[N322] Ewijk - Beneden-Leeuwen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: [N322] [PRJ] Beneden-Leeuwen - Druten: nieuw tracé

Bericht door duikgek89 » zo 04 mar 2012, 1:13

Chris schreef:Nu de weg een tijd open is, is het interessant om te kijken naar de verkeersintensiteiten.

Zo'n 12.000 -13.000 voertuigen maken dagelijks van het nieuwe tracé rond Beneden-Leeuwen gebruik. De intensiteit op de N323 en de N322 bij het knooppunt Ewijk is met zo'n 2.000 voertuigen toegenomen. Overigens betekent dit dat een verdubbeling van de N322 tussen het knooppunt Ewijk en Druten wel noodzakelijker wordt. Autowegen met dergelijke intensiteiten zijn vaak relatief onveilig en bovendien is 25.000 mvt op 1x2 gewoon veel.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het is daar ook gewoon druk als je er langs rijd. Bovendien zitten er weel veel apen op de weg die denken dat een blauw bord met een witte auto betekent dat je maar 60kmh mag.
Er is een hoop (gereserveerde?) ruimte langs die weg en ik snap dus echt niet waarom ze die weg niet naar 2x2 uitgebouwd hebben om de verbinding naar de brug dan ook 2x2 en 100kmh te maken met ongelijkvloerse kruisingen. De investering is dan wel wat hoger, maar dat krijg je dubbel en dwars terug als je een snelle en veilige verbinding hebt en bovendien een alternatief voor de nogal volle A50, zeker nu met de werkzaamheden. Dat je uiteindelijk het verkeer liever over de A50 wilt laten rijden kan ik geloven, toch kun je de A50 wel ontlasten als je de A15 via een 2x2 autoweg naar de A73 zou kunnen sturen voor verkeer richting Goch/Venlo. Juist omdat je op dat stukje A50 ook veel regionaal verkeer hebt.
Bovendien is het een mooi alternatief voor calamiteiten. Omwaaiende kranen, scharende tankwagens en ander ongemak veroorzaken meteen een verkeerschaos... Als je dit hier 2x2 had gehad, had je mensen bij Leeuwen van de A15 kunnen sturen en zo kunnen omleiden. Dan zit je bij de A50 alleen nog met verkeer van de andere richtingen, en dat kan dan over de ook al niet erg overbemeten Waalbrug geleid worden. Bij de Waalbrug is het dan nog steeds een drama (ik ben met de vierdaagse al een aantal keer over Emmerich gereden) maar het scheelt je toch al een aardige stroom verkeer.

Maar comfortabel is verboden, overcapaciteit is een vies woord en robuust is niet stoer.
mavas schreef:Ik ben dan wel benieuwd naar de ongevalsstatistieken op het 25.000-mvt-wegvak. Volgens mij gebeuren er op dit soort wegvakken nog relatief weinig ongevallen, omdat ongelijkvloerse 100-km-wegen nog wel wat hogere intensiteiten aankunnen, tot circa 30.000.
Voor zover ik weet is die weg niet bijzonder gevaarlijk. Hij ligt in Nederland dus je hebt natuurlijk over de hele lengte weer een doorgetrokken streep. Ik hoor niet vaak van ongevallen op die weg, maar ik kan het niet met statistieken onderbouwen.

captain007 schreef:Komt nog bij dat de eerste maanden nog niet echt representatief waren, omdat het nieuwe trace nog "ontdekt" moest worden. Tegenwoordig zit het nieuwe trace ook in de meeste navigatiesystemen en die laten veel mensen nu standaard via de N322 i.p.v. de A15 naar Nijmegen rijden vanuit het westen. Althans dat deed mijn TomTom met de recentere kaarten wel.
Het is meestal ook een stuk sneller. Zeker als de A50 druk is met die werkzaamheden en je op de Maas en Waalweg en dat nieuwe stuk niet opgehouden wordt door "ik durf niet harder als 50" automobilisten.
Laatst gewijzigd door mavas op zo 04 mar 2012, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeelding ivm quote in spoiler

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 04 mar 2012, 13:15

duikgek89 schreef:Voor zover ik weet is die weg niet bijzonder gevaarlijk. Hij ligt in Nederland dus je hebt natuurlijk over de hele lengte weer een doorgetrokken streep. Ik hoor niet vaak van ongevallen op die weg, maar ik kan het niet met statistieken onderbouwen.
Ongevallen worden niet alleen veroorzaakt door het inhalen, dus wat die doorgetrokken streep er mee te maken heeft?
Vaker zie je dat enkelvoudige ongevallen de grootste bulk uitmaken aan ongevallen, meestal door een zuinige weginrichting. De ongevallen gebeuren dan meestal op de wegvakken, omdat op de kruispunten geen haakse conflicten voorkomen (ergo: omdat ze ongelijkvloers zijn). Voorbeelden van zuinige weginrichting: smalle of geen redresseerstroken, geen halfverharding in de berm, smalle rijstroken, etc.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 04 mar 2012, 13:19

^^ Op het nieuwe trace kan ik mij alleen een zeer zwaar ongeval herinneren met een dode tot gevolg, waarbij toen ook een vrachtwagen is geschaard. De weg is toen de hele dag afgesloten geweest om het zaakje te kunnen bergen en technisch onderzoek te kunnen verrichten. De oude Maas en Waalweg daar gebeuren zo af en toe eenzijdige ongevallen. Meestal doordat mensen de berm raken en dan de macht over het stuur verliezen. Zo nu en dan komt daar weer eens een bericht van in de krant. Maar hoeveel het er zijn? Geen idee.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 04 mar 2012, 18:59

mavas schreef:
duikgek89 schreef:Vaker zie je dat enkelvoudige ongevallen de grootste bulk uitmaken aan ongevallen, meestal door een zuinige weginrichting. De ongevallen gebeuren dan meestal op de wegvakken, omdat op de kruispunten geen haakse conflicten voorkomen (ergo: omdat ze ongelijkvloers zijn). Voorbeelden van zuinige weginrichting: smalle of geen redresseerstroken, geen halfverharding in de berm, smalle rijstroken, etc.
Het nieuwe gedeelte heeft geen ongelijkvloerse kruisingen, alleen twee turbo-rotondes en twee VRI's. Op de Maas en Waal weg heb je alleen een paar ongelijkvloerse kruisingen. Of er halfverharding in de berm ligt weet ik niet zeker. Er zijn overigens vrij weinig bochten in dat autoweg stuk (het nieuwe is gewoon een Bubeko weg, ondanks dat er weinig kruisingen zijn, geen erftoegangen en bovendien een hekje langs de weg). De rijstroken zijn zeker niet smal, maar overdreven breed is de weg naar mijn idee ook niet.

Het enige grote ongeval wat ik me op de Maas en Waalweg kan herinneren is een frontale botsing een paar jaar geleden omdat een auto de macht over het stuur verloor en op de verkeerde weghelft terecht kwam.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 04 mar 2012, 19:12

^^ Het nieuwe trace heeft gelukkig maar één VRI ;). Het oude trace heeft volgens mij geen halfverharding, terwijl dit op het nieuwe trace wel het geval is. Daar zit nog een soort strook verharding naast het asfalt waar ook reflectoren op zijn aangebracht.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 04 mar 2012, 19:40

Oeps...
Ben er een goed uur geleden nog langs gereden... En er is daar inderdaad maar één keer feestverlichting... :wall: Nouja, het is laat ofzo... :shutup: Op het nieuwe stuk heb je inderdaad wel die reflectoren ja, maar is dat halfverharding of zitten die op een kleine redresseerstrook? Zal er volgende keer eens op letten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 04 mar 2012, 22:41

In de discussie over de ongevallen heb ik bedoeld het bestaande gedeelte van de N322, de Maas en Waalweg, waar de intensiteiten zo hoog liggen, met gemiddeld 26.500 mvt/etmaal. Misschien heb ik dat niet duidelijk genoeg vermeld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 05 mar 2012, 0:10

^^ Alle delen van de N322 die er momenteel zijn, bestaan ook. Je bedoelt waarschijnlijk dus het oudere (autoweg)gedeelte van de Maas en Waalweg N322, dus tussen de N329 en KP Ewijk. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 05 mar 2012, 18:36

Waarom hernummeren ze de weg niet tot 1 wegnummer? De weg loopt immers vloeiend over van de N322 in de N323.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 05 mar 2012, 19:38

^^ Kostenaspect uiteraard. En wellicht omdat men de route niet teveel wil promoten met één wegnummer.

Aangezien de N322 een behoorlijk lange weg is, is het voordeliger om de weg N323 te noemen. Overigens hoef je alleen maar de 2 over te popnagelen/plakken met een 3.

Soms zou ik soms wel willen dat wegennerds het heft in eigen hand zouden nemen en zelf reflecterende stickers laten maken om ze tijdens een nachtelijke actie overal op te plakken. Nederland zou dan volgens mij een veel logischere wegnummering krijgen. :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 mar 2012, 12:56

nederland24 schreef:Waarom hernummeren ze de weg niet tot 1 wegnummer? De weg loopt immers vloeiend over van de N322 in de N323.
N 73... :dyn_hyp: :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 07 mar 2012, 10:02

^^ Of de A73 wordt A323, en de inprikker Nijmegen met de nieuwe stadsbrug N323. :twisted:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 07 apr 2012, 13:29

Ik heb het nieuwe tracé inmiddels ook gereden: wat een zalig stuk weg. :) Wel een beetje jammer van die (te krappe) turborotondes...

Wordt tevens mijn nieuwe route van en naar de A15. Ik nam de oude route nog wel eens in de avondspits, als het vast loopt op de verbindingsboog naar de Waalbrug. Ik zie nu op Gmaps ook dat de route bijna 7 km korter is. Heb altijd gemeend dat het met de oude route wel ietsje korter zou zijn, maar het verschil is nu toch groter dan ik dacht...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 08 apr 2012, 12:44

De oude route was ook al een 4-5 km korter 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 apr 2012, 12:51

Vanuit Zaltbommel wordt Nijmegen ook via de N322 verwezen. Dat is op zich ook logisch, maar feitelijk betekent dit dat het via de N323-N322 altijd sneller is...

Afbeelding
N322 Beneden-Leeuwen turborotonde by Chriszwolle, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 08 apr 2012, 12:57

Meestal doe ik Tiel-Nijmegen via de N323-N322 en andersom via de A50-A15. In tijd maakt het buiten de spits niets uit.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 08 apr 2012, 13:29

Ik ben benieuwd hoe deze route gaat evolueren op termijn, want ik heb zo het idee dat met het vernieuwde tracé dit stilaan drukker gaat worden, want het is echt een uitstekend alternatief voor de A15 en A50, zeker als de werken bij de Waalbrug nog niet afgerond zijn...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 08 apr 2012, 13:54

Daarna ook nog. Op de A15 wil het tussen Dodewaard en Echteld wel eens stilstaan in de spits. Via de N322 en N323 kun je dat stukje langzaam rijdend verkeer ook al omzeilen via deze route.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 09 apr 2012, 0:22

Daarom is het mijns inziens eeuwig zonde dat dit niet uitgevoerd is als ongelijkvloerse stroomweg zoals het oude deel, met ruimtereservering voor 2x2. Op termijn zou je dan een tweede rijbaan ernaast kunnen leggen et voila je hebt een prima expressweg waardoor je in één klap niet alleen de A15 en A50 behoorlijk kunt ontlasten maar waardoor je ook nog een prima alternatief creëert in geval van calamiteiten. Als er op de brug in de A50 ook maar iets gebeurt staat de hele regio muurvast...

Tijdens de vierdaagse zijn er mensen die omrijden via Leeuwen ondanks dat de korste route de A/N325 is om vervolgens dwars door Nijmegen te rijden en de snelste route A15-A50 om dan via de A326 de afslag Bergharen te nemen. Puur omdat de andere bruggen een drama zijn, zeker op de vrijdagmiddag. Toch ruim 30km om!
Zelf ben ik al verschillende keren via Emmerich gereden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 21 apr 2012, 17:13

Vandaag stond er in de papieren editie van de Gelderlander in het deel Wijchen/Beuningen een aardig artikel over de Maas en Waalweg. Natuurlijk klopt de visie van de provincie niet, want die denken dat de intensiteiten van de N322 weer afnemen als de verbreding van de A50 is afgerond. Dat is niet zo, omdat het trace altijd korter is dan via de A50/A15 en daar gaat een verbreding dus ook niets aan veranderen...

Tijdslijn van 2011 en 2012 omtrend opening, ongevallen (helaas al wat zware met doden) en andere feiten:
Afbeelding
Tijdslijn Maas en Waalweg DG by jeroenvanlieshout, on Flickr

Intensiteitsgegevens aldus DG (volgens mij klopt de grafiek rechts niet met de tekst, of het meetpunt is belabberd gekozen op het oudere trace)
Afbeelding
Intensiteiten Maas en Waalweg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het artikel zelf inclusief kaartje met een gemiddelde snelheden erin. "Opvallend" is dat deze op zowel het oude en nieuwe deel gelijk zijn, terwijl de vmax 20km/h lager ligt op het nieuwe deel:
Afbeelding
Artikel Maas en Waalweg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Er stond ook nog een artikel in over een NIMBY maar die heb ik niet ingescand. Het ging meer over dat hij vond dat deze weg het land van Maas en Waal in tweëen deelt. Ik denk dat daar de inwoners van Leeuwen iets anders over denken die nu geen doorgaande weg meer door het dorp hebben liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 apr 2012, 17:24

De telgegevens links zijn een heel normale maandverdeling. Die grafiek rechts is me niet duidelijk waar dat is, als je op de site van Gelderland het oude telpunt aanklikt (Beatrixstraat - Brouwerstraat) zie je een sterke daling na maart 2011 op het oude tracé.

Afbeelding

Te zien is ook dat in de voormalige situatie maar 6.000 van de pakweg 17.000 voertuigen doorgaand waren (die dus nu over de nieuwe N322 rijden). De standaard rhetoriek van omwonenden is dat het allemaal door het doorgaande verkeer wordt veroorzaakt. Meestal ligt dat wat genuanceerder.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 21 apr 2012, 17:31

Bedoelt men met 'oude Maas en Waalweg' niet het stuk tussen knp. Ewijk en de N329? Of misschien het stuk N323 over de Waal heen? :dontknow:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 apr 2012, 17:36

Daar zat ik al aan te denken, maar de intensiteiten op dat traject liggen en lagen veel hoger dan 13.000 voertuigen, namelijk op 25.000 voertuigen (geldt ook voor de N323). Ik heb geen idee waar ze die oude data vandaan halen en op welk wegvak dat nou eigenlijk slaat. Maar misschien is dit de "onderzoekjournalistiek" van tegenwoordig. :nahzeg:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 21 apr 2012, 21:22

Tsja, de Gelderlander. Die hebben wij hier thuis ook, maar ik vind het een waardeloze krant...

Overigens stoor ik me enorm aan het woord "sluipverkeer" en aan de uitspraak "verkeer dat eigenlijk op de A15 hoort te zitten." We leven in een vrij land en het meeste verkeer zoekt de snelste optie. Hier lijkt het wel alsof ze verkeer willen verplichten om bepaalde vaste routes te rijden... :pukey: Als je een sneller alternatief aanlegt is het toch LOGISCH dat het verkeer daar gebruik van maakt? Bovendien is dat erg veel verkeer in de provincie op een provinciale weg?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 apr 2012, 16:28

Ik ben er vanochtend toevallig langs gekomen. Dit traject is een weg die eigenlijk om 2+1 alternerend vraagt.
Donateur Vereniging Wegenforum

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 28 apr 2012, 16:38

Dat roep jij bij ongeveer elke weg die bestaat uit twee rijstroken. B(

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 apr 2012, 17:05

^^ Onzin.

Enkele drukke wegen met 2 rijstroken waarvoor een 2+1 alternerend configuratie m.i. zou helpen zijn, behalve deze weg, ook een N9, een N33 of een N348. Het is flauwekul en nergens voor nodig alle wegen met 2 rijstroken te verbreden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 sep 2012, 13:44

De intensiteiten op de N322 liggen ten westen van het knooppunt Ewijk nu bijna op 30.000 voertuigen per etmaal. Een deel zal wellicht omrijverkeer zijn vanwege de toeritdosering op het knooppunt Valburg, voor verkeer vanaf Tiel richting A50-zuid.

Afbeelding

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 06 okt 2012, 21:23

Gezien de intensiteiten wordt mijns inziens de gelijkvloerse aansluiting naar het tankstation bij Afferden steeds gevaarlijker. Deze gelijkvloerse aansluiting is veel te gevaarlijk bij zulke intensiteiten en vraagt om aanrijdingen waarbij de snelheid tussen de 80 en 100 km/h liggen. Ik hoop dat de provincie dit ook gaat inzien en gaat besluiten de T-splitsing te sluiten en het tankstation enkel nog voor de richting Druten toegankelijk te maken. Oplossing is dan om een in/uitvoegstrook te realiseren, zodat het verkeer niet meer vanuit stilstand de rijbaan op gaat.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 06 okt 2012, 22:26

^^ Of doe het a la N34: Vmax terugbrengen tot 70 op kruisingen.
TOEVOEGING
Of als Zalkerbroek (N50).