Het is daar ook gewoon druk als je er langs rijd. Bovendien zitten er weel veel apen op de weg die denken dat een blauw bord met een witte auto betekent dat je maar 60kmh mag.Chris schreef:Nu de weg een tijd open is, is het interessant om te kijken naar de verkeersintensiteiten.
Zo'n 12.000 -13.000 voertuigen maken dagelijks van het nieuwe tracé rond Beneden-Leeuwen gebruik. De intensiteit op de N323 en de N322 bij het knooppunt Ewijk is met zo'n 2.000 voertuigen toegenomen. Overigens betekent dit dat een verdubbeling van de N322 tussen het knooppunt Ewijk en Druten wel noodzakelijker wordt. Autowegen met dergelijke intensiteiten zijn vaak relatief onveilig en bovendien is 25.000 mvt op 1x2 gewoon veel.
- SPOILER: TOON
Er is een hoop (gereserveerde?) ruimte langs die weg en ik snap dus echt niet waarom ze die weg niet naar 2x2 uitgebouwd hebben om de verbinding naar de brug dan ook 2x2 en 100kmh te maken met ongelijkvloerse kruisingen. De investering is dan wel wat hoger, maar dat krijg je dubbel en dwars terug als je een snelle en veilige verbinding hebt en bovendien een alternatief voor de nogal volle A50, zeker nu met de werkzaamheden. Dat je uiteindelijk het verkeer liever over de A50 wilt laten rijden kan ik geloven, toch kun je de A50 wel ontlasten als je de A15 via een 2x2 autoweg naar de A73 zou kunnen sturen voor verkeer richting Goch/Venlo. Juist omdat je op dat stukje A50 ook veel regionaal verkeer hebt.
Bovendien is het een mooi alternatief voor calamiteiten. Omwaaiende kranen, scharende tankwagens en ander ongemak veroorzaken meteen een verkeerschaos... Als je dit hier 2x2 had gehad, had je mensen bij Leeuwen van de A15 kunnen sturen en zo kunnen omleiden. Dan zit je bij de A50 alleen nog met verkeer van de andere richtingen, en dat kan dan over de ook al niet erg overbemeten Waalbrug geleid worden. Bij de Waalbrug is het dan nog steeds een drama (ik ben met de vierdaagse al een aantal keer over Emmerich gereden) maar het scheelt je toch al een aardige stroom verkeer.
Maar comfortabel is verboden, overcapaciteit is een vies woord en robuust is niet stoer.
Voor zover ik weet is die weg niet bijzonder gevaarlijk. Hij ligt in Nederland dus je hebt natuurlijk over de hele lengte weer een doorgetrokken streep. Ik hoor niet vaak van ongevallen op die weg, maar ik kan het niet met statistieken onderbouwen.mavas schreef:Ik ben dan wel benieuwd naar de ongevalsstatistieken op het 25.000-mvt-wegvak. Volgens mij gebeuren er op dit soort wegvakken nog relatief weinig ongevallen, omdat ongelijkvloerse 100-km-wegen nog wel wat hogere intensiteiten aankunnen, tot circa 30.000.
Het is meestal ook een stuk sneller. Zeker als de A50 druk is met die werkzaamheden en je op de Maas en Waalweg en dat nieuwe stuk niet opgehouden wordt door "ik durf niet harder als 50" automobilisten.captain007 schreef:Komt nog bij dat de eerste maanden nog niet echt representatief waren, omdat het nieuwe trace nog "ontdekt" moest worden. Tegenwoordig zit het nieuwe trace ook in de meeste navigatiesystemen en die laten veel mensen nu standaard via de N322 i.p.v. de A15 naar Nijmegen rijden vanuit het westen. Althans dat deed mijn TomTom met de recentere kaarten wel.