[GRATIS OV] - is niet gratis.

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 24 sep 2006, 10:10

Niets in het leven is gratis. OV kost geld en daarvoor mag je de gebruiker best wel een rekening presenteren :idea:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 24 sep 2006, 10:18

Maar dan niet zo belachelijk hoog als nu en als je niet kunt zitten en veroordeeld bent om te staan mag je m.i. best korting hebben.
Espace de zody 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 24 sep 2006, 10:52

Je betaalt nu al amper de helft van de kosten van het OV. Zoals Waldo al zei, voor vervoer mag er best verlangd worden van de klant dat die betaalt. Bij de bakker kun je ook moeilijk geïrriteerd worden, omdat hij een brood met een bepaalde winstmarge aanbiedt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 11:04

Laat er eerst maar OV zíjn!!!
(Ja, morgen mijn eerste werkdag na de vakantie en ik mag alweer op de fiets :evil: )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 24 sep 2006, 12:25

zody schreef:Maar dan niet zo belachelijk hoog als nu en als je niet kunt zitten en veroordeeld bent om te staan mag je m.i. best korting hebben.
Een derde klasse tarief laten terug komen?

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 24 sep 2006, 12:30

IQ[] schreef:Een derde klasse tarief laten terug komen?
Is een idee :idea:
Espace de zody 8-)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » zo 24 sep 2006, 12:33

zody schreef:Maar dan niet zo belachelijk hoog als nu en als je niet kunt zitten en veroordeeld bent om te staan mag je m.i. best korting hebben.
Groot gelijk. Als je een geldig vervoersbewijs bezit, mag je er toch tenminste vanuit gaan dat er een zitplaats voor je is :!:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 12:46

Een vervoersbewijs is niet hetzelfde als een plaatsbewijs.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 24 sep 2006, 12:54

zody schreef:Maar dan niet zo belachelijk hoog als nu en als je niet kunt zitten en veroordeeld bent om te staan mag je m.i. best korting hebben.
Belachelijk hoog? Als er ergens de kosten voor reizen belachelijk hoog zijn, dan is het wel met de auto. Bij het OV betaal je 2e klasse normaal tarief amper de helft van de echte kosten.

Het is niet voor niets dat de helft van het V&W budget opgaat aan subsidiering van het OV.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 24 sep 2006, 12:58

Ik heb ook niet beweerd dat autokosten laag zijn.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 12:59

Voor luxe moet je nu eenmaal meer betalen. Of het een auto is, 1e klasse of een privé-jet. Hoe minder luxe, hoe minder betalen. De fiets bijvoorbeeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 24 sep 2006, 13:06

Palance schreef:Voor luxe moet je nu eenmaal meer betalen. Of het een auto is, 1e klasse of een privé-jet. Hoe minder luxe, hoe minder betalen. De fiets bijvoorbeeld.
Die opmerking klopt natuurlijk niet, aangezien de overheid hier het ene product kunstmatig duur maakt, en het andere oversubsidieert. Wat heel anders is dan bij normale producten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 24 sep 2006, 13:07

Als er gewone marktprijzen aangehouden zouden worden, zou niemand natuurlijk meer met het OV gaan...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 24 sep 2006, 13:08

Tsja, dat is nu eenmaal het stelsel van accijnzen en subsidies.

Reactie op Ds79m
Laatst gewijzigd door boe! op zo 24 sep 2006, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 24 sep 2006, 13:08

Chris schreef:Als er gewone marktprijzen aangehouden zouden worden, zou niemand natuurlijk meer met het OV gaan...
Zoals vroeger: de trein was vooral voor de mensen van stand.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 24 sep 2006, 13:13

Sommige politieke partijen willen OV dan gratis maken voor 55+ en jongeren onder de 17. Ik vraag me af wat ze hier nou mee willen bereiken.

Ten eerste heb je dan een doelgroep die over het algemeen een stuk minder met de auto gaat, dan van 18 - 55, welke heel vaak de auto pakken. Je krijgt mensen dus niet de auto uit, en je lost er al helemaal geen files mee op. Echter, het kost wel een hoop geld, vele honderden miljoenen. Het resultaat is dat misschien 55plussers op die partijen gaan stemmen, maar het budget van V&W lijkt me geen middel om stemmen mee te gaan trekken.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 24 sep 2006, 13:15

boe! schreef:Tsja, dat is nu eenmaal het stelsel van accijnzen en subsidies.

Reactie op Ds79m
Dat snap ik ook, maar dat heeft niet zo veel te maken met betalen voor luxe.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 24 sep 2006, 13:51

Stel dat het OV gratis wordt, dan heb je natuurlijk weinig kans op een zitplaats. Dan zitten al die bussen en treinen zo vol dat de helft moet staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 24 sep 2006, 14:47

Juist. Dus moet er meer materieel bij. Maar aangezien gratis OV geen cent inkomsten oplevert, zal er dus nog veel meer geld bij moeten om dat te bekostigen.

Tegen dit tijd heb je een OV wat waanzinnig duur is, zelfs onverantwoord duur, en nog steeds een fileprobleem :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 15:58

Ds79m schreef: Dat snap ik ook, maar dat heeft niet zo veel te maken met betalen voor luxe.
Luxe = Geen rekening willen houden met anderen, in je eigen omgeving willen blijven waar je controle hebt op wat je hoort en ziet (de auto dus) en mopperen op de problemen die mede ontstaan door anderen die hun luxe ook niet willen opgeven. Als iedereen nou eens wat minder egoïstisch denkt en andere vormen van transport zoekt helpen we allemaal mee aan dit land. Zodat de mensen die makkelijk met andere vormen kunnen (en te lui zijn om de luxe op te geven), mooi op een andere manier gaan reizen en mensen die geen alternatief hebben wel in de luxe = enige aanvaardbare omgeving) kunnnen blijven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 24 sep 2006, 17:03

Een automobilist betaalt aan allerlei accijnzen en belastingen al enorm veel geld dat naar OV en algemene middelen verdwijnt. Ik ben het er dan ook totaal mee oneens dat zo iemand meteen het stempel egoïst opgeplakt krijgt. Ik zie aan de andere kant mensen die elke vorm van wegverbredingen proberen tegen te houden, die een enorme minderheid vormen die een klein nadeel ondervinden bij de wegaanleg, maar die toch de belangen van een overgrote meerderheid frustreren en die zo meehelpen het fileprobleem in stand te houden. Die er op die wijze voor zorgen dat de gemiddelde werkende man elke dag een uur extra vrije tijd kwijt is, die hij minder met het gezin kan besteden, omdat hij in de file staat, of tot het OV wordt veroordeeld. Dat slag mensen zijn werkelijke egoïsten, en niet de automobilist.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 17:16

Iemand die een prima alternatief heeft (goed OV of op fietsafstand van het werk woont) en per sé met de auto moet om maar zo weinig mogelijk luxe te missen (ik ken genoeg van deze mensen), zijn inderdaad egoïstisch omdat zij mede-verantwoordelijk zijn voor het fileprobleem. Als iedereen het juiste vervoer kiest dat bij hem of haar past dan zal het allemaal stukken beter verdeeld worden. Ik vertik het om met de auto te gaan omdat ik een prima rechtstreekse verbinding heb met de tram en als die niet rijdt (bedankt, RET!) dan lekker met de fiets. Maar waarom zou ik normaal gesprokem met de auto gaan en meehelpen om de Barendrechtse uitvalswegen te verstoppen als het niet nodig is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 24 sep 2006, 17:25

Maar wie ben jij om voor anderen te bepalen of zij wel of niet met de auto naar hun werk gaan? Niet iedereen heeft er zin in om in een volle bus te staan of tegen de wind naar zijn werk te fietsen.
En het argument dat je daar dan maar voor moet betalen, gaat niet op, aangezien die gelden voor een enorm deel naar de algemene middelen gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 17:35

Ds79m schreef:Maar wie ben jij om voor anderen te bepalen of zij wel of niet met de auto naar hun werk gaan? Niet iedereen heeft er zin in om in een volle bus te staan of tegen de wind naar zijn werk te fietsen.
Maar je zult toch water bij de wijn moeten doen, of het leuk is of niet. Mensen die alternatieven hebben moetne niet zeuren. Mensen die goede alternatieven hebben hoeven m.i. ook niet te klagen over het fileprobleem. Wat ze mede veroorzaken voor mensen die geen goede alternatieven hebben. Als iedereen nou eens niet met oogkleppen rondloopt en alleen in de auto wil zitten omdat ze niet willen staan, als iedereen nou eens meewerkt en verder kijkt dat zijn of haar neus lang is dan kan het nog wat worden. Allemaal de uitvalswegen verstoppen is in ieder geval niet de goede oplossing.

Maar die discussie heb ík al vaker gevoerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 24 sep 2006, 17:37

Wat is een goed alternatief? Een half uur in de file rijden, of een half uur staan in een stampvolle trein, bus cq tram?

Het is maar net waar je van houdt. Ik heb een gruwelijke hekel aan reizen zoals ik laatst gereisd heb: met 20 man in het balkon van de trein. Staand. 80 kilometer. Warm. Zweetlucht.
Het is dat ik toen niet de beschikking had over een auto...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 17:49

Mijn alternatief: Optie 2. Sowieso omdat de tram over een vrije baan rijdt en geen last heeft van files. Daarnaast hoef je als bestuurder niet constant op te letten op alle verkeer (en dat is hier nogal wat in de spits), en dus minder vermoeiend, je hoeft je minder te concentreren. Ook geen parkeerproblemen in de stad, dus daar hoef je ook al niet aan te denken. Ik heb een MP3-speler, dus mijn eigen muziek, en ik kom wel thuis. En als het door vertraging nu eens 10 minuten later is, nou en? Die paar keer dat de tram stampvol is vallen wel mee (en dan is vaak de reden dat er plek zat is maar de gemiddelde egoïst liever bij de deuren blijft staan). Maar die tram kom ik ook wel in. Geen probleem dus. De tram blijft mijn voorkeur boven de auto houden.

Ik heb geen moeite met drukte, het is een kwestie van je instelling. Het is efficienter dan een vrijwel leeg blik op de weg. En met warm weer en mooie vrouwen is drukte helemaal niet erg ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 24 sep 2006, 19:38

Palance schreef: En met warm weer en mooie vrouwen is drukte helemaal niet erg ;)
En je kunt makkelijker gesprekken voeren met dat vrouwelijk schoon ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31590
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 24 sep 2006, 20:07

Sardientje spelen kán best goed uitpakken. Wat dat betreft is het bijna jammer dat de boel morgen staakt :)

Serieus: Ik blijf van mening dat het "Ik wil.. Ik moet... ik zal... ik bepaal zelf... Anderen mogen niet, maar ik moet, wil en zal... " mede oorzaak is van het toenemende en blijvende fileprobleem in ons land. Een beetje meedenken onder het motto "Don't ask what the country can do for you, but what you can do for your country" En daar laat ik het verder bij. Succes in de file voor wie niet anders kan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 24 sep 2006, 20:39

De discussie drijft nogal af...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 24 sep 2006, 20:50

Egoïsme: het belang van de ander ondergeschikt maken aan dat van jezelf.
Een klein groepje milieu- en OV-fanaten zorgt ervoor dat het belang van de weggebruiker ondergeschikt wordt gemaakt (overigens zonder valide argumenten :roll: ).
Vervolgens wil men de kosten van de eigen OV-verplaatsing, die al grotendeels door die weggebruiker worden bekostigd, ook nog eens verder gereduceerd zien, tot gratis aan toe. Op kosten van anderen uiteraard. Tja, egoïsme kun je ook in den brede zien...

Plaats reactie