Bewegwijzering van namen van wegen (Ring, Afsluitdijk e.d.)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Hoe moeten namen van wegen op de borden worden gezet?

Volgens het huidige systeem: zwarte letters op een witte achtergrond
12
41%
In kleinkapitaal in dezelfde achtergrondkleur als de rest van het bord
7
24%
In regulier schrift op een afwijkende achtergrondkleur, anders dan het huidige wit (bijv. groen)
2
7%
Zoveel mogelijk met symbolen (ringspoel e.d.)
5
17%
Anders (graag specificeren)
3
10%

Totaal aantal stemmen: 29

Matthijs
expressweg

Bewegwijzering van namen van wegen (Ring, Afsluitdijk e.d.)

Bericht door Matthijs » vr 15 sep 2006, 13:28

Ik gooi er weer eens een nieuwe reeks tegenaan... A12 Bunnik-Hoograven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit Pino: draad afgesplitst, poll toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Matthijs op za 16 sep 2006, 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 15 sep 2006, 13:49

Een doel als Nieuwegein kun je wel weglaten. Daar heb je immers die mooie afritnummers met symbooltje er al voor opgezet. Verder zou ik Rotterdam als A12-bestemming toevoegen. Persoonlijk zou ik ook liever zien dat de 'RING Utrecht' meer opvalt door bv. naar huidig gebruik in witvlak te zetten. Maar goed, wie ben ik. ;)

Verder wel mooie borden, hoor. :)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 15 sep 2006, 15:14

Jeroen schreef:Een doel als Nieuwegein kun je wel weglaten. Daar heb je immers die mooie afritnummers met symbooltje er al voor opgezet.
Nee. In Nederland rijden we niet alleen op afritnummers, maar meer op bestemmingen. En dus moeten alle bestemmingen van de parallelbaan ook worden genoemd, en niet alleen de afritnummers. Die bestemmingen zijn: Utrecht (+ 'RING' in dit geval) en Nieuwegein.
Verder zou ik Rotterdam als A12-bestemming toevoegen. Persoonlijk zou ik ook liever zien dat de 'RING Utrecht' meer opvalt door bv. naar huidig gebruik in witvlak te zetten.
Rotterdam kan er inderdaad wel bij op het eerste bord.
RING Utrecht staat expres NIET zwart-op-wit. Dit aangezien een aanduiding als 'Ring Utrecht' in mijn visie voor twee dingen staan: de weg 'Ring', maar ook voor de bestemming 'Utrecht'. Tenslotte moet je het ook volgen als je simpelweg naar Utrecht wilt.
Dat het ook als bestemming Utrecht dient te worden gelezen komt totaal niet uit de verf in zwart-op-wit, aangezien bestemmingen (plaatsen) altijd wit-op-blauw staan. Vandaar deze tussenvorm van mij, die de bestemming veel duidelijk maakt, en volgens mij de wegnaam ook nog duidelijk genoeg aangeeft.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 15 sep 2006, 15:25

Plus het feit dat je (n.m.m. terecht) streeft naar witvlakbesparing. Weg met die miljoen doelen in wit !

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 15 sep 2006, 16:51

Ik vind die Ring-aanduiding zomaar los wit-op-blauw toch wat onduidelijk, zet dan op z'n minst 'RING' in een kadertje, zodat het duidelijk is dat het om een 'wegnummer' gaat. Dan kan Utrecht wel mooi op dezelfde regel staan, dat kan dan wel in wit-op-blauw.

Hoewel ik zelf eigenlijk geen probleem heb met dat Ring Utrecht in zwart-op-wit. Je hebt Utrecht hier immers al bereikt, je hoeft alleen nog maar de juiste afrit te vinden. Dan zouden wel alle andere 'witte' bestemmingen altijd direct daaronder moeten staan, in één witvlak. het grote voordeel hiervan is juist dat lokaal verkeer alleen op de witte bestemmingen hoeft te letten, en doorgaand verkeer die gewoon kan negeren, en alleen de onderste helft van het bord gebruikt.

In plaats van Rotterdam zou ik hier nu juist graag Amsterdam op de borden zien, zo vlak bij de A2.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 15 sep 2006, 18:37

Al dat wit -zelfs al wordt het in één vlak gebracht- maakt het van het bord een onnodig kleurig geheel. Dat probeert Wicher (naar mijn mening terecht) juist te vermijden.

Ring staat er niet zomaar los wit-op-blauw. Het staat er juist in kleinkapitaal, waarmee duidelijk wordt dat het geen regulier doel is, maar de naam van een route (maar tegelijk ook geen wegnummer). Het gebruik van kleinkapitaal voor wegnamen is op dit moment niet gebruikelijk in Nederland. Men zal er dus even aan moeten wennen, wanneer het daadwerkelijk wordt ingevoerd. Uiteindelijk vind ik het echter wel een vooruitgang.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 15 sep 2006, 20:22

Tja, of RING nu enkel klein-kapitaal moet of in een spoel, daar ben ik nog altijd niet helemaal uit.
Maar: zoals Pino al zegt: in klein-kapitaal is onderdeel van een systeem voor bewegwijzering van alle wegnamen, dus ook voor Randwegen, Afsluitdijken e.d. Daarvoor voldoet klein-kapitaal wel, maar de ring-spoel niet.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » vr 15 sep 2006, 22:19

Wat betreft Ring in kleinkapitaal wit-op-blauw: sorry maar dat zie ik niet zo zitten. Het duurde even voordat ik zag dat het niet om een doel ging.

Die rode borden op Cleveland Airport daar zou ik inderdaad nooit een voorbeeld aan willen nemen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 16 sep 2006, 9:31

Queue schreef:Wat betreft Ring in kleinkapitaal wit-op-blauw: sorry maar dat zie ik niet zo zitten. Het duurde even voordat ik zag dat het niet om een doel ging.
Mijn mening over de toegevoegde waarde van kleinkapitaal voor wegnamen is bekend. Meen echter wel dat deze combinatie met "Ring" in kleinkapitaal en de plaatsnaam in regulier schrift eerder onduidelijk is. Op één regel switchen van kleinkapitala naar regulier schept onrust en het woord Ring is dusdanig klein dat het kleinkapitaal nauwelijks opvalt.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 sep 2006, 10:24

Queue schreef:Wat betreft Ring in kleinkapitaal wit-op-blauw: sorry maar dat zie ik niet zo zitten. Het duurde even voordat ik zag dat het niet om een doel ging.
Maar: is dat een probleem?
Ring-aanduidingen specifiek gebruikt voor mensen die in die stad moeten zijn. Niet voor doorgaand verkeer dat om de stad heen wil, die moeten gewoon de doorgaande bestemmingen en wegnrs volgen.

Dus: RING Utrecht hier is alleen relevant voor mensen die Utrecht als bestemming hebben. Dat ze de regel in eerste instantie ook als bestemming lezen, is dus geen punt. En als je oog dan toch op de regel zit zie je ook wel dat er RING voor staat en het dus de Ring is.

Ik vind de aanduiding in zwart-op-wit veel problematischer. Je hebt Utrecht als bestemming, maar je moet die aanduiding volgen die er niet als een bestemming uitziet.

Oke, wellicht is de combi kleinkapitaal-gewoon niet ideaal. Misschien is alleen kleinkapitaal of ringspoel+gewoon toch beter.
Pino schreef:het woord Ring is dusdanig klein dat het kleinkapitaal nauwelijks opvalt.
Het is dan ook kleinkapitaal. :)

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 16 sep 2006, 12:24

De gedachte dat "RING Utrecht" in wit op blauw kan worden vermeld omdat je toch doelt op verkeer met bestemming Utrecht is op zich niet verkeerd, maar ik zie hierin toch te veel bezwaren:
- De ring is alleen voor de Utrechtse bestemmingen bedoeld, zodra je aan het begin die ring oprijdt. Als je vanuit een van de "lokale afritten"de ring oprijdt, dan is die ook weer bedoeld voor interlokale doelen.
- Voor de weggebuiker lijkt het alsof er Utrecht staat als doel, en dan blijkt het om een weg te gaan. Deze verwarring zou kunnen afleiden, ook al moeten de mensen die naar Utrecht willen Utrecht aanhouden.
- In het geval van Utrecht doelt de ring inderdaad alleen op lokaal verkeer. Dit geldt voor lang niet alle randwegen en snelwegringen.
- Als je bijna op het einde van de ring bent, dan lijkt Utrecht nog steeds rechtdoor, terwijl het grootste deel al achter je ligt.

Verder ben ik benieuwd hoe je bij toeritten de Ring zou vermelden?

Ik ben het wel met je eens dat zwart-op-wit voor randweg of ring zeker niet optimaal is. Vandaar dan ook het idee voor wit op groen.

Mijn legenda zou zijn:
wit op blauw = interlokale doelen
zwart op wit = lokale doelen
wit op rood = wegnummer autosnelweg
zwart op geel = wegnummer niet-autosnelweg
wit op zwart = afritnummer of naam knooppunt
wit op groen = aanduiding randweg, maar ook de borden "Utrecht" en "Einde Utrecht" op de autosnelweg
paars = alles wat met omleidingen te maken heeft (afplakken bestemmingen en omleidingsroutes)
E-nummers ontbreken in dit rijtje maar daar ben ik dan ook niet voor.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » za 16 sep 2006, 13:30

Queue schreef:- Als je bijna op het einde van de ring bent, dan lijkt Utrecht nog steeds rechtdoor, terwijl het grootste deel al achter je ligt.
Natuurlijk niet, op een Ring kan je rondjes rijden! ;) . Bij een Randweg is het natuurlijk wel een probleem.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 16 sep 2006, 13:38

Eh o ja ;)

Maar toch... richting Amsterdam bij Oog in Al bijvoorbeeld zou ik toch niet graag Utrecht rechtdoor vermeld willen zien, ook al ligt de N230 daar nog voor je.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 sep 2006, 14:11

Queue schreef:De gedachte dat "RING Utrecht" in wit op blauw kan worden vermeld omdat je toch doelt op verkeer met bestemming Utrecht is op zich niet verkeerd, maar ik zie hierin toch te veel bezwaren:
- De ring is alleen voor de Utrechtse bestemmingen bedoeld, zodra je aan het begin die ring oprijdt. Als je vanuit een van de "lokale afritten"de ring oprijdt, dan is die ook weer bedoeld voor interlokale doelen.
Daarom staat er zodra je OP de Ring zit ook weer tenminste een interlokaal doel bij, Den Haag in dit geval.
- Voor de weggebuiker lijkt het alsof er Utrecht staat als doel, en dan blijkt het om een weg te gaan. Deze verwarring zou kunnen afleiden, ook al moeten de mensen die naar Utrecht willen Utrecht aanhouden.
Dat is het 'm nou juist, het is een combi van weg EN doel.
In het geval van Utrecht doelt de ring inderdaad alleen op lokaal verkeer. Dit geldt voor lang niet alle randwegen en snelwegringen.
Volgens mij meestal wel. Zelfs bij de Randweg Eindhoven. Doorgaand verkeer kan normaliter daar namelijk wel op aangegeven interlokale doelen rijden. Lokaal verkeer moet echter 'Randweg' volgen. Zeker als je daar parallelbanen krijgt zul je dat wel zien. De hoofdrijbaan zal wel 'Tilburg, 's-Hertogenbosch' oid vermelden, de parallelrijbaan 'Randweg Ehv'.
- Als je bijna op het einde van de ring bent, dan lijkt Utrecht nog steeds rechtdoor, terwijl het grootste deel al achter je ligt.
Zoals ReisThijs al zegt: dat is juist het mooie, een Ring is rond, dus de stad ligt altijd nog (ook) geheel voor je aan de ring. Je kan net zo lang Ring Utrecht blijven volgen, tot je jouw afslag ziet. Mensen die naar Oog in Al afwillen, zullen bij die afslag echt niet in de war raken omdat er nog steeds 'Utrecht' rechtdoor gaat. Op het afslagbord staat namelijk al 'Oog in Al', dus het is duidelijk zat dat ze er daar af moeten.
Misschien gewoon niet? Daar is de situatie adhv de snelwegnrs en interlokale bestemmingen toch al wel duidelijk waar een weg heen leidt. Of evt. gewoon [A2] RING oid, waarbij RING gewoon wit-o-b staat.

Tja, wegnamen wit-op-groen, valt ook wel wat voor te zeggen. Toch vraag ik me af of het wel nodig is hiervoor een extra kleur toe te voegen...
Als je het zou doen vind ik eigenlijk ook dat de standaarkleur voor straatnaambordjes ook groen zou moeten worden. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 16 sep 2006, 14:17

ReisThijs schreef:
Queue schreef:- Als je bijna op het einde van de ring bent, dan lijkt Utrecht nog steeds rechtdoor, terwijl het grootste deel al achter je ligt.
Natuurlijk niet, op een Ring kan je rondjes rijden! ;) . Bij een Randweg is het natuurlijk wel een probleem.
Voor de Ring Rotterdam geldt hetzelfde. Omdat die ook om Schiedam heengaat en een aantal havens, kan het zomaar zijn dat je van de stad Rotterdam wegrijdt, maar je nog wel op de Ring zit. Voor sommige delen van de stad (Alexander), moet je juist weer van de Ring af.

Daardoor is het bewegwijzeren "RING Rotterdam" vreemd. Doe mij maar RING ROTTERDAM, RING UTRECHT of wat dan ook.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 sep 2006, 14:36

Pino schreef:
ReisThijs schreef:
Voor de Ring Rotterdam geldt hetzelfde. Omdat die ook om Schiedam heengaat en een aantal havens, kan het zomaar zijn dat je van de stad Rotterdam wegrijdt, maar je nog wel op de Ring zit. Voor sommige delen van de stad (Alexander), moet je juist weer van de Ring af.
Nog steeds zie ik geen probleem.

De Ring gaat R'dam wel uit, maar gaat 'm verderop ook weer in. Je mag ervan uitgaan dat degenen die dan nog de bestemming 'R'dam' aanhouden, ook daadwerkelijk naar DAT deel op weg zijn. De anderen hebben op dat punt (als de Ring R'dam even verlaat) namelijk al de Ring verlaten bij hun afrit, of hebben de Ring de andere kant op genomen. Het enige R'dam-verkeer op die plek is dus het verkeer dat daadwerkelijk op weg is naar het deel van R'dam dat verderop nog volgt.

Dat je voor Alexander van de Ring af moet is ook geen bezwaar. Tenslotte moet je voor ELK deel van R'dam ergens Ring af, dus daarin is Alexander totaal niet anders. Wel moet Alexander dus ergens OP de Ring bewegwijzerd zijn, maar ik neem aan dat dat bij Terbregseplein of daar in de buurt wel gebeurt. Dat je dan wellicht nog een stukje over een niet-Ring-snelweg moet doet er niet toe.

Kortom: wat mij betreft is RING Rotterdam nog steeds prima, hoewel RING ROTTERDAM wellicht ook goed is.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 sep 2006, 14:39

Het idee van wegnamen in kleinkapitaal heb ik trouwens ook al eens eerder naar voren gebracht: (oude schetsjes)

Afbeelding
(hier icm groen=tol)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien zijn mijn ontwerpen tegenwoordig weer iets anders. Bij nader inzien vind ik mijn oude manier wellicht toch beter. :P

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 16 sep 2006, 14:56

Queue schreef:De gedachte dat "RING Utrecht" in wit op blauw kan worden vermeld omdat je toch doelt op verkeer met bestemming Utrecht is op zich niet verkeerd, maar ik zie hierin toch te veel bezwaren:
Daarom staat er zodra je OP de Ring zit ook weer tenminste een interlokaal doel bij, Den Haag in dit geval.
OK
Dat is het 'm nou juist, het is een combi van weg EN doel.
Ik ben bang dat dit voor de doorsnee weggebruiker te vaag is.
In het geval van Utrecht doelt de ring inderdaad alleen op lokaal verkeer. Dit geldt voor lang niet alle randwegen en snelwegringen.
Volgens mij meestal wel. Zelfs bij de Randweg Eindhoven. Doorgaand verkeer kan normaliter daar namelijk wel op aangegeven interlokale doelen rijden. Lokaal verkeer moet echter 'Randweg' volgen. Zeker als je daar parallelbanen krijgt zul je dat wel zien. De hoofdrijbaan zal wel 'Tilburg, 's-Hertogenbosch' oid vermelden, de parallelrijbaan 'Randweg Ehv'.
Bij de voltooiing van de nieuwe randweg Eindhoven zal de situatie wat dit betreft vergelijkbaar zijn met die in Utrecht. Op dit moment zou er bijvoorbeeld bij afrit Airport in noordelijke richting nog steeds Eindhoven staan. Ook al zijn er mensen op weg naar Woensel-Noordoost, toch wordt het er niet overzichtelijker op.
Zoals ReisThijs al zegt: dat is juist het mooie, een Ring is rond, dus de stad ligt altijd nog (ook) geheel voor je aan de ring. Je kan net zo lang Ring Utrecht blijven volgen, tot je jouw afslag ziet. Mensen die naar Oog in Al afwillen, zullen bij die afslag echt niet in de war raken omdat er nog steeds 'Utrecht' rechtdoor gaat. Op het afslagbord staat namelijk al 'Oog in Al', dus het is duidelijk zat dat ze er daar af moeten.
Ook hier denk ik dat het feitelijk klopt, maar dat de bedoeling niet in oogopslag helder is.
Misschien gewoon niet? Daar is de situatie adhv de snelwegnrs en interlokale bestemmingen toch al wel duidelijk waar een weg heen leidt. Of evt. gewoon [A2] RING oid, waarbij RING gewoon wit-o-b staat.

Tja, wegnamen wit-op-groen, valt ook wel wat voor te zeggen. Toch vraag ik me af of het wel nodig is hiervoor een extra kleur toe te voegen...
Als je het zou doen vind ik eigenlijk ook dat de standaarkleur voor straatnaambordjes ook groen zou moeten worden. :)
Het mag duidelijk zijn waarop ik gestemd heb in de poll ;)
Laatst gewijzigd door Queue op za 16 sep 2006, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 16 sep 2006, 14:58

Wicher schreef:Het idee van wegnamen in kleinkapitaal heb ik trouwens ook al eens eerder naar voren gebracht: (oude schetsjes)

Zoals jullie zien zijn mijn ontwerpen tegenwoordig weer iets anders. Bij nader inzien vind ik mijn oude manier wellicht toch beter. :P
Deze schetsen (met alles in hoofdletters boven een lijn) vind ik zeker stukken beter. Heel goed zelfs... alleen daar waar er geen lijn tussen zit, vind ik het minder, zoals bij afsluitdijk. Maar ik zie dan ook sowieso liever Den Helder vermeld in plaats van afsluitdijk als doel. Ik zou er ook geen probleem mee hebben als Ring-Utrecht-Oost boven een lijn zou staan.
Laatst gewijzigd door Queue op za 16 sep 2006, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 16 sep 2006, 15:05

Queue schreef:Ik ben bang dat dit voor de doorsnee weggebruiker te vaag is.
...
Op dit moment zou er bijvoorbeeld afrit Airport in noordelijke richting no steeds Eindhoven staan. Ook zijn er mensen op weg naar Woensel-Noordoost, toch wordt het er niet overzichtelijker op.
...
Ook hier denk ik dat het feitelijk klopt, maar dat de bedoeling niet in oogopslag helder is.
De bedoeling hoeft ook helemaal niet te duidelijk zijn. De doorsnee automobilist is niet al rijdend aan het uitdokteren wat de onderliggende gedachte zal zijn, die wil gewoon z'n bestemming aanhouden.

En dat is geen probleem met mijn systeem. Ter hoogte van Eindhoven Airport heb je 2 soorten verkeer: Doorgaand verkeer, en verkeer dat nog verderop in Eindhoven (bijv. Woensel) moet zijn. Dat laatste verkeer kan nog steeds vrolijk "RANDWEG Eindhoven" volgen, het eerste houdt gewoon Tilburg, Nijmegen of wat ook aan. Van verwarring is geen sprake.

Maar goed, zoals gezegd kom ik er uiteindelijk weer op uit dat geheel in kleinkapitaal met een streep eronder beter is. Ach, je probeert wat he. Sommige vernieuwingen zijn beter, sommige niet. Maar dan weet je dat tenminste.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 16 sep 2006, 16:41

Speaking of the devil loop ik net langs onderstaande omleidingswegwijzer aan de Boompjes in Rotterdam.
Afbeelding

Overigens dacht ik ook nog aan de Italiaanse methode om namen van wegen aan te geven op de wegwijzers. Daar werkt men juist met alleen kleine letters, zoals op dit bord. Dat is in Italië een werkbare benadering, omdat doelen daar in de regel volledig in kapitalen worden geschreven. Alleen kleine letters geeft wat dat betreft een duidelijk contrast. In Nederland zou het verschil met reguliere doelen te klein zijn, aangezien het maar om één of twee letters gaat die in afwijkend schrift zouden worden neergezet.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 16 sep 2006, 21:00

Ik koos voor 'Anders'. Het aangeven van namen van wegen in klein kapitaal vind ik een erg goede manier om onderscheid te maken met bestemmingen. Ik heb dit dan ook in mijn nieuwste ontwerpen meegenomen. Wat denken jullie van het aangeven van RING [PLAATS] bovenaan het bord, in een sterk verbrede bies, zodat verwarring met doelen volledig uitgesloten is? Deze methode is best compatibel met de huidige Nederlandse borden, evenals met jullie voorstellen.

Afbeelding
Betere ontwerpjes dan dit al eerder getoonde geval heb ik nu niet bij de hand, maar het gaat 'm
hier dus enkel en alleen om de ring-aanduiding (zonder richtingcijfer 1 of 2 uiteraard).

Voor de combinatie van RING en de plaatsnaam in regulier schrift ben ik eerlijk gezegd niet zo te vinden. Vanuit Belgisch perspectief is dit ook geen gewenste oplossing, want (a) hier wordt de term "ring" ook gehanteerd voor onvolledige rondwegen, en (b) de aanduiding Ring is hier ook (zelfs in de eerste plaats) voor doorgaand verkeer bedoeld!
Meer nog (en dit vind ik een negatieve ontwikkeling): "Ring" wordt op de nieuwste borden hier zelfs gebruikt als een koepelbestemming die de bestemmingen van de uitvalswegen overbodig maakt. Zo kom je op de A12 richting Brussel enkel "[Ring] [E19] [E40] [E411]" tegen als bestemmingen voor de R0. Pas op het knooppunt zelf wordt dit uitgesplitst.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » za 16 sep 2006, 22:33

Ik koos voor optie 1, het huidige systeem handhaven. Ik vind het verschillende kleurgebruik erg prettig, dat maakt het negeren van doelen in de stad etc. veel makkelijker. Hoe meer verschillende doelen één dezelfde achtergrondkleur hebben, hoe onoverzichtelijker ik een bord vind; dat maken bovenstaande borden mij nog eens goed duidelijk.

Geen veranderingen dus, graag!
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 sep 2006, 0:07

Zowel op de snelweg als in de stad geldt dat flink moet worden gesnoeid in het aantal bewegwijzerde doelen. De CityRing, de P-route, het crematorium en de ziekenhuizen gewoon laten voor wat ze zijn. Daardoor breng je het aantal doelen op de Nederlandse borden weer terug tot werkbare proporties en hoef je dus ook geen kleurenscheiding aan te brengen tussen de doelen van verschillende soorten.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 17 sep 2006, 15:55

Het RIng concept van Rien spreekt me erg aan. Alleen wat doe je als een ring niet compleet is. Noem je het dan gewoon een Randweg (wat ik zelf een draak van een woord vind.)
De autogordel: een band voor het leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 sep 2006, 16:13

Waarom kan een onvolledige ringweg geen ringweg genoemd worden? Mij lijkt dat gewoon overpreciesiteit. Nergens voor nodig. Een Ringweg is meer een focaal verdeelpunt vanwaar locale bestemmingen eraf gaan en rechdoor impliceert dat de overige bestemmingen van betreffende stad te vinden zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 17 sep 2006, 16:18

Ja dat bedoelde ik ook. Dat heb ik dus liever dan Randweg.
De autogordel: een band voor het leven.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 17 sep 2006, 17:43

Je kunt je afvragen of de term Randweg iets toevoegt. Als je in Eindhoven naar een specifiek doel onderweg bent, lijkt het me dat je van tevoren uitzoekt welke afrit je moet hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 17 sep 2006, 23:21

Zo'n sterk verbrede bies bovenaan vind ik een erg nette en duidelijke oplossing.

Wat "randweg" betreft: zoals "ringweg" "ring" kan zijn, kan "randweg" ook best "rand" zijn.

Overigens is ook "randweg" een rotnaam, want ik versta onder een rand altijd een buitenrand. De randweg Dordrecht ligt dwars door de stad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 sep 2006, 0:04

. De randweg Dordrecht ligt dwars door de stad.
Dat komt omdat Dordrecht succesievelijk in het buitengebied heeft gebouwd. Dubbeldam was vroeger een onafhankelijke gemeente! :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.