Flexible zone 30

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 27 okt 2005, 20:43

Vinny schreef:
René's oplossing is het meest duidelijk
Moet er natuurlijk wel een onderbord komen:
"Slow down -- School area" ;)
Allemaal niet nodig als je dynamische borden gebruikt. :P Nee, even serieus: zo een dynamisch bord staat 's nachts niet aan, dus als automobilist let je er niet op. Een gewoon bord met onderbord trekt toch weer de aandacht, want je moet dat onderbord proberen lezen. Dus toch liever een dynamisch bord dan.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 27 okt 2005, 20:45

Waarom niet die ouderwetse draaiborden? Tot een paar jaar geleden nog te vinden op de oude A16 in Nederland. Dat zijn borden die automatisch een flap kunnen laten draaien.

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 27 okt 2005, 20:47

Waarom een ouderwets systeem als de nieuwste borden met led's uitgerust zijn en dus altijd duidelijk leesbaar zijn?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 27 okt 2005, 20:48

R4 schreef:Waarom een ouderwets systeem als de nieuwste borden met led's uitgerust zijn en dus altijd duidelijk leesbaar zijn?
Omdat wij die nog een stel hebben liggen op de opslag. ;) :lol:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 27 okt 2005, 20:49

Vandalismebestendigheid ?

Er zijn altijd onverlaten die het tegenwoordig leuk vinden om te vernielen, alleen maar om te vernielen... :roll: :cry:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 28 jan 2006, 4:33

De Standaard schreef:Zone 30 aan scholen wordt beperkt
De Vlaamse regering heeft ingestemd met het ontwerp van KB dat de snelheidsbeperking van 30 km per uur in schoolomgevingen beperkt van 07.00 tot 19.00 uur op schooldagen.

De Vlaamse regering wil wel dat het begrip schooldag duidelijker in de tekst omschreven wordt en dat het KB uitzonderingen voorziet voor die schoolomgevingen die voorzien zijn van variabele verkeersborden.

Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt ziet geen probleem in de Vlaamse voorwaarden en wil die verwerken in de finale tekst. Ondertussen is het wachten op de adviezen van de andere gewesten, maar ook daar verwacht Landuyt geen onoverkomelijke problemen. Rond april zou de nieuwe regeling kunnen rond zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 28 jan 2006, 14:14

Om 7.00 staat een legertje wegwerkers klaar om die borden met max 30 de grond in te slaan, om ze om 19.00 weer weg te halen :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 28 jan 2006, 14:20

Wel een manier om werkloosheid tegen te gaan 8-)

Ik snap wel waarom ze van 7 tot 7 pakken, maar vooral 's avonds is de marge met de schooltijden erg groot.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 28 jan 2006, 15:45

Vind ik ook. Ik zou van 7 tot 9 nemen en dan weer van 15 tot 17. Ruim genoeg.

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 28 jan 2006, 22:15

Daar sluit ik me bij aan, alleen zou ik nog 12u-13u30 (middagpauze + woensdag) toevoegen. ;) Maar ja, dat worden dan weer teveel bepalingen voor 1 bord, dus misschien is 7u30-17u nog niet zo slecht.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 28 jan 2006, 22:23

In Zwitserland zie je soms onder zo een zone bord met tijden: exepté jours féries of zoiets. Ik neem aan dat dat vrije dagen zijn; dus kunnen ze dat in België ook doen: uitgezonderd schoolvakanties eronder. De meeste mensen weten wel wanneer dat ongeveer is; dat is in heel Europa zo ongeveer t zelfde: de kerst en de zomer :P En dan rijdt die ene buitenlander maar 30... dat maakt nu ook weer niet zoveel uit, het meeste verkeer komt toch uit België dat er langs komt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:26

IQ, je moet wel gepromoveerd zijn op 'schoolvakanties' om te weten wanneer de scholen tegenwoordig vrij zijn. Er bestaat zoiets als een "Krocus vakantie", die soms eind februari valt en soms begin maart die niet gekoppeld is aan welke joure feries dan ook. Vervolgens bestaat er ook zoiets als vakantiespreiding en scholen die een vierdaagse werkweek hebben ingevoerd... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 28 jan 2006, 22:34

Dat is Nederland vooral jah :roll: :(

Voor de meeste landen geldt:
1 november
kerst
carnaval
pasen
zomer

Niet zo moeilijk denk ik.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:43

Ik weet nooit wanneer mijn nichtjes vakantie hebben :oops:

(Ja met kerst een zulke logische dagen...)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 28 jan 2006, 23:51

In Duitsland ook heel gebruikelijk bij scholen, die 30 borden met tijdsaanduiding. Meestal wel gewoon 7:00-15:00 ofzoiets, in ieder geval niks ingewikkelds.

Heb 1 keer een bord gezien, geslotenverklaring van 7:00-8:30 en van 15:00-16:30. Het betreft een enkelbaans spoortunneltje met een smal trottoir erlangs. Het (auto/fiets)verkeer wordt met stoplichten geregeld, maar toch wordt het te gevaarlijk geacht dat de kinderen over het smalle stoepje lopen terwijl de auto's er langs rijden. Het stoplicht blijft in die tijden voor beide kanten continu op rood staan. Wie daar (bijv. op de fiets) toch doorrijdt en gepakt wordt krijgt een vette bekeuring en is zijn rijbewijs 1 maand kwijt (stoplicht >1 sec. op rood). Als je geluk hebt, krijg je slechts een flinke reprimande van oom agent.... :oops:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 jan 2006, 10:19

Heb je in Duitsland een rijbewijs nodig om te fietsen? :shock: :lol:

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 29 jan 2006, 13:26

Vinny schreef:Er bestaat zoiets als een "Krocus vakantie", die soms eind februari valt en soms begin maart die niet gekoppeld is aan welke joure feries dan ook.
De krokusvakantie is wel gekoppeld aan een feestdag hoor. Aswoensdag valt er namelijk altijd middenin, en tussen Aswoensdag en Pasen zitten steeds 6 weken. Zodus hoe later de paasvakantie, hoe later de krokusvakantie.

En Pasen valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan na 21 maart. :P Begin alvast te rekenen!

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 29 jan 2006, 13:48

Vinny schreef:Heb je in Duitsland een rijbewijs nodig om te fietsen? :shock: :lol:
hehe
nee, maar als je er een hebt ben je het wel 1 maandje kwijt..

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 29 jan 2006, 17:43

jeroent schreef:
Vinny schreef:Heb je in Duitsland een rijbewijs nodig om te fietsen? :shock: :lol:
nee, maar als je er een hebt ben je het wel 1 maandje kwijt..
Dat kan dus m.i. niet. Dat rijbewijs geldt enkel voor gemotoriseerde voertuigen, en die bestuurde je niet. Bovendien een gigantische rechtsongelijkheid, want aso-fietsers zonder rijbewijs worden dus minder bestraft voor eenzelfde overtreding. Als het waar is dan vind ik dit een typisch geval van té ver doorgeschoten Duitse regelgeving.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 29 jan 2006, 18:00

Ik ben het met je eens. Ik kan alleen maar op de uitspraken van de politieagent vertrouwen die mij (eeh, ik bedoel een 'kennis' natuurlijk) aanhield.
In België gebeurt het blijkbaar ook: http://blog.volume12.net/1839.htm

Het komt volgens dit nieuwsberichtje zelfs in Nederland voor:
http://www.wielrijder.nl/nieuws/2005032 ... orderd.php
Let ook op de reacties, het komt vaker voor.

Misschien kan Hajo ons er wat meer over vertellen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 30 jan 2006, 20:04

R4 schreef:Persoonlijk vind ik de dynamische zone 30 borden nog altijd het beste systeem en m.i. zou men het beter op die manier oplossen.
Mee eens. En dan een kantwalsbord of zo, tijdens het naar school gaan, en weer terug naar huis gaan, Vmax 30 en daarbuiten Vmax 50. Een creatieveling die zoiets misschien digitaal al is zou kunnen ontwerpen?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 30 jan 2006, 20:07

De enige dynamische borden die ik gezien heb, zijn zwarte panelen met ledjes, die twee snelheden kunnen tonen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 30 jan 2006, 21:52

Ik zie liever dynamische borden met ledjes, i.p.v. kantelwalsborden die wel eens durven blokkeren en meer onderhoud vergen. Met ledjes kan je trouwens veel meer verschillende zaken weergeven dan met kantelwalsborden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 30 jan 2006, 22:04

Nadeel van LED-technologie is mogelijke vervorming van beelden. Dat heb je bij kantelwalspanelen weer minder.

Maar een duidelijk voordeel van LED-technologie is dat je een beeld ook nog kunt veranderen als het ding op de noodvoeding draait. Met kantelwalsborden vergt dat veel te veel stroom.
Ook is LED beter geschikt voor borden die slechts incidenteel in een andere stand moeten. Rotapanels zijn leuk als ze dagelijks worden gebruikt - bij incidenteel gebruik roesten ze onherroepelijk vast. En heb je er dus meestal ook niks aan op het moment dat je ze net een keertje nodig zou hebben.

Ik geef dus ook de voorkeur aan LED-technologie.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 29 mar 2006, 1:18

Afbeelding

Dit is een voorbeeld van de dynamische zone 30 borden die in Vlaanderen gebruikt worden. Je ziet ze trouwens steeds vaker opduiken de laatste tijd, ter vervanging van de vaste borden.

Het beeld bij deze borden kan niet vervormen en ze worden zodanig geprogrammeerd dat ze na de schooluren automatisch omschakelen naar zone 50. In Gent worden ze trouwens reeds met veel succes gebruikt bij een grote school die aan een drukke gewestweg (N60) gelegen is. De borden geven een heel helder beeld, je ziet ze zelfs bij mist en regenweer heel goed vanop afstand.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 mar 2006, 9:51

R4 schreef:... en ze worden zodanig geprogrammeerd dat ze na de schooluren automatisch omschakelen naar zone 50.
Op de N79 in de buurt van Riemst schakelt men zelfs tussen zone 30 en zone 70.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 29 mar 2006, 11:35

R4 schreef:De borden geven een heel helder beeld, je ziet ze zelfs bij mist en regenweer heel goed vanop afstand.
Helemaal akkoord: die dynamische borden zijn top.

Ik vraag me alleen af waarom ze op deze dynamische borden bij scholen de in feite foutieve vermelding 'km' onder de Vmax laten staan, terwijl die van de nieuwe generatie vaste borden verdwenen is.
:denk:
Seat Ibiza schreef:Op de N79 in de buurt van Riemst schakelt men zelfs tussen zone 30 en zone 70.
Dat zie je inderdaad wel meer op drukke gewestwegen. Wanneer de zone 30 'ingaat', verlaagt men d.m.v. een eerder geplaatst dynamisch bord de Vmax tot 50. Buiten de schooluren geven al deze borden gewoon (zone) 70 weer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 29 mar 2006, 14:20

Dat klopt, ik gaf nu 50 als voorbeeld omdat dit het vaakst voorkomt, maar andere snelheden kunnen ook weergegeven worden, wat eigenlijk nog een voordeel is t.o.v. kantelwalsborden: als met zou besluiten om de maximumsnelheden te veranderen, dan hoeft men dynamische borden enkel te herprogrammeren, terwijl met bij kantelwalsborden bijna de hele boel mag gaan vervangen.

@Rien: wat je zegt over die "km"-vermelding klopt, hoewel dit sterk afhangt van de leverancier van die borden, want bij het merendeel van dat soort borden in mijn omgeving zie je die vermelding niet. Bovendien is de nieuwste richtlijn wat dat betreft dat die vermelding er niet meer bijgezet wordt, helaas is dat nog niet overal doorgedrongen...

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 29 mar 2006, 16:54

R4 schreef:Als met zou besluiten om de maximumsnelheden te veranderen, dan hoeft men dynamische borden enkel te herprogrammeren, terwijl met bij kantelwalsborden bijna de hele boel mag gaan vervangen.
Nou, volgens mij gaat die redenering niet helemaal op. De LED's die het tiental moeten weergeven, zijn immers altijd geplaatst in de vorm van twee bepaalde cijfers die in elkaar 'verweven' zijn, zodat het bord ofwel 70 en 30 kan weergeven, ofwel 50 en 30. 60, 80 of 100 (om nu maar wat te noemen) kunnen niet gevormd worden.
Ik veronderstel dat de LED's op onderstaand plaatje niet zijn ingeschakeld. Wel, dan is er normaliter de mogelijkheid om behalve 30, slechts 50 of 70 weer te geven. (Een beter plaatje heb ik niet gevonden.)

Afbeelding
R4 schreef:Bovendien is de nieuwste richtlijn wat dat betreft dat die vermelding er niet meer bijgezet wordt, helaas is dat nog niet overal doorgedrongen...
Limburg he... :roll: :D

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 29 mar 2006, 17:07

@Rien: je hebt gelijk, want ik heb het eigenlijk over de allernieuwste types, die een vierkant LED-veld hebben binnen de rode cirkel, zodat men er alle getallen op kan weergeven. Het bord dat jij toont is intussen dus al een beetje verouderd (erg eigenlijk, want die borden staan er ook nog niet zolang natuurlijk :roll: ). Aan de plaatsing van de LED's te zien kan het zelfs enkel een maximum van 30km/u weergeven, dus geen twee verschillende snelheden.