiteit die aangedragen worden door mensen in het vakgebied. Vervolgens kan je zelf concluderen wat je er inhoudelijk van vindt. Ik kreeg ook meteen hoofdpijn bij het begrip Duurzaam Leefbaar, maar dat komt niet omdat Verkeerskunde zelf zei dat het zo fantastisch was. Dat het weinig gaat over de weginfrastructuur, tja, daar is Verkeerskunde dan wellicht niet het medium voor. Overigens stond er ook een artikel in waarin werd gesproken over de Noord-Oosttangent van de A58 boven Roosendaal langs. 

-
- 4x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik meen toch te bespeuren dat de (hoofd)redactie wel een duidelijke "voorkeur" heeft. Het is niet meer zozeer een medium voor vakgenoten om informatie in te winnen en uit te wisselen, maar veel meer een medium geworden om "alle neuzen in dezelfde richting te houden". Echt kritische artikelen op de missers in OV-land of Duurzaam Veilig kom je niet tegen. Juist door het hekozen systeem. Want de meeste artikelen zijn gewoon een gevolg van een onderzoeks- of overheidsopdracht die positief moet worden geprofileerd. Goed voor de opdrachtgever, goed voor het bureau en goed voor de naam van de schrijver. Maar of sommige van die stukken nu echt bijdragen in kennis ???Wouter N14 schreef:Verkeerskunde bejubelt niets. Het plaatst artikelen vanuit de actualiteit die aangedragen worden door mensen in het vakgebied.
Ik zeg al: ik filter er ook de interessante berichten echt nog wel uit.Wouter N14 schreef:Overigens stond er ook een artikel in waarin werd gesproken over de Noord-Oosttangent van de A58 boven Roosendaal langs.
Maar dat filteren wordt naarmate de jaren verstrijken almaar heftiger.
Heeft iemand van jullie wel eens een Verkeerskunde uit de jaren '70 gezien ?
Het verschil zou je echt verbazen...
Ach ja...Waldo79 schreef:@René: Die riedel kennen we hier nu wel

-
- 4x3 autosnelweg
Ik trek je kennis niet in twijfel. Ik zou willen dat ik die had, maar de manier waarop je de boodschap verkondigt 

-
- Moderator
www.verkeerskunde.nl schreef: Drie langdurige gratis-ov-pilots in Noord-Brabant
Datum 22-10-2007
Gratis of heel goedkoop openbaar vervoer remt autogebruik amper af. Het haalt mensen van de fiets af of genereert alleen maar extra mobiliteit. Anders dan de inzet van gratis ov bij speciale gelegenheden, zoals wegonderhoud, genereert het meestal geen werkelijke omslag. Feiten of vooroordelen? Noord-Brabant wil het naadje van de kous weten. Ondanks een veelvoud aan lopende landelijke experimenten, zet de provincie in op drie, anderhalf jaar durende pilots.
Minder autogebruik is bij deze pilots niet het enige zaligmakende criterium. 'Gratis ov kan ook mensen uit hun sociaal isolement halen', licht projectcoördinator Erica Vergroesen van de provincie toe. Na een Statenmotie begin dit jaar dienden een kleine 20 gemeenten voorstellen in voor drie pilot-categorieën, te weten geheel gratis ov, wat bijvoorbeeld Tilburg wil, gratis ov voor doelgroepen (65+ en 12-, al dan niet in daluren) of gratis ov op een bepaald corridor, zoals Breda-Oosterhout-Terheijden. Succescriteria zijn nog niet kwantitatief gedefinieerd, maar Vergroesen geeft aan dat de volgende, geformuleerde doelen vooralsnog even zwaar zullen tellen: terugdringing van congestie/autogebruik en bevordering van bereikbaarheid, betere luchtkwaliteit, meer maatschappelijke participatie en toename van het ov-gebruik. Eenduidigheid over de monitoring- en onderzoekmethode bestaat nog niet. Dat volgt na de aanwijzing van de drie pilots door Gedeputeerde Staten. Daarna volgt de praktische voorbereiding van de proeven. Appels- en perenvergelijkingen liggen bij evaluatie van de gratis ov-experimenten al gauw op de loer. Niet alleen omdat louter vervoerskundige (modal split) effecten zich moeilijk laten meten met sociale motieven en uitkomsten, maar ook omdat imponerende stijgingspercentages van ov-gebruik zich al gauw lenen voor een bedrieglijke successtory. Dat in het Belgische Hasselt, dat al sinds 1997 gratis ov kent, het ov-gebruik 1200 procent steeg, zegt bijvoorbeeld meer over de povere kwaliteit en het minieme gebruik voordien dan dat daarmee de stedelijke autodominantie zou zijn doorbroken. 'Het openbaar vervoer in Hasselt bevindt zich nu op gemiddeld Nederlands niveau', relativeert Vergroesen. Dichter bij huis: het goedkope Roosendaalse eurobuskaartje voor de zaterdag, koopavond en koopzondag genereerde extra ov-gebruik, maar ook hier past relativering. Bijna 54 procent van de reguliere gebruikers ging sowieso altijd al met de bus en - opmerkelijker nog - niet minder dan 40 procent zou anders met de fiets zijn gegaan. 'De substitutie ten opzichte van de auto is in Roosendaal beperkt. Er is sprake van meer mobiliteit en niet echt van minder autokilometers. Eerder worden mensen van de fiets afgetrokken', zegt teamleider onderzoek en mobiliteit Don Guikink van DTV Consultants in Breda, dat het Roosendaalse project evalueerde. 'Vraag is wat je met extra geld voor ov het beste kunt doen. Gratis ov kost veel en kan een sta-in-de-weg zijn voor echte kwaliteitsverbetering, je ontneemt vervoerders een prikkel om zelf wat aan de kwaliteit te doen.’ Nog een berekening: voor ruim 100 miljoen euro extra is het ov in geheel Noord-Brabant gratis te maken. Gevolg? Ruim een jaar geleden gaven Goudappel Coffeng en Hypercube Business hierop een ontnuchterend antwoord: het busgebruik verdubbelt wel van 1,1 naar 2,3 procent, maar het autogebruik blijft vrijwel gelijk terwijl de fiets in de modal split licht inlevert.
Appels en peren
Ondertussen timmeren steeds meer bestuurders aan de weg met gratis-ov-projecten. Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat gaf in augustus dit jaar antwoord op de 'appels-en-peren'-vraag die nu eenmaal bij wisselende pilotdoelstellingen en uiteenlopende onderzoeksmethodieken aan de orde is. Bij de negen landelijke gratis-ov-experimenten voor forensen bij structurele fileknooppunten -vanuit Noord-Brabant doet daar Stadsregio Eindhoven aan mee – wordt met een monitoringskader van Rijkswaterstaat gewaakt over de vergelijkbaarheid van stedelijke bereikbaarheid, fileafvlakking en eventueel benodigde extra ov-capaciteit. Separaat wordt het effect van gratis-ov-acties bij groot wegenonderhoud onderzocht. Dit wordt in 2008 geëvalueerd, maar in dit geval staat de onderzoekmethode nog niet vast. Ten slotte 'draaien' er nog vier regio-experimenten voor gratis ov voor 65-plussers. Het onderzoek richt zich hier op de effecten op sociaal isolement, eenzaamheid, ov-capaciteit en op (eigen) autogebruik en regiotaxi.
-
- 4x5 autosnelweg
Als blijkt dat gratis OV geen gevolgen heeft voor het autogebruik, maar wel voor de sociale contacten, dan mag de rekening wat mij betreft naar het ministerie van Sociale Zaken worden doorgestuurd, zonder dat V&W daarvoor hoeft in te leveren.
De discussie die dan ontstaat wordt pas echt interessant: gaan we anderen op hun uitkering korten om sommige mensen van gratis OV te voorzien, of gaan we weer een keer normaal doen ?
De discussie die dan ontstaat wordt pas echt interessant: gaan we anderen op hun uitkering korten om sommige mensen van gratis OV te voorzien, of gaan we weer een keer normaal doen ?
-
- 4x5 autosnelweg
De uitleg waarom de rijksweg Leeuwarden - Groningen niet werd aangelegd. Toen waren er ook al veredelde marmotten in een 'natuurgebied'. En bovendien lag de sec weg naar Hudagaryp er al, en die was 2x2 en dus mocht er 'geen weg naast'. Ja wat een onzin zeg. Je bent nog niet eens op een kwart van de route naar Groningen en bovendien kun je best de sec. weg afwaarderen als de nieuwe snelweg gereed is. Zoals bekend: De A 39 (?) tussen Leeuwarden en Groningen is er nooit gekomen. In plaats daarvan sukkel je in het Noorden nog steeds bij Harlingen, Sneek en Joure over hinderlijke snelwegonderbrekingen. En voor Leeuwarden - Groningen? Omrijden via Drachten...Heeft iemand van jullie wel eens een Verkeerskunde uit de jaren '70 gezien ?

-
- verkeersader
Is de intensiteit tussen Groningen en Leeuwarden zo hoog dat daar urgent een snelweg moet worden aangelegd? Ik ken wel een handvol mensen die vanuit Groningen naar Drachten forenzen.
De onderbreking bij Harlingen, ik heb daar nu tweemaal in spitstijd gereden, dat je van snelweg naar een 1x2 weg met Vmax 80 gaat levert alles behalve problemen op. Je doet het dus alleen om de snelheid wat omhoog te helpen, er is bepaald geen capacitieitsprobleem. Je "sukkelt" er een stuk sneller voort dan in de Randstad hoor.
De onderbreking bij Harlingen, ik heb daar nu tweemaal in spitstijd gereden, dat je van snelweg naar een 1x2 weg met Vmax 80 gaat levert alles behalve problemen op. Je doet het dus alleen om de snelheid wat omhoog te helpen, er is bepaald geen capacitieitsprobleem. Je "sukkelt" er een stuk sneller voort dan in de Randstad hoor.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is levensgevaarlijk. Er zijn al talloze dodelijke ongevallen te betreuren geweest. Kortom het gaat om meer dan een stukje comfort naar de weggebruiker... 

-
- verkeersader
Daar had ik even niet aan gedacht. Overigens rijd men daar wel anders dan in de Randstad, men houdt minder rekening met wat er om zich heen gebeurd. Bij ritsen kan dat knap irritant zijn. Superlage intensiteit en men anticipeert gewoon niet.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Geheel offtopic ja, jullie hebben gelijk. Om de uitkomst van enkele gerenommeerdeverkeersbureaus nog maar eens te herhalen: Gratis OV leidt niet tot een vermindering van het aantal autobewegingen, wel haalt het vooral mensen van hun fiets af.
Dat is niet de doelstelling van gratis OV, dus moeten we stoppen er überhaupt over na te denken.
Dat is niet de doelstelling van gratis OV, dus moeten we stoppen er überhaupt over na te denken.
-
- 4x5 autosnelweg
Bruno Bruin wil een OV-afkoopsom. Zodat nog meer mensen de kosten van hun OV-gebruik uiteindelijk kunnen afwentelen op de gehele samenleving
Stel dat je de OV-jaarkaarthouder na 10 jaar een vrijbrief geeft, dan betekent dat dat ze financieel helemaal niet meer hoeven bij te dragen aan hun vervoerskosten, terwijl die maatschappelijk gezien juist het grootste zijn. Ik denk trouwens niet dat een NS hierop zit te wachten, zoveel gratis OV-jaarkaarters erbij. Want de afhankelijkheid van NS aan de overheid zal er enkel door toenemen. NS wordt volledig afhankelijk van het bedrag dat de overheid jaarlijks bereid is te fourneren voor die almaar groeiende groep.
NS is wellicht wel bereid als de overheid een keiharde afspraak maakt dat NS de OV-jaarkaartprijs die ze zelf vaststelt ook krijgt uitbetaald. Maar dan vrees ik wie er echt het haasje zullen zijn: de kilometerheffingbetalers. En weet één ding: als het basistarief van 3,1 ct/km naar bijvoorbeeld 4,5 ct/km gaat (politiek volgens mij niet onhaalbaar), dan ligt het omslagpunt al ergens tussen de 5.000 en 8.000 km/jaar. En hoe meer OV-jaarkaarthouders en hoe groter het spitsgebruik van het OV, hoe meer centen tegelijk er bovenop de kilometerheffing moeten om het geintje financieel te kunnen ophoesten.

Stel dat je de OV-jaarkaarthouder na 10 jaar een vrijbrief geeft, dan betekent dat dat ze financieel helemaal niet meer hoeven bij te dragen aan hun vervoerskosten, terwijl die maatschappelijk gezien juist het grootste zijn. Ik denk trouwens niet dat een NS hierop zit te wachten, zoveel gratis OV-jaarkaarters erbij. Want de afhankelijkheid van NS aan de overheid zal er enkel door toenemen. NS wordt volledig afhankelijk van het bedrag dat de overheid jaarlijks bereid is te fourneren voor die almaar groeiende groep.
NS is wellicht wel bereid als de overheid een keiharde afspraak maakt dat NS de OV-jaarkaartprijs die ze zelf vaststelt ook krijgt uitbetaald. Maar dan vrees ik wie er echt het haasje zullen zijn: de kilometerheffingbetalers. En weet één ding: als het basistarief van 3,1 ct/km naar bijvoorbeeld 4,5 ct/km gaat (politiek volgens mij niet onhaalbaar), dan ligt het omslagpunt al ergens tussen de 5.000 en 8.000 km/jaar. En hoe meer OV-jaarkaarthouders en hoe groter het spitsgebruik van het OV, hoe meer centen tegelijk er bovenop de kilometerheffing moeten om het geintje financieel te kunnen ophoesten.
AD (10-11-2007) schreef:Randstad Gezant voor levenslange ov-kaart
MARK VAN DER WERF
DEN HAAG Nederlanders moeten tegen een beperkt bedrag een abonnement kunnen nemen, waarmee ze hun leven lang met het openbaar vervoer (ov) mogen reizen. Dat stelt de nieuwe Randstad Gezant, Bruno Bruins, die wil dat bestuurders uit de regio snel knopengaan doorhakken over wegen- en ov-projecten. Het lifetime ov-abonnement' is een van de creatieve ideeën waarvoorde oud-staatssecretaris en oudwethouder (VVD) zich daarnaast sterk wil maken bij zijn baas, minister Eurlings. „Vergelijk het met het aanbod van bladen als National Geographic of Ode. Je betaalt één keer een fors bedrag en hebt dan voor altijd een abonnement." Voor een levenslang ov-abonnement moet waarschijnlijk meerdere malen worden betaald. Bruins: . „Hoeveel en hoe lang moeten we uitzoeken. Maar het komt er op neer dat je na een aantal jaren gratis moet kunnen reizen; een stimulans om bijvoorbeeld na je studietijd het ov trouw te blijven." Bruins is aangetrokken om de plannen om de Randstad beter bereikbaar te maken 'een zetje te geven'. Tientallen projecten, zoals de A4-Midden Delfland, of de Tweede Maasvlakte in Rotterdam, liggen soms al vele jaren op de tekentafel.
-
- 4x3 autosnelweg
Was dat niet die eikelige verkeerswethouder van Den Haag :kotskots:
-
- 4x5 autosnelweg
Het Nederlands V&V-beleid begint steeds meer te lijken op een wedstrijdje "Hoe kunnen we het verkeerssysteem in de spits zo hoog mogelijk belasten met zieken, zwakken en misselijken"AD (13-11-2007) schreef:Gratis bus naar poli in Utrecht bevalt goed
TON VOERMANS
UTRECHT/NIEUWEGEIN - Patiënten van de ziekenhuizen in Utrecht, Nieuwegein en Zeist zijn enthousiast over het gratis openbaar vervoer. Van de mensen die nooit met bus of tram reisden, zegt 39 procent voortaan vaker gebruik te maken van het ov. Sinds 1 juni krijgen mensen die een vervolgafspraak maken met de polikliniek een informatiepakket met twee probeerkaarrjes voor bus of tram naar het ziekenhuis. Over twee weken eindigt de proef. Dan zijn er zo'n miljoen kaartjes uitgedeeld. Doel van het experiment is om de drukte in de spits rondom Utrecht te verminderen.
Hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van de gratis kaartjes, is nog niet bekend. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU), dat de proef coördineert, is nog bezig de tellingen te verwerken. Connexxion en dochter GVU hebben onderzocht hoe het gratis ritje is bevallen. Volgens projectleider Tanja Aldena zijn ziekenhuizen en publiek enthousiast. Uit een enquête onder 2700 mensen die een gratis probeerkaartje gebruikten, blijkt dat 69 procent van de mensen nooit met het openbaar vervoer reisde.
BRU en het ministerie van Verkeer overwegen bus en tram naar ziekenhuizen gratis te maken. In welke vorm en of dat gaat lukken, is pas duidelijk als blijkt hoeveel mensen hebben deelgenomen aan het experiment en wie dat waren.

-
- 4x5 autosnelweg
In Rotterdam gaat de proef trouwens zeer waarschijnlijk ook verlengd worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de (avond)spits minder last heb van bejaarden die allemaal zonodig moeten zitten dan van mensen met kinderwagens die hoe-dan-ook een stampvolle tram inwillen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Eindelijk eens verstandige woorden over het gratis ov.

[url=http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/2239482/Met-gratis-vervoer-meer-verkeer.ece]www.brabantsdagblad.nl[/url], 29 november 2007 schreef: 'Met gratis vervoer meer verkeer'
door Mariëtte van Wissen
Donderdag 29 november 2007 - EINDHOVEN - "Als je het openbaar vervoer gratis maakt, genereer je alleen maar meer mobiliteit op de weg." Dat is de stellige overtuiging van prof. dr. Ben Immers, hoogleraar Verkeer en Infrastructuur, en onderzoeker mobiliteit bij TNO in Delft.
"Onderzoeken wijzen uit dat het met gratis vervoer niet minder druk wordt op de weg. Ook niet op langere termijn." Er zijn zelfs onderzoeken die uitwijzen dat meer mensen dan de auto pakken omdat ze denken dat het rustiger wordt op de weg. Immers: "Drukker OV, betekent niet minder drukte op de weg." Immers is verklaard tegenstander van gratis vervoer in Nederland. "Laat reizigers gewoon betalen, laat de markt zijn werk doen." Het enthousiasme van gemeentes die roepen dat de proeven 'fantastisch lopen', onder andere in Vlaanderen, neemt hij dan ook met een korreltje zout. "Als je de cijfers wetenschappelijk bestudeert, blijkt het vaak toch net wat anders te liggen. Natuurlijk pakken meer mensen de bus als die gratis of heel goedkoop is. Maar het blijken bijvoorbeeld vooral fietsers te zijn die de bus gaan pakken. Die vervuilden het milieu toch al niet, en zorgen ook niet voor files. Mensen gaan zich meer en verder verplaatsen met gratis en goed OV, maar niet de doelgroepen die je beoogt." Volgens Immers blijven mensen altijd de auto pakken zolang die sneller is dan het openbaar vervoer. Immers heeft nog een argument tegen gratis vervoer. "Dan houden mensen geld over, waar ze bijvoorbeeld een duurdere auto van kunnen kopen, of zich nog verder gaan verplaatsen." De hoogleraar is wel voor goedkoop of gratis vervoer van bijvoorbeeld gehandicapten en ouderen. "Mensen moeten zo mobiel kunnen zijn dat ze nog acceptabel kunnen leven." Immers (Nederlander) is hoogleraar op de universiteit in Leuven. In Vlaanderen hebben veel steden en dorpen al gratis of goedkoop vervoer voor bepaalde groepen. Immers: "Studenten mogen hier in Vlaanderen gratis reizen met de bus. Wat zie je: de bussen zitten zo ontzettend vol met studenten, dat de niet-studenten, die wél moeten betalen, moeten staan in de bus. Die mopperen." Volgens Immers kunnen we ook nooit meer kritiek hebben op de kwaliteit van het openbaar vervoer als het gratis of spotgoedkoop zou worden. "Over een product dat gratis is, kun je niet klagen. Zelfs niet als er iets niet aan klopt."
-
- 2x5 autosnelweg
Prima stuk. Na Bert van Wee van TNO laat nu ook Ben Immers van TNO wat van zich horen 

-
- verkeersader
Die conclusie hadden we in deze draad ook al (een paar keer) getrokken. Ik denk dat dat een algemene waarheid is voor elke vorm van consumptie. Toen ik Internet niet meer per minuut hoefde te betalen explodeerde mijn gebruik ervan. Toen er op de TU nog gratis geprint mocht worden, werden er regelmatig boeken van 300 pagina's uitgerpint en een hoop onzin. Nu iedereen moet betalen komt dat vrijwel niet voor. Mensen die een all-in huur betalen letten vrijwel nooit op hun stook- en elektriciteitskosten, mensen die die rekening wel zelf zien zijn een stuk bewuster. Voor mobiliteit moet in mijn ogen dus ook betaald worden.
In het het geval van het UMC lijkt gratis OV me wel positief, omdat het tracht mensen een andere modaliteit te laten kiezen, niet om nieuw verkeer te genereren. Het moet daarom wel zodanig zijn dat alleen patienten met een afspraak gratis kunnen. Ik weet zo 1-2-3 niet hoe, maar daar is vast iets moois voor te verzinnen.
In het het geval van het UMC lijkt gratis OV me wel positief, omdat het tracht mensen een andere modaliteit te laten kiezen, niet om nieuw verkeer te genereren. Het moet daarom wel zodanig zijn dat alleen patienten met een afspraak gratis kunnen. Ik weet zo 1-2-3 niet hoe, maar daar is vast iets moois voor te verzinnen.