Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 25 okt 2006, 19:51

WouterN14 schreef:Het heeft nl. ook helemaal niets van doen met wegvakken en/of zijwegen toch? Hajo, help!
Hajo is tijdje offline, is Koos Spee ook goed? :twisted: mwoehaaaaa
Espace de zody 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 25 okt 2006, 21:15

- Bord "Zone 30":
Dat bord mag overal staan, binnen én buiten de bebouwde kom. Het bord hoeft niet na een gemeentegrens te worden herhaald. Na een verharde zijweg moet het bord wél opnieuw worden geplaatst, maar alleen als de zijweg niet tot de 30-km/h zone behoort. Het zonebord "overruled" het bord "einde bebouwde kom".

- Bord "werkzaamheden" en Vmax = 30:
De aannemer heeft de borden hier verkeerd geplaatst. Als de werkzaamheden ná de zijweg plaatsvinden, dan hadden de borden ook ná de zijweg geplaatst moeten worden. In deze situatie mag verkeer dat uit de zijstraat komt en rechtsaf slaat maximaal 50 km/h, tenzij er in de zijstraat al een bord "30" staat. In dat geval behoort het bord ná de zijweg herhaald te worden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 okt 2006, 21:34

ik begrijp niet waarom de door mij beschreven situatie in verband wordt gebracht met zijwegen...
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 25 okt 2006, 21:38

Hajo schreef:- Bord "Zone 30":
Dat bord mag overal staan, binnen én buiten de bebouwde kom. Het bord hoeft niet na een gemeentegrens te worden herhaald. Na een verharde zijweg moet het bord wél opnieuw worden geplaatst, maar alleen als de zijweg niet tot de 30-km/h zone behoort. Het zonebord "overruled" het bord "einde bebouwde kom".
Huh, dat vind ik raar, dat een "einde bebouwde kom" geen "zone-30" opheft. Zou dat echt zo zijn?
Ik zie namelijk zoveel eindes van de bebouwde kom, waar dan geen bordje "einde zone-30" staat.

Wouter: Volgens mij klopt het wat je getekend hebt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 25 okt 2006, 21:46

Wouter N14 schreef:ik begrijp niet waarom de door mij beschreven situatie in verband wordt gebracht met zijwegen...
Afbeelding
Die situatie klopt. Als he de bedoeling is dat op het stuk waar 80 geldt, 50 zou moeten gelden, dan moet het bord "einde alle verboden" worden vervangen door een bord "einde Vmax 30" óf een bord Vmax = 50.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 okt 2006, 21:49

Juist. Alleen jou toelichting niet: het plaatsen van 'einde 30' betekent het zelfde als 'einde alle verboden' en dan mag je dus ook 80. Het enige wat goed is, is het opnieuw plaatsen van een bord 50. Maar die hebben ze meestal niet bij zich :P

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 25 okt 2006, 21:53

mavas schreef:Huh, dat vind ik raar, dat een "einde bebouwde kom" geen "zone-30" opheft. Zou dat echt zo zijn?Ik zie namelijk zoveel eindes van de bebouwde kom, waar dan geen bordje "einde zone-30" staat.
Staat er ergens vóór het bord "einde bebouwde kom" een zonebord en wordt die niet na het bord "einde bebouwde kom" herhaalt, dan eindigt de zone bij het bord "einde bebouwde kom". Na dat bord geldt dus een andere Vmax, bijv. 80.

Wordt het zonebord echter ná het bord "einde bebouwde kom" herhaalt, dan blijft de zone van kracht!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 25 okt 2006, 21:59

Wouter N14 schreef:Juist. Alleen jou toelichting niet: het plaatsen van 'einde 30' betekent het zelfde als 'einde alle verboden' en dan mag je dus ook 80. Het enige wat goed is, is het opnieuw plaatsen van een bord 50.
Om het ingewikkeld te maken: als deze hele situatie binnen de bebouwde kom ligt, dan klopt de situatie ook, maar dan mag je na het bord "einde alle door borden aangegeven verboden" toch niet sneller dan 50 omdat het bord "bebouwde kom" ook die betekenis heeft en je dus in een zone rijdt (aangegeven door de borden "bebouwde kom" en "einde bebouwde kom") waar, mits anders aangegeven, een Vmax van 50 geldt. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 okt 2006, 22:02

zo ingewikkeld is dat niet hoor. En uit de plaatsing van de borden B1 blijkt al dat mijn situatie zich buiten de kom afspeelt ;)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 25 okt 2006, 23:07

Hajo schreef:
Wouter N14 schreef:ik begrijp niet waarom de door mij beschreven situatie in verband wordt gebracht met zijwegen...
Afbeelding
Die situatie klopt. Als he de bedoeling is dat op het stuk waar 80 geldt, 50 zou moeten gelden, dan moet het bord "einde alle verboden" worden vervangen door een bord "einde Vmax 30" óf een bord Vmax = 50.
"Einde alles" en "Einde Vmax" komen op hetzelfde neer. "Einde 30" betekent niet "en nu gaan we weer terug naar de vorige geldende Vmax", maar "en nu gaan we weer terug naar de algemeen bij de huidige zone horende Vmax". (Ooit gebruikte ik HTML-achtige notatie voor verkeersborden, namelijk <50><30></30>, maar die notatie is verwarrend omdat HTML wél nest, en verkeersborden niet. In HTML zou je na deze </30> ondubbelzinnig 50 mogen, en zou van 80 geen sprake kunnen zijn.)

Dus:

...hier mag je 50...(einde kom)...hier mag je 80...(50)...hier mag je 50...(30)...hier mag je 30...(einde 30)...hier mag je 80...(50)...hier mag je 50...

Maar, omdat de reden "werkzaamheden" erbij vermeld staat, mag je denk ik wel van gezond verstand uitgaan: de maatregel geldt tot na de werkzaamheden. Netzoals bij "bocht" je ervan mag uitgaan dat de maatregel tot na de bocht geldt als de Vmax aan dezelfde paal bevestigd is als het waarschuwingsbord. Niet opgenomen in het RVV, dus niet officieel, maar dit is wel een gangbare interpretatie.

Overigens zegt datzelfde gezonde verstand in een situatie in Dordrecht me dat 80 prima kan, terwijl 50 ongetwijfeld de bedoeling is geweest van de wegbeheerder, en dan maak ik ook gebruik van de mogelijkheden die de strikte interpretatie me geven :P

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 okt 2006, 23:28

de borden A2 en F8 zijn toch echt heel anders. Met F8 eindigen álle verboden, waaronder dus ook snelheid. A2 heeft alleen betrekking op snelheid (goh). De zin die hierop volgde in je bericht klopt inhoudelijk wel maar is wat vreemd geformuleerd.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 25 okt 2006, 23:32

Wouter N14 schreef:de borden A2 en F8 zijn toch echt heel anders. Met F8 eindigen álle verboden, waaronder dus ook snelheid. A2 heeft alleen betrekking op snelheid (goh). De zin die hierop volgde in je bericht klopt inhoudelijk wel maar is wat vreemd geformuleerd.
"Einde snelheid" heeft inderdaad alleen betrekking op de snelheid, maar niet alleen de snelheid die staat vermeld. De vermelde snelheid is puur informatief.

In principe is "einde 30" precies hetzelfde als "einde 100", ongeacht waar 'ie staat, maar gelukkig is voorgeschreven dat de snelheid die is vermeld wel overeen moet komen met de daadwerkelijk geldende.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 25 okt 2006, 23:36

uhm, je bedoelt de volstrekt theoretische situatie dat een bord A1-30 wordt gevolgd door een bord A2-100? Dan mag je nog steeds niet harder dan 30 omdat díe snelheid nog altijd niet is opgeheven. In het geval dat er alleen maar een bord A2-100 staat op een GOW, dan mag je nog steeds geen 100 omdat er niet staat dat dat wél mag. Verder begrijp ik deze discussie niet helemaal, maar ik ga er vandaag niet meer mee verder ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 25 okt 2006, 23:52

En die Wouter blijt maar lachen: 8-) See>>---->>>Avatar. ;)
Espace de zody 8-)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 26 okt 2006, 19:06

Wouter N14 schreef:Het enige wat goed is, is het opnieuw plaatsen van een bord 50. Maar die hebben ze meestal niet bij zich :P
Hierin heb je gelijk. Het bord einde van alle verboden geldt vaak ook voor het opheffen van een inhaalverbod. Dus een herhalingsbord plaatsen geeft duidelijk de nieuwe snelheid aan. :)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » vr 27 okt 2006, 19:02

Langs de N279 bij het kanaal ten noorden van Veghel. Let op, overstekende herten e.d. Alleen kunnen de herten nergens heen, omdat er kanaal pal naast de weg ligt. En drinken hoeft ook niet, omdat ze kort daarvoor de Aa al tegen zijn gekomen... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 11:01

:D Dat is lachen zeg, nu je het er over hebt ken ik die borden. Misschien een keer een foto van schieten of had jij dat al gedaan Nielske?
Espace de zody 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 okt 2006, 13:15

Afbeelding
Einde maximumsnelheid (waarbij 50 een voorbeeld is)

Afbeelding
Einde van alle door borden aangegeven verboden

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 28 okt 2006, 15:41

Hajo schreef:Afbeelding
Einde van alle door borden aangegeven verboden
En het leuke is dat bord F9 (op de signaalgever) exact hetzelfde betekent als bord F8.
Bord F8 heft dus ook electronische snelheidsbeperkingen en inhaalverboden op, en
bord F9 heft dus ook vaste snelheidsbeperkingen en inhaalverboden op.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 28 okt 2006, 16:13

Nee hoor. F8 heft alleen de echte borden op, F9 alleen maar de verkeersborden die getoond worden op een elektronisch signaleringsbord.

Uit het RVV 1990:

F8: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden
F9: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord

(bron: http://www.overheid.nl)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 28 okt 2006, 16:38

Wouter N14 schreef:F9: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord
Juist ja, goed lezen. Alle door verkeersborden aangegeven verboden worden opgeheven. Het achtervoegsel "op een elektronisch signalerinsgbord" betekent dat F9 alleen op een electronisch signaleringsbord wordt getoond.

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » za 28 okt 2006, 16:40

nielske1990 schreef:Langs de N279 bij het kanaal ten noorden van Veghel. Let op, overstekende herten e.d. Alleen kunnen de herten nergens heen, omdat er kanaal pal naast de weg ligt. En drinken hoeft ook niet, omdat ze kort daarvoor de Aa al tegen zijn gekomen... ;)
Het bord waarschuwt niet voor herten (ook al staat er een hert op), maar voor "overstekend groot wild" in het algemeen. Zelfs konijnen schijnen hieronder te vallen.

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 17:16

Mus schreef:Het bord waarschuwt niet voor herten (ook al staat er een hert op), maar voor "overstekend groot wild" in het algemeen. Zelfs konijnen schijnen hieronder te vallen.
Ik ben toch benieuwd wat Hajo hier op te zeggen heeft, want ik vind konijnen die onder een "Groot wild-bord" vallen toch wel zeer twijfelachtig. ;)
Espace de zody 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 okt 2006, 18:34

zody schreef:Ik ben toch benieuwd wat Hajo hier op te zeggen heeft, want ik vind konijnen die onder een "Groot wild-bord" vallen toch wel zeer twijfelachtig. ;)
Hajo heeft het volgende te zeggen: ;)

Afbeelding
De betekenis van dit bord is: "Let op, overstekend groot wild". Met de definitie "groot wild" worden (edel)herten, everzwijnen etc. bedoeld. Een konijn, egel e.d. is "klein wild".

Er wordt alleen voor groot wild gewaarschuwd omdat een aanrijding daarmee zwaardere consequenties kan hebben dan een aanrijding met bijvoorbeeld een konijn. Groot wild weegt al gauw minstens 50 kilo (of aanzienlijk meer) en een aanrijding daarmee kan zelfs voor de chauffeur van het voertuig fataal aflopen.

Zeker wegen in bosrijke gebieden als de Veluwe, die als het donker is niet verlicht zijn, kunnen gevaarlijk zijn. Wel is het zo dat veel gebieden ingerasterd zijn en ook wildtunnels en -wissels (zoals bij de Woeste Hoeve in de A50) zorgen ervoor dat wild en voertuigen elkaar niet dwars zitten.

Overigens: reflectorpaaltjes in wildrijke gebeiden zijn vaak uitgerust met een extra aluminium reflector. Licht van passerende voertuigen wordt zo
het bos in gekaatst, een dier dat de weg nadert wordt ineens verblind en blijft staan. Een Zweedse vinding.

Nog een weetje: in ons land komt het hert op het hierboven afgebeelde verkeersbord altijd van rechts. Daarbij maakt het niet uit of het bord alleen aan de rechterkant van de weg staat of ook aan de linkerkant. In Duitsland komt het hert van links als het bord links van de weg staat en van rechts als het bord aan de rechterkant van de weg staat. Eigenlijk wel logisch.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 28 okt 2006, 18:39

René schreef:
Wouter N14 schreef:F9: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord
Juist ja, goed lezen. Alle door verkeersborden aangegeven verboden worden opgeheven. Het achtervoegsel "op een elektronisch signalerinsgbord" betekent dat F9 alleen op een electronisch signaleringsbord wordt getoond.
ja, zo las ik het eerst ook. Maar na beter lezen concludeerde ik toch echt dat er staat dat uitsluitend op elektronische signaalgevers aangegeven verboden opgeheven worden met teken F9. En zo is die regel ook gewoon.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 okt 2006, 18:52

Wouter N14 schreef:ja, zo las ik het eerst ook. Maar na beter lezen concludeerde ik toch echt dat er staat dat uitsluitend op elektronische signaalgevers aangegeven verboden opgeheven worden met teken F9. En zo is die regel ook gewoon.
Dat is correct. Bord F9:

Afbeelding
Betekenis: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een elektronisch signaleringsbord

M.a.w.: staat er in de berm een bord A1 (maximum snelheid), dan wordt dat bord niet door bord F9 opgeheven. :!: Bord F9 heeft alleen en uitsluitend betrekking op gegevns op een elektronisch signaleringsbord.

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 19:13

Hajo schreef:De betekenis van dit bord is: "Let op, overstekend groot wild". Met de definitie "groot wild" worden (edel)herten, everzwijnen etc. bedoeld. Een konijn, egel e.d. is "klein wild".
Bedankt voor je uitleg en expertise Hajo. [grapje]Goh...nu begin ik op die griekse krullebol te lijken in "Wegmisbruikers", zoals die communiceert met Koos Spee en Hajo is dan....[/grapje] ;)
Espace de zody 8-)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 okt 2006, 19:16

zody schreef:Goh...nu begin ik op die griekse krullebol te lijken in "Wegmisbruikers", zoals die communiceert met Koos Spee en Hajo is dan....[/grapje] ;)
:mrgreen: en :lol:

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 19:26

:hahaHAHA: :hahaHAHA:
Espace de zody 8-)

Knutselsmurf
zandpaadje

Bericht door Knutselsmurf » zo 29 okt 2006, 23:20

Hajo schreef:In Duitsland komt het hert van links als het bord links van de weg staat en van rechts als het bord aan de rechterkant van de weg staat. Eigenlijk wel logisch.
Kunnen Duitse herten dan verkeersborden lezen :lol: :?: