[A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom, Zoomland

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord - Halsteren - Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » zo 05 jun 2011, 16:10

^^ Aan zoiets denk ik dus ook.
Snelwegenkenner heeft ten behoeve van de nieuwe aansluiting Bergen op Zoom-Zuid een nieuwe weg ingetekend die er zeker niet zal komen: hier ligt de buisleidingenstraat.
Hmm, Huybergen wordt anders niet goed verbonden met de snelweg. :?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 05 jun 2011, 16:12

^^ Die kunnen vanaf Huijbergen af bij Heimolen linksaf slaan, komen ze bij de brug uit waar de huidige aansluiting komt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 05 jun 2011, 20:38

Oh, komt de nieuwe aansluiting nog zuidelijker dan die van mijn kaartje?
Het zal dan wel druk worden in Heimolen. :twisted:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 05 jun 2011, 20:42

^^ Volgens mij wel, ben even wat kaartjes aan het maken (ook van BoZ-zuid), die post ik zometeen nog even ;)
EDIT: op bndestem zie ik net een plaatje waarbij de nieuwe aansluiting bij de Busleidingenstraat is :? :confuuuse:
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 05 jun 2011, 20:47

Ik hoop dat de upgrade van KP Zoomland, het afbreken van afrit B.o.Z-cemtrum, het veiliger maken van afrit 28, het afbreken en naar het zuiden verplaatsen van afrit 29 met het bouwen van het motel, gepaard gaat met het verbreden van de A4 tussen kp Zoomland en kp Markizaat.
EDIT: op bndestem zie ik net een plaatje waarbij de nieuwe aansluiting bij de Busleidingenstraat is
Daar heb ik ook mijn kaartje op gebaseerd. De markizaatsweg is niet voor niets met een bocht naar het zuiden gelegd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 05 jun 2011, 20:54

^^ Ik dacht dat de aansluiting nog iets verder zuidelijker zou komen... Ik ga in mijn kaartje denk ik ook uit van de Buisleidingenstraat... (Zie inmiddels in de post hieronder)
En met het eerste ben ik het volledig mee eens :top:
Laatst gewijzigd door keokiracer op zo 05 jun 2011, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 05 jun 2011, 21:49

Hier de plaatjes:

Knooppunt Zoomland:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afrit 28: Bergen Op Zoom:

Weer dezelfde typo :booooos: :wall:
Afbeelding

Afrit 29 toekomstig incl. VZP (locatie Buisleidingenstraat):

Afbeelding

Nogmaals: dit zijn geen echte plannen!

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 05 jun 2011, 22:41

Het ziet er goed uit, alleen ben ik geen liefhebber van nieuwe diamant aans(f)luitingen. Meer last dan lust van. :neenee:

Bij Zoomland zou ik de bocht anders doen, maar voor tekenen heb ik nu geen tijd, ik ga naar bed. :geeuw:

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 06 jun 2011, 0:11

keokiracer schreef:Hier de plaatjes:

Knooppunt Zoomland:

Afbeelding

Als de parallelweg toch behouden blijft, dan hoeft afrit bergen op zoom centrum niet gesloopt te worden, evenals de oprit, want deze zou verdiept verlengd aan de wouwsestraatweg gewoon ingeprikt kunnen worden op de A58. Onderschat het woon/werk verkeer niet dat die afrit neemt richting roosendaal/breda/dordrecht.
keokiracer schreef: Afrit 28: Bergen Op Zoom:

Weer dezelfde typo :booooos: :wall:
Afbeelding

Dure oplossing. Een ruim opgezette rotonde zou mogelijk minder ruimte in beslag nemen dus minder grondaankoop en tevens goedkoper en dus een grotere kans dat die er komt. Misschien een idee.
keokiracer schreef: Afrit 29 toekomstig incl. VZP (locatie Buisleidingenstraat):

Afbeelding

Hoe mooi ik hem ook vind, deze woord dus nooit gebouwd. Het is alleen voordelig voor bergen op zoom en het doorgaande verkeer. Je zult bezwaren kunnen verwachten van o.a. bewoners Heimolen, Huijbergen, Wouwse plantage, gemeente woensdrecht, defensie... (Dat is toch behoorlijk wat)
Voel je niet geremd, ik spui slechts mijn ideeën ;)

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 06 jun 2011, 0:59

keokiracer schreef: Nogmaals: dit zijn geen echte plannen!
Die eerste 2 zien er wel goed uit qua opzet (maar met iets minder kronkelige wegen zou wel mogen (I know, komt door Paint ;))).
Die derde zie ik nog niet uitgevoerd worden. Hoewel de constellatie wel goed bedacht is mijns inziens.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 06 jun 2011, 7:31

^^ kronkelige wegen :p Ik weet het. Het gaat ook om het principe. Persoonlijk zie ik de 3e ook niet uitgevoerd worden, ik heb afgekeken bij A27 afrit Nieuwegein. ;)
Starlet schreef:
keokiracer schreef:Hier de plaatjes:

Knooppunt Zoomland:

Afbeelding

Als de parallelweg toch behouden blijft, dan hoeft afrit bergen op zoom centrum niet gesloopt te worden, evenals de oprit, want deze zou verdiept verlengd aan de wouwsestraatweg gewoon ingeprikt kunnen worden op de A58. Onderschat het woon/werk verkeer niet dat die afrit neemt richting roosendaal/breda/dordrecht.
Aangezien er nogal wat dingen te doen waren over de hoeveelheid aansluitingen bij Bergen Op Zoom heb ik het even zo geprobeerd ;)
Starlet schreef:
keokiracer schreef: Afrit 28: Bergen Op Zoom:

Weer dezelfde typo
Afbeelding

Dure oplossing. Een ruim opgezette rotonde zou mogelijk minder ruimte in beslag nemen dus minder grondaankoop en tevens goedkoper en dus een grotere kans dat die er komt. Misschien een idee.
Als je een ruime rotonde pakt houd je precies hetzelfde probleem als nu: verkeer dat de afrit vanuit Vlissingen neemt, moet nog steeds op de rij verkeer uit BoZ wachten en ramt de auto er op een gegeven moment voor. Verder behoud je met die rotonde de lage snelheid waarmee je de snelheid op draait: hierdoor wordt het invoegen richting Halsteren (in noordelijke richting dus) vrijwel onmogelijk, omdat je dan nog niet eens genoeg snelheid gemaakt hebt om tussen de vrachtwagens in te voegen (plankgas = 90 km/h, normaal = 70 km/h, vrachtverkeer 50-65 km/h aan puntstuk bij invoegen)
Starlet schreef:
keokiracer schreef: Afrit 29 toekomstig incl. VZP (locatie Buisleidingenstraat):

Afbeelding

Hoe mooi ik hem ook vind, deze woord dus nooit gebouwd. Het is alleen voordelig voor bergen op zoom en het doorgaande verkeer. Je zult bezwaren kunnen verwachten van o.a. bewoners Heimolen, Huijbergen, Wouwse plantage, gemeente woensdrecht, defensie... (Dat is toch behoorlijk wat)
De weg kan in principe in oostelijke richting doorgetrokken worden richting de Huijbergsebaan. Heimolen, Huijbergen en defensie blijven dan goed bereikbaar.
TOEVOEGING
8:00
Zo dus:

Afbeelding

@Groningen: let niet op de kronkels :p
Starlet schreef:Voel je niet geremd, ik spui slechts mijn ideeën
Geen probleem hoor, feedback is altijd goed.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 06 jun 2011, 12:30

Vanwege de aanwezigheid van de buisleidingenstraat en de Molenbeek zijn bovenstaande ontwerpen volslagen onrealistisch (wel zeer inventief ;) ).

Er is nog niets concreet vastgelegd, maar globaal leven er nu de volgende ideeën:
  • De huidige aansluiting 29 (Bergen op Zoom-Zuid) vervalt
  • Er komt een nieuwe aansluiting 29, die aansluit op Heimolen
  • Deze nieuwe aansluiting is vooral van belang voor het zuiden en zuidwesten van Bergen op Zoom (verbinding Heimolen - Antwerpsestraatweg - Markiezaatsweg)
  • Heimolen wordt ten oosten van de nieuwe aansluiting afgesloten, om sluipverkeer naar de Huybergsebaan te voorkomen (aannemelijk is, dat TNO wel bereikbaar blijft)
  • Er komt mogelijk een hotel en/of verzorgingsplaats in het zuidwestelijk kwadrant van de nieuwe aansluiting. Wellicht zou De Wouwse Tol dan kunnen vervallen.
  • Er wordt nog nagedacht over een verbinding tussen de nieuwe aansluiting en de Huybergsebaan, bijvoorbeeld door een parallelweg oostelijk of westelijk van de A4/A58, of een nieuwe weg noordelijk van Heimolen. Een alternatief kan zijn om geen nieuwe verbinding aan te leggen, maar verkeer van/naar de Huybergsebaan via bestaande infrastructuur te laten rijden (aansluiting 28 - Sterrelaan - Mathijsenstraat - Dokter de Ramlaan - Huybergsebaan)
Disclaimer: Bovenstaande lijst is een samenvatting van allerhande bronnen, zoals krantenartikelen, voorlopige ruimtelijke plannen, en proefballonnetjes van direct en indirect betrokkenen, die de afgelopen periode voorbij zijn gekomen, en zoals ik ze heb onthouden.

Overigens is er al een ander topic over de aansluitingen van Bergen op Zoom.
Rij met je hart

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 06 jun 2011, 16:02

peejay schreef:[*]Er komt een nieuwe aansluiting 29, die aansluit op Heimolen

Nog een vraagje: komt de aansluiting bij de huidige brug die bij Heimolen de A4 overgaat, of komt er een nieuwe brug en aansluiting...
peejay schreef:Overigens is er al een ander topic over de aansluitingen van Bergen op Zoom.
Dan zal ik daar verder gaan (die draad zocht ik al) ;) Hier weer terug naar de A4 Halsteren - Dinteloord dan :yes:

Misschien een ideetje om wat berichten te verplaatsen naar de draad die in de post hierboven wordt genoemd (als het niet te veel werk is)?

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 08 jun 2011, 12:51

^^ Het bestaande viaduct.

Code: Selecteer alles

Als er een moderator tijd en zin heeft, kan die de discussie over de afritten van BoZ verplaatsen naar de andere draad?
Rij met je hart

Wouter N14
Moderator

Re: [A058] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom

Bericht door Wouter N14 » wo 08 jun 2011, 15:22

^^ Poging gedaan tot. Ik weet niet of dit helemaal het gewenste resultaat is. Groet, Wouter N14, NL-moderator.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 08 jun 2011, 15:25

^^ Helemaal perfect, bedankt voor de moeite :top:
peejay schreef:Het bestaande viaduct
Daar is wel erg weinig plek, vooral aan de westelijke kant. Hoe wil je hier nu een VZP plaatsen in zuidelijke richting?

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: [A058][A004] Wijziging aansluitingen Bergen op Zoom,Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » wo 08 jun 2011, 16:47

En dan staan er weer helemaal geen plannen voor afrit 28 die wat mij betreft het hardste nodig is vanwege verkeersonveiligheid. :wall:

peejay
autoweg

Bericht door peejay » do 09 jun 2011, 13:09

keokiracer schreef:Hoe wil je hier nu een VZP plaatsen in zuidelijke richting?
De verzorgingsplaats zou niet rechtstreeks aan de A4/A58 komen, maar aan het OWN, te bereiken via de nieuwe afrit. Naar verluidt heeft een optimistische ontwikkelaar al een flinke lap grond gekocht in het beoogde gebied.
Laatst gewijzigd door peejay op do 24 nov 2011, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Rij met je hart

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 09 jun 2011, 16:25

^^ Dan gok ik in de richting van Bergen Op Zoom, daar is de meeste plek. Dan zal ik vandaag nog even iets in Paint maken en dat post ik later nog wel eventjes. (waarschijnlijk vanavond)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 09 jun 2011, 17:34

Ze kunnen ook gewoon afrit 29 laten liggen. Zo slecht is die afrit niet. Afrit 28 is stukken slechter. :ongeduldig:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 09 jun 2011, 17:35

^^ Als je afrit 28 afsluit, ontsluit je de binnenstad een stuk slechter... Die 4 stroken liggen er niet voor niets ;) Bovendien is die afrit belangrijk voor het ziekenhuis. Wou je dan al dat verkeer via afritten 27 en 29 laten rijden: Afrit 27 kan het verkeer nooit aan: er rijdt ook behoorlijk wat verkeer op de parallelbaan van de A58 vanuit Heerle dat voorrang heeft: terugslag van file op de verbindingsweg naar A4 en daarna naar A58 en ook afrit 29 kan dat verkeer nooit aan. Al vind ik wel dat ze de VRI's op het kruispunt Rooseveltlaan/Gagelboslaan/Sterrelaan (eerste kruispunt als je afrit 28 neemt) mogen aanpassen. Daar sta je vanuit elke richting 3 minuten te wachten :ongeduldig:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 09 jun 2011, 17:49

^^ Gisteren moesten we daar ook al zo lang voor die stoplichten wachten, terwijl er heel weinig verkeer was.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 09 jun 2011, 18:57

Zoals beloofd een plannetje voor de nieuwe afrit Bergen Op Zoom Zuid (afrit 29):
Afbeelding

Ik heb hier het Van Der Valk hotel (of andere voorziening, dat is nog helemaal niet zeker) maar even bijgeplaatst om een indruk te geven. Ik weet niet of dit ook de juiste locatie is.
Zoals jullie zien staat er een huis in de weg en zoals jullie ook allemaal zien heb ik 3 ideeën daarvoor:
1: Het opkopen van het stuk grond waar het huis op staat (inclusief het huis zelf) en het huis dan afbreken, waardoor er ruimte genoeg is voor de nieuwe afrit. Dit is de duurste optie, maar zorgt wel voor een goede aansluiting op het OWN.

2: Ongeveer hetzelfde als bij oplossing 1, maar hier wordt het huis niet gesloopt, maar komt deze vlak langs de oprit te liggen: er zal nog steeds een stukje land moeten worden opgekocht van de huidige bewoners van dat huis. Deze optie is goedkoper dan alternatief 1, omdat er een kleiner stuk land voor moet worden opgekocht.

3: Een oplossing waarbij de afrit zich voor het viaduct splitst van de doorgaande rijbaan, onder het viaduct doorgaat en daarna een bocht van 180 graden maakt om aan de andere kant aan te sluiten op de Heimolen (straatnaam). Waarschijnlijk is dit niet de meest favoriete oplossing, maar voor de aanleg van deze optie hoef je geen extra land op te kopen. Hiermee is dit dus de goedkoopste (maar minst gewenste (?)) oplossing.

Ik zou kiezen voor oplossing 2, omdat je hier nog steeds een 'normale' aansluiting krijgt op het OWN (in tegenstelling tot oplossing 3).

Tell me what you think
(Vertel maar wat je er van vindt, forumregels ;))

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 09 jun 2011, 19:14

M.i de handigste oplossing:
Afbeelding

Het enige wat er moet gebeuren.
1. Het afbreken van afrit 29 voor de helft voor vanuit de richting Antwerpen/Vlissingen naar Breda/Rotterdam.
2. Het bouwen van de Markizaatsweg tot aan afrit 29. Een nadeeltje daaraan is dat er wat bos gekapt moet worden.
3. Het bouwen van een restaurant aan de kruising Antwerpsestraatweg/Markizaatsweg.

Voordelen:
1. De snelweg wordt er tussen afrit 29 en 30 richting noord een tikje rustiger van.
2. Ontlasting van de Moerkantsebaan, want Vlissingen/Antwerpen -> Huijbergen gaat zo minder om via de nieuwe Hoogerheide ring.
3. Mensen uit de regio B.o.Z kunnen zo ook gebruik maken van dat restaurant en dus betere omzet. Nadeeltje daaraan is dat je iets verder moet rijden vanuit de snelweg, maar dat zou een futiliteit moeten zijn voor mensen met zo'n lange rit die gebruik maken van zulke restaurants. Dat zou ook bij de reisvoorbereiding moeten horen. :yes:

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 09 jun 2011, 21:39

Het motel, of hotel/restaurant kan m.i. prima aan de hoek korteven/groot Lindonk mooi met z'n achterkant naar de bossen, en het terras op het zuiden.
Op die manier direct aan de weg gelegen, want een motel heeft geen eerste behoefte aan een direct bij de stad gelegen ligging, maar is buitengewoon afhankelijk van de ligging kort bij een op- en afrit.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 09 jun 2011, 21:52

^^
1: aan de ene kant zit een transportbedrijf en aan de andere kant een gewild bos, bovendien heb je daar helemaal geen zicht op vanaf de snelweg (bomen). Op de door mij en Snelwegenkenner voorgestelde locatie is er zicht vanaf de snelweg thv de buisleidingenstraat en is het motel/hotel/wegrestaurant of hoe je het ook wilt noemen goed te zien.
2: In jouw situatie ligt het aan de afrit Hoogerheide en niet aan Bergen Op Zoom-Zuid ;)

Snelwegenkenner schreef: 2. Het bouwen van de Markizaatsweg tot aan afrit 29. Een nadeeltje daaraan is dat er wat bos gekapt moet worden.
Een bepaald touringcarbedrijf dat ik niet nader ga noemen zal je daar hoe dan ook dankbaar voor zijn (ligt aan de huidige smalle weg)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 09 jun 2011, 22:26

Aan de afrit Hoogerheide, ook goed. En hoe is de ligging als het aan de overkant van het trompetje zou liggen? En dan bedoel ik dus zoals Snelwegenkenner het getekend had, aan de kant van Huijbergen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 09 jun 2011, 22:40

Naturist schreef:En hoe is de ligging als het aan de overkant van het trompetje zou liggen?
Daar zit de Tasty Wok van Hoogerheide al in de buurt (paar 100 meter verderop). Over je vraag: kijk en oordeel zelf:
overzicht afrit Hoogerheide
Streetview vanaf snelweg om zichtbaarheid te testen:
vanuit Breda
vanuit Vlissingen
Er zijn veel bossen in de buurt die daar het zicht blokkeren, zie hier overigens de locatie zelf

(Ik heb alleen het gevoel dat je deze locatie niet bedoelt... Nou ja, dat merk ik morgenochtend vanzelf wel :p)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » vr 10 jun 2011, 8:48

Dat er meerdere horecagelegenheden bij elkaar in de buurt zitten is niet zo'n probleem, dat versterkt elkaar vaak. Maar dat is voor die lokatie tussen de snelweg en het wokrestaurant niet eens het grootste probleem, maar het aanleggen van een slaapgelegenheid recht onder de aanvliegroute van vliegbasis Woensdrecht wel!
Maar waarom moet er een nieuwe van de Valk komen, of verliest dat overigens shabby aandoende motel de Wouwse Tol, binnenkort zijn aan/afvoerweg?
In het laatst getekende voorstel, zou ik het motel toch dichter tegen Mattenburg aanleggen, dan heeft het restaurant direct een wandelgelegenheid waar zij dan een uitspanningsfunctie voor zijn.
Zal vandaag nog eens verder neuzen.

N ° de membre 40

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 10 jun 2011, 13:15

In het Verkeersstructuurplan (PDF) van de gemeente Bergen op Zoom (figuur 2.3, 6e pagina, genummerd 22) staat een diamantaansluiting getekend, zo strak mogelijk langs de A4/A58 (het hele Verkeersstructuurplan via deze link).
Op de structuurvisiekaart (PDF) van de gemeente Bergen op Zoom staat de verzorgingsplaats ingeschetst (gele vlak in het zuidwestkwadrant).

Bij elkaar levert dat zoiets op:
Afbeelding

In de structuurvisiekaart is aansluiting 27 in KP Zoomland verdwenen, een aansluiting 28 onveranderd. In het Verkeersstructuurplan staat nog dat wordt onderzocht of er op de eerste kruising bij afrit 28 (Rooseveltlaan / Gagelboslaan / Sterrelaan) een rotonde kan komen, eventueel met ongelijkvloerse oversteken voor langzaam verkeer.

Overigens is de MER over deze nieuwe aansluiting nog niet gereed. Er is dus nog heel weinig concreets bekend.
Rij met je hart