Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door boe! » vr 16 mei 2008, 22:44

Chris schreef:Vind jij dat fijn rijden? Ik vind dat echt waardeloos rijden, in die versnelling schokt mijn auto nogal als je het gas loslaat. Ik rij liever 5km/h in de 2e dan 10km/h in de eerste. In parkeergarages rij ik daarom ook vaak in de 2.
Tijdens mijn rijlessen heb ik als volgt geleerd: de 1e versnelling gebruik je alleen om vanuit stilstand weg te rijden. Als de auto rijdt gebruik je de 2e versnelling of hoger.
Laatst gewijzigd door boe! op za 17 mei 2008, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 mei 2008, 22:48

Chris schreef:Mogen fietsers dan tegen het verkeer in van de rotonde gebruik maken?
Blijkbaar wel.
Maar ze moeten wel rechts houden, dus tegen het middeneiland aan rijden.
Bij gebruik van de fietsstrook aan de buitenzijde van de rotonde kan dus wel degelijk beboet worden, zij het op een andere grondslag.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 mei 2008, 22:51

Zoiets lijkt me levensgevaarlijk. Ik heb het nooit ergens anders gezien, en er is ook niet meer ruimte aanwezig dan op de andere (doorgaans al krap bemeten) rotondes.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 mei 2008, 23:04

Tja, het is ook volslagen waanzin.
Als er wat gebeurt, dan denk ik dat de wegbeheerder door het moedwillig scheppen van een verkeersonveilige situatie in hoge mate aansprakelijk kan worden gesteld.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 mei 2008, 23:45

Ik ken zo'n rotonde alleen van tweerichting fietspaden rond de rotonde; maar dan zijn fietsers (meestal) niet in de voorrang. Er staat ook geen bord 'uitgezonderd fietsers' bij. Ik heb met Hajo ooit nog een discussie gehad of dat formeel wel mocht. Volgens mij wel dus (en volgens hem niet ;))
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 17 mei 2008, 8:37

In mijn herinnering is er op deze rotonde ook sprake van een fietspad in twee richtingen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 17 mei 2008, 12:45

Vinny schreef:Ik ken zo'n rotonde alleen van tweerichting fietspaden rond de rotonde; maar dan zijn fietsers (meestal) niet in de voorrang.
Kan hier in Zwolle zo een voorbeeld noemen van een tweerichtingsfietspad bij een rotonde waar fietsers in de voorrang zijn. Ook in Assen ken ik meerdere tweerichtingsfietspaden, maar in de meeste noordelijke gemeentes (behalve Leeuwarden en Smallingerland) hebben fietsers nooit voorrang op rotondes, ook niet in de kom.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » za 17 mei 2008, 13:38

Ik weet niet of deze foto hier al wel eens geplaatst is want hij is al iets van 2 a 3 jaar oud en toen kwam ik hier nog niet, maar ik kwam hem net weer tegen en wilde hem toch nog even met jullie delen. Er waren in die tijd werkzaamheden op de Prinsengracht en Lijnbaan in Den Haag, volgens mij was het nog voor de RandstadRail. Op de hoek van de Prinsegracht hing toen tijdens de werkzaamheden enige tijd dit mooie, duidelijke bord om aan te geven hoe verkeersituatie tijdens de werkzaamheden was:

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 17 mei 2008, 17:35

Chris schreef:Gisteren een raar bord gezien; een standaard rotondebord:
Afbeelding
maar met onderbord: "uitgezonderd fietsers". De rotonde had op de rijbaan liggende fietsstroken. Mogen fietsers dan tegen het verkeer in van de rotonde gebruik maken? Het was bij een grote school.
Zoals dit:

Afbeelding

Zie dit topic.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 17 mei 2008, 20:30

Ja, maar daar is sprake van een vrijliggend tweerichtingsfietspad. Zulke ellendedingen ken ik ook in mijn eigen omgeving, maar die komen wel vaker voor.
Waar Chris op duidt is een rotonde zonder vrijliggend fietspad, wel een fietsstrook, en zo'n bord.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 21 mei 2008, 15:43

De grapjas die dit verzonnen heeft, fietsers die tegen het verkeer in de rotonde mogen gebruiken, mogen ze van mij direct de laan uitsturen. We zijn hier niet in Engeland, dus dient een rotonde DOOR ALLE VERKEER RECHTSOM te worden genomen. Dit is een totaal bezopen situatie. :nuts:
Donateur Vereniging Wegenforum

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 21 mei 2008, 17:32

Afhankelijk van de exacte situatie kan ik me voorstellen dat je met deze maatregel het aantal keren dat fietsers de rijbaan moeten kruisen kan beperken, zeker bij veel linksafslaand fietsverkeer.
Of het per saldo verkeersveiliger is moeten de statistieken uitwijzen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 21 mei 2008, 17:49

Hajo schreef:De grapjas die dit verzonnen heeft, fietsers die tegen het verkeer in de rotonde mogen gebruiken, mogen ze van mij direct de laan uitsturen. We zijn hier niet in Engeland, dus dient een rotonde DOOR ALLE VERKEER RECHTSOM te worden genomen. Dit is een totaal bezopen situatie. :nuts:
Fietsers rijden niet op de rotonde bij seperate fietspaden, maar ernaast Hajo. Bordje is waarschijnlijk met name bedoeld voor automobilisten als waarschuwing om op te letten bij oprijden en afslaan. Waarschuwen voor twee-richtingen fietspaden is beter naar mijn mening.

Bij een geschilderd fietspad zou het indaad erg raar zijn. Een tweerichtingen plein (dat geen rotonde heet) kan wel overigens. Maar dan niet bij zo'm minipleintje natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 21 mei 2008, 20:04

Hajo schreef:De grapjas die dit verzonnen heeft, fietsers die tegen het verkeer in de rotonde mogen gebruiken, mogen ze van mij direct de laan uitsturen. We zijn hier niet in Engeland, dus dient een rotonde DOOR ALLE VERKEER RECHTSOM te worden genomen. Dit is een totaal bezopen situatie. :nuts:
Eh, volgens mij heet dat linksom.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 22 mei 2008, 8:42

Juerd schreef: Eh, volgens mij heet dat linksom.
Inderdaad. Scherp gezien. Verkeertechnisch (via de recherkant van de rotonde) zou je zeggen dat het rechtsom is, maar rechtsom is definieerd volgens de wijzers van de klok (of kompas), in de richting vanaf de 0 (beginnend naar rechts voor de kijker). Tegen de (platgelegde) klok in is dus linksom.

Ik kan mij Hajo's fout goed voorstellen. De Engelsen rijden dus rechtsom !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 22 mei 2008, 10:19

Hoewel ik me de fout goed kan voorstellen (je gaat rechtsaf om op de rotonde te komen), is het redelijk simpel: zolang je op de rotonde rijdt, ga je continu linksaf. Daarom heet het linksom.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 23 mei 2008, 11:57

Parkeerplaats voor auto's met fietsdrager.
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 24 mei 2008, 14:29

5 mei 2008
Wouter N14 schreef:Als je als gemeente het verkeerde onderbord ophangt, kan er verwarring ontstaan...

Afbeelding

Ze bedoelen neem ik aan "uitgezonderd bestemmingsverkeer".
5 mei 2008
ik, aan het Meldpunt Openbare ruimte schreef: Locatie Leidschendam, Boslaan, nabij Shell-station
Beknopte omschrijving van de melding Onder verkeersbord C12 is het verkeerde onderbord gehangen, nu hangt er model OB54 (uitgezonderd (brom-)fietsers). Dit moet zijn model OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer).
24 mei 2008
Afbeelding

:blauweduim:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 24 mei 2008, 14:59

Dat hebben ze snel gedaan!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 24 mei 2008, 15:31

Weet ik niet. Ik neem aan dat ze het niet al 7 mei hebben verbeterd. Wat vind jij snel?

Overigens zijn mijn andere meldingen nog niet uitgevoerd. :?

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 24 mei 2008, 15:54

Binnen een maand een verkeersbord vervangen vind ik snel. Zeker als het een ander bord is, en ze dus eerst moeten nagaan of je melding wel klopt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 24 mei 2008, 15:58

Dat is inderdaad wel zo. Misschien hadden ze dit bord toevallig nog in voorraad.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » za 21 jun 2008, 22:15

Vandaag spotte ik dit fraais:
Afbeelding

Het bord stond bij het einde van wegwerkzaamheden. De aannemer was wel consequent: aan het andere einde van de werkzaamheden stond eenzelfde bord.

Kwisvraag: Hoe hard mag een automobilist binnen de bebouwde kom rijden na het passeren van dit bord?
Rij met je hart

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 22 jun 2008, 3:34

Als je het heel creatief leest, 31110 km/h ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 jun 2008, 10:09

De 30 geldt hier niet. Elk ander getal wel :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 22 jun 2008, 11:38

^^ Toch wel, Palance. ;)

Als er namelijk bij het begin van de werkzaamheden Vmax = 30 km/h is aangegeven waarbij gebruik is gemaakt van bord A1, dan mag je officieel na het passeren van dit bord nog steeds niet sneller dan 30! Dit bord heeft namelijk geen enkele juridische betekenis. Officeel mag je dus ook na het passeren van dit bord niet sneller dan 30, totdat je een zijweg of kruising bent gepasseerd. Als er na die zijweg of kruising geen nieuw bord Vmax = 30 staat, geldt na die zijweg of kruising de algemene Vmax voor verkeer binnen de bebouwde kom: 50 km/h.

Maar er zal geen agent zijn die je, nadat je dit bord gepasseerd bent en je snelheid opvoert tot maximaal 50, een bekeuring geeft. Dat zou erg kinderachtig zijn. De aannemer had hier uiteraard gewoon bord A2 (einde Vmax 30) moeten plaatsen. Dit is een creatieve oplossing, maar officieel betekent dat bord helemaal niets.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 23 jun 2008, 21:12

Wouter N14 schreef:Overigens zijn mijn andere meldingen nog niet uitgevoerd. :?
Ik heb ze flink aan het werk gezet :mrgreen:
medewerker X van de gemeente Leidschendam-Voorburg schreef:In u melding van 14 mei geeft u aan dat verschillende kruispunten met de MGR. Van steelaan niet kloppen en dat hier haaientanden missen. Wij hebben de kruispunten die u aangaf (Sint martinuslaan, Rodelaan en Hofzichtlaan) bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat er inderdaad haaientanden missen. Deze zullen zo spoedig mogelijk worden aangebracht!
Nog niet uitgevoerd.
medewerker X van de gemeente Leidschendam-Voorburg schreef:In u melding van 14 mei geeft u aan dat het voor brommers onduidelijk/moeilijk is om van de Mgr. Van Steelaan op het fietspad te komen om over/onder de N14 te komen. Ik heb polshoogte genomen van de situatie en zie een onduidelijke sitautie voor brommers. Om dit op te lossen stel ik voor 2 borden te plaatsen die voor de kruising met de N14 aangeven dat de brommers op het fietspad horen. Deze borden zullen aan beide kanten van de N14 geplaatst worden. Het plaatsen hier van zal ongeveer 2 weken in beslag nemen mits op voorraad.
Uitgevoerd.

En deze reactie kwam vandaag terug:
medewerker Y van de gemeente Leidschendam-Voorburg schreef:Excuses voor mijn late reactie. U vraag bleek iets lastiger dan verwacht, omdat ook Rijkswaterstaat (wegbeheerder N14) hier je spreekwoordelijke vinger in de pap heeft. Inmiddels hebben zijn toestemming gegeven om bij de beide kruisingen de (in totaal) vier gemeentelijke wegen te voorziening van straatnaamborden (met pijl). Ik zal deze zo snel mogelijk laten plaatsen. Bedankt voor uw oplettendheid.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 24 jun 2008, 18:34

Ik heb gisteren bij de gemeente Haaren ook eens een melding gedaan over een beschadigd doodlopende weg bord, het ontbreken van het onderbord uitgezonderd fietsers daaronder (de weg eindigt in een pad) en het ontbreken van een straatnaambord waar het pad uitkomt op een andere straat.

Ben benieuwd óf en wanneer er wat mee wordt gedaan. ;)

Ditho
verkeersader

Bericht door Ditho » ma 30 jun 2008, 18:43

Een raar bord gespot in Nijmegen
Foto

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 30 jun 2008, 21:15

Sommige vreemde bordencombinaties halen zelfs de pers.

Vandaag was Tilburg de klos in de Telegraaf.

Afbeelding