Pino schreef:Ik zei niet voor niets dat het niet langer bewegwijzeren van het remote focal point alleen kan werken, wanneer je in de control cities snoeit. Als de control city elke twintig kilometer verandert, ontstaat een risico van verwarring. Rijd je gedurende honderd kilometer naar een bepaalde stad toe, dan moet je één keer een omschakeling maken. Als je de control city al passeert. Ik ken dat bijvoorbeeld uit Italië, waar je op de A 1 eerst alleen Bologna ziet, dan alleen Firenze en dan alleen Roma. Dat levert bij mij geen verwarring op, al helemaal niet wanneer de volgende control city al eerder is verschenen op afstandsborden.
Sterker nog, het bewegwijzeren van control city én remote focal point stelt een systeemvraag, wanneer je in wat voor vorm ook indirect aan het bewegwijzeren bent. Als op het OWN naar een snelweg wordt verwezen, gebeurt dat de ene keer met het RFP en de andere keer met de control city. Dito op ringwegen met hoek-om doelen. Ikzelf geniet dan veel meer van het Duitse systeem, waar op het OWN altijd met dezelfde doelen naar de snelweg wordt verwezen, namelijk de control cities in beide richtingen. En van Italië, waar je op de rechtdoorborden maar één doel ziet, namelijk de control city.
Als vertaling van "control city" heb ik wel "hoofddoel" gezien.
Ik heb toch het idee dat de verwijzingen vauit het OWN naar ASW vrij standaard de control cities betreffen in Nederland. Het is dan ook de vraag wat de exacte definitie is van control city. In een eerder topic maakte ik onderscheid tussen primaire en secudaire: In Rotterdam is dan Utrecht primair en Gouda secundair. Ik vind Utrecht namelijk wel de control city van de A20 vanuit Rotterdam.
Het komt niet vaak voor dat vanuit het OWN naar een ver doel wordt gewezen bij de oprit. Een uitzondering is Amsterdam (i.c.m. Eindhoven) bij Weert-Noord. Waarom daar ineens wel dat is mij dan ook raadsel.
In Italië beschouw ik de rechtdoordoelen vaak meer als een RFP dan als ee CC. Venezia is op de A4 vanaf Milano het enige rechtdoordoel, zonder dat bijvoorbeeld Bergamo, Bréscia, Verona, Padova en Vicenza worden genoemd.
Op de A1 zijn er tussen Milano en Bologna nog wel wat andere 100K+-steden. Op het stuk Bologna-Firenze-Roma heb je niet veel meer.
Wicher schreef:Wel mag er soms wellicht beter worden nagedacht over deze verre focuspunten, en hoeven ze bijv. niet per se HELEMAAL aan het eind van de weg te liggen, als ze maar van belang zijn en verder liggen dan de eerste de beste control city. Zo is wellicht op de A58 eerst Breda beter als ver focuspunt, daarna pas Vlissingen. Zo op de A59 R'dam of Dordrecht voor Zierikzee en op de A2 bijv. Eindhoven voor Maastricht. Op de A28 zou je kunnen denken aan Zwolle ipv Groningen (aangezien verkeer vanaf Utrecht e.v. toch beter via de A6 kan).
Eens. Als RFP zou ik de eerstvolgende "primaire" control city kiezen als RFP. Alleen Amsterdam en Rotterdam moeten sowieso worden vermeld als de weg daar naartoe leidt. Op de wegen rond een grote stad hoeft dan maar één stad in die richting te worden genoemd.
Pino schreef:
Dat zou al een hele verbetering zijn. Uiteindelijk zie ik overigens liever Middelburg op de A 58 en daarná pas Vlissingen. Zeker nu er geen belangrijke veerboten meer vertrekken uit de haven van Vlissingen, terwijl Middelburg toch hoofdstad en belangrijkste plaats van Zeeland is.
Dat is net een twijfelgeval. Ik voel meer voor Vlissingen. Misschien enerzijds omdat ik dat gewend ben. Anderzijds vind ik het wel waarde hebben dat de weg precies daar eindigt, en vind ik de status provinciehoofdstad minder relevant.