Het Volk schreef:,,Oversteken bij mist is gevaarlijker dan Russische roulette''
N49 tussen Zelzate en Maldegem is gevaarlijkste weg van Vlaanderen
,,Als het er echt goed op is, dan hoor ik de klap tot in mijn living.'' Kaprijkenaar Roger Criel heeft er mee leren leven dat er honderd meter verder op het kruispunt Vaartstraat-Expresweg regelmatig doden, gewonden en vooral veel brokken vallen. ,,Het mag hier nog honderd keer groen zijn, ik zal die expresweg nooit oversteken zonder eerst links en rechts te kijken'', zegt hij.
Het kruispunt N49 met de Vaartstraat in Kaprijke is - net zoals alle andere kruispunten langs die weg - een zwart punt op de expresweg van Antwerpen naar Knokke. De jaarlijkse balans aan menselijk leed en materiële schade op het traject Zelzate, Ertvelde, Oosteeklo, Bassevelde, Kaprijke, Eeklo, Adegem en Maldegem is nauwelijks te schatten.
,,Ik begrijp niet hoe dat nu al twintig jaar kan duren. Ik steek die expresweg altijd met schrik over, ook als het groen is. Wie de weg bij mistig weer wil oversteken kan zelfs beter Russische roulette spelen'', zegt Roger Criel. ,,Als ik met de fiets ben zal ik ook nooit wachten aan de palen met drukknoppen. Ik blijf daar minstens tien meter uit de buurt, want bij een ongeval vliegen de brokstukken naar alle kanten.''
Criel is een van de honderden Kaprijkenaren die elke avond inslapen met het zachte geruis van het vrachtverkeer langs de expresweg. En hij is ook een van de vele Kaprijkenaren die telkens weer opschrikken als een sirene de stilte verstoort. ,,Meestal ga ik dan even kijken'', zegt hij. ,,Een beetje uit nieuwsgierigheid - je wil toch weten wat er honderd meter verder gebeurd is - maar ook om hulp te bieden.''
Camera's
,,Kop-staartbotsingen, frontale aanrijdingen, kop-flankaanrijdingen, slippartijen... noem het en het gebeurt hier'', zegt de Kaprijkse brandweercommandant Patrick Goossens. Zijn manschappen dienden de voorbije twee jaar 25 keer uit te rukken voor crashes op de expresweg. ,,Voor de oorzaken mag je kiezen uit onoplettendheid, overdreven snelheid, vermoeidheid, roodlichtrijders, verwarrende signalisatie, de lage zonnestand...''
,,Het laatste zware ongeval dateert van veertien dagen geleden: een Poolse personenwagen moest toen uitwijken voor een Kaprijkenaar die door het rood licht reed. De Pool moest uitwijken en ramde een verlichtingspaal. Balans twee zwaargewonden en een perte totale .''
,,De laatste dode dateert van april vorig jaar: een bestelwagen reed in dichte mist met 110 per uur door het rood en verpletterde een kleine personenwagen. De bestuurster kwam om het leven, haar moeder werd levensgevaarlijk gewond.''
Het is waar dat de overheid intussen heel wat - soms dure - aanpassingswerken heeft uitgevoerd, maar die bleken telkens weer boter aan de galg. Patrick Goossens: ,,Omdat er te veel verlichtingspalen geramd werden en omdat er te veel frontale botsingen gebeurden, heeft men de middenberm met betonnen vangrails beveiligd. Sindsdien knallen ze niet meer tegen elkaar, maar tegen de vangrail en in de gracht.''
,,Daarna is men aan de kruispunten beginnen sleutelen. Het afslaand verkeer werd voorgesorteerd en er kwamen verkeerslichten met aparte fases voor elk rijvak. Op papier een flinke verbetering, maar in plaats van duidelijkheid te scheppen, werkt dat op sommige plaatsen eerder verwarrend.''
,,De laatste ingreep is de plaatsing van flitscamera's voor de hardrijders en de roodrijders, maar iedereen weet dat daar zelden een filmpje in zit. En dus wordt er 's nachts gewoon door het rood gevlamd. Of nog erger: als het rechtdoor rood is, verlaten sommige bestuurders rechts het kruispunt, om onmiddellijk linksaf te slaan en - nu door het groen - opnieuw de expresweg op te rijden. Dat is levensgevaarlijk: je moet als overstekende fietser maar eens op zo'n gek botsen.''
,,Nog zoiets: de kruispunten op de expresweg zijn zo smal, dat je bij een ongeval dubbel zoveel manschappen moet inzetten om de hulpverleners te beveiligen. Want dat verkeer raast maar door op een meter van de pechstrook. Het enige wat je dan kan doen is al dat snel en gevaarlijk verkeer van de weg halen om het via de dorpskommen van Kaprijke en Lembeke om te leiden. Veilig is dat niet, maar er zit niets anders op.''
Kruispunten overbruggen
Roger Criel: ,,Ik ben zelf 35 jaar trucker geweest: ik heb heel wat zware ongevallen gezien en ik weet goed waar de gevaren schuilen. Maar als ik sommige jongere collega's hier bezig zie, dan rijzen mijn haren te berge. Voeten door het raam of op het dashboard, kranten lezen, kleren aan- of uittrekken, het is niet te geloven hoe nonchalant sommige truckbestuurders met die zware gevaarten omspringen.''
De Kaprijkse burgemeester Filip Gijsels kent net zoals iedereen de oplossing, maar hij heeft er totaal geen vat op. ,,Die expresweg is in werkelijkheid een autostrada met gelijkgrondse kruispunten'', zegt hij. ,,De enige goeie oplossing is het overbruggen van al die kruispunten. De overheid weet dat al lang, maar die omvorming tot een echte autoweg is een paar jaar geleden gestopt in Moerbeke en sindsdien komt er geen schot meer in de zaak.''
,,Tien jaar lang heeft men gebakkeleid over de vraag of hier een brug over de expresweg moet komen of een volledig complex met op en afritten. Het enige wat men daarmee bereikt heeft is wat onrust en stemmingmakerij onder de bevolking. Die knoop is nu eindelijk doorgehakt - we krijgen op- en afritten - maar ik zou begot niet weten wanneer ze aangelegd worden.''
,,Aanvankelijk waren de werken gepland voor 2007, maar ik verneem dat ze intussen naar het meerjarenplan 2007-2009 verschoven zijn. Maar een definitieve beslissing, laat staan een budget, is er nog niet. Het wordt dus wellicht minstens 2010. Bijna al het geld is de laatste jaren naar grote infrastructuurwerken in en rond Antwerpen versluisd, maar intussen blijven hier maar doden vallen.''
Roger Criel: ,,Wilt ge eerlijk mijn gedacht kennen? Wel, ik ben nu 71 jaar en ik denk niet dat ik die werken nog zal meemaken.''
[E034] N49 gevaarlijkste weg van Vlaanderen
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
[E034] N49 gevaarlijkste weg van Vlaanderen
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Re: N49 gevaarlijkste weg van Vlaanderen
Zo snel mogelijk volledig ombouwen tot A11, die weg.
Wordt hiermee een total-loss bedoeld ?Het Volk schreef:Balans twee zwaargewonden en een perte totale
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- verkeersader
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg