[N322] Ewijk - Beneden-Leeuwen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: [N322] [PRJ] Beneden-Leeuwen - Druten: nieuw tracé

Bericht door duikgek89 » zo 07 okt 2012, 1:54

captain007 schreef:Gezien de intensiteiten wordt mijns inziens de gelijkvloerse aansluiting naar het tankstation bij Afferden steeds gevaarlijker. Deze gelijkvloerse aansluiting is veel te gevaarlijk bij zulke intensiteiten en vraagt om aanrijdingen waarbij de snelheid tussen de 80 en 100 km/h liggen. Ik hoop dat de provincie dit ook gaat inzien en gaat besluiten de T-splitsing te sluiten en het tankstation enkel nog voor de richting Druten toegankelijk te maken. Oplossing is dan om een in/uitvoegstrook te realiseren, zodat het verkeer niet meer vanuit stilstand de rijbaan op gaat.
Helemaal mee eens. Ik moest daar in de avondspits een keer linksaf de weg op... Echt fantastisch... Eerst had ik in de richting Nijmegen - Druten een gat en ben ik op het eind van de voorsorteerstrook/begin verdrijvingsvlak gaan staan met de neus richting Nijmegen. Toen in de spiegel op een gaatje gewacht en plankgas naar de 80kmh en invoegen... Mijn zusje zat er naast, die vond het helemaal niks. Maar op een andere manier kun je, zeker om die tijd, gewoon niet weg komen (tenzij je het normaal vind dat de hele stoet een noodstop moet maken voor je...). Op andere tijden gaat het wel op een "gewone" manier maar is het alles behalve comfortabel.

Nog vreemder is eigenlijk dat op een relatief rustige autoweg zoals deze in dezelfde regio blijkbaar wel doltondes nodig zijn, maar dat bij die pomp nog steeds een "simpele" gewone aansluiting ligt.

Wat mij betreft had het hele stuk overigens 2x2 en ongelijkvloers moeten zijn (er zijn genoeg snelwegen met lagere intensiteiten als deze weg) en dan had je er aan de andere kant een tankstation bij kunnen leggen. Maar goed, overcapaciteit en comfort kunnen natuurlijk niet, je mag als automobilist dan voor een vijf sterren hotel betalen, je krijgt een tentje met een matje...

edit: verschillende dingen...

edit2:

Het tweede wat je zou kunnen overwegen is om de rijbanen daar uit elkaar te trekken zodat je in het midden wat ruimte krijgt, en dan verkeer vanuit het tankstation rijbaan voor rijbaan over laten steken om dan naar links te laten draaien en daar vanaf rechts in te laten voegen op de rijbaan richting Nijmegen.
MAAR dan is het waarschijnlijk goedkoper en handiger om aan de andere kant ook een stukje uitvoegstrook/invoegstrook te maken met een simpele onbemande pomp (gecontroleerd/verzorgt door de bemande pomp).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 07 okt 2012, 11:30

^^ Ik denk dat als je het goedkoop wilt oplossen en zonder verbreding naar 2x2 (de provincie zal geen 2x2 willen hier) dan lijkt mij zo'n rijbaansplitsing het beste. En dan een linkse invoeger creeren vanuit het tankstation naar Nijmegen, die pas na enkele honderden meters op de rijbaan invoegt zodat het verkeer snelheid kan maken. Deze oplossing zie je ook veel buiten Nederland, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk, Hongarije, etc maar is omdat deze oplossing niet in de handboeken wegontwerp staat, taboe.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paulw
dorpsstraat

Bericht door Paulw » zo 07 okt 2012, 11:40

Nog maar een rotonde erbij doen?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 07 okt 2012, 12:17

mavas schreef:^^ Ik denk dat als je het goedkoop wilt oplossen en zonder verbreding naar 2x2 (de provincie zal geen 2x2 willen hier) dan lijkt mij zo'n rijbaansplitsing het beste. En dan een linkse invoeger creeren vanuit het tankstation naar Nijmegen, die pas na enkele honderden meters op de rijbaan invoegt zodat het verkeer snelheid kan maken. Deze oplossing zie je ook veel buiten Nederland, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk, Hongarije, etc maar is omdat deze oplossing niet in de handboeken wegontwerp staat, taboe.
Dat is waarschijnlijk omdat dat wel eens inhaalacties kan uitlokken.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 07 okt 2012, 12:29

mavas schreef:^^ Ik denk dat als je het goedkoop wilt oplossen en zonder verbreding naar 2x2 (de provincie zal geen 2x2 willen hier) dan lijkt mij zo'n rijbaansplitsing het beste. En dan een linkse invoeger creeren vanuit het tankstation naar Nijmegen, die pas na enkele honderden meters op de rijbaan invoegt zodat het verkeer snelheid kan maken. Deze oplossing zie je ook veel buiten Nederland, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk, Hongarije, etc maar is omdat deze oplossing niet in de handboeken wegontwerp staat, taboe.
Mja een linkse invoeger is ook niet ideaal, maar waarschijnlijk de makkelijkste oplossing.
Overigens wil de provincie natuurlijk geen 2x2, anders hadden ze dat nieuwe stuk ook wel 2x2 aangelegd. Maar nu hebben ze een mooi excuus om de van Heemstraweg om zeep te helpen. Naar mijn mening had het stuk van kpt Ewijk tot na de PWA brug rijksweg N73 moeten zijn en volledig 2x2 en ongelijkvloers, maar ach de Nederlandse overheid en ik zitten wat dat betreft bepaald niet op één lijn... :shutup:
Paulw schreef:Nog maar een rotonde erbij doen?
Doe me een lol en breng ze niet op ideeën! Een rotonde op een weg met iets van 30 000 mvt lijkt me niet echt handig. Die turbo krengen zijn al erg zat.
Groningen schreef:Dat is waarschijnlijk omdat dat wel eens inhaalacties kan uitlokken.
Ja iemand die 20kmh onder de maximumsnelheid voortsukkelt en al het verkeer ophoudt inhalen is natuurlijk wel een verschrikkelijk asociale actie. Ze vergeten alleen dat door hun eigen "opschieten verboden" mentaliteit verschillende mensen geïrriteerd raken en inhaalmogelijkheden gaan zoeken. Met een fatsoenlijk wegontwerp, aansluitend bij de verkeersstroom, had dat probleem niet bestaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 okt 2012, 12:38

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 07 okt 2012, 12:43

duikgek89 schreef:
Groningen schreef:Dat is waarschijnlijk omdat dat wel eens inhaalacties kan uitlokken.
Ja iemand die 20kmh onder de maximumsnelheid voortsukkelt en al het verkeer ophoudt inhalen is natuurlijk wel een verschrikkelijk asociale actie. Ze vergeten alleen dat door hun eigen "opschieten verboden" mentaliteit verschillende mensen geïrriteerd raken en inhaalmogelijkheden gaan zoeken. Met een fatsoenlijk wegontwerp, aansluitend bij de verkeersstroom, had dat probleem niet bestaan.
HAP :hap:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 22 jun 2014, 11:25

Nog eens wat intensiteiten van de weg van 2013 en 2014 tussen de A73 en de eerste aansluiting ten westen daarvan:

Code: Selecteer alles

2013    2014
Jan	25200	26010
Feb	25660	27000
Mrt	27490	26810
Apr	29200	28300
Mei	28090	 
Jun	28330	 
Jul	23660	 
Aug	25140	 
Sep	27300	 
Okt	27330	 
Nov	27680	 
Dec	25340	 
In mei 2013 is de A50 open gegaan met 2x3-rijstroken. Opvallend is dat je in juni 2013 geen daling ziet op de N322 van het aantal voertuigen en dat je na de zomervakantie ook geen daling ziet.
Nu met de laatste cijfers van 2014 lijkt het er op dat de weg stabiel blijft tussen de 26.000 en 28.000 voertuigen. Voor een 2x1-weg die weliswaar ongelijkvloers is, is dat echt fors. Een verbreding naar 2x2 zou hier welkom zijn.

Het nieuwe tracé tussen de N329 en de N323 blijft stabiel op 14.000 - 16.000 voertuigen per dag. 2x1-rijstroken is hier dus nét voldoende.

Tussen de A73 en de N323 is het 15 kilometer lang verboden om andere voertuigen in te halen. Dat is gewoon echt een veel te lang stuk om comfortabel te kunnen rijden. Hier is colonnevorming onvermijdelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 jun 2014, 11:28

mavas schreef:Nu met de laatste cijfers van 2014 lijkt het er op dat de weg stabiel blijft tussen de 26.000 en 28.000 voertuigen. Voor een 2x1-weg die weliswaar ongelijkvloers is, is dat echt fors. Een verbreding naar 2x2 zou hier welkom zijn.
Dat mag je zeggen ja :schrikreactie:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 23 aug 2015, 10:52

*Stof*
Snelwegfreak, tijdje terug schreef:Oke, dan kan het nog. Is het 's nachts goed zichtbaar? Anders kan je beter gewone palen plaatsen.
Nou, ik ben als bijrijder afgelopen nacht over de N322 gekomen vanaf de aansluiting met de Deesterweg tot de A15. Antwoord: het is drie keer niks. In het nieuwe tracé zitten 2 flinke bochten en die zijn in de nacht erg slecht zichtbaar, je ziet ze totaal niet aankomen. Normaliter wordt je geleid door de reflectorpaaltjes maar doordat er nu zo weinig van zijn werkt het niet. Die kleine reflectoren in de bermen zijn amper zichtbaar, vermoedelijk vanwege vuil. Het gevolg was dan ook dat iedereen continu zat te schakelen tussen zijn normale lichten en schijnwerpers, wat op zichzelf weer erg hinderlijk is want de weg was ook toen zeker niet verlaten.

Geef wat mij betreft maar gewoon de oude vertrouwde reflectorpalen, veel beter zichtbaar in het donker en een stuk veiliger.

captain007
Forumbeheerder

Re: [N322] Knooppunt Ewijk - Beneden-Leeuwen (N323)

Bericht door captain007 » wo 18 nov 2015, 11:42

Heb de topictitel maar even aangepast aangezien het nieuwe tracé al een poos geleden is opgeleverd en het gelijk maar verder getrokken op het tracédeel tussen knooppunt Ewijk en Beneden-Leeuwen (N323). Inmiddels is duidelijk dat dit jaar tot nu toe het drukste jaar is voor dit deel van de N322. Er is inmiddels sprake van structurele filevorming op het autoweg gedeelte vanaf Druten naar knooppunt Ewijk in de ochtendspits (deels waarschijnlijk ook terugslag van de A73 en A50 die verderop vastlopen). In de avondspits loopt het vaak vast vanaf de aansluiting Deest tot knooppunt Ewijk. In westelijke richting zijn er geen problemen van die aard.

RSK
Penningmeester

Re: [N322] Ewijk - Beneden-Leeuwen

Bericht door RSK » wo 18 nov 2015, 12:23

Een gemiddelde van 27.500 voertuigen op 1x2?! Je zou bij zulke cijfers verwachten dat de procedures voor verdubbeling al in volle gang zijn. :nahzeg:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 18 nov 2015, 12:26

Ik denk dat men eerst de situatie afwacht tot de Tacitusbruggen klaar zijn en de volledige capaciteit van de A50 benut kan worden. En dan nog: je kent de provincie GOWderland wel op wegengebied. :feestjenee:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 18 nov 2015, 12:32

De brug gaat niets veranderen. De route via de A15 is een aardig eind om (6,7 kilometer extra) en zeker voor doorgaand internationaal vrachtverkeer niet erg interessant. In de ochtend richting het westen is het daarnaast een alternatief om een deel van de files op de A15 te bypassen. Je kan dan bij Echteld midden in de file invoegen in plaats van bij Kesteren achteraan te moeten aansluiten. Uiteindelijk denk ik dat het deel tussen de rotonde met de N329 en knooppunt Ewijk naar 2x2 rijstroken zou moeten. Dat kan met uitzondering bij de aansluiting Druten zonder al te veel problemen/kosten. Bij de aansluiting Druten ligt de weg tussen Horssen en Druten onhandig onder het viaduct door, dus die zal je dan moeten omleggen met wat onteigeningen als gevolg daarvan.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 22 feb 2016, 15:08

Er wordt door de gemeente Druten gepolst bij de provincie of er niet eens wat aan het wegvak Druten - Ewijk gedaan kan worden. De weg zit duidelijk tegen de limiet en staat iedere spits vast voor knooppunt Ewijk (meestal file vanaf aansluiting Druten). Heeft deels ook te maken met het feit dat het nu een doorgaande internationale route is geworden. Al het verkeer richting Rotterdam/Roergebied wat over de E31 route rijdt, gaat tegenwoordig over deze weg i.p.v. de A15 omdat dit kilometers korter is. Ik merk dit zowel aan de hoeveelheid vrachtverkeer als aan de hoeveelheid Duitsers die deze weg gebruiken (vermoedelijk allemaal op navigatie vertrouwend).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 22 feb 2016, 15:21

2x2 is sowieso een veel beter profiel voor zo'n weg :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 feb 2016, 15:28

De recentste gegevens op het oostelijk deel zijn van 2014: 27.100 voertuigen per dag gemiddeld tussen Deest en het knooppunt Ewijk...

Op het nieuw aangelegde deel rond Beneden-Leeuwen rijden 20.000 voertuigen per dag, ik denk dat ze hier toch onderschat hebben hoeveel verkeer er van gebruik zou maken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 22 feb 2016, 15:30

^^ Ik vermoed dat ze dit niet onderschat hebben, maar bewust genegeerd. Want als je naar de ligging van de weg in het netwerk kijkt, zou deze gewoon volledig stroomweg moeten zijn.

De provincie Gelderland kennende zal bij een mogelijke verdubbeling van het wegvak Druten - Ewijk de aansluiting met het tankstation met verkeerslichten uitvoeren. :roll: Want "een ongelijkvloerse kruising is voor de intensiteiten niet nodig" zal het antwoord waarschijnlijk worden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 22 feb 2016, 15:33

Je merkt het ook op de N323. Die is met 2x2 rijstroken ineens goed gedimensioneerd. Toen ze afgelopen najaar daar tijdelijk een 1x2 setup hadden stond er regelmatig file, wat ook aangeeft dat de PWA brug ineens gewoon een heel stuk drukker is geworden. Ook merk je op het nieuwe deel dat de turborotondes te weinig capaciteit hebben in de spits. Heb al wel eens toen ik wat later van huis ging zo'n 5 minuten staan wachten op de Van Heemstraweg vanuit Beneden-Leeuwen om de N323 op te kunnen rijden. Als men daar nu direct een haarlemmermeeraansluiting waarvoor al grotendeels grondwerken lagen hadden aangelegd, hadden ze niet met die bende zoals nu gezeten. Nu is het veel lastiger om dat nog zonder enorme kosten om te bouwen vanwege al de fietstunnels en Carpoolplaats/bushalte die er nu liggen op die plek.
mavas schreef:De provincie Gelderland kennende zal bij een mogelijke verdubbeling van het wegvak Druten - Ewijk de aansluiting met het tankstation met verkeerslichten uitvoeren. :roll: Want "een ongelijkvloerse kruising is voor de intensiteiten niet nodig" zal het antwoord waarschijnlijk worden.
Het wordt tijd dat of dat tankstation wordt opgedoekt, of dat ze die enkel nog voor verkeer richting Druten beschikbaar maken.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 22 feb 2016, 15:46

^^Er zijn nog regelmatig afslaande bewegingen ter hoogte van het tankstation. Ik vind die oversteek ronduit gevaarlijk in een 100 km/h weg :shutup:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 22 feb 2016, 15:59

Dat zou wel zonde zijn.
TOEVOEGING
dat sloeg op de post van Mavas
Deze weg is druk genoeg om 2x2 ongelijkvloers te maken. Sluit desnoods het tankstation anders aan. Misschien is het wel een optie om een klein stukje verbindingsweg naar de laarstraat te trekken en daar een simpele diamantaansluiting te bouwen. Je bent dan volgens mij met een paar zandlichamen, een beetje asfalt en wat verf klaar. Nadeel is misschien wel dat de aansluitingen dan wat dicht op elkaar komen te liggen.

Verder is het wat mij betreft een gemiste kans dat de weg een paar jaar terug niet vanaf Ewijk tot de PWA brug als 2x2 uitgevoerd is toen men de weg door het weiland verlengt heeft. Je trekt waarschijnlijk wel wat extra verkeer van de A15-A50 route af, maar dat verkeer kun je op die wegen ook missen als kiespijn, terwijl deze route als 2x2 ongelijkvloers volgens mij best de capaciteit moet hebben voor een 15.000 mvt extra. Bovendien geeft je dat wat extra ruimte bij calamiteiten zoals ongelukken op de Tacticusbrug of de Vierdaagse. Het kan weliswaar niet alles aan, maar met een beetje handig bijsturen bij de aansluiting met de A15 pers je er nog wel wat verkeer overheen wat dan niet op de A15-A50 staat te armoeien.

Het oude stuk is makkelijk te verbreden, bij Druten hoeft dat ook niet zo'n ramp te zijn om die slinger weg te halen, dat is volgens mij een kwestie van rechtdoor het viaduct af en dan aansluiten op de kruising Kloosterweg - Broerstraat - Molenweg.

Verbreden van het nieuwe stuk is misschien wat lastiger vanwege de slinger net ten westen van de rotonde met de N329, die bochten zijn misschien niet ruim genoeg voor autoweg 100km/h. Bovendien hebben ze daar aan de zijkanten ook verrekt weinig ruimte gelaten. Bij de Veesteeg zou een diamant aansluiting kunnen komen. Bij de van Heemstraweg is het wat krap vanwege de bocht, maar misschien is daar een halfklaverblad aan de noordkant van die weg te maken.

Dan is de meeste doorstroming al geholpen. Wat overblijft is dan het einde van de PWA brug de aansluiting met de A15.

Verder is dit natuurlijk geen weg meer om een gebied te ontsluiten, maar een doorgaande verbinding. Derhalve zou het wat mij betreft een stroomweg moeten worden. Misschien geen verlengde A73 (al zou dat mooi zijn) maar wel een autoweg (N73 en overdragen aan RWS?).

Daarnaast zijn die 7 gewonnen kilometers goed voor het milieu.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op ma 22 feb 2016, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 22 feb 2016, 16:02

waldo79 schreef:^^Er zijn nog regelmatig afslaande bewegingen ter hoogte van het tankstation. Ik vind die oversteek ronduit gevaarlijk in een 100 km/h weg :shutup:
Wat mij betreft is niet zozeer de snelheid het probleem maar de drukte. Zelfs als auto's 120 zouden rijden daar, dan zou het met rustig verkeer nog best te doen zijn. Gewoon even wachten en je hebt een ruim gat, naast dat het houden van overzicht dan veel makkelijker is. Nu is het vaak erg lastig om weg te komen in de richting Nijmegen of om over te steken als je vanuit Druten komt en naar het pompstation wilt. In de avondspits vind ik het bijna niet te doen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 22 feb 2016, 16:06

Daar geef ik je gelijk in, het is meer de oversteekbaarheid dan de snelheid. In de richting Druten moet je zelfs op de rijbaan afremmen en accelereren en dat is uiterst beroerd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 22 feb 2016, 16:12

Maar een vrije rechtsaffer is ook niet alles i.v.m afdek ongevallen, maar misschien dat een ruime bocht zou helpen zodat je die met een gang van 70 kunt nemen waardoor het verkeer alvast minder hoeft af te remmen, en dan bij het oprijden een invoegstrook maken.

Jurjen
dorpsstraat

Bericht door Jurjen » ma 22 feb 2016, 16:17

Als deze weg wordt omgebouwd tot een volwaardige 2x2 stroomweg misstaat een vzp aan beide zijde van de weg niet, de vorige langs de A73 zit vlak na knooppunt Rijkevoort, een kilometertje of 30 verderop.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 22 feb 2016, 16:46

Zo kun je ook redeneren. Maar dan kun je je afvragen of je aan de andere kant een nieuwe vzp wilt bouwen of dat je het viaduct daar gebruikt om via een aansluiting het huidige pompstation te bereiken. Een afrit en oprit heb je in beide gevallen nodig.

Leg je het nieuw aan kun je wel makkelijk meer vrachtwagen parkeerplaatsen aanleggen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 22 feb 2016, 17:05

Gewoon de A73 doortrekken over de N322 en de PWA naar Ewijk :woop:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 22 feb 2016, 17:54

^^ A73 is misschien te hoog gegrepen, maar N73 over de huidige N322+N323-route tussen Ewijk en de A15 lijkt me netwerktechnisch alleszins logischer dan de A73 over te laten lopen in de N322. Dat dogma van 'tweecijferig is voor rijkswegen en driecijferig voor provinciale wegen' slaat helemaal nergens op, tijd dat men eens vanuit de weggebruiker in plaats van uit de regeltjes gaat redeneren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 22 feb 2016, 18:37

Maak er dan aub meteen een rijksweg van. Die weg is veel te belangrijk om door een provinciale wegbeheerder beheert te worden. Bovendien is deze verbinding ook belangrijk in het nationale netwerk aangezien het een alternatief voor de A15 - A50 route is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 feb 2016, 18:47

Het wegnummer A73 doortrekken over Maas en Waal is natuurlijk wel funest voor het idee om nog eens een rechtstreekse snelwegverbinding aan te leggen tussen Knooppunt Neerbosch en de A15.

Met zo'n nieuwe brugverbinding zal de route over Maas en Waal nog steeds korter zijn dan die over de A15, maar mogelijk wordt het verschil dusdanig veel kleiner dat doorgaand verkeer weer wat makkelijker op de A15 blijft. In de tussentijd kun je er natuurlijk donder op zeggen dat men in de regio allerminst geïnteresseerd zal zijn in uitbouw van de N322, want dat zal alleen maar meer transitverkeer naar onze achtertuintjes brengen. Ik zie de positieve kanten er wel aan, maar het zal wel eindigen in een partijtje Oud-Gelders Moddergooien, waarbij Maas en Waal vindt dat de lasten maar moeten worden gedragen door de Betuwse kant (A15) en Beuningen (verlengde A73), en natuurlijk omgekeerd.