[N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door boe! »

Dweep schreef: di 20 aug 2024, 17:02 De Hartelbrug is nu al aantal dagen afgesloten
Heeft iemand enig idee wat de voortgang is :s
https://debouw.app/projects/onderhoud-hartelbrug
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Dweep schreef: di 20 aug 2024, 17:02 De Hartelbrug is nu al aantal dagen afgesloten
Heeft iemand enig idee wat de voortgang is :s
Zover zichtbaar vanaf de Groene kruisweg:
Het asfalt (toplaag) is overal volledig afgeschaafd

Alleen wel bijzonder om te zien dat de matrixborden zijn uitgezet, ipv 4x X te tonen
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Dat laatste is niet zo vreemd. Er worden ook werkzaamheden aan de matrixborden uitgevoerd. Die zal je dan een keer moeten uitschakelen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Per vandaag is de boel weer open, wat opmerkingen:

N218 -> A15
-> Het wegprofiel bij de pomp is verlegd en is met een paar centimeter versmald (geen idee waar dat nuttig voor is). Deze versmalling is duidelijk zichtbaar waar de weg overgaat op de brug zelf.
-> uitvoegende taper naar de Botlekbrug bestaat niet meer, het is nu 1 uitvoeger met een RIMOB. Waarom men daar voor een RIMOB gekozen heeft is, is voor mij ook een gok -- de afgelopen 7 jaar heb ik geen weet van een ongeval op die plek.
-> Vorkbord recht (aanbruggen) lijkt verdwenen (of ik heb die gemist, zat naast een vrachtwagen)
-> Er is een extra bord opgehangen, maar voor Harry zal 't vloeken worden (De popnagelbende is weer langs geweest)
-> Matrixborden zijn allemaal vernieuwd
-> verzakte voegovergang aanbruggen is opgelost met extra dikte

A15-> N218
-> De eerste VRI heeft een frame erbij gekregen, ik gok om daar een Matrixbord te plaatsen voor een open brug
-> Vanwege de extra dikte is er hoogteverschil tussen de brugklep en het brugdek (niet beweegbaar), dat geeft nu al een stuiter
-> Veel aantekeningen zijn op de Hartelkruising nog zichtbaar, ik gok dat er nog een paar weekendafsluitingen gaan plaatsvinden om de Hartelkruising aan te pakken.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Jeff schreef: za 31 aug 2024, 21:29 Per vandaag is de boel weer open, wat opmerkingen:

N218 -> A15
-> uitvoegende taper naar de Botlekbrug bestaat niet meer, het is nu 1 uitvoeger met een RIMOB.
Foto van de nieuwe situatie (uit het AD, Premium)

https://www.ad.nl/nissewaard/hartelbrug ... 247797849/
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Kan je nu dan weer linksaf slaan op die aansluiting (richting Europoort / Maasvlakte?

Wat is eigenlijk de reden dat ze de afslaande richting naar Rotterdam hebben gewijzigd? Ze hebben nu eigenlijk weer de oorspronkelijke situatie teruggebracht van 2 rijstroken naar de Botlektunnel. Dat was met de opening van de Botlekbrug aangepast naar 1 naar de Botlektunnel en 2 naar de Botlekbrug. Nu is dat dus weer omgedraaid.

Zijn er dan ook 2 invoegende rijstroken op de A15 naar de Botlektunnel? Of gaat er alsnog de rechterrijstrook naar die afrit die onder de Botlekbrug uitkomt?
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Ben er vandaag ook overeen gekomen en heb wat foto's (alleen richting de A15 toe).

Afbeelding
01. Rechts het tankstation.

Afbeelding
02. Nieuw bord. Voorheen werd er gewerkt met de bestemming [Botlekbrug]. Dit is nu vervangen door [Botlekbrug A15]. De routeverwijzing naar Rozenburg is nieuw.

Afbeelding
03. Ook hier stond een andere wegwijzer.

Afbeelding
04. Dat witte puntje dat brand op de signaalgevers heb ik in het echt niet waargenomen geloof ik, maar wel zichtbaar op alle foto's.

Afbeelding
05. Hier was vroeger de "Zoetwaterkanaalbrug" al was dat een kreet die niemand gebruikte. In de volksmond is de gehele brug gewoon bekend als "Hartelbrug". De nieuwere fietsbrug links heeft nog wel de signalering voor een brugopening. Dat zal vanaf nu in de praktijk niet meer voorkomen.

Afbeelding
06. Deze portaalwegwijzer is nieuw, hier hing voorheen niks.

Afbeelding
07. Aankondiging van het (voorheen tweede) beweegbare gedeelte.

Afbeelding
08.

Afbeelding
09.

Afbeelding
10. Hier gingen dus sinds de opening van de nieuwe Botlekbrug twee rijstroken naar rechts door middel van een taperuitvoeger.*

Afbeelding
11. Hier is verder niks veranderd. Links de doorsteek voor bussen richting Rozenburg.

Afbeelding
12. Nieuwe wegwijzer.

Afbeelding
13. En ook deze zijn nieuw. In de verte een TDI die een carrière van 1 dag heeft gehad.

Op zich zijn het wel interessante verbeteringen. Voorafgaand aan deze werkzaamheden heeft men uitgebreid verkeersonderzoek gedaan bij de weggebruikers over de inrichting van de Hartelbrug. Een bekend probleem was dat automobilisten bij het splitsingspunt tussen A15 Botlektunnel en A15 Botlekbrug (foto 10) niet goed wisten wat ze moesten kiezen. Rare capriolen met last minute wisselingen waren het gevolg.

Zelf heb ik in dat onderzoek uitgebreid uitgelegd dat betere en meer bewegwijzering vermoedelijk veel kan helpen. Ik zal vermoedelijk niet de enige zijn geweest want het is te zien dat men de bewegwijzering heeft verbeterd inclusief een extra portaalwegwijzer.

Daarbij heeft men dus ook besloten om de Botlektunnel weer de primaire richting te maken. Het oorspronkelijke idee van de nieuwe Botlekbrug in A15 MaVa was om het verkeer van/naar Spijkenisse en Hoogvliet via de A15 te stroomlijnen via de parallelbaan, de Botlekbrug dus. In de praktijk is dit totaal niet waargemaakt. Ja, voor richting Hoogvliet moet je de Botlekbrug nog altijd nemen (informatie die ik mis op de bewegwijzering nog altijd helaas), maar verder ging vrijwel iedereen alsnog door de tunnel. De Botlekbrug is en blijft een brug die vaak en soms zelfs erg vaak open gaat. Ook in de spits, ondanks alle beloften van Rijkswaterstaat. Het slechte imago met de meer dan honderd storingen in paar jaar tijd zal niet hebben meegeholpen.

De realiteit vandaag de dag is dus dat je op de meeste momenten van de dag een kanon afschieten op de brug zonder dat je iemand raakt. En zodoende is de tunnel bijna 10 jaar na dato weer de primaire richting.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Chris schreef: za 31 aug 2024, 22:14 Kan je nu dan weer linksaf slaan op die aansluiting (richting Europoort / Maasvlakte?

Wat is eigenlijk de reden dat ze de afslaande richting naar Rotterdam hebben gewijzigd? Ze hebben nu eigenlijk weer de oorspronkelijke situatie teruggebracht van 2 rijstroken naar de Botlektunnel. Dat was met de opening van de Botlekbrug aangepast naar 1 naar de Botlektunnel en 2 naar de Botlekbrug. Nu is dat dus weer omgedraaid.

Zijn er dan ook 2 invoegende rijstroken op de A15 naar de Botlektunnel? Of gaat er alsnog de rechterrijstrook naar die afrit die onder de Botlekbrug uitkomt?
Even de boel los:

1) Kan je nu dan weer linksaf slaan op die aansluiting (richting Europoort / Maasvlakte)?
-> Alleen lijndiensten en personen met de juiste "zender". Overig verkeer niet

2) Wat is eigenlijk de reden dat ze de afslaande richting naar Rotterdam hebben gewijzigd?
-> Gok met sommige feiten: Voor deze wijziging was het zodra de DRIP's Botlekbrug open toonde, iedereen naar de linkerrijstrook ging. Bestuurders die hier bekend zijn, wouden dan nog wel eens doorrijden tot +/- 150 meter voor de uitsmijter (oude situatie), want tot een invoegfile leidde (die terugsloeg naar de kruisingen Sportlaan en Borgtweg ("Mac"). Ook zijn in dit soort files "veel" blikschade ongevallen geweest

Was de Botlekbrug net vrijgegeven, dat was het voor een vrachtwagenchauffeur sneller om de brug op te gaan dan de tunnel te pakken
Kortom: De Doorstroming was richting de A15 belabberd.

3) Zijn er dan ook 2 invoegende rijstroken op de A15 naar de Botlektunnel? Of gaat er alsnog de rechterrijstrook naar die afrit die onder de Botlekbrug uitkomt?
-> De Hartelkruising heeft in de hoofdrichtingen 2 rijstroken. Dit stukje heeft ook 2 rijstroken, waarvan rijstrook links invoegt op de A15 en rijstrook rechts komt op een T-kruising (sinds kort met een VRI) onder de brug uit.
Overigens klopt de weergave op OSM niet helemaal: De snelwegstatus voor de rijstrook richting de T-Kruising valt direct weg na het puntstuk.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Chris schreef: za 31 aug 2024, 22:14 Kan je nu dan weer linksaf slaan op die aansluiting (richting Europoort / Maasvlakte?

Nee. De configuratie van afrit 16 is niet gewijzigd verder. De reden voor deze wijziging is geweest om de primaire verkeersrichting (Rotterdam <-> Spijkenisse) zoveel mogelijk te stroomlijnen. Men heeft dus zoveel om dat te bereiken de conflictbeweging N218 Spijkenisse -> A15 Rozenburg eruit gehaald evenals de doorsteken naar de Botlekweg (OWN) vanuit Spijkenisse.

Na de Hartelbrug ga je dus met twee rijstroken de brug af waarbij de linker naar de tunnel gaat en rechts naar het OWN (en om zodoende richting Rozenburg te kunnen rijden). Vermoedelijk zal dit een gevoelig punt blijven.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik blijf de kriebels krijgen van de RIMOB. Voorheen was de bocht al niet ruim, met de RIMOB op z'n plek is de bocht zeer krap geworden
Ik zie het daar gewoon al vrij snel raak zijn, terwijl in de oude situatie dat punt geen reden voor een crash/ongeval was.

Haal 'm weg en verstevig de vangrail, haalt gelijk de ongevalskans naar beneden
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Bij de openstelling van de Blankenburgverbinding (A24) zullen de popnagelplaten worden verwijderd. Ik mis dan wel het doel Rotterdam voor de Botlektunnel. Het lijkt dan net of Rotterdam alleen via de Botlekbrug te bereiken is.

Afbeelding
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Ik heb geprobeerd om de bewegwijzerde route naar Europoort via Streetview te volgen. Maar ik kom altijd op dit punt zonder wegwijzers uit: https://www.google.de/maps/@51.870521,4 ... FQAw%3D%3D
Zie ik iets over het hoofd of mist hier iets?
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Je mist hier inderdaad bewegwijzering (heb niet gezien of die er nu wel is). Linksaf gaat richting Rozenburg en verder de havens in. Rechtsaf kan je weer de A15 op richting Hoogvliet.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Thom schreef: za 31 aug 2024, 23:40 Bij de openstelling van de Blankenburgverbinding (A24) zullen de popnagelplaten worden verwijderd. Ik mis dan wel het doel Rotterdam voor de Botlektunnel. Het lijkt dan net of Rotterdam alleen via de Botlekbrug te bereiken is.
Vandaar dat "Rozenburg route Europoort", dat nu totaal zinloos lijkt te zijn omdat Rozenburg gewoon op de borden staat.

Maar als verkeer van Spijkenisse straks naar de A24 zal rijden - en dat zal best wel wat zijn, dan wordt het druk op die "U-bocht" via het OWN richting Rozenburg.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

Sophie schreef: zo 01 sep 2024, 9:44 Ik heb geprobeerd om de bewegwijzerde route naar Europoort via Streetview te volgen. Maar ik kom altijd op dit punt zonder wegwijzers uit: https://www.google.de/maps/@51.870521,4 ... FQAw%3D%3D
Zie ik iets over het hoofd of mist hier iets?
Ik heb onderstaand ontwerp (uit 2017) gevonden, het lijkt me dat deze geplaatst is. Ik kan alleen geen voorwegwijzer vinden.

https://downloads.rijkswaterstaatdata.n ... 16003S.PNG
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

De belijning is in elk geval een stuk uniformer geworden. Voorheen was het echt een allegaartje van streep-lengtes en tussenruimtes.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

De DPG bladen weten een en ander te melden over de aanstaande onderhoudsbeurt van de spijkernisserbrug. https://www.ad.nl/nissewaard/spijkeniss ... ~a89f5ffe/ voor het verhaaltje.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Alleen heeft dat niks te maken met de N218 want die loopt hier niet overheen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Afgelopen week is in de gemeenteraad van Nissewaard het voorstel gedaan om de Groene Kruisweg tussen de Malledijk en de brug af te waarderen naar een GOW-50

Ben benieuwd of de Provincie ZH in dit verzoek meegaat. Daarnaast zie ik het ook wel gebeuren dat ZH dan aangeeft: dan wegbeheer ook naar Nissewaard (gaat de gemeentebegroting niet leuk vinden)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Met ‘brug’ bedoel je, neem ik aan, de Hartelbrug? Want de Groene Kruisweg loopt niet naar de Hartelbrug.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Palance schreef: di 16 sep 2025, 20:16 Met ‘brug’ bedoel je, neem ik aan, de Hartelbrug? Want de Groene Kruisweg loopt niet naar de Hartelbrug.
De brug in deze is toch echt de Spijkenisserbrug. Groene kruisweg loopt van Oostvoorne via Hoogvliet naar Rotterdam-Zuid
Toch hier geplaatst omdat het stukje van de Malledijk naar de A15 wel onderdeel is van de N218 (de rest is N493/N492(
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dan is het dus nog erger dan ik dacht, zo’n lang stuk. Met welke reden is dit bedacht trouwens?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Het deel tussen de Hartelweg en de Baljuwlaan is al 50. Feitelijk praat je over 700 meter tussen de Malledijk en de Hartelweg en 2 km tussen de Baljuwlaan en de Spijkenisserbrug.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik heb de discussie even verplaatst naar het Voorne-putten draadje.
Hoofdreden is trouwens mogelijke woningbouw pal aan de Groene kruisweg