Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 11 sep 2006, 17:32
Is keep your lane een goed idee?
Chris schreef:Houd je strook. Dit betekend dat je zoveel mogelijk op 1 rijbaan moet blijven, en inhalen beperken, en alleen wisselen als je bijvoorbeeld wilt afslaan. Dit scheelt wisselingen in het verkeer en zou dus eigenlijk de capaciteit van de weg vergroten.
Met het keep your lane system kun je dus links en rechts ingehaald worden, ook door vrachtwagens (er geld geen aparte limiet voor trucks).
Hier in Europa wordt het voor zover ik weet niet toegepast, maar in de USA schijnt het goed te werken.
Daarbij moet worden opgemerkt dat in de USA stukken beschaafder wordt gereden dan in Europa, en men niet om elke mijl snelheidsverschil gaat inhalen. Juist daarom vergroot het de capaciteit van de weg.
Wicher schreef:Het lijkt me wel dat de snelheid van al het verkeer dan ongeveer gelijk moet zijn. Dan hebben strookwisselingen toch al weinig zin.
Hier in Nederland houdt allerlei verkeer verschillende snelheden aan: 130 voor gewone auto's, 110/100 voor opa en oma, 90/80 voor vrachtverkeer.
Die hebben nu mooi allemaal hun eigen strook. (Even erg simpel gesteld.)
Bij keep your lane zitten dan alle stroken vol vrachtwagens, waar je tussendoor kan gaan slalommen als je nog een beetje in de buurt van de max. snelheid wil komen.
Op al die snelwegen die 80 km/h worden lijkt het me dus een goed idee. Anders niet.
Seat Ibiza schreef:Ook in Canada wordt dit systeem toegepast en mede door de aanwezigheid van Cruise Control in veel auto's, rijdt het verkeer in een veel constantere stroom als in Europa.
Het systeem kan inderdaad alleen maar functioneren als iedereen (ongeveer) dezelfde snelheid aanhoudt. Helaas tuffen hier in Nederland nog hele volksstammen met 90-100 km/u rond (waar 120 is toegestaan) die dan vervolgens WEL het keep-your-lane systeem toepassen: onnodig links blijven hangen
Ik ben een groot liefhebber van het systeem. Het zorgt voor een veel soepeler doorstroming. Wel is belangrijk dat men zich realiseert dat links houden geen verplichting is maar een voorkeursplaats voor verkeer dat na enige kilometers ook daadwerkelijk links af moet slaan. Zodat het verkeer zich naar mate van bestemming gelijkmatig over de rijbaan verdeeld kan worden. Het spookbeeld dat iedereen op één rijstrook wil rijden en de andere leeg zijn, zie ik dus niet gebeuren. In Zwitserland en de Verenigde Staten werkt dit systeem naar volle tevredenheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 11 sep 2006, 17:36
Mijn antwoord is simpel: nee.
KYL zorgt nu eenmaal niet voor een significant betere doorstroming.
Wel krijg je er allemaal veiligheidsproblemen bij cadeau. Nee, dank u feestelijk.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » ma 11 sep 2006, 18:04
als je hele verkeerssysteem hier vanaf den beginne op gebaseerd is en de gebruikers weten niet beter, dan is het vast een prima systeem. KYL invoeren ter vervanging van bestaande regels zal niet werken, zéker niet in NL.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » ma 11 sep 2006, 18:24
Keep your lane gebruik ik als uitgangspunt om niet om de haverklap van rijbaan te wisselen, met name niet in druk verkeer. Waarbij het dus ook niet erg is om wel eens iemand rechts in te halen, wanneer de situatie daarnaar is. Om gewoon links te kunnen blijven, wanneer je nou eenmaal sneller rijdt dan de baan rechts van je (tenzij er mensen zijn die je voorbij willen / kunnen). Kortom, het wegnemen van een zekere onrustigheid op de weg.
Wicher geeft het al aan. KYL kan alleen werken, wanneer iedere weggebruiker met een min of meer gelijke snelheid rijdt. Dus inclusief trucks en caravans. Dat is in Europa simpelweg niet het geval en daarom kan KYL in Europa niet werken. Voor een vrachtwagen moet je in Europa als automobilist op je rem en dus kun je het niet gebruiken dat die ook op de linkerstrook hangen. Geen KYL dus, maar langzamer verkeer naar rechts dwingen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 11 sep 2006, 19:06
Dat is in Europa simpelweg niet het geval
Dat is in Antwerpen wel het geval (90 km/u) en bij mijn weten in Zwitserland ook (80 km/u).
Overigens wij hebben één voorbeeld (dat in de buurt komt), dat is de A 35/A 1 tussen de knooppunten Azelo en Buren. Frits heeft daar foto's van...
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » ma 11 sep 2006, 19:24
De blokmarkering tussen knp. Azelo en knp. Buren heeft alleen KYL op de rechterrijstrook.
Ik had hier veel liever gewoon drie gewone rijstroken gezien. KYL moeten we wat mij betreft niet aan beginnen.
De autogordel: een band voor het leven.
-
jeroent
- autoweg
Bericht
door jeroent » ma 11 sep 2006, 21:27
Misschien werkt het op wegen met weinig snelheidsverschillen (highways in de US) maar hier in Europa lijkt het me absoluut niet handig.
Stel je de Autobahn maar eens voor met 180 km/u links-rechts slalommende Audi's...
Veel mensen hebben nu al moeite met spiegelen, bij keep your lane moet je plotseling beide spiegels in de gaten houden...
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » ma 11 sep 2006, 21:32
In de Verenigde Staten rijdt men op CC en stukken beschaafder dan hier in Europa. En verder hebben ze daar veel langere stukken van 2x4, 2x5, 2x6 en breder.
Allemaal punten waarop Keep Your Lane kan werken, maar niet hier in Europa.
In de Verenigde Staten zie je daarom waarschijnlijk ook van die borden waar de komende 3 afslagen opstaan, en hun afstanden, zodat je optijd naar rechts kan.
Dit soort borden dus:

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 11 sep 2006, 21:41
Stel je de Autobahn maar eens voor met 180 km/u links-rechts slalommende Audi's...
In het roergebied mag geen 180 gereden worden, en is het principe natuurlijk veel beter van toepassing te kunnen verklaren dan op de A weissichviel tussen Nergenswoude en Sankt Immerländ
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 11 sep 2006, 21:41
Dit soort borden dus:
Kunnen in Nederland ook handig zijn:
Kadoelen
Volendam
Nieuwendam
bijvoorbeeld

-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » ma 11 sep 2006, 21:58
jeroent schreef:Veel mensen hebben nu al moeite met spiegelen, bij keep your lane moet je plotseling beide spiegels in de gaten houden...
Je moet ALTIJD beide spiegels in de gaten houden!
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » ma 11 sep 2006, 22:07
Volgens mij is de rechterspiegel toch nog altijd geen verplichting ?
Maar feit is dat mensen die harder willen rijden, bij KYL inderdaad gaan slalommen. Dat leidt tot een enorm onrustig wegbeeld.
Vergelijk het met die motorrijders die nu ook links, rechts en door het midden passeren...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 12 sep 2006, 16:37
Maar feit is dat mensen die harder willen rijden, bij KYL inderdaad gaan slalommen. Dat leidt tot een enorm onrustig wegbeeld.
Vergelijk het met die motorrijders die nu ook links, rechts en door het midden passeren...
Ach wat. Gebeurt nu op de A 10 ook al. Zeker toen er nog 100 gereden mocht worden. Wat heb ik een idiote acties gezien zeg. Mensen die er bij Bos en Lommer op rijden. Even iedereen afsnijden. Volledig links rijden. Weer iedereen afsnijden en dan de afrit Geuzenveld nemen...

-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » di 12 sep 2006, 16:45
Hoe moet ik dat KYL bij Antwerpen en in Zwitserland eigenlijk voorstellen?* Liggen bij Antwerpen de knooppunten en afslagen niet gewoon zo dicht op elkaar dat je in principe alleen maar in- en uitvoegend verkeer hebt?
*ik stel me ineens in plaats van onderbroken markering overal blokmarkering voor...
Oh ja, ik heb trouwens op Nee gestemd, om redenen die al genoemd zijn.
Laatst gewijzigd door Jeroen op di 12 sep 2006, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 12 sep 2006, 16:54
In Antwerpen is het de bedoeling dat lokaal verkeer gebruik maakt van de rechter twee stroken en daar dus ook op blijft. Interlokaal verkeer gebruikt de overige stroken. Neem aan dat dat wordt bedoeld met de Antwerpse KYL?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 12 sep 2006, 16:55
Op de Antwerpse ring geldt gewoon rechtsverkeer.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » di 12 sep 2006, 17:14
[flauw]
Extreem rechts?
[/flauw]
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 12 sep 2006, 17:17
Nee, gewoon rechtshouden.
Er is maar één volledig ongelijkvloerse weg die ik ken waar verkeer dat de weg oprijdt per definitie voorrang heeft, en dat is de Parijse BP. Maar ook daar geldt geen KYL.
-
overdrive
- verkeersader
Bericht
door overdrive » di 12 sep 2006, 17:17
Ik heb 'misschien' gestemd. In principe zie ik het ook niet zitten, maar indien er een aantal verkeersregels zouden worden aangepast, kan het op sommige stukken misschien werken. Belangrijkste voorwaarde: zo min mogelijk snelheidsverschillen. Op een druk gedeelte bijv. Vmax 90 voor zowel personen- als vrachtwagens, en dán KYL toepassen. Ik heb het in de VS goed zien werken -ook op snelwegen in dichtbevolkte gebieden met veel afslagen, zoals hier- , dus waarom hier niet als aan deze cruciale voorwaarde wordt voldaan.
Nu zie je veel te vaak ellenlange rijen op de linkerbaan, rechterrijstrook leeg, mensen gaan rechts inhalen, vlak voor de colonne vrachtwagens (of caravans) gooien ze 'm weer naar links... Geeft óók gevaarlijke toestanden. Als je dan geen KYL wil, hoe voorkom je dit dan?
(o ja... wegverbredingen...

Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » di 12 sep 2006, 17:20
Pino schreef:In Antwerpen is het de bedoeling dat lokaal verkeer gebruik maakt van de rechter twee stroken en daar dus ook op blijft. Interlokaal verkeer gebruikt de overige stroken.
René schreef:Op de Antwerpse ring geldt gewoon rechtsverkeer.
Op zijn Nederlands dus: een parallelbaan zonder rijbaanafscheiding...
-
Matthijs
- expressweg
Bericht
door Matthijs » di 12 sep 2006, 17:41
Hoe zou je trouwens kunnen aangeven dat KYL van toepassing is ergens?
Bijvoorbeeld 6-6 of 9-3m (lijn-open) belijning toepassen ipv de normale 3-9m?
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 12 sep 2006, 19:02
Op de Antwerpse ring wordt verkeer Gent <--> Breda over de linkerrijstroken geleid en verkeer Brussel <--> Hasselt meer rechts.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 12 sep 2006, 19:21
Maar in die vorm (door middel van portaalwegwijzers afslaand verkeer vroegtijdig naar rechts dwingen) kennen wij in Nederland KYL ook. Dan heb ik het met name over die knooppunten waar al een kilometer van tevoren een rijbaanscheiding wordt aangebracht, bijvoorbeeld Lunetten of het Terbregseplein. Al gaat men in Antwerpen wel een stukje verder door een scheiding aan te brengen op 2500m.
Hoe dan ook, in Antwerpen (en in mindere mate op de genoemde knooppunten) gaat het om het vroegtijdig scheiden van doorgaand en afslaand verkeer. Een lovenswaardig streven, maar het is niet KYL in de vorm zoals we het uit Amerika kennen. Roep maar als ik het mis heb, maar daar geldt KYL toch als algemeen beginsel dat helemaal niets te maken heeft met naderende afritten?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 12 sep 2006, 20:17
Vinny schreef:Op de Antwerpse ring wordt verkeer Gent <--> Breda over de linkerrijstroken geleid en verkeer Brussel <--> Hasselt meer rechts.
Op de Antwerpse ring rijdt iedereen gewoon rechts. Een doodnormale 3-strooksweg met weefvakken.
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » di 12 sep 2006, 22:59
René schreef:Volgens mij is de rechterspiegel toch nog altijd geen verplichting ? :?
Nee, maar in dat geval slaat "beide" op linker- en binnenspiegel. Want die moet je dan wel hebben.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 14 sep 2006, 10:54
Volgens mij is de rechterspiegel toch nog altijd geen verplichting ?

Vreemd, tijdens mijn rijles moest ik er toch in kijken....
Hoe dan ook, in Antwerpen (en in mindere mate op de genoemde knooppunten) gaat het om het vroegtijdig scheiden van doorgaand en afslaand verkeer. Een lovenswaardig streven, maar het is niet KYL in de vorm zoals we het uit Amerika kennen. Roep maar als ik het mis heb, maar daar geldt KYL toch als algemeen beginsel dat helemaal niets te maken heeft met naderende afritten?
mmm, ja dat is een beetje een babylonische spraakverwarring. Helemaal KYL als algemeen beginsel invoeren (dus ook op de A 7 afsluitdijk), daar pleit ik ook niet voor. Wel voor scheiding tussen rijrichtingen op ringwegen en op wegvakken voor knooppunten in een veel vroeger stadium als wij in Nederland gewend zijn, zonder dat er een extra vangrail voor nodig is. De Ring A 10 west geef ik als ultiem voorbeeld, waar de linkerrijstroken direct Nieuwe Meer -> Coentunnel geven en de rechterstrook gebruikt dient te worden m.i. om de afritten Amsterdam te bereiken.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 14 sep 2006, 11:46
Vinny schreef:Helemaal KYL als algemeen beginsel invoeren (dus ook op de A 7 afsluitdijk), daar pleit ik ook niet voor. Wel voor scheiding tussen rijrichtingen op ringwegen en op wegvakken voor knooppunten in een veel vroeger stadium als wij in Nederland gewend zijn, zonder dat er een extra vangrail voor nodig is. De Ring A 10 west geef ik als ultiem voorbeeld, waar de linkerrijstroken direct Nieuwe Meer -> Coentunnel geven en de rechterstrook gebruikt dient te worden m.i. om de afritten Amsterdam te bereiken.
Grote vraag is, of dat streven realistisch is. Een dergelijk beginsel geldt bijvoorbeeld op de ring van London (M 20). Feit is dat als het doorgaand verkeer stilstaat, doorgaand verkeer het toch nog via de rechterbaan probeert. Men probeert dan op een later moment weer terug in te voegen, en als dat niet lukt, neem je gewoon even de afrit om vervolgens weer terug de snelweg op te gaan.
Als ik op de Ring Antwerpen een bord tegenkom met daarop de verwijzing "E 313 - 2500m" dan voel ik me niet direct gedwongen om dan al naar rechts te gaan en kies ik gewoon de rijbaan die mij beter uitkomt. Dito op de A 20 bij Terbregseplein en op de A 12 bij Lunetten. Je weet dat je nog ruim de tijd hebt om naar rechts te gaan (én dat er nota bene een taper komt), dus negeren mensen de vroege voorsorteerborden.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 14 sep 2006, 12:12
Als ik op de Ring Antwerpen een bord tegenkom met daarop de verwijzing "E 313 - 2500m" dan voel ik me niet direct gedwongen om dan al naar rechts te gaan
Mijn ervaring was dat het wel gebeurde en er daarom een betere doorstroming ontstond dan gebruikelijk op de A 10 te zien is.
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » do 14 sep 2006, 18:00
Pino schreef:Als ik op de Ring Antwerpen een bord tegenkom met daarop de verwijzing "E 313 - 2500m" dan voel ik me niet direct gedwongen om dan al naar rechts te gaan en kies ik gewoon de rijbaan die mij beter uitkomt.
Toch ben ik op de ring Antwerpen sneller geneigd om dat wel te doen. Het heeft te maken met de lange afslaande parallel stroken en ook de markering tussen de linker drie rijstroken en de rechter twee rijstroken speelt een rol. In onderstaande situatie rij ik dus al op de rijstroken richting Brussel. Ik zou niet snel tot vlak voor de afslag op één van de drie linker rijstroken blijven rijden.

De autogordel: een band voor het leven.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 14 sep 2006, 21:19
Maar dat heeft ook niets met KYL te maken. Die afslagen liggen zo dicht bij elkaar, dat men nu al laat voorsorteren.