Ik denk dat deLennyKravitz schreef: ↑zo 22 mei 2022, 20:59 https://goo.gl/maps/1vreaqiBLxrLDQXR6
Wat is hier de bedoeling?
Voorrangverlenen aan de tram, met deze bebording?![]()

Moderator: Moderatoren
Ik denk dat deLennyKravitz schreef: ↑zo 22 mei 2022, 20:59 https://goo.gl/maps/1vreaqiBLxrLDQXR6
Bordje hangt in de Republiek Amsterdam en daar lijken soms wat andere regels te gelden dan in andere delen van de lage landen.
Ah, kwartslag gedraaid... plausibele verklaring. Doch, soms denken wegbeheerders dat mensen helemaal achterlijk zijn of zo... alsof iemand met enig verstand ook maar de trambaan zou oprijden hier, om na paar meter vast te lopen...Wouter N14 schreef: ↑zo 22 mei 2022, 22:03Andersom, andere bestuurders mogen er geen gebruik van maken. Op zich relevant voor een verharde trambaan maar hier lijkt het overbodig, of is het een vorm van hypercorrect zijn.
Daar staat nu dat je alleen door mag rijden als je een tram bent.LennyKravitz schreef: ↑zo 22 mei 2022, 20:59 https://goo.gl/maps/1vreaqiBLxrLDQXR6
Waarom zou je de wegcode aanhalen voor een bord in Nederland? Bij ons is dit een geldig bord hoor.
Minister schreef:Met deze wijzigingen in bijlage I van het RVV 1990 worden op voorstel van de normcommissie verkeerstekens van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) een aantal nieuwe verkeersborden ingevoegd die vooral bijdragen aan de duidelijkheid in het verkeer in een aantal situaties.
Het betreft in de eerste plaats de mogelijkheid tram- of busbanen of -stroken en de combinatie daarvan aan te geven via borden met de vorm van gebodsborden in plaats van, zoals nu de praktijk is, via algemene verbodsborden met daarbij op een onderbord de uitzondering voor genoemde categorieën. Dezelfde verandering geldt voor het aangeven van de rijbaan of rijstrook die uitsluitend bestemd is voor lijnbussen en vrachtauto’s of uitsluitend voor vrachtauto’s. Het betreft hier de nieuwe borden F13 tot en met F22. De borden hebben tot gevolg dat andere weggebruikers de doelgroepstrook niet mogen gebruiken, maar de omschrijving van de werking is tevens zodanig dat verplicht gebruik door de doelgroep niet aan de orde is. De gevolgen van de nieuwe borden zijn in dat opzicht niet anders dan al bekend was van de verbodsconstructie.
De vorm en kleur van het bord geeft aan dat het een doelgroepsbord is en de algemene regel is "weg alleen voor ...". Met een voetganger erop is het "alleen voor voetgangers", met een fiets erop is het "alleen voor fietsers", en die borden zullen wel bekend zijn. Met een tram erop is het dus "alleen voor trams".Km357 schreef: ↑ma 23 mei 2022, 8:02Omdat ik niet zou weten wat ik er van moet maken. Gebod om op de tramlijnen te rijden? Want het bord is duidelijk voor de weggebruiker bedoeld, niet voor de tram zelf. Het is een gebodsbord dus ik moet iets gaan doen, terwijl ik voorrang moet verlenen, maar wat ik moet doen?
Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in Nederland kom je nog geregeld straten tegen waar regulier verkeer en tramverkeer dezelfde baan moeten delen. Hier bijvoorbeeld: https://www.google.com/maps/@52.3557443 ... 384!8i8192
Het is geen gebod tot inhalen. Het is een gebod voor landbouwvoertuigen om die rijstrook te gebruiken, en een verbod voor al het andere verkeer om hetzelfde te doen. Omdat het bord altijd bij de rechterrijstrook geplaatst wordt, kan het overige verkeer er makkelijk links voorbij. Aan het einde van de rijstrook moet het landbouwverkeer invoegen op de linkerrijstrook en moet zoals altijd verkeer op die linkerrijstrook voor laten gaan. Effectief betekent dat dat landbouwverkeer moet wachten totdat het hele treintje achter hem hem heeft ingehaald.
Rein schreef: ↑ma 23 mei 2022, 8:08Zoals je hierboven al had kunnen lezen is dat bord een kwartslag gedraaid en is het bedoeld voor verkeer op de trambaan. Het bord betekent 'Rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van trams'. Het bord is dus niet zozeer bedoeld voor trambestuurders, maar voor ander verkeer opdat ze daar niet gaan rijden.
De otter heeft gereageerd: 'Dak je wel voor het dankje'