[A012] Verbreding Lunetten - Ede

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 27 jun 2007, 21:20

Maar dat verklaart nog steeds niet de reden.

Overigens:
KP Prins Clausplein - Afrit 7 (N470): 3+3
Afrit 7 (N470) - KP Gouwe: 2+2 (ruimtereservering 3+3)
KP Gouwe - Afrit 15 (N198, N228): 4+4
Afrit 15 (N198, N228) - KP Oudenrijn: 5+5
KP Oudenrijn - KP Lunetten: 2+3+3+2 (als bestaand)
KP Lunetten - KP Grijsoord: 3+3 (KP Lunetten - Afrit 19 (N229) & Afrit 23 (N233) - Afrit 24 (N781) ruimtereservering 4+4)
KP Grijsoord - KP Waterberg: 4+4
KP Waterberg - KP Velperbroek: 3+3
KP Velperbroek - toek. KP Zevenaar: 2+2 (als bestaand, ruimtereservering 3+3)
toek. KP Zevenaar - KP Oud-Dijk: 3+3
KP Oud-Dijk - grens: 2+2 (als bestaand)

Zo zijn er dus bijna nergens ritsplaatsen op de A12 zelf, alleen afslaande stroken bij knooppunten en afritten. Ik denk dat de A12 er met deze aanpak weer een hele tijd tegenaan kan. Het zal druk blijven, maar ik hoop dat files die veroorzaakt worden op de A12 zelf tot het verleden gaan behoren. Hierdoor zal deze belangrijke internationale transportas eindelijk weer goed kunnen doorstromen. :)

Ik heb gesproken (maar helaas kan ik het niet financieren :evil:)!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Volvootje
polderweggetje

Bericht door Volvootje » wo 27 jun 2007, 23:56

Kaaiman schreef:Maar dat verklaart nog steeds niet de reden.
Je slaat de spijker op zunne kop!!
Provinciegrens of RWS-grens, whatever...... waarom???

Als ik in de geschiedenis op deze site kijk zijn beide stukken nagenoeg op hetzelfde moment geopend Maarsbergen-Veenendaal en Veenendaal-Planken-Wambuis 30-6-1956.
Er moet vast een reden voor zijn, anders dan toeval, einde van snelweg, ooit gepland knooppunt, niet afgebouwd stuk snelweg, want dat is het allemaal niet.

Of...er is ooit iemand begonnen met tellen in Den Haag en een bij de Duitse grens in de tijd dat er geen mobieltjes en andere leukigheidjes waren en toen ze elkaar bij Veenendaal voor het eerst zagen........oeeeps.

Kortom ik ben nog steeds op zoek naar het WHY.!!!!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 jun 2007, 20:36

^^ Stel je gaat bij Zoetermeer de A12 reconstrueren en je legt een dubbele looping met kurkentrekker à la Python aan en ineens blijkt de A12 300 meter langer geworden. Moet je ineens alle hectometerpaaltjes tot aan de Duitse grens gaan vervangen! Dan is het toch veel handiger dat er halverwege een verspringing zit. Dan kan je de rest van de paaltjes gewoon laten staan. Op de A12 is er geen andere verspringing (bijvoorbeeld door een knooppunt) dus heeft men blijkbaar voor een provinciegrens/RWS-grens gekozen.

Je moet er niet zoveel achter zoeken. En als je het echt wilt weten: bel RWS.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 28 jun 2007, 20:53

Zit die hectometersprong ook in de N224 en N225?

De N225 was vroeger Rw25 en daarna was het Utrechtse deel Rw725 en het Gelderse Rw825, hetzelfde geldt voor de N224, maar dan wordt de 5 overal een 4.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 jun 2007, 21:08

Er zit minstens één hectometersprong in de N224 (de provinciegrens tussen Utrecht en Gelderland wordt 3x gepasseerd).

N225 weet ik niet uit mijn hoofd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 29 jun 2007, 11:04

De N225 is binnen de provincie Utrecht opnieuw van kilometrering voorzien. Voorheen zat je bij Doorn bij km 90; nu nog bij 20.
Tussen Rhenen en Wageningen begon vroeger opnieuw vanaf 0. Nu verwacht ik dat de weg als een genummerd is. (Althans de N233 telt nu helemaal van De Klomp naar de A15)

(De oude telling van de N225 komt voort vanuit Den Haag-Leiden-Utrecht-Rhenen)

De N224 sprong voorheen bij de provinciegrens. De N226 was vanuit Amsterdam-Amersfoort-Leersum geteld.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 8:43

waldo79 schreef:De N225 is binnen de provincie Utrecht opnieuw van kilometrering voorzien. Voorheen zat je bij Doorn bij km 90; nu nog bij 20. Tussen Rhenen en Wageningen begon vroeger opnieuw vanaf 0. Nu verwacht ik dat de weg als een genummerd is.
Klopt N225 start bij 16.200 (Driebergen) en loopt door naar 42.670 (provinciegrens). Daar verspringt hij naar 50.000.
waldo79 schreef:De N226 was vanuit Amsterdam-Amersfoort-Leersum geteld.
En deze is niet aangepast. Start 49.096 bij A28 - Afslag Leusden-Zuid.

De N224 verspringt tussen Renswoude en De Klomp van 25.400 naar 30.000.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 02 jul 2007, 11:31

Vroeger dacht ik altijd dat de A12 na Utrecht een rustige weg was omdat je daar de Veluwe op duikte en daar weinig mensen wonen.. Inmiddels weet ik wel beter ja..

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 02 jul 2007, 12:28

Alleen Ede - Arnhem zit je echt op de Veluwe; daar zijn dan ook betrekkelijk weinig plaatsen en afritten. Maar wel 2 belangrijke knooppunten.

Chris
Moderator

Re: A12 Verbreding Lunetten - Ede

Bericht door Chris » di 12 feb 2008, 14:14

Ik had voor SSC nog even een kaartje gemaakt met waarom de A12 zo druk is in ogenschijnlijk plattelandsgebied:

Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 13 feb 2008, 23:02

Hm... ik vind dat je voor zo'n groot gebied ten onrechte de A15-A27 niet hebt meegeteld. Of je had het gebied moeten beperken totaan de Rijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 feb 2008, 8:19

Het gebied is beperkt tot de Rijn? :dontknow:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 14 feb 2008, 8:26

Het lijkt me dat voor verkeer komende vanuit Rhenen en dergelijke de A27 een absoluut te verwaarlozen rol speelt voor forensen...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 14 feb 2008, 8:49

Oeps, ik keek niet goed. Ik hanteerde de oranje lijn als zuidgrens van het gebied. Sorry... :oops:

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » vr 25 jul 2008, 1:13

Algemeen Dagblad schreef:Verbreding A12 tot aan Maarsbergen

Door ELS VAN SANTEN, woensdag 23 juli 2008
BUNNIK - De verbreding van de A12 begint bij Utrecht. Tussen Lunetten en Bunnik gaat het van twee keer drie rijstroken naar twee keer vier. Verderop tussen Bunnik en Driebergen komen er aan beide zijden drie rijstroken plus een spitsstrook aan de middenbermzijde, in plaats van de huidige twee rijstroken. De A12 tussen Driebergen en Maarsbergen krijgt er aan beide zijden een spitsstrook bij, naast de huidige banen.

De verbreding van de snelweg zal het sluipverkeer in het gebied terugdringen, meent Arend Ens van Rijkswaterstaat. ,,De capaciteit van de A12 tussen Driebergen en Bunnik wordt zelfs verdubbeld. Dat betekent dat het verkeer goed kan doorrijden en geen reden meer heeft om sluiproutes te nemen.''

Rijkswaterstaat houdt bij de werkzaamheden nog geen rekening met een mogelijke aansluiting van Houten op de A12 bij Bunnik. ,,Rijkswaterstaat reserveert pas ruimte voor andere projecten als er keiharde besluiten genomen zijn,'' zegt Ens. Maar hij geeft tegelijkertijd toe dat de verbreding van de snelweg een toekomstige aantakking van Houten niet in de weg staat.

Tegelijk met de verbreding van de A12 tussen Utrecht en Maarsbergen worden ook op- en afritten aangepakt. Al eind dit jaar is de zuidelijke afrit bij Bunnik aan de beurt, een project van de provincie.

De middelste baan van de afrit wordt wisselstrook. Tijdens de ochtendspits zijn er dan twee banen richting Bunnik, 's avonds twee richting Wijk bij Duurstede. Dat moet opstoppingen tot op de snelweg voorkomen. De busbaan op de N229 komt op die plek te vervallen, de bus houdt wel voorrang. Op de Baan van Fectio wordt de linksafstrook richting Bunnik ook voor rechtdoorgaand verkeer bestemd.De noordelijke afrit bij Bunnik wordt vanaf 2010 ook aangepast. In plaats van twee rijstroken maakt Rijkswaterstaat er vier van. Tenzij Bunnik besluit tot afsluiting van de Schoudermantel, dan worden het er slechts drie.Natuur die door de verbreding van de A12 verloren gaat, wordt elders gecompenseerd.
Zo kraait den boer z'n haantje

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 25 jul 2008, 2:02

Tja, dit is een relatief eenvoudige oplossing, Maarsbergen-Veenendaal werd zeker te duur- dan moet je ook nog een paar nieuwe viaducten over de weg gaan bouwen.

Het plan zoals het hier staat is simpel: alleen de viaducten bij Driebergen en Maarn hoeven te worden verbreed, voor de rest hoeft er aan kunstwerken niets te veranderen: Tot Bunnik is het al voorbereid op 4+4, vanaf daar tot Driebergen is de berm breed genoeg voor een extra strookje asfalt aan iedere kant. Van Driebergen tot Maarsbergen hoef je alleen maar een groene pijl boven de vluchtstrook te hangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 jul 2008, 8:40

Ik ben bang dat Maarsbergen dan een nieuwe bottleneck wordt. Als je het intensiteitverloop bekijkt dan daalt deze na Maarn nauwelijks meer. Met wat aanzuigende werking vanuit sluiproutes in de omgeving wordt het gedeelte tussen Maarsbergen en Maanderbroek ook problematisch voor zover het dat nog niet is. Voor Wageningen piekt de intensiteit bijna net zo hoog als tussen Lunetten en Bunnik.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 25 jul 2008, 13:45

ReisThijs schreef:Het plan zoals het hier staat is simpel: alleen de viaducten bij Driebergen en Maarn hoeven te worden verbreed, voor de rest hoeft er aan kunstwerken niets te veranderen
Het viaduct bij Maarsbergen zal ook aangepakt worden. Is het niet door de verbreding van de A12, dan zal de aanpassing van de N226 daar wel voor zorgen.
Chris schreef:Met wat aanzuigende werking vanuit sluiproutes in de omgeving wordt het gedeelte tussen Maarsbergen en Maanderbroek ook problematisch voor zover het dat nog niet is.
Is inderdaad een risico, maar ik denk dat het wel gaat meevallen. Vooralsnog zijn er op dit traject geen problemen en nauwelijks files. De files die er nu staan worden veroorzaakt door de werkzaamheden bij Veenendaal en door het invoegende verkeer dat er juist bij Maarsbergen en Maarn de A12 richting Utrecht op gaat.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 25 jul 2008, 17:51

Het gedeelte tussen Maarsbergen en Veenendaal wordt ook meteen meegenomen. Eerder waren het 2 afzonderlijke projecten. Het gedeelte tussen Utrecht en Maarsbergen moest in 2012 opgeleverd worden en het stuk tussen Maarsbergen en Veenendaal moest in 2015 opgeleverd gaan worden. Door de beruchte A4 uitspraak heeft het project Utrecht - Maarsbergen 2 jaar vertraging opgelopen.
Daarom is er besloten om beide projecten tegelijk aan te pakken. De viaducten tussen Maarsbergen en Veenendaal moeten binnen 10 jaar vervangen worden, omdat deze versleten zijn. Speciaal transport mag al niet meer over deze viaducten rijden (max gewicht is 50 ton).

Volvootje
polderweggetje

Bericht door Volvootje » vr 25 jul 2008, 18:46

Chris schreef:Met wat aanzuigende werking vanuit sluiproutes in de omgeving wordt het gedeelte tussen Maarsbergen en Maanderbroek ook problematisch voor zover het dat nog niet is.
Is inderdaad een risico, maar ik denk dat het wel gaat meevallen. Vooralsnog zijn er op dit traject geen problemen en nauwelijks files. De files die er nu staan worden veroorzaakt door de werkzaamheden bij Veenendaal en door het invoegende verkeer dat er juist bij Maarsbergen en Maarn de A12 richting Utrecht op gaat.[/quote]

Hallo.... :schrikreactie: Hoezo nauwelijks files, waarom sta ik dan iedere ochtend stil tussen Veenendaal en Maarsbergen en zo met 40-60km/uur verder tot Bunnik ?? Echt, geen file 's morgens is echt pure mazzel, al jaren.
De andere kant op is het niet alleen maar de werkzaamheden tussen Veenendaal en Ede. Als dit eenmaal af is, (medio 2009), dan blijft het nog steeds volstromen vanaf de A30 richting Arnhem. De nieuwe frommelstrook loopt niet door tot knooppunt Grijsoord, helaas :cry: .
Richting Utrecht is het feest van de frommelstrook bij Veenendaal ook weer voorbij, dus ook hier..........................

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 25 jul 2008, 19:36

^^ Je moet wel goed lezen. Chris had het over het wegvak tussen Maarsbergen en Maanderbroek. Dat er veel verkeer vanaf de A30 komt weet ik ook wel, maar daar ging het niet over. De file richting Utrecht ontstaat vanwege het verkeer dat er bij Maarsbergen en Maarn de A12 opkomt. De oorzaak daarvan ligt dus ook buiten het wegvak Maarsbergen - Maanderbroek. Als je vanaf Maarsbergen extra rijstroken aanlegt, lost de file op.

Volvootje
polderweggetje

Bericht door Volvootje » za 26 jul 2008, 20:00

Met lezen probeer ik altijd mijn best te doen .. :D
Maar voordat de werkzaamheden begonnen was het altijd al mis.
Sinds het gereedkomen van het laatste stuk A30 in 2004 is het 's morgens vanaf Maanderbroek in de richting Utrecht nog erger geworden.
Met de nieuwe frommelstroken zal het iets beter zijn, alhoewel er ook weer een afrit Veenendaal bijkomt.
Als het nieuwe bedrijventerrein gevuld gaat worden, waar men nu nog met de grondwerken bezig is, is straks het hek echt van de dam.

Verder in de richting Utrecht is het altijd hommeles 's morgens. Afrit Veenendaal, stil, tankstation, stil, Maarsbergen stil, Maarn stil, Driebergen stil en dan allemaal nog zonder incidenten...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 10 feb 2009, 22:29

De aansluiting Maarsbergen (met de veel te krappe haarspeldbochtjes) wordt aangepast en de aansluiting met de N226 wordt een botrotonde. Het verouderde Motel Maarsbergen staat echter uitvoering van deze plannen in de weg. Daar is nu een oplossing voor gekomen.
AD schreef:MAARSBERGEN - Motel Maarsbergen langs de A12 gaat verdwijnen. Op de plaats ervan komt een nieuw viersterrenhotel met 87 kamers, 6 suites, een kamer voor mindervaliden, 8 zalen en een La Place Restaurant.

Aanleiding voor de vernieuwing is de verbreding van de A12 en de verlegging van de afslag Maarsbergen. Die is dwars door de bebouwing van het motel gepland en dwingt tot herinrichting van het terrein. General manager John van Gurp is opgelucht en verheugd dat eindelijk, na jarenlange onduidelijkheid over de nieuwe vorm van de A12 en gesteggel over telkens weer nieuwe plannen, volgende week de eerste steen wordt gelegd, overigens de eerste die ook in 1960 werd gelegd. ,,Ik heb de afgelopen jaren 10 tot 12 verschillende tekeningen voor een nieuw hotel langs zien komen, maar doordat de manier van verbreding van de A12 lange tijd punt van discussie bleef, was de nieuwbouw ook onzeker.''

Het nieuw te bouwen hotel komt op een andere plek dan het huidige motel, zegt Van Gurp, namelijk achterop het terrein. Daar stond tot voor kort een dependance van het motel met 24 kamers. De puinresten ervan worden op dit moment weggehaald. Tot de nieuwbouw er staat blijft Motel Maarsbergen gewoon open. Door het jarenlange aanhikken tegen een onzekere toekomst is het motel inmiddels verouderd, zegt Van Gurp. Na opening van het nieuwe hotel wordt het oude motel gesloopt. Op die plek komt een La Place Restaurant.

Het rietgekapte rijksmonument Het Voorhuys, een pand dat in het verleden behoorde tot het landgoed van de familie Godin de Beaufort en ooit halteplaats was voor postkoetsen en nu onderdeel van het motel, wordt gerenoveerd en bij La Place getrokken.

Naar verwachting is eind 2009/begin 2010 de bouw van het nieuwe hotel voltooid zijn. Restaurant La Place zal naar verwachting eind 2010 open gaan. Dan wordt de parkeerplaats opnieuw ingericht.

aapje89
polderweggetje

Bericht door aapje89 » di 10 feb 2009, 23:15

Zal denk grote verbetering zijn, die op en afritten zien er nu ook niet echt uit.
Hopelijk komt beetje mooi hotel, waar je ook nog is een keer een hapje kan eten tussen door. :)

Hopelijk voeren ze dit project ook versneld uit ivm de straks oplopende werkloosheid, maar zal wel nog even duren ben ik bang. :(

Cootz
zandpaadje

Bericht door Cootz » vr 27 feb 2009, 0:02

Ze zijn daar achterop het terrein inderdaad al druk bezig met slopen en bomenkap.

Die op- en afritten bij Maarsbergen zijn inderdaad grondig aan vernieuwing toe. De bochtjes zijn echt te krap. De A12 op richting Arnhem kruip je daar het bochtje door om vervolgens opeens met 40 km/uur op de invoegstrook te rijden. Gelukkig heeft die wel een normale lengte, maar je moet daar wel even goed doortrappen om op de drukke snelweg op tijd in te voegen.
Bij de afrit vanuit Arnhem moet je behoorlijk in de ankers op het korte uitvoegstrookje. Maar erger nog, die uitvoegstrook staat op drukke tijdstippen vaak vol met verkeer wat voor het spoor staat te wachten. Het meeste verkeer moet daar namelijk richting Woudenberg/Leusden/Amersfoort en die weg kruist vlak naast de snelweg de spoorlijn Utrecht-Arnhem/Rhenen. En daar komen per uur in de spits toch al gauw zo'n 16 treinen langs, ergo: die overgang zit in de spits zeker de helft van de tijd dicht. En om het nog erger te maken, er staan ook nog stoplichten ná de spoorwegovergang, en die afstemming is niet ideaal. Als ze toch die op- en afritten gaan aanpakken, is een fatsoenlijk groot buffervak op die afrit echt geen overbodige luxe. Of natuurlijk een tunnel onder het spoor, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » vr 27 feb 2009, 10:45

Misschien dat juist dáár een OV-potje voor te breken valt.

jan
autoweg

Bericht door jan » vr 27 feb 2009, 15:33

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 16 apr 2009, 21:31

Volgende stap in het proces:
Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat selecteert vier consortia voor A12 Utrecht-Veenendaal
15-04-2009 | Utrecht | persbericht

Rijkswaterstaat heeft vier consortia geselecteerd die in aanmerking komen voor de verbreding van de A12 Utrecht Lunetten - Veenendaal. De wegverbreding wordt middels een DBFM-contract op de markt gezet met een looptijd van 20 jaar. Het project A12 Utrecht Lunetten – Veenendaal is naast het project A15 Maasvlakte – Vaanplein het tweede DBFM project waarvan Rijkswaterstaat de aanbestedingsprocedure recentelijk heeft gestart. Rijkswaterstaat stemt de procedures van de beide projecten zoveel mogelijk op elkaar af. Zoals verwacht komen de consortia die zich bij beide projecten hebben geselecteerd sterk overeen.

De consortia die bij het project A12 Utrecht Lunetten – Veenendaal zijn geselecteerd zijn A-Lanes A12 (Ballast Nedam, John Laing, Strabag, Strukton), OptimA12 (DIF, Heijmans, VWS, Egis), Poort van Bunnik (BAM) en Via Passo (Macquarie, Dura Vermeer, Besix). Alle consortia die zich hebben gemeld konden worden toegelaten tot de volgende fase.

Van de consortia wordt verwacht dat zij hun visie en aanpak presenteren ten aanzien van zaken die voor Rijkswaterstaat erg belangrijk zijn: beperken verkeershinder, beperken omgevingshinder en de wijze waarop het consortia de samenwerking en rolverdeling met de opdrachtgever vorm wil gaan geven. Na beoordeling van de plannen zal Rijkswaterstaat na de zomer met drie consortia de dialoog voortzetten. In de tweede helft van 2010 verwacht Rijkswaterstaat het contract te kunnen gunnen. Het doel is dat uiterlijk begin 2011 de schop de grond in gaat.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » wo 17 jun 2009, 2:38

Impressies!

A12 bij Bunnik:
Afbeelding

A12 aansluiting Driebergen:
Afbeelding

Viaduct Arnhemse Bovenweg, Driebergen:
Afbeelding

Viaduct Raadhuislaan, Maarn:
Afbeelding

A12 Maarsbergen:
Afbeelding

A12 Veenendaal:
Afbeelding

Afbeelding

Bron: http://www.rijkswaterstaat.nl
Zo kraait den boer z'n haantje

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 jun 2009, 11:01

Ziet er fraai uit, maar welke weg sluit daar in Maarsbergen aan op de Woudenbergseweg?