De switch van interlokale naar lokale bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 17 sep 2006, 22:04

Precies... maar gelukkig wordt het weer Arnhem, in plaats van de het Arnhem-Noord blijft. Dit is hetzelfde idee als bij Utrecht op knooppunt Everdingen: Utrecht via de A27, Utrecht-West via de A2 en dat wordt later weer Utrecht.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 sep 2006, 22:34

en Antwerpen-Havens wordt toch ook meteen weer Antwerpen op de A17? Allemaal prima lijkt mij.

Je moet gewoon per situatie bekijken wat het meest handig is. Een randweg instellen bij steden als Arnhem of Den Haag lijkt mij volstrekt overbodig.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 sep 2006, 9:38

Arnhem heeft geen logische randweg en kan alleen al daarom niet als zodanig worden bewegwijzerd. Desnoods kun je gebruik maken van een agglomoratiebord. Ook daar ben ik echter niet voor.

Er is in deze draad gesuggereerd dat het niet werken met lokale doelen bij steden als Arnhem in Eindhoven onmogelijkheden gaat opleveren, omdat het zo moeilijk is om alternatieven aan te geven voor een bepaalde afrit. Als Arnhem-Centrum afslaat, wat moet je dan aangeven voor de andere stadsdelen rechtdoor? Welnu, bewegwijzeren is weglaten, dus het aangeven van "Arnhem-Noord/-Oost/-Burgers Zoo/-Klarendal" is hoe dan ook geen optie. Ikzelf zou de Arnhemse afritten als volgt bewegwijzeren:
- bij Oosterbeek wordt in beide richtingen "Arnhem-West" aangegeven, om duidelijk te maken dat dit de westelijke invalsroute van de stad is. In oostelijke richting wordt "Arnhem-Centrum" als doel opgenomen.
- Arnhem-Noord blijft Arnhem-Noord
- Op Velperbroek wordt in beide richtingen "Arnhem-Oost" aangegeven (want de oostelijke invalsweg van de stad). In westelijke richting wordt "Arnhem-Centrum" bewegwijzerd.

Conform mijn bewegwijzeringssysteem wordt in alle gevallen steeds de naam van de volgende afrit aangegeven. Op die manier weet je dat er nog meer afritten naar de stad komen. Dat is feitelijk het Duitse systeem van het verwijzen naar steden met meerdere afritten. Stel je zelf dan ook de volgende vraag: is de bewegwijzering in Duitsland zónder bewegwijzerde ringen en randwegen onoverzichtelijker? Wordt het daar als een probleem ervaren dat je op een gegeven moment de "ring" van Keulen oprijdt zonder dat dat de inhoud van de hele bewegwijzering verandert?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 sep 2006, 9:46

Vinny schreef:Als er "Centrum" op het bord staat en dat verwijst dan naar het centrum van Vught dan is een pseudo-kombord bittere noodzaak, want ik denk dat 99,9% van de weggebruikers het begrip Centrum zonder andere aanduiding koppelt aan 's Hertogenbosch. Bij Delft speelt hetzelfde. Veel van mijn buitenlandse vrienden kon ik niet aan het verstand peuteren dat het een apart stadje was dat geheel losstond van Den Haag. Als er een bord "Centrum" staat en men denkt dat het Den Haag is kom je wel voor een heel onaangename verrassing...
Helemaal mee eens. Aan het einde van mijn oorspronkelijke post stond ook een grote "maar". Het aantal plaatsen dat vanaf de snelweg lokale bewegwijzering krijgt, moet zwaar worden teruggebracht. Kortom, als Vught lokale doelen krijgt vanaf de A 2 en als Delft lokale doelen krijgt vanaf de A 13, is er iets mis. Dat is niet alleen omdat er verwarring kan ontstaan met Den Bosch resp. Den Haag, maar ook omdat dan de aanname niet geldt dat een weggebruiker al tijden naar dat doel toe rijdt en daarom zelf wel kan inschatten dat hij het grote doel bereikt heeft, waarvan de bewegwijzering lokaal wordt. Delft en Vught zijn nota bene niet eens control cities op de snelwegen waaraan zij liggen.

Kortom, beide steden moeten vanaf de snelweg gewoon interlokaal bewegwijzerd worden (zoals nu gelukkig ook het geval is).

Als er een wildgroei in lokaal bewegwijzerde doelen ontstaat, moet er alsnog aan pseudo-komborden worden gedacht. Om het voorbeeld van Queue te gebruiken, dan weet je inderdaad niet meer of de doelen nou bij Dordrecht, Rotterdam, Delft, Den Haag, Leiden of Hoofddorp horen. Je kunt je zelfs afvragen of de huidige pseudo-komborden daarbij volstaan. Ze staan in de berm van drie- of vierbaanswegen en dan heb je zo'n bord snel gemist en slaat alsnog de verwarring toe.

Maar goed, zo ver hoeft het wat mij betreft helemaal niet te komen. Juist het genoemde voorbeeld van het traject Moerdijk - Hoofddorp geeft dat aan. Je rijdt constant door stedelijk gebied, maar er wordt maar één plaats lokaal bewegwijzerd, namelijk Rotterdam. Voor alle andere steden wordt keurig interlokaal bewegwijderd: "Dordrecht-Centrum", "Delft-Zuid", "Leiden-Oost".

En zo hoort het.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 18 sep 2006, 9:47

Pino schreef:Stel je zelf dan ook de volgende vraag: is de bewegwijzering in Duitsland zónder bewegwijzerde ringen en randwegen onoverzichtelijker? Wordt het daar als een probleem ervaren dat je op een gegeven moment de "ring" van Keulen oprijdt zonder dat dat de inhoud van de hele bewegwijzering verandert?
Nee, dat wordt het zeker niet. Ik heb in dit topic ook eigenlijk geen enkel overtuigend argument gezien vóór een ring of randweg, anders dan "dat het handig is te weten bij welke plaats je bent." Wat naar mijn mening uit andere zaken ook al moeiteloos blijkt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 18 sep 2006, 19:19

Pino schreef:- bij Oosterbeek wordt in beide richtingen "Arnhem-West" aangegeven, om duidelijk te maken dat dit de westelijke invalsroute van de stad is.
Leuk dat dat de meest westelijke invalsroute is, maar de meest voor de hand liggende afrit vanuit Doetinchem/Apeldoorn om het westen van Arnhem te bereiken is via Arnhem-Noord.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 sep 2006, 19:49

Mensen die uit die richtingen komen, krijgen de afrit "Oosterbeek" helemaal niet te zien, en worden ook bewust die richting niet uitgestuurd. Ik kies voor het Duitse systeem, waarop steden met meerdere afritten worden bewegwijzerd. Daar zegt "X-Nord" niet meer dan dat je de noordelijke invalsroute van de stad pakt, niet zozeer dat die route ook het meest efficiënt is naar het noorden van X (zeker niet voor de mensen die uit het zuiden aankomen).

Op afrit Oosterbeek "Arnhem-West" vermelden betekent dus ook niet dat die afrit het meest efficiënt is voor iedereen om in het westen van Arnhem te komen. Tegelijkertijd verwijst "Arnhem-Noord" niet alleen naar de noordelijke delen van de stad, maar uitsluitend naar de noordelijke invalsroute. Die dus, zeker vanuit het noorden en oosten, ook het beste kan worden gebruikt om de westkant van Arnhem te bereiken.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » ma 18 sep 2006, 22:39

Queue schreef:Precies... maar gelukkig wordt het weer Arnhem, in plaats van de het Arnhem-Noord blijft. Dit is hetzelfde idee als bij Utrecht op knooppunt Everdingen: Utrecht via de A27, Utrecht-West via de A2 en dat wordt later weer Utrecht.
Alleen bij Nijmegen is het lekker krom: waar wat mij betreft gewoon 'Nijmegen-West' zou moeten staan staat er bij Valburg gewoon 'Nijmegen', voor Nijmegen-Centrum moet je 'Kleve' volgen en na Valburg staat Nijmegen dan gewoon weer vermeld. (ik weet ook wel dat dat bedoeld is om de N325 te ontlasten, maar het blijft onlogisch)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 19 sep 2006, 10:31

ReisThijs schreef:Alleen bij Nijmegen is het lekker krom: waar wat mij betreft gewoon 'Nijmegen-West' zou moeten staan staat er bij Valburg gewoon 'Nijmegen', voor Nijmegen-Centrum moet je 'Kleve' volgen en na Valburg staat Nijmegen dan gewoon weer vermeld. (ik weet ook wel dat dat bedoeld is om de N325 te ontlasten, maar het blijft onlogisch)
Het zwaartepunt van Nijmegen ligt nou eenmaal bij de A73, in het westen. Heeft dus op zich niks met ontlasting van N325 te maken.
Misschien dat de borden nog wel eens veranderen als de Waalsprong af is.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 sep 2006, 11:45

Het zwaartepunt ja. In de bewegwijzering ter plaatse had wat mij betreft moeten zijn meegenomen dat je voor andere delen van de stad (waaronder niet in de laatste plaats het centrum) beter de route A 15 / N 325 kunt nemen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 12:50

Dat is niet helemaal waar. Bij evenementen wil de Waalbrug snel helemaal vastlopen. Voor onbekenden is het dus toch handiger om via de A 15 en de A 73 te rijden denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 19 sep 2006, 12:54

Harry schreef:Het zwaartepunt van Nijmegen ligt nou eenmaal bij de A73, in het westen. Heeft dus op zich niks met ontlasting van N325 te maken.
Maar het centrum van Nijmegen ligt nou eenmaal in Oosten, en bovendien schiet de Graafseweg niet op (veel VRI's).
Vinny schreef:Dat is niet helemaal waar. Bij evenementen wil de Waalbrug snel helemaal vastlopen. Voor onbekenden is het dus toch handiger om via de A 15 en de A 73 te rijden denk ik.
Om er vervolgens achter te komen dat het daar óók helemaal vastloopt. :evil: :cry:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 12:56

Meen dat bij de Nijmeegse vierdaagse de Waalbrug zelfs geheel is afgesloten. Dan kun je toch beter met de andere weg :D

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 12:57

Mijn ouders rijden trouwens wel via de A 325. Ik weet niet of dat komt door de bewegwijzering of iets anders. Maar het schiet me ineens weer te binnen ....

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 19 sep 2006, 13:06

Frits schreef:http://img100.imageshack.us/my.php?imag ... orddi5.jpg

Hengelo-Noord voor afslaan is perfect. Maar dan zie ik voor rechtdoor dus liever Hengelo-West en Hengelo-Zuid erbij staan. Dat is duidelijk.
Hengelo-Noord is het afslaan zeker niet perfect, in feite wordt met Hengelo-Noord de wijk Hasseler Es bedoelt, maar ook de wijken Klein- en Groot-Driene en Veldwijk zijn via deze afslag sneller te bereiken dan via enig andere afslag in de buurt van Hengelo, en die wijken kunnen zeker niet tot Hengelo-Noord gerekend worden (Veldwijk ligt zelfs meer richting Enschede)

Daarnaast wordt je voor Hengelo onnodig naar de volgende afrit gestuurd, als je het eerste bord nadat je de afrit genomen hebt ziet, zie je daar voor links af "Hengelo" staan, waarom kan dat dan niet al op de snelweg, zoveel verschil in capaciteit is er toch niet tussen de Oldenzaalsestraat en de Bornsestraat? Bovendien is de afstand van 8 km vanaf Hengelo-Noord wel erg overdreven, 8 km verderop zit je ergens tussen KP Buren en KP Azelo.
*11-08-2017 L.M.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 19 sep 2006, 13:10

Wat betreft 'de switch'. Op zich vind ik de huidige praktijk van een agglomeratie-/pseudo-kombord wel prima, waarna witte bestemmingen in die stad verschijnen. (Wel moet er alsnog worden gesneden in die witte bestemmingen.)

Wat me echter niet bevalt aan de huidige pseudo-komborden is dat ze zwart-op-wit zijn. Dat klopt niet. Zelfstandige kommen zijn altijd wit-op-blauw, zwart-op-wit is voor objecten en wijken.
En dus is het erg onlogisch dat dit bord zwart-op-wit is.

Is het niet gewoon mogelijk het bord wit-op-blauw te maken, zoals een normaal kombord?
Dan voeg je gewoon een regeltje toe aan het verkeersreglement dat stelt dat zo'n bord een snelweg niet betekent dat er werkelijk een bebouwde kom begint.
Volgens mij maakt dat de komst van de stad duidelijker, maar kan het feit dat het eruitziet als een echt kombord nauwelijks nieuwe verwarring toevoegen. Tenslotte denk je echt niet dat je ineens 50 moet rijden midden op de snelweg.

Als komborden nog eens gaan worden voorzien van een 'kom-pictogram', is het probleem helemaal uit de wereld. De pseudo-komborden op de snelweg kun je dan wit-op-blauw, maar zonder kom-pictogram maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 13:26

Pseudokomborden komen niet alleen op de autosnelweg voor. Kortom, het wordt juist wel extra verwarrender!

Overigens kan het probleem deels worden opgelost door een Welkomst bord te plaatsen:

*Welkom in Amsterdam*
*Ring A 10, centrum volg: A 10 west
*Volgende afslagen:
- s 107 Sloten
- s 106 Osdorp
- s 105 Geuzenveld

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 19 sep 2006, 13:28

Hmm, ik vind de 'Welkom' een beetje te zoetsappig. Daarnaast levert het op zich geen extra duidelijkheid op. Wit-op-blauw zou je het nog steeds voor het begin van de bebouwde kom aan kunntn zien. Zwart-op-wit lijkt het nog steeds meer op een wijk- dan op een plaatsnaam.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 19 sep 2006, 13:31

Wicher schreef:Zwart-op-wit lijkt het nog steeds meer op een wijk- dan op een plaatsnaam.
:)
Amsterdam-Centrum volg A10-west
Amsterdam-Welkom volg A10-zuid
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 13:55

Hmm, ik vind de 'Welkom' een beetje te zoetsappig. Daarnaast levert het op zich geen extra duidelijkheid op. Wit-op-blauw zou je het nog steeds voor het begin van de bebouwde kom aan kunntn zien. Zwart-op-wit lijkt het nog steeds meer op een wijk- dan op een plaatsnaam.
Een welkomstbord kun je nooit door de war halen. Het moet dan ook gewoon wit-op-bruin :D
En het levert op dat vanaf dat moment Amsterdam zelf van de bewegwijzering verdwijnt. Dan kun je het welkom weghalen, maar dan slaat die bruine kleur weer nergens op :)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 19 sep 2006, 13:55

Ik bedoel meer als 'Welkom in Buiksloot' oid.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 13:56

Buiksloot is een schattig geannexeerd dorpje anders, mag je best zoetzappig over wezen :D

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 19 sep 2006, 13:58

Met een bord 'Welkom in Buiksloot' zwart-op-wit heb ik dan ook geen enkel probleem. (Wel, buiten de snelweg bedoel ik.) Voor mijn part plak je er nog wat bloemetjes, hartjes of fruit bij.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 19 sep 2006, 13:59

Vinny schreef:Mijn ouders rijden trouwens wel via de A 325. Ik weet niet of dat komt door de bewegwijzering of iets anders. Maar het schiet me ineens weer te binnen ....
Ach...er stond om 11.15 uur vrolijk 3 km file op het gemeentelijk deel van de 325 ;) De A73-A50 rijdt dan aardig door. Maar het hangt in Nijmegen heel erg af van waar je moet zijn en hoe laat je daar moet zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 sep 2006, 17:45

(Wel, buiten de snelweg bedoel ik.)
Maak je vooral geen zorgen. Buiksloot ligt niet echt aan de snelweg :P

@ Waldo: Ik heb nog nooit in de regio Nijmegen in de file gestaan... (maar goed zo vaak kom ik er niet, en dan altijd in de wat rustiger weekenden :))

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 19 sep 2006, 18:32

De layout van de pseudo-komborden (of agglomeratieborden) zou hetzelfde moeten zijn als die van de ring/randwegaanduiding. Is die in kleinkapitaal, dan het pseudokombord ook in kleinkapitaal. Is die in het groen, dan het kombord ook in het groen.

Wat betreft Nijmegen bij knooppunt Valburg: De route naar Kleve is ook nog een stukje door de kom van Nijmegen, en op het Keizer-Traianusplein staat Rotterdam ook via de waalbrug vermeld. Volgens die logica zou Nijmegen-Oost dus wel bij Valburg moeten worden vermeld, maar Nijmegen-Centrum niet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 19 sep 2006, 20:59

N342 schreef:Bovendien is de afstand van 8 km vanaf Hengelo-Noord wel erg overdreven, 8 km verderop zit je ergens tussen KP Buren en KP Azelo.
5 km tot de afrit, vanaf daar 3 km naar het centrum.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 sep 2006, 0:10

O ja, dat deed mij denken aan de discussie die ik had met mijn ouders over "Lelystad-Noord 14 km". Dat kan natuurlijk nooit kloppen als je naast de eerste huizen van Lelystad rijdt. Maar dat is dus: 8 kilometer tot de afrit Lelystad noord en vervolgens weer 6 kilometer terug rijden over de N 302...

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 20 sep 2006, 7:51

boe! schreef:
N342 schreef:Bovendien is de afstand van 8 km vanaf Hengelo-Noord wel erg overdreven, 8 km verderop zit je ergens tussen KP Buren en KP Azelo.
5 km tot de afrit, vanaf daar 3 km naar het centrum.
ANWB rekent toch tot het kombord? Dat staat vrijwel meteen na 't verlaten van de snelweg links en rechts van de weg.
*11-08-2017 L.M.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » do 21 sep 2006, 21:45

Die regel moet niet te nauw worden genomen. Daardoor zou een verplaatsing van het kombord ervoor zorgen dat alle afstandsborden voor die plaats via die ingang niet kloppen. Ik denk ook niet dat het veel mensen interesseert of er nu Hegelo 6 of Hengelo 8 staat op de A1. Het getal maakt hoe dan ook duidelijk dat je vlakbij Hengelo bent. Bovendien is de afstand tussen het afstandsbord en het einde van de afrit vaak al meer dan een kilometer.

Op het OWN daarentegen, horen afstanden naar kleine plaatsen, dus met een duidelijk meetpunt, m.i. wel exact te kloppen. Als er staat "Xdorp 3" dan zou je kunnen gaan twijfelen als je daarna al 4 km over allerlei drempels hebt gehobbeld zonder het dorp bereikt te hebben.