Homogeniserings- en snelheidsproeven

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 10 mar 2006, 18:16

Vinny schreef: Oh ja? Niets van gemerkt... (nou was november ook de laatste keer dat ik over de A 13 heb gereden, dus mogelijkerwijze hadden ze toen de nieuwe snelheidsbordjes nog niet in de berm geplaatst) :roll:
Ligt er aan wanneer in november jij op dat wegvak bent geweest en per welke datum die snelheidsverlaging is ingevoerd ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 mar 2006, 18:33

Die maximumsnelheid ligt er vaak niet hoger dan 50 km/h :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 10 mar 2006, 23:01

Bedoelen ze misschien met homoGEENiseren het opheffen van de homo-ontmoetingsplek aan de noordkant van de A13?
8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 mar 2006, 17:14

Die maximumsnelheid ligt er vaak niet hoger dan 50 km/h Sad
Er horen volgens mij gewoon ronde borden met zwarte cijfers 100 te staan en de hectometerpaaltjes moeten deze snelheid standaard laten zien ook al geven de matrixborden 50 of 70 aan. En ja, wij stonden van Den Haag tot het Terbregse plein in langzaam rijdend verkeer (Vgem 60 denk ik, ivm werkzaamheden aan de A 12 en de indicatieve omleiding via de A 13 en A 20).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

dionysus1975
woonerf

Bericht door dionysus1975 » za 11 mar 2006, 18:54

Vinny schreef:
Die maximumsnelheid ligt er vaak niet hoger dan 50 km/h Sad
Er horen volgens mij gewoon ronde borden met zwarte cijfers 100 te staan en de hectometerpaaltjes moeten deze snelheid standaard laten zien ook al geven de matrixborden 50 of 70 aan. En ja, wij stonden van Den Haag tot het Terbregse plein in langzaam rijdend verkeer (Vgem 60 denk ik, ivm werkzaamheden aan de A 12 en de indicatieve omleiding via de A 13 en A 20).
60 km/u gemiddeld in de spits is bij mijn weten een droomsnelheid op de a13

Goldie
woonerf

Bericht door Goldie » zo 12 mar 2006, 13:49

Stél: je zou 90 km/h kunnen halen. Dan nog ben ik geen voorstander. Is er niet vorig jaar op de A1 tussen Deventer en knp. Beekbergen getest of dit werkt? Volgens mij werd de filedruk toen alleen maar groter.

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » zo 12 mar 2006, 15:48

Goldie schreef:Stél: je zou 90 km/h kunnen halen. Dan nog ben ik geen voorstander. Is er niet vorig jaar op de A1 tussen Deventer en knp. Beekbergen getest of dit werkt? Volgens mij werd de filedruk toen alleen maar groter.
Zo'n test is op een snelweg als de A13 alleen maar hopeloos aangezien het dan bij Kleinpolderplein sneller vastloopt en de filedruk (nog meer) stijgt.. anders wel bij Berkel en Rodenrijs. Op deze weg moeten ze geen proeven doen om de doorstroming te verbeteren, maar haast maken de A4 aan te leggen.

kna
polderweggetje

Bericht door kna » ma 13 mar 2006, 20:45

Buiten de spits kan je best doorkarren op die A13. Wordt niet gewoon beoogd de filevorming te *vertragen*? Ontstaat de file om 715 ipv 645. Dat scheelt weer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 mar 2006, 20:57

kna schreef:Buiten de spits kan je best doorkarren op die A13.
Dat vind ik anders vies tegenvallen. Het is er altijd belachelijk druk, net als op de A2 Utrecht-Amsterdam.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

kna
polderweggetje

Bericht door kna » ma 13 mar 2006, 21:35

Alles is relatief. Als ik ergens de Vmax weet te bereiken dan vind ik dat al dat je kan doorkarren. De jaren 60 komen niet mee terug.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 14 mar 2006, 6:48

René schreef:
kna schreef:Buiten de spits kan je best doorkarren op die A13.
Dat vind ik anders vies tegenvallen. Het is er altijd belachelijk druk, net als op de A2 Utrecht-Amsterdam.
De A13? Ik grapte een stukje terug dan wel over Max 50, maar er zijn genoeg tijdstippen (ook op werkdagen) waar je met gemak de 120 kunt halen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 14 mar 2006, 10:54

Soms kun je buiten de spits heel even de 120 halen - maar dan moet je meteen het gas weer loslaten, want Jan-en-alleman vindt het op de A13 de normaalste zaak van de wereld om met 90 naar links te komen (en nu heb ik het dus niet over de 80-zone). Ook de A2 Utrecht-Amsterdam kent momenten dat je nog door kunt rijden, maar veel zijn het er niet. Op zondagochtend gaat het nog wel, maar wie zondagmiddag over dat stuk A2 rijdt, hoeft ook niet bepaald te rekenen op een vrije afwikkeling.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

kna
polderweggetje

Bericht door kna » di 14 mar 2006, 18:46

René schreef:Soms kun je buiten de spits heel even de 120 halen - maar dan moet je meteen het gas weer loslaten, want Jan-en-alleman vindt het op de A13 de normaalste zaak van de wereld om met 90 naar links te komen (en nu heb ik het dus niet over de 80-zone). Ook de A2 Utrecht-Amsterdam kent momenten dat je nog door kunt rijden, maar veel zijn het er niet. Op zondagochtend gaat het nog wel, maar wie zondagmiddag over dat stuk A2 rijdt, hoeft ook niet bepaald te rekenen op een vrije afwikkeling.
Je hebt natuurlijk gelijk. Vandaag reed ik nog de hele A13 af in beide richtingen, maar buiten de 80 km zone reed ik toch permanent harder dan 110. Terug naar de topic: 90 gaat dus wel schelen. Het mag van mij, maar 24 uur per dag schiet z'n doel voorbij. 's Nachts bijvoorbeeld zou die hele A13 120 km moeten zijn: voor zowel de fijnstof, het geluid als de filevorming heeft dat toch geen merkbaar effect.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 mar 2006, 10:11

Nachts bijvoorbeeld zou die hele A13 120 km moeten zijn: voor zowel de fijnstof, het geluid als de filevorming heeft dat toch geen merkbaar effect.
Dat heeft juist heel veel effect voor fijnstof en geluid. Beter is dan de hele A 13 100 en permanente trajectcontrole zeker 's nachts!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 15 mar 2006, 13:55

Vinny schreef:Dat heeft juist heel veel effect voor fijnstof en geluid. Beter is dan de hele A 13 100 en permanente trajectcontrole zeker 's nachts!
Hoezo dan? Vrachtwagens kunnen toch geen 120 rijden, en dat zijn toch de grote boosdoeners op dit moment, toch niet de personenautos'?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 mar 2006, 14:19

Zie de relevante tabellen in mijn scriptie:
Personenauto's worden veel vervuilender bij actuele snelheden vanaf 110/120 km/u en vrachtwagens kunnen 95 km/u. Dan heb ik het nog niet eens over de toename van de dynamiek, en die wil je juist voorkomen.

kna
polderweggetje

Bericht door kna » wo 15 mar 2006, 14:50

Vinny schreef:
Nachts bijvoorbeeld zou die hele A13 120 km moeten zijn: voor zowel de fijnstof, het geluid als de filevorming heeft dat toch geen merkbaar effect.
Dat heeft juist heel veel effect voor fijnstof en geluid. Beter is dan de hele A 13 100 en permanente trajectcontrole zeker 's nachts!
Ja maar Vinny, 's nachts rijden er bijna geen auto's, en dat is een cruciale factor. De lage intensiteit weegt ruim op tegen de verhoogde emissie. Het zet geen zoden aan de dijk die paar auto's door de nacht te laten kruipen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 mar 2006, 16:08

Nee dat is pertinente onzin. Geluidsoverlast gaat per extreem! Eén voertuig dat flink doorhaalt geeft veel meer overlast dan tientallen voertuigen die zich wel aan de geldende limieten (80/100 of 80/80) houden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 mar 2006, 19:30

Vinny schreef:Geluidsoverlast gaat per extreem! Eén voertuig dat flink doorhaalt geeft veel meer overlast dan tientallen voertuigen die zich wel aan de geldende limieten houden.
Mee eens...een auto met een verschrikkelijke knaluitlaat valt ook op tussen de honderden die dat niet hebben. De overige voertuigen veroorzaken een monotone ruis; iets waar je bijvoorbeeld wel op in slaap valt. Van die knaluitlaat wordt je weer wakker :idea:

kna
polderweggetje

Bericht door kna » wo 15 mar 2006, 20:54

Vinny schreef:Nee dat is pertinente onzin. Geluidsoverlast gaat per extreem! Eén voertuig dat flink doorhaalt geeft veel meer overlast dan tientallen voertuigen die zich wel aan de geldende limieten (80/100 of 80/80) houden.
Maar zo zit onze wetgeving niet in elkaar: die gaat uit van gemiddelden. Die ene extreem bestaat wettelijk niet, dus kan ook geen basis zijn om de snelheid laag te houden 's nachts.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 mar 2006, 22:36

kna schreef:Maar zo zit onze wetgeving niet in elkaar: die gaat uit van gemiddelden. Die ene extreem bestaat wettelijk niet, dus kan ook geen basis zijn om de snelheid laag te houden 's nachts.
Inderdaad, geluidswetgeving zit nogal ingewikkeld in elkaar. Probeer het maar eens aan een gewone burger uit te leggen, die snapt er meestal heel weinig van. In het meest gunstige geval kunnen burgers de geluidsberekeningen nog wel volgen (met dB(A) en zo), maar als het dan gaat om de normen die op de berekeningen worden losgelaten, dan raken heel veel mensen de draad behoorlijk kwijt.

Rene
Secretaris

"Proef 70 kilometer A28 succes"

Bericht door Rene » vr 17 mar 2006, 16:44

AD Utrechts Nieuwsblad (17-3-2006) schreef: Proef 70 kilometer A28 succes

UTRECHT/AMERSFOORT - De proef om automobilisten in de avondspits tussen Utrecht en Amersfoort maximaal 70 kilometer per uur te laten rijden, duurt pas een week, maar Rijkswaterstaat spreekt nu al van een succes.

,,Er staan in ochtend- én avondspits nog steeds files. Maar de doorstroming is beter en dus duurt het fileleed minder lang,’’ zegt projectleider Kersaan. Het dagelijkse vastlopen van het verkeer in de avondspits op de A 28 ter hoogte van Zeist heeft een verrassende oorzaak.

Volgens Rijkswaterstaat laten automobilisten onbewust het gas los wanneer zij onder de donkere luifel doorrijden. Onderzoek wijst uit dat de gemiddelde snelheid op dit traject voor de spits tussen de 90 en 110 kilometer per uur ligt. Probleem is dat het achterop komend verkeer juist extra hard rijdt omdat het even daarvoor bergafwaarts onder het viaduct met de Utrechtseweg door is gereden.

Voila; een file, die zelfs kan ’doorslaan’ naar de A 12 en de A 27. Door het verkeer in de spits al bij het oprijden van de A 28 te manen maximaal zeventig kilometer per uur te rijden, verbetert de doorstroming.

Reacties van lezers:
Zozo, hoeveek korter zijn/duren die files dan? Het geeft te denken dat er geen cijfers worden genoemd. H.W. Overberg - De Bilt
Na 10 jaar iedere dag op en neer van Leusden naar Gorinchem over de A28 en A27 weet je zo ongeveer wel waar het fileleed staat en de oorzaak van de file aan het begin van de A28 bij Utrecht komt inderdaad door die luifel en het is op die plek natuurlijk ook wel een trechter met verkeer vanuit Utrecht, de Uithof en twee richtingen vanaf de A12 - A27 die op slechts twee rijstroken verder moeten; een stuk verderop tussen Soesterberg en Amersfoort is de oorzaak echter meestal gewoon een te groot verkeersaanbod en de aansluiting op de A1 bij knooppunt Hoevelaken, waarbij nieuwe berijventerreinen voor etra verkeersdruk zorgen in de spit. Een aantal jaar geleden ben ik van baan veranderd en nu hoef ik deze route dus niet meer af te leggen. Toevallig moest ik vandaag voor mijn werk in Eindhoven zijn en werd ik op de terugweg inderdaad geconfronteerd met deze 70km proef; in tegenstelling tot het in het artikel door Rijkswaterstaat beschreven effect moest ik constateren dat er op precies dezelfde plekken als waar ik in de 10 jaar werken in Gorinchem steeds stilgestaan heb ik nu nog steeds stilstond en op de stukken waar wel doorgereden werd lag de snelheid van de stroom zo tussen de 90 - 100 km/uur. Misschien heb ik wel wat korter in de file gestaan dan normaal, maar wat mij de afgelopen week sowieso opgevallen is is dat om de een of andere reden er overal vrij vlot doorgereden kon worden. Vandaag de dag werk ik in Almere en waar het normaal gesproken op de A1 een crime is om er doorheen te komen viel het van de week allemaal wel mee en ook vandaag heb ik in de spits op en neer van Leusden naar Eindhoven nauwelijks file gehad en dat heb ik op dit traject wel eens heel anders meegemaakt. Tja, volgens mij is er echt maar één oplossing tegen al het fileleed en dat is wanneer er her en der Vinex locaties en bedrijventerreinen bijkomen om ook meteen de hoeveelheid asfalt aan te passen, maar dat doen ze dus nooit en dat is het echte probleem; net zo goed als dat het op allerlei knooppunten waar van verschillende richtingen meerdere rijstroken samenvloeien tot slecht 2 stuks het altijd bingo is.
En ja, het is nu nog veel te vroeg om te juichen. Want de afgelopen week gaf inderdaad een heel vreemd verkeersbeeld. Zo ben ik zelf afgelopen dinsdagochtend (nota bene normaal gesproken de drukste dag van de week) VOLLEDIG FILEVRIJ tussen 7.30 en 8.30 uur (hoogspits dus) over de A7 Purmerend - Zaandam en A9 Uitgeest - Haarlem heen gereden richting, daar waar ik normaal gesproken behoorlijk in de file sta. Ook andere dagen was het veel rustiger. Volgens mij hebben heel veel mensen de griep. De kans dat er een relatie bestaat tussen de griep en de verbeterde doorstroming lijkt mij groter dan de kans dat dit te maken heeft met de 70 km/h-proef.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 17 mar 2006, 16:48

René schreef:Volgens mij hebben heel veel mensen de griep.
Kan ik volledig bevestigen, 7 leerlingen afwezig in mijn klas.
Mr. X. schreef: Tja, volgens mij is er echt maar één oplossing tegen al het fileleed en dat is wanneer er her en der Vinex locaties en bedrijventerreinen bijkomen om ook meteen de hoeveelheid asfalt aan te passen, maar dat doen ze dus nooit en dat is het echte probleem; net zo goed als dat het op allerlei knooppunten waar van verschillende richtingen meerdere rijstroken samenvloeien tot slecht 2 stuks het altijd bingo is.
Die snapt het!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 mar 2006, 16:54

Het was deze week inderdaad rustiger op de weg. Ik denk dat dat een positieve invloed heeft gehad op het resultaat. Ik heb nog steeds het idee dat het verkeer op het 70 km. stuk beter doorrijdt, maar dat de files voorafgaand aan dat stuk alleen maar langer worden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 03 jun 2006, 14:31

AD schreef:Rijkswaterstaat heeft de proef met snelheidbeperking op rijksweg A28 van Utrecht naar Amersfoort voortijdig beëindigd.

Sinds maart gold daar in de avondspits een snelheidsbeperking van zeventig kilometer per uur. De bedoeling was daarmee de doorstroming te verbeteren. Een eerder expreriment aan de overzijde van de weg in ochtendspits was succesvol. Volgens woordvoerder Theo de Lange van Rijkswaterstaat vielen de resultaten in de avondspits tegen. De inzet aan extra mensen bij de dienst en bij de politie woog niet langer op tegen het resultaat. Rijkswaterstaat evalueert de proef en bekijkt of deze in aangepaste vorm kan worden voortgezet. Dat is niet eerder dan na de zomervakantie het geval.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 03 jun 2006, 21:44

Wat moet ik me bij "aangepaste vorm" voorstellen? Gaan we het nu met 60 km/uur proberen? :roll:
De autogordel: een band voor het leven.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » zo 04 jun 2006, 0:24

neuh... 70 km/u met toezeggingen aan K. Spee om bekeuringen uit te mogen schrijven...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

goreme
dorpsstraat

Bericht door goreme » wo 14 jun 2006, 9:26

ik rij elke dag over de a28 richting Amersfoort en geloof me waar je 70 mag reed iedereen gewoon 100. Daarom vind ik het vreemd dat ze resultaten gaan bekijken.
Trouwens als je met 70 rijdt lijkt het alsof je in de file rijdt :lol:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 14 jun 2006, 11:33

Tja, volgens mij is er echt maar één oplossing tegen al het fileleed en dat is...
Afbeelding
(c) Ex Astris Scientia

Inderdaad...:mrgreen:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 14 jun 2006, 16:01

Reclamefolder schreef:'Voor €5 euro bij de Wibra'