Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Willem » zo 04 dec 2022, 18:03

Eigenlijk is het vrij logisch dat men in Friesland borden plaatst in hun eigen Friese taal.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 04 dec 2022, 18:16

Niet echt. Nederlands is gewoon een officiële taal, ook in Friesland. Als iets alleen in het Fries is dan zal het dus niet voor mij gelden.
In april maakten Poepjes en minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken afspraken over de zichtbaarheid van de taal, schrijft Omrop Fryslân. Besloten werd dat bewegwijzering in rijksgebouwen in Friesland tweetalig wordt. Hetzelfde geldt voor de borden langs rijkswegen die informeren over omleidingen en werkzaamheden.
Tweetalig zou dan nog wel een optie zijn ipv eentalig Fries. Als zie ik ook niet waarom dat nodig is: Vollere borden terwijl elke Fries gewoon Nederlands verstaat (op misschien een enkele verdwaalde uitzondering na dan).
Poepjes hoopt dat de Friese taal ook op borden buiten de provincie te zien is. Zo ziet ze heel graag 'Ljouwert' in plaats van Leeuwarden op borden, maar dat noemt ze nog een "droombeeld".
Yeah, right… :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 04 dec 2022, 20:12

Zo lang er een symbool bij staat waardoor het ook voor mensen die de Friese tekst niet kunnen (of willen) begrijpen kan het niet veel kwaad tink ik

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 dec 2022, 20:43

tink ik
Dat is een Friesisme :mrgreen:

Ik zelf ook niet zo'n probleem met het Friestalig aanduiden van cameratoezicht. Immers, dat blijkt ook uit het symbool. Het dwingend opleggen aan de rest van Nederland om ook Fries te gebruiken: daar heb ik wel een probleem mee. Ik vind dat het gewoon prima kan om 'Provincie Frielsand' te schrijven. En dat blijf ik in mijn forumposts ook doen. Dan ben ik maar 'geinfiltreerd door de PVV'. Dat zal. Ik vind het belangrijk dat iedereen begrijpt waar het over gaat, en niet alleen een selectieve groep stijfkoppen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 04 dec 2022, 20:52

Vinny schreef: zo 04 dec 2022, 20:43 Dat is een Friesisme
(...)
Frielsand
En hoe noem je dat dan? :mrgreen:
Vinny schreef: zo 04 dec 2022, 20:43 Ik vind het belangrijk dat iedereen begrijpt waar het over gaat
Ik denk dat dat zowel bij Fryslân als Frielsand geen probleem is.
Laatst gewijzigd door harry op zo 04 dec 2022, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 04 dec 2022, 20:53

Voor mij is Fries vooral een vorm van folklore en ik vind het prima dat mensen in Friesland Fries gebruiken en dan dus ook in de openbare ruimte. Maar aan de andere kant vind ik dat je uit oogpunt van bijvoorbeeld veiligheid en duidelijkheid op zaken als verkeersborden en waarschuwingsborden in ieder geval het Nederlands moet gebruiken. Fries erbij als tweede taal is prima als de (Nederlandstalige) boodschap maar duidelijk leesbaar blijft. Maar blijkbaar weegt voor bepaalde beleidsbepalende fanatici in Friesland het belang van zoveel mogelijk verfriezing zwaarder dan veiligheid of duidelijkheid. Best treurig eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Rein op zo 04 dec 2022, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 04 dec 2022, 20:55

Rein schreef: zo 04 dec 2022, 20:53 Voor mij is Fries vooral een vorm van folklore
Ik denk dat een hoop mensen dat anders zien.
Maar zullen we weer teruggaan naar de vreemde verkeersborden?
--Harry.

Thunderbolt
woonerf

Bericht door Thunderbolt » zo 04 dec 2022, 20:58

Palance schreef: zo 04 dec 2022, 18:16 Niet echt. Nederlands is gewoon een officiële taal, ook in Friesland. Als iets alleen in het Fries is dan zal het dus niet voor mij gelden.
Fries is gewoon een officële taal, ook in (de rest van) Nederland.
Zouden we dan ook kunnen stellen dat als iets alleen in het Nederlands is het niet voor Friezen zal gelden?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 04 dec 2022, 21:01

harry schreef: zo 04 dec 2022, 20:55 Maar zullen we weer teruggaan naar de vreemde verkeersborden?
Maar daar gaat mijn punt toch ook om? Ik geef (indirect) aan waarom ik dit een vreemd verkeersbord vind. Net als bordjes 'wurk ferkear' die ik op bepaalde voertuigen die in Friesland werkzaamheden op de weg verrichten heb zien hangen. What's next zou ik zeggen: bordjes met teksten als 'driuwsân' (in plaats van drijfzand) en soortgelijke voorbeelden welke ook voor enigszins Fries begrijpende mensen wellicht onbegrijpelijk zijn?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 dec 2022, 21:03

Beetje flauw :mrgreen:

Vandaar dat op verkeersborden er meestal symbolen worden gebruikt en geen tekst. In de US is dat anders, maar daar spreekt iedereen Engels dus dan is het niet erg. Het Fries is een regionale minderheidstaal, en hoewel het tegenwoordig voor Nederlanders best wel te verstaan is: oorspronkelijk is het een Noord-Germaanse taal en dus wel wezenlijk anders dan het standaard-Nederlands dat een West-Germaanse taal is.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 04 dec 2022, 21:12

Thunderbolt schreef: zo 04 dec 2022, 20:58
Palance schreef: zo 04 dec 2022, 18:16 Niet echt. Nederlands is gewoon een officiële taal, ook in Friesland. Als iets alleen in het Fries is dan zal het dus niet voor mij gelden.
Fries is gewoon een officële taal, ook in (de rest van) Nederland.
Zouden we dan ook kunnen stellen dat als iets alleen in het Nederlands is het niet voor Friezen zal gelden?
Fries is alleen in Friesland een officiële taal:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 04 dec 2022, 21:28

Volgens mij zijn dit soort initiatieven niet bedoeld om iemand iets op te dwingen of ergens toe te verplichten. Het gebeurt vooral om een taal die door veel mensen in dit gebied dagelijks wordt gebruikt zichtbaar en levend te houden. En ja, daar hoort wat mij betreft per bord een afweging bij of een wijziging ten koste kan gaan van zaken als veiligheid. In het voorbeeld van de tweet is dat niet het geval.

Verder stel ik voor dat Rein zijn forumnaam wijzigt in Regen ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 dec 2022, 21:39

Het is niet het doel van bewegwijzering of bebording om aan taalpolitiek te doen of om talen te stimuleren. Het doel is dat het instant duidelijk is wat bedoeld wordt, door een uniforme standaard en taal. Er is geen Fries die een Nederlandstalige aanduiding niet zal snappen, maar er zijn wel veel Nederlanders die een aanduiding niet (direct) snappen als er iets in het Fries staat. Nu is dit bij dit soort onderborden vrij onschuldig natuurlijk.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 04 dec 2022, 23:51

Chris schreef: zo 04 dec 2022, 21:39 Het is niet het doel van bewegwijzering of bebording om aan taalpolitiek te doen of om talen te stimuleren.
Leg dat eens uit aan de Belgen. :mrgreen:
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 04 dec 2022, 23:58

Chris schreef: zo 04 dec 2022, 21:39Het doel is dat het instant duidelijk is wat bedoeld wordt, door een uniforme standaard en taal. Er is geen Fries die een Nederlandstalige aanduiding niet zal snappen, maar er zijn wel veel Nederlanders die een aanduiding niet (direct) snappen als er iets in het Fries staat.
Met deze argumentatie zou ieder stukje tekst in Nederland in het Engels moeten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 05 dec 2022, 12:29

Attietattie schreef: zo 04 dec 2022, 23:58 Met deze argumentatie zou ieder stukje tekst in Nederland in het Engels moeten.
Behalve dan dat lang niet iedere Nederlander Engels kan lezen.
--Harry.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 05 dec 2022, 12:45

Er zijn zat Nederlanders die ook geen Nederlands kunnen lezen. :duck:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 05 dec 2022, 14:50

harry schreef: zo 04 dec 2022, 18:00
Er is ook geen enkele verplichting voor jou om naar Friesland te gaan. Of Duitsland. Of Frankrijk.
Tenzij je ambtenaar bent in de genoemde gebieden, dan moet je Fries/Duits/Frans kunnen begrijpen.
Duitsland en Fankrijk zijn verkeerde voorbeelden, want de officiële taal is daar Duits of Frans en je wordt geacht dat dan maar te begrijpen.

Als Nederlander mag ik er van uit gaan dat ik overal in Nederland met mijn kennis van Nederlands voldoende heb om te begrijpen wat er is. Als ik het niet begrijp (als het niet in het Nederlands is of een begrijpbaar pictogram) ga ik er vanuit dat het een onzinbord is en dus niet rechtsgeldig is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 dec 2022, 14:52

Om taalproblemen te voorkomen zijn juist de pictogrammen en symbolen ontworpen die in alle landen hetzelfde zouden moeten zijn. Maar nadien is het micromanagement van het verkeer en de openbare ruimte enorm toegenomen met alle mogelijke uitzonderingen, waardoor het aantal onderbordjes met tekst sterk is toegenomen. Min of meer in alle landen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 05 dec 2022, 15:18

Friesland is slecht in tweetaligheid, wat het officieel is. Want die Friese taalnationalisten vervangen telkens eentalig Nederlandse opschriften door eentalig Friese opschriften, ook bij de plaatsnamen. Het punt van tweetaligheid is net dat beide talen gebruikt worden. In Friesland wonen genoeg Nederlandstaligen, je zou zelfs van een taalminderheid kunnen spreken. Het is absurd om te vragen de rechten van de Friese taalminderheid in Nederland te beschermen als ze zelf de rechten van de Nederlandstaligen in hun provincie niet respecteren. Zelfs Friestaligen spreken bijna allemaal Nederlands. Nederlands verdient dus ook een plek op de borden.

Een goed voorbeeld van tweetaligheid is Brussel, daar zijn bijna alle borden effectief tweetalig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 05 dec 2022, 15:32

^^ Je maakt het allemaal veel te politiek.

Nederlandstaligen die de Friese taal niet machtig zijn kiezen er nog altijd zelf voor hier te wonen. Ondanks dat ze geen binding met de Friese taal hebben, hebben ze vrijwel zonder uitzondering een sterke binding met de provincie. Voor deze groep is het geen probleem dat ze in Aldeboarn wonen in plaats van Oldeboorne. Je kunt zo'n Friese plaatsnamen prima in een Nederlandse zin gebruiken. Sterker nog: het aanwijzen van een 'voorkeursnaam' scheelt een hoop verwarring. Van diverse Nederlandse namen is het dagelijks gebruik vrijwel uitgestorven en ik heb niet het idee dat iemand daar slechter door slaapt. Zo lang bij het gebruik van Fries op informatieve bordjes (kameratafersjoch, net grave etc.) zorgvuldig de voor- en nadelen worden afgewogen kan dat ook geen kwaad. Zo lang de voertaal van de provincie en gemeenten verder hoofdzakelijk het Nederlands is zou ik deze bestuurders niet uitschelden voor taalnationalisten.

Ik begrijp dat jij het met je Belgische bril anders ziet maar dit is totaal niet hoe ik het hier ervaar. En ik ken een hoop 'Hollanders' die hier niet geboren en getogen zijn en de Friese taal niet beheersen (soms zelfs niet verstaan).

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 05 dec 2022, 15:38

Fries of Frans.... Allebei onverstaanbaar :mrgreen:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2022, 15:45

Egbert schreef: ma 05 dec 2022, 14:50Als Nederlander mag ik er van uit gaan dat ik overal in Nederland met mijn kennis van Nederlands voldoende heb om te begrijpen wat er is. Als ik het niet begrijp (als het niet in het Nederlands is of een begrijpbaar pictogram) ga ik er vanuit dat het een onzinbord is en dus niet rechtsgeldig is.
De Nederlandse wet zegt niks over welke taal op onderbordjes, wegwijzers, komborden, straatnaambordjes e.d. gebruikt moet worden. Ik snap heel goed dat iemand daarvan uit gaat, echter, er staat niet zoiets in de wet als dat je rechten zou hebben om die informatie allemaal in het Nederlands te krijgen. Wel zou een lokale overheid zich mijns inziens moeten afvragen of de Friese taal het meest geschikt is om de boodschap te communiceren. Bij niet-kritieke informatie zou dat wat mij betreft best kunnen. Zoals de camerabediening bij de brug: geen kritieke informatie voor de weggebruiker.

Een Belg kan ook niet overal in België in het Nederlands (of Frans, of Duits) terecht. Een Canadees kan ook niet in het hele land in het Engels terecht, laat staan één van de andere talen. In Catalonië zijn onderbordjes vaak alleen in het Catalaans, en dat staat toch nog ver genoeg van het Spaans af dat het voor een Spaanstalig persoon niet altijd direct te begrijpen is; vergelijkbaar met Fries en Nederlands. In Luxemburg zie je een enkele keer onderbordjes in het Luxemburgs; ondanks dat dat een officiële landstaal is, spreekt een groot deel van de weggebruikers (veel grensforenzen) alsmede een aanzienlijk aantal inwoners (vooral immigranten) de taal niet of nauwelijks.

Zolang het geen heel kritieke informatie is, zie ik er geen probleem in. Heel kritieke informatie die essentieel is voor de verkeersveiligheid moet uiteraard in de landstaal, en eventuele andere talen, wat België bijvoorbeeld doet bij vluchtbermen/noodstopstroken en Luxemburg bij gevaarlijke afdalingen (zoals op de N2 bij Remich).
Alfa schreef: ma 05 dec 2022, 15:18 Friesland is slecht in tweetaligheid, wat het officieel is. Want die Friese taalnationalisten vervangen telkens eentalig Nederlandse opschriften door eentalig Friese opschriften, ook bij de plaatsnamen. Het punt van tweetaligheid is net dat beide talen gebruikt worden. In Friesland wonen genoeg Nederlandstaligen, je zou zelfs van een taalminderheid kunnen spreken. Het is absurd om te vragen de rechten van de Friese taalminderheid in Nederland te beschermen als ze zelf de rechten van de Nederlandstaligen in hun provincie niet respecteren. Zelfs Friestaligen spreken bijna allemaal Nederlands. Nederlands verdient dus ook een plek op de borden.

Een goed voorbeeld van tweetaligheid is Brussel, daar zijn bijna alle borden effectief tweetalig.
Je kijkt er wellicht teveel met een Belgische blik naar. Allereerst is dit in Friesland zelf nauwelijks punt van discussie. Er is geen taalstrijd of zo, en in de praktijk kun je overal in het Nederlands terecht. Een paar bordjes die enkel in het Fries zijn doen daar niks aan af. En voor de plaatsnamen is het eigenlijk al helemaal geen probleem. Alle plaatsen in Nederland, ook in Friesland (of Fryslân, wat je maar wil) hebben één officiële naam. Er zijn dus dorpen en steden waar de Friese naam tegenwoordig de officiële naam is en deze de Nederlandse naam vervangen heeft als officiële naam. Er is dus geen formele tweetaligheid als het gaat om plaatsnamen. Hurdegaryp is de Friese en officiële naam, Hardegarijp is de Nederlandse naam maar heeft geen officiële status meer. In sommige gevallen zie je een verschuiving naar het gebruik van de Friese naam. Reduzum is een goed voorbeeld, bijna niemand noemt dat nog Roordahuizum. En zelfs bij een grotere plaats als Hurdegaryp is de Friese naam na meer dan dertig jaar inmiddels toch wel beter ingeburgerd dan voorheen. En niemand die er een probleem van maakt. Voor de begrijpelijkheid is het wellicht ook wel handiger om maar één officiële naam te hebben, zeker daar waar de Friese en de Nederlandse naam behoorlijk verschillen (bv. Zwaagwesteinde/De Westereen).

Overigens, het statement dat eentalig Nederlandse borden door eentalig Friese borden vervangen worden klopt niet. Al jaren, zeker sinds RVV 1966, waren komborden in Friesland meestal tweetalig, tenzij de plaats buiten Friestalig gebied lag, zoals in de Stellingwerven. Dat is nog steeds het geval bij plaatsen die een Nederlandse naam als officiële naam hebben. Voor de plaatsen waarbij de Friese naam de officiële naam is geworden, geldt dat die naam nu eentalig op komborden gebruikt wordt en ook op bewegwijzering. De gemeente legt de officiële plaatsnaam vast.

Over die tweetaligheid: de wet stelt dat Fries in Friesland inderdaad een officiële taal is, net als het Nederlands. Daardoor kun je binnen Friesland bijvoorbeeld een rechtzaak bij de kantonrechter in het Fries voeren, en mag je een brief naar de gemeente in het Fries schrijven. Maar er is wettelijk niet echt iets geregeld over hoe die tweetaligheid verder vorm krijgt, bijvoorbeeld in de openbare ruimte. Op bordjes bijvoorbeeld. Ook voordat er meer op het vlak van de Friese taal was geregeld hadden heel veel straatnamen in Friesland al een eentalig Friese naam, vaak eindigend op -strjitte (-straat), -wei (-weg), -loane (-laan) of -reed (pad). Die zijn nooit tweetalig geweest. Ik heb familie wonen aan een weg die altijd al Sânbuorren heette. Wordt Nederlandstaligen onrecht aangedaan dat die weg nooit een tweetalig straatnaambordje heeft gekregen met de naam Zandbuurt er op?

Kaasdrager
polderweggetje

Bericht door Kaasdrager » di 06 dec 2022, 10:56

Vinny schreef: zo 04 dec 2022, 21:03Vandaar dat op verkeersborden er meestal symbolen worden gebruikt en geen tekst. In de US is dat anders, maar daar spreekt iedereen Engels dus dan is het niet erg.
Hm? Niet alleen heeft de VS geen officiële taal op federaal niveau, maar meer dan 40 miljoen mensen spreken Spaans als eerste taal - een veel groter percentage dan de hoeveelheid Friezen in Nederland.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 06 dec 2022, 18:58

Coen Tunnel schreef: ma 05 dec 2022, 15:45 Voor de plaatsen waarbij de Friese naam de officiële naam is geworden, geldt dat die naam nu eentalig op komborden gebruikt wordt
Dat is wellicht het streven, maar op de komborden is dat niet overal het geval. Bijvoorbeeld:
Afbeelding
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 06 dec 2022, 20:59

^^ Elke gemeente gaat zelf over het beleid t.a.v. officiële plaatsnamen en welke namen op borden worden vermeld. Daardoor bestaan er binnen de provincie inderdaad verschillen. En in de eerste jaren na een herindeling soms ook binnen gemeenten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 dec 2022, 22:22

Op de website van de provincie staat dit handzame document:
https://www.fryslan.frl/_flysystem/medi ... n_2022.pdf

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 dec 2022, 16:11

Helaas graffiti erop, maar dit had ik zo nog niet eerder gezien.

Afbeelding
Geef het door, rechts gaat voor by European Roads, on Flickr

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 11 dec 2022, 16:46

^^
Dat zijn mottobordjes van de invoering in 2001. Zie je vrijwel niet meer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2022, 22:13

^^ Des te opvallender dat dit geplaatst is bij een kruispunt dat er pas enkele jaren ligt! Wellicht had de gemeente Brummen nog wat van die bordjes liggen en vonden ze het belangrijk dit aan te geven bij een nieuw kruispunt... :dontknow: