http://www.ad.nl/bergen-op-zoom/actie-n ... ~a3e8c575/
Moderator: Moderatoren
Nee, ik bedoel vier rijstroken over de brug waarbij net voor het volgende viaduct de linkerstrook afvalt. De rechter is namelijk al een weefvak en als je dan rechts een rijstrook laat invoegen moet vrachtverkeer 2 stroken opschuiven. Voor de capaciteit maakt het toch niks uit, stroomafwaarts is het toch 2x2.Wouter N14 schreef:De afvallende strook is nu op de A4, dat is precies het probleem
![]()
Hoewel aanpassingen op Zoomland zeer wenselijk zijn, zullen ze naar mijn idee niet heel veel nut hebben als het wegvak tot aan Markiezaat niet ook wordt aangepakt. Maar dat is ook bepaald geen sinecure. Enige quick-win die ik kan bedenken is het verbinden van de invoeger Hoogerheide met de uitvoeger naar Antwerpen tot een weefvak.
De hoeveelheid verkeer op de A4/A58 langs Bergen op Zoom is inderdaad flink toegenomen in de afgelopen jaren, maar er zijn toch echt meer wegen met 2x2 rijstroken die eerder in aanmerking komen voor een verbreding naar 2x3. Denk aan de A58 tussenhoevenpe schreef:Zijn er eigenlijk concrete plannen om dit traject waar A4 en A58 samenvallen 2x3 te maken?
De rijstrook helemaal rechts wordt niet ingevoegd, Rene stelt een taperinvoeger voor voor verkeer uit de lus nog voordat de uitvoegstrook naar Bergen op Zoom begint, vrachtverkeer hoeft dan alsnog maar 1 rijstrook op te schuiven.Steyn_E schreef:Nee, ik bedoel vier rijstroken over de brug waarbij net voor het volgende viaduct de linkerstrook afvalt. De rechter is namelijk al een weefvak en als je dan rechts een rijstrook laat invoegen moet vrachtverkeer 2 stroken opschuiven. Voor de capaciteit maakt het toch niks uit, stroomafwaarts is het toch 2x2.Wouter N14 schreef:De afvallende strook is nu op de A4, dat is precies het probleem
![]()
Hoewel aanpassingen op Zoomland zeer wenselijk zijn, zullen ze naar mijn idee niet heel veel nut hebben als het wegvak tot aan Markiezaat niet ook wordt aangepakt. Maar dat is ook bepaald geen sinecure. Enige quick-win die ik kan bedenken is het verbinden van de invoeger Hoogerheide met de uitvoeger naar Antwerpen tot een weefvak.
Ik geloof dat er wel een heel breed idee is voor een A58 verbreding Bergen op Zoom - Eindhoven. Of dat het vanaf Zoomland is of vanaf Markiezaat durf ik niet te zeggen. Maar de plannen hiervoor zijn in delen geknipt, waarbij de een meer urgentie heeft als de andere. Tilburg - Eindhoven enhoevenpe schreef:Zijn er eigenlijk concrete plannen om dit traject waar A4 en A58 samenvallen 2x3 te maken?
Als ik zo kijk naar de nieuwste intensiteiten uit 2016, dan ligt het allemaal wel erg dicht bij elkaar. 80.000 - 90.000 voertuigen per dag is ook al gewoon erg verzadigd te noemen.Coen Tunnel schreef:De hoeveelheid verkeer op de A4/A58 langs Bergen op Zoom is inderdaad flink toegenomen in de afgelopen jaren, maar er zijn toch echt meer wegen met 2x2 rijstroken die eerder in aanmerking komen voor een verbreding naar 2x3. Denk aan de A58 tussenBatadorp en
Galder, die over het grootste deel beduidend meer verkeer moet verwerken dan dat stukje A4/A58 tussen
Zoomland en
Markiezaat.
Mee eens, al dalen de intensiteiten ten zuiden van Bergen op Zoom-Zuid naar 74.900 en voorbij Hoogerheide zijn het nog 66.200 mvt/dag. Maar ook dat is inderdaad veel voor 2x2.mavas schreef:Als ik zo kijk naar de nieuwste intensiteiten uit 2016, dan ligt het allemaal wel erg dicht bij elkaar. 80.000 - 90.000 voertuigen per dag is ook al gewoon erg verzadigd te noemen.
De hele A58 tussen Eindhoven en Markiezaat heeft verbreding nodig naar 2x3 met ruimtereervering naar 2x4.
Dat betekent ook dat de je de snelweg door Roosendaal moet verbreden, of noordoosttangent als 2*3 snelweg aanleggen.2x3 voor het hele traject tussenBatadorp en
Markiezaat zou geen overbodige luxe zijn.
En juist die afslag zorgt voor een gigantische capaciteitswinst in het knooppunt, doordat het verkeer de lus niet hoeft te nemen. En de andere aansluitingen Noord en met name Centrum worden door Oost ontlast. Is dit wenselijk? Zeker met het plan om ten oosten van de aansluiting Noord een hotel, 2 fastfood ketens en een pompstation te bouwen; https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~afc3f515/Widejo schreef: ↑do 22 mar 2018, 22:42 Er is nieuws rondomZoomland, er ligt een gemeentelijk plan klaar voor quick wins op en nabij het knooppunt. Met (als ik het goed begrijp) een snelheidsverlaging tussen
Markiezaat en
Zoomland en het vervroegen van de optimalisering van de bewegwijzering (volledig naar NBA). Ook aansluiting Bergen op Zoom zou opnieuw bekeken moeten worden, ter verbetering van de bereikbaarheid van het Bravis Ziekenhuis*. De plannen zijn onderdeel van een grotere studie naar quick wins op Markiezaat, Klaverpolder, Zonzeel en dus Zoomland. Het is het resultaat van de eerder genoemde lobby van gemeenten Bergen op Zoom, Steenbergen en Moerdijk (met steun uit Zeeland). De plannen worden nu in regionaal verband voorgelegd aan Rijkswaterstaat en het ministerie, die financieel hierin een rol moeten gaan betekenen.
-> Plannen in de maak voor aanpak verkeersproblemen knooppunt Zoomland (A4) in Bergen op Zoom
https://www.ad.nl/bergen-op-zoom/planne ... ~ac20b2ed/
* De aansluiting Bergen op Zoom heeft wat aantekeningen. Gemeente Bergen op Zoom roept al bijna een decennia dat dit de nieuwe 'stadsentree' moet worden voor binnenstadverkeer. De eerste stappen hierin zijn al gezet, namelijk het hernoemen van de halve aansluiting Bergen op Zoom-Centrum naar Bergen op Zoom-Oost op de A58. Bergen op Zoom-Oost (wat onderdeel is vanZoomland) moet in de mobiliteit- en bereikbaarheidsvisies van de gemeente ook verdwijnen bij een herinrichting van Zoomland.
Dit komt omdat er van Rijkswaterstaat geen extra aansluiting mag komen, wat ik ten zeerste begrijp. Bergen op Zoom is vorstelijk bedeeld met het aantal aansluitingen, zeker in verhouding tot plaatsen met een vergelijkbare omvang.Widejo schreef: ↑do 22 mar 2018, 22:42 Aansluiting Bergen op Zoom moet dus ook de aansluiting worden voor het ziekenhuis, vanuit alle richtingen. Van- en naar het zuiden/Zeeland is aansluiting Bergen op Zoom-Zuid nu dé verbinding naar het ziekenhuis, maar deze zou in de visies van Bergen op Zoom verplaatst worden naar het zuiden, namelijk ter hoogte van het viaduct Heimolen zodat er een westelijke randweg ontstaat tussen aansluiting Bergen op Zoom-Noord en -Zuid.
Dat lijkt mij alleen maar goed, want de problemen los je niet op door meer verkeer door het knooppunt te leiden. Bovendien speelt er voor mij persoonlijk een stukje eigenbelang mee.
Ik hoop juist dat de beslissingen niet zuiver bij de gemeenteraad komen te liggen. Als het aan de raad zou liggen komen er nog meer 30-km zones (Noordzijde Zoom) en fietsstraten (Halsterseweg tussen Randweg Noord en Boerenverdriet op wijk onsluitingswegen en het sluiten van de spoorovergang van de Wouwsestraatweg (na het sluiten van de aansluiting BoZ-Oost). Waar dan al het verkeer vanuit de Wijken Gageldonk-West en Oost langs moet als men met de auto naar de binnenstad wil of richting de Zeeland (Van Konijnenburgweg) is mij een raadsel; de Roosenveltlaan? Die loopt nu in de avondspits al bijna vast en de Ravelstraat is niet echt een alternatief vanuit die wijken.Widejo schreef: ↑do 22 mar 2018, 22:42 Al met al, gaat de komende raadsperiode weer een interessante zijn m.b.t. de ontwikkelingen aan de A58/A4 Bergen op Zoom.
Hopelijk ziet Rijkswaterstaat en het ministerie in dat Zoomland, samen met A58Markiezaat -
De Stok een economische flessenhals kan worden binnen nu en tien jaar.
Voor de grap de intensiteiten van twee wegvakken met elkaar vergeleken;Coen Tunnel schreef: ↑vr 09 nov 2018, 22:50Twee rijstroken per richting voor de A4 door
Zoomland heen lijkt me ook nodig. Nu wordt de A4 daar nog afgeknepen naar 1 rijstrook per richting.
TussenZoomland en
Markiezaat naar 2x3 is geen overbodige luxe, maar eerlijk is eerlijk, er zijn wegvakken waar dat nog een stuk harder nodig is. Op het drukste deel tussen
Zoomland en
Bergen op Zoom-Zuid liggen tussen de aansluitingen telkens weefvakken, en ten zuiden van
Bergen op Zoom-Zuid komen de intensiteiten nog niet aan de 80.000 mvt/dag.
Er zijn uiteraard urgentere gewenste verbredingen naar minimaal 2x3, bijvoorbeel de A20 tussenNieuwerkek a/d IJssel en
Gouwe, de A50 tussen
Paalgraven en
Bankhoef of de A58 tussen
Batadorp en
Galder. In een ideale situatie zouden we in Nederland voor de veiligheid en doorstroming al veel eerder naar volwaardig 2x3 moeten verbreden; ik zou de ondergrens op 50.000-60.000 mvt/dag willen leggen (en ja, ik besef me dat we dan in Nederland heel veel 2x3 erbij krijgen).
Als verbreding naar 2x3 voor de A4 tussenZoomland en
Markiezaat eenvoudig kan moet die kans natuurlijk gegrepen worden, maar als dat niet kan verwacht ik niet dat het gelijk hoog op de prioriteitenlijst staat.