Hajo is tijdje offline, is Koos Spee ook goed?WouterN14 schreef:Het heeft nl. ook helemaal niets van doen met wegvakken en/of zijwegen toch? Hajo, help!

Moderator: Moderatoren
Huh, dat vind ik raar, dat een "einde bebouwde kom" geen "zone-30" opheft. Zou dat echt zo zijn?Hajo schreef:- Bord "Zone 30":
Dat bord mag overal staan, binnen én buiten de bebouwde kom. Het bord hoeft niet na een gemeentegrens te worden herhaald. Na een verharde zijweg moet het bord wél opnieuw worden geplaatst, maar alleen als de zijweg niet tot de 30-km/h zone behoort. Het zonebord "overruled" het bord "einde bebouwde kom".
Die situatie klopt. Als he de bedoeling is dat op het stuk waar 80 geldt, 50 zou moeten gelden, dan moet het bord "einde alle verboden" worden vervangen door een bord "einde Vmax 30" óf een bord Vmax = 50.Wouter N14 schreef:ik begrijp niet waarom de door mij beschreven situatie in verband wordt gebracht met zijwegen...
Staat er ergens vóór het bord "einde bebouwde kom" een zonebord en wordt die niet na het bord "einde bebouwde kom" herhaalt, dan eindigt de zone bij het bord "einde bebouwde kom". Na dat bord geldt dus een andere Vmax, bijv. 80.mavas schreef:Huh, dat vind ik raar, dat een "einde bebouwde kom" geen "zone-30" opheft. Zou dat echt zo zijn?Ik zie namelijk zoveel eindes van de bebouwde kom, waar dan geen bordje "einde zone-30" staat.
Om het ingewikkeld te maken: als deze hele situatie binnen de bebouwde kom ligt, dan klopt de situatie ook, maar dan mag je na het bord "einde alle door borden aangegeven verboden" toch niet sneller dan 50 omdat het bord "bebouwde kom" ook die betekenis heeft en je dus in een zone rijdt (aangegeven door de borden "bebouwde kom" en "einde bebouwde kom") waar, mits anders aangegeven, een Vmax van 50 geldt.Wouter N14 schreef:Juist. Alleen jou toelichting niet: het plaatsen van 'einde 30' betekent het zelfde als 'einde alle verboden' en dan mag je dus ook 80. Het enige wat goed is, is het opnieuw plaatsen van een bord 50.
"Einde alles" en "Einde Vmax" komen op hetzelfde neer. "Einde 30" betekent niet "en nu gaan we weer terug naar de vorige geldende Vmax", maar "en nu gaan we weer terug naar de algemeen bij de huidige zone horende Vmax". (Ooit gebruikte ik HTML-achtige notatie voor verkeersborden, namelijk <50><30></30>, maar die notatie is verwarrend omdat HTML wél nest, en verkeersborden niet. In HTML zou je na deze </30> ondubbelzinnig 50 mogen, en zou van 80 geen sprake kunnen zijn.)Hajo schreef:Die situatie klopt. Als he de bedoeling is dat op het stuk waar 80 geldt, 50 zou moeten gelden, dan moet het bord "einde alle verboden" worden vervangen door een bord "einde Vmax 30" óf een bord Vmax = 50.Wouter N14 schreef:ik begrijp niet waarom de door mij beschreven situatie in verband wordt gebracht met zijwegen...
"Einde snelheid" heeft inderdaad alleen betrekking op de snelheid, maar niet alleen de snelheid die staat vermeld. De vermelde snelheid is puur informatief.Wouter N14 schreef:de borden A2 en F8 zijn toch echt heel anders. Met F8 eindigen álle verboden, waaronder dus ook snelheid. A2 heeft alleen betrekking op snelheid (goh). De zin die hierop volgde in je bericht klopt inhoudelijk wel maar is wat vreemd geformuleerd.
Hierin heb je gelijk. Het bord einde van alle verboden geldt vaak ook voor het opheffen van een inhaalverbod. Dus een herhalingsbord plaatsen geeft duidelijk de nieuwe snelheid aan.Wouter N14 schreef:Het enige wat goed is, is het opnieuw plaatsen van een bord 50. Maar die hebben ze meestal niet bij zich :P
Juist ja, goed lezen. Alle door verkeersborden aangegeven verboden worden opgeheven. Het achtervoegsel "op een elektronisch signalerinsgbord" betekent dat F9 alleen op een electronisch signaleringsbord wordt getoond.Wouter N14 schreef:F9: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord
Het bord waarschuwt niet voor herten (ook al staat er een hert op), maar voor "overstekend groot wild" in het algemeen. Zelfs konijnen schijnen hieronder te vallen.nielske1990 schreef:Langs de N279 bij het kanaal ten noorden van Veghel. Let op, overstekende herten e.d. Alleen kunnen de herten nergens heen, omdat er kanaal pal naast de weg ligt. En drinken hoeft ook niet, omdat ze kort daarvoor de Aa al tegen zijn gekomen...
Ik ben toch benieuwd wat Hajo hier op te zeggen heeft, want ik vind konijnen die onder een "Groot wild-bord" vallen toch wel zeer twijfelachtig.Mus schreef:Het bord waarschuwt niet voor herten (ook al staat er een hert op), maar voor "overstekend groot wild" in het algemeen. Zelfs konijnen schijnen hieronder te vallen.
Hajo heeft het volgende te zeggen:zody schreef:Ik ben toch benieuwd wat Hajo hier op te zeggen heeft, want ik vind konijnen die onder een "Groot wild-bord" vallen toch wel zeer twijfelachtig.
ja, zo las ik het eerst ook. Maar na beter lezen concludeerde ik toch echt dat er staat dat uitsluitend op elektronische signaalgevers aangegeven verboden opgeheven worden met teken F9. En zo is die regel ook gewoon.René schreef:Juist ja, goed lezen. Alle door verkeersborden aangegeven verboden worden opgeheven. Het achtervoegsel "op een elektronisch signalerinsgbord" betekent dat F9 alleen op een electronisch signaleringsbord wordt getoond.Wouter N14 schreef:F9: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord
Dat is correct. Bord F9:Wouter N14 schreef:ja, zo las ik het eerst ook. Maar na beter lezen concludeerde ik toch echt dat er staat dat uitsluitend op elektronische signaalgevers aangegeven verboden opgeheven worden met teken F9. En zo is die regel ook gewoon.
Bedankt voor je uitleg en expertise Hajo. [grapje]Goh...nu begin ik op die griekse krullebol te lijken in "Wegmisbruikers", zoals die communiceert met Koos Spee en Hajo is dan....[/grapje]Hajo schreef:De betekenis van dit bord is: "Let op, overstekend groot wild". Met de definitie "groot wild" worden (edel)herten, everzwijnen etc. bedoeld. Een konijn, egel e.d. is "klein wild".