Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Thom
verkeersader

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Thom » vr 15 dec 2023, 12:40

^^ die :G14: is ook overbodig.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 15 dec 2023, 12:56

Wouter N14 schreef: vr 15 dec 2023, 12:12 "Ga terug" kennen we eigenlijk alleen van snelwegafritten
En als politieke uitspraak richting immigranten. :duck: :offtopic:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 15 dec 2023, 14:18

Wouter N14 schreef: vr 15 dec 2023, 12:12 "Ga terug" kennen we eigenlijk alleen van snelwegafritten, maar je kan het ook gebruiken om fietsers proberen te weren:
https://maps.app.goo.gl/mCr8dBi2gpr5jSVv7
Thom schreef: vr 15 dec 2023, 12:40 ^^ die :G14: is ook overbodig.
Ik vermoed dat dit pad uitsluitend bedoeld is voor langzaam verkeer dat naar het woonhuis aan de andere kant van de provinciale weg moet. Maar dan moet het toch wat anders aangegeven worden, want met een :C14: mogen de bewoners en hun bezoekers hier ook niet over heen met de fiets.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 15 dec 2023, 20:30

Je kunt er met de motor in.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 15 dec 2023, 20:53

Afbeelding
:s

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 15 dec 2023, 20:58

^^ Vergelijkbaar met deze:
Afbeelding
--Harry.

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » ma 18 dec 2023, 13:55

Ik zag dat er ooit een topic over gemaakt is: viewtopic.php?t=14172

Maar die afbeelding doet het niet meer dus ik plaats hem hier gewoon, deze kwam ik tegen in Ezumazijl:

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 18 dec 2023, 17:25

Ik kan die afbeelding in het oude topic nog gewoon zien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 dec 2023, 17:27

Laatst gewijzigd door harry op ma dec 18, 2023 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

;)

Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter » di 19 dec 2023, 17:56

Chris schreef: ma 18 dec 2023, 17:27 Laatst gewijzigd door harry op ma dec 18, 2023 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

;)
Weten we in ieder geval zeker dat het hetzelfde bord is :D

Menno88
polderweggetje

Bericht door Menno88 » zo 24 dec 2023, 0:05

Nou, ik heb weer een vage situatie gevonden (of er zit een wel heel vergezochte reden achter...)

Voor de modelbouw-afdeling van m'n website neem ik voor een artikel over overwegen en de honderd miljoen miljard variaties daarvan al jaren foto's van overwegen in Nederland.

Nu ik sinds een jaar of 2 buiten de spits doordeweeks gratis met de trein mag (en in het weekend de hele dag) besloot ik afgelopen vakantie eens flink op en neer te reizen, waarbij ik zo nu en dan bijzondere overweg-situaties vanuit de trein langs zag flitsen. Zo ook de overweg Wiersseweg/Dekkersweg nabij/in Ruurlo. Dus op een andere dag naar Ruurlo getreind en een stuk gelopen om bij de overweg te komen.

Afbeelding

Terwijl ik een stukje terugliep om te kijken of ik misschien een standpunt met minder tegenlicht kon vinden, viel me het bord op wat ik bij het aan komen lopen in eerste instantie gemist had.

Ik heb er nu voor de vijfde keer naar gekeken, ook m'n zus heeft 'm gezien, maar wij snappen geen van beiden wat er hier nu eigenlijk geprobeerd wordt duidelijk te maken: bord D04, terwijl het me toch sterk lijkt dat je de overweg niet naar links over mag steken, en dan een totaal onduidelijk onderbord...

Afbeelding

Wie het weet, mag het zeggen...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 24 dec 2023, 0:14

Voertuigen langer dan 10 meter mogen niet afslaan (het spoor over) want dan kunnen ze de bocht niet halen. Dat is denk ik de bedoeling. De uitvoering is... Interessant.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 24 dec 2023, 1:52

^^ Dat moet het inderdaad voorstellen. Aftreksel van een :C17:

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 24 dec 2023, 8:31

Is het vreemd dat ik dit helemaal niet vreemd vind?

Het enige lastige is dat je met :D4: borden wat anders moet denken dan met de oude verbodsborden om links of rechtsaf te slaan. Maar ook dan zou het onderbord hetzelfde geweest zijn.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » zo 24 dec 2023, 10:52

Dat is in ieder geval een betere oplossing dan deze die ook bij een overweg staat: Streetview-link. Daar heb je een (te klein) bord met een onleesbaar kleine tekst 'voertuigen langer dan 10 meter' dat voor onderbord door moet gaan. De oude situatie (Streetview-link) was daar duidelijker, ook al was deze formeel niet helemaal correct omdat die :L10: niet opgevolgd werd door een :C17:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

A2Racer
dorpsstraat

Bericht door A2Racer » zo 24 dec 2023, 11:04

Ik vraag me af hoeveel mensen hier aan te pas komen.. en hoe het kan dat er dan nog steeds belachelijke/foute borden worden geplaatst. Je hebt op zijn minst iemand die bedenkt dat/hoe het er moet staan, iemand die dat bord verkoopt en iemand die het daadwerkelijk plaatst.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 24 dec 2023, 11:42

De laatste twee doen daar bijna nooit iets mee.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » zo 24 dec 2023, 13:02

Is het trouwens niet opmerkelijk dat het bord¨wacht tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trein komen¨alhier? Toen ik nog wat kleiner was stonden deze borden(jammergenoeg niet tussen de smiley´s)niet bij overwegen met een enkelspoor en het kan in theorie wel vlakbij een dubbelspoor bijvoorbeeld of waar er korte blokken zijn,dubbel enkelspoor beveiliging om wat jargon ertegen aan te gooien maar zeker wanneer er sprake is van een lang blok(seinblok)zoals bij Ruurlo en Vorden waar er maar 1 trein in dat blok kan bevinden kan er niet nog een trein komen.

Het heeft uiteraard te maken met dat je niet door rood mag rijden en daarom zijn de borden alsnog geplaatst maar de tekst er op is per definitie fout.

Menno88
polderweggetje

Bericht door Menno88 » zo 24 dec 2023, 16:02

keokiracer schreef: zo 24 dec 2023, 0:14 Voertuigen langer dan 10 meter mogen niet afslaan (het spoor over) want dan kunnen ze de bocht niet halen. Dat is denk ik de bedoeling. De uitvoering is... Interessant.
Attietattie schreef: zo 24 dec 2023, 1:52 ^^ Dat moet het inderdaad voorstellen. Aftreksel van een :C17:
Wauw... dat is mij dus echt níet duidelijk geworden uit deze opstelling...
C17 zou naar mijn mening veel duidelijker geweest zijn. Of een onderbord in deze variant helpt vraag ik me af: tekst 'voor voertuigen langer dan 10 meter' of een rechthoekig bord met de pijl in de lengterichting (of desnoods een plaatje van een voertuig met die pijl eronder) lijkt me (in dit geval) duidelijker.
Egbert schreef: zo 24 dec 2023, 8:31 Is het vreemd dat ik dit helemaal niet vreemd vind?

Het enige lastige is dat je met :D4: borden wat anders moet denken dan met de oude verbodsborden om links of rechtsaf te slaan. Maar ook dan zou het onderbord hetzelfde geweest zijn.
Misschien ;)
Het grappige vind ik dat ik het onderbord niet terugvind in mijn bladen van RVV1990, maar ik weet dat het RVV1990 niet heilig is en er gaandeweg borden bijgekomen zijn.

@ Taran 5: ja en nee: er zijn overwegen (zoals tussen Winterswijk West en Lichtenvoorde-Groenlo) waar het totale onzin is dat dat bord er staat, omdat er helemaal geen tweede trein kan komen, daar het 1 lang blok betreft met alleen een voorsein bij Lichtenvoorde-Groenlo dat het wissel voor de splitsing afdekt.
Maar er zijn plekken waar het station zodanig dichtbij ligt dat het wél kan. Er zijn ook plekken waar de elektronica aangepast is om de extra wachttijd die een vertrekkende trein anders zou treffen, op te heffen: nadat de binnenkomende trein (die hooguit 80 zal rijden vanwege het wissel dat ze onherroepelijk zullen treffen) voorbij is en uiteindelijk op het station gestopt is, blijft de overweg dicht zodat de andere trein direct weg kan (terwijl dit normaal sleutelen en weer wachten zou betekenen).

Dat zal hier niet het geval zijn daar de afstand tussen station en overweg te groot is (1,7 kilometer) maar er zijn plekken waar dit het geval is.

Of de borden er wel of niet horen betwijfel ik: in het verleden stonden ze nooit bij enkelsporige overwegen, maar wel altijd bij dubbelsporige.
Nu sinds een jaar of 10-15 worden ze bij praktisch elke overweg geplaatst, ook bij de overwegen waar het echt helemaal niets toevoegt (AOB's op perrons, die dingen waar vroeger ook geen lampen en andreaskruizen aan vast zaten, maar tegenwoordig wel)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 24 dec 2023, 17:19

Menno88 schreef: zo 24 dec 2023, 16:02 Wauw... dat is mij dus echt níet duidelijk geworden uit deze opstelling...
C17 zou naar mijn mening veel duidelijker geweest zijn. Of een onderbord in deze variant helpt vraag ik me af: tekst 'voor voertuigen langer dan 10 meter' of een rechthoekig bord met de pijl in de lengterichting (of desnoods een plaatje van een voertuig met die pijl eronder) lijkt me (in dit geval) duidelijker.
Een :C17: is niet duidelijk, want ze mogen er wel in. Ze mogen alleen niet die kant op afslaan. Een tekstueel onderbord is alleen voor Nederlandstalige bestuurders duidelijker.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 24 dec 2023, 20:24

Op de N65 hebben ze wel voor die lange, onduidelijke variant gekozen: https://maps.app.goo.gl/K2bpYgfahR4A8D3CA

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 dec 2023, 11:47

Attietattie schreef: zo 24 dec 2023, 17:19
Menno88 schreef: zo 24 dec 2023, 16:02 Wauw... dat is mij dus echt níet duidelijk geworden uit deze opstelling...
Een :C17: is niet duidelijk, want ze mogen er wel in. Ze mogen alleen niet die kant op afslaan. Een tekstueel onderbord is alleen voor Nederlandstalige bestuurders duidelijker.
Dat lijkt me niet zo relevant. Als je :C17: gebruikt met een pijl of op de manier die nielske1990 hier laat zien is het duidelijk voor de weggebruiker, terwijl het bord niet staat op de route die het 'langere' verkeer wel mag nemen, dus het kan nooit tot discussies leiden met 'oom agent'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » do 28 dec 2023, 7:41

Menno88 schreef: zo 24 dec 2023, 0:05 Nou, ik heb weer een vage situatie gevonden (of er zit een wel heel vergezochte reden achter...)

Ik heb er nu voor de vijfde keer naar gekeken, ook m'n zus heeft 'm gezien, maar wij snappen geen van beiden wat er hier nu eigenlijk geprobeerd wordt duidelijk te maken: bord D04, terwijl het me toch sterk lijkt dat je de overweg niet naar links over mag steken, en dan een totaal onduidelijk onderbord...

http://m-voorloop.nl/wegenforum/overweg ... sweg-2.jpg

Wie het weet, mag het zeggen...
Dit dus:

https://www.tubantia.nl/achterhoek/stek ... ogle.nl%2F

Quote ernstig ingekort. Graag alleen quoten wat relevant is, anders stoort het de leesbaarheid van het forum. Dank je wel. M.v.g. het moderatorenteam.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 28 dec 2023, 11:40

Vinny schreef: wo 27 dec 2023, 11:47Dat lijkt me niet zo relevant. Als je :C17: gebruikt met een pijl of op de manier die nielske1990 hier laat zien is het duidelijk voor de weggebruiker, terwijl het bord niet staat op de route die het 'langere' verkeer wel mag nemen, dus het kan nooit tot discussies leiden met 'oom agent'.
De informatie die je dan geeft klopt simpelweg niet. Ik ken de situatie niet, maar het zou er zelfs voor kunnen zorgen dat zo'n lang lel onnodige kilometers gaat maken, op zoek naar een andere overweg, terwijl hij hier gewoon overheen mag.

Ik zal vast de enige zijn, maar in Amsterdam ben ik door die :C6: borden echt in verwarring geraakt. Je ziet het bord staan en erachter zie je niets anders dan auto's geparkeerd staan. Ik heb werkelijk niet begrepen dat het eenrichtingsverkeer voor moest stellen en heb het bord dan ook genegeerd. Ik kan me voorstellen dat met een onjuist gebruikte :C17: ook onduidelijkheid wordt veroorzaakt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 dec 2023, 12:38

Attietattie schreef: do 28 dec 2023, 11:40 Ik heb werkelijk niet begrepen dat het eenrichtingsverkeer voor moest stellen
Dan had je in 1980 al problemen gehad in bepaalde wijkjes in Groningen. :)

De redenatie "ik zie andere auto's achter het verbodsbord" is niet erg sterk: als je andere auto's harder ziet rijden dan 50, mag je dan ook dus een :A1-50: negeren?
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 28 dec 2023, 13:05

harry schreef: do 28 dec 2023, 12:38De redenatie "ik zie andere auto's achter het verbodsbord" is niet erg sterk
Ik zeg ook nergens dat het juridisch hout snijdt. Ik zeg alleen dat het op mij verwarrend werkte.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 dec 2023, 13:37

Attietattie schreef: do 28 dec 2023, 13:05 Ik zeg ook nergens dat het juridisch hout snijdt.
Nee, en ik zeg alleen dat je bij een aanhouding dus geen sterk punt had gehad.
Attietattie schreef: do 28 dec 2023, 11:40 heb het bord dan ook genegeerd.
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 28 dec 2023, 13:53

harry schreef: do 28 dec 2023, 13:37aanhouding
Zo'n vaart zal het niet lopen...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 dec 2023, 17:43

Attietattie schreef:De informatie die je dan geeft klopt simpelweg niet. Ik ken de situatie niet, maar het zou er zelfs voor kunnen zorgen dat zo'n lang lel onnodige kilometers gaat maken, op zoek naar een andere overweg, terwijl hij hier gewoon overheen mag.
Dat is precies de bedoeling want het is levensgevaarlijk: als zo'n lang kloteding vast komt te zitten op de overweg en er komt een trein aan is het einde oefening.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 dec 2023, 17:48

Harry schreef:Dan had je in 1980 al problemen gehad in bepaalde wijkjes in Groningen.
Sterker nog, vroeger kwam het veel meer voor dan tegenwoordig. Wegbeheerders kiezen nu meestal voor het volledig éénrichting maken van de straat of de weg in twee richtingen afsluiten. Het vereist wel een extra verkeersbesluit (met bezwaar en beroepsprocedure) en soms fysieke aanpassing aan de infrastrucuur. Veel problemen kunnen ook wel opgelost worden door 'uitgezonderd bestemmingsverkeer' toe te voegen.

In België zie je soms dit:
:C6:
Uitgezonderd Kerkstraat nr. 3 t/m 9

En van de andere kant:
:C6:
Uitgezonderd Kerkstraat 11 t/m 15.

Ik heb het wel eens gezien maar ik kan het niet zo snel terugvinden dus geen SV link en de straatnaam is zuiver een voorbeeld.