Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Muldertjuh
woonerf

Bericht door Muldertjuh » ma 30 okt 2006, 15:56

Hajo schreef:
Wouter N14 schreef:ja, zo las ik het eerst ook. Maar na beter lezen concludeerde ik toch echt dat er staat dat uitsluitend op elektronische signaalgevers aangegeven verboden opgeheven worden met teken F9. En zo is die regel ook gewoon.
Dat is correct. Bord F9:

Afbeelding
Betekenis: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een elektronisch signaleringsbord

M.a.w.: staat er in de berm een bord A1 (maximum snelheid), dan wordt dat bord niet door bord F9 opgeheven. :!: Bord F9 heeft alleen en uitsluitend betrekking op gegevns op een elektronisch signaleringsbord.
Kijk zo leer je ook nog eens wat, alleen nu bemerk ik wel een probleempje.
De snelheden op een electronisch signaleringsbord mogen dus ook alleen opgeheven worden door F9 en niet door F8.
Dan ontstaat bij mobiele rijstrook signalering wel een probleem daar wordt F9 nooit toegepast !

:idea: Dat worden dure grapjes 8-)
Hoe zorgt men ervoor dat herten bij die verkeersborden oversteken?

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 30 okt 2006, 16:12

zody schreef::D Dat is lachen zeg, nu je het er over hebt ken ik die borden. Misschien een keer een foto van schieten of had jij dat al gedaan Nielske?
Ik heb er geen foto van, maar ik denk ook dat dat niet mee valt. Het humor effect is juist dat er een kanaal ligt, maar ik denk dat je het kanaal niet op de foto krijgt tezamen met dat bord. Het kanaal ligt nl. verscholen achter het riet... ;) (Nou is riet wel een aanduiding voor water, maar toch... :P )
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 30 okt 2006, 16:15

Nielske1990 schreef:Ik heb er geen foto van, maar ik denk ook dat dat niet mee valt. Het humor effect is juist dat er een kanaal ligt, maar ik denk dat je het kanaal niet op de foto krijgt tezamen met dat bord.
Wel met een groothoeklens, een z.g. "fish-eye lens". ;)
Espace de zody 8-)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 30 okt 2006, 21:00

Hajo schreef:Bord F9:

Afbeelding
Betekenis: Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een elektronisch signaleringsbord

M.a.w.: staat er in de berm een bord A1 (maximum snelheid), dan wordt dat bord niet door bord F9 opgeheven. :!: Bord F9 heeft alleen en uitsluitend betrekking op gegevns op een elektronisch signaleringsbord.
Zit je toch fout, Hajo.
Bord model F9 heft wel degelijk een bord model A1 op.
Waarom denk je dat er vaak na het bord F9 in de berm alsnog weer een inhaalverbod voor vrachtwagens o.i.d. met een tijdelijk bord wordt geplaatst ? En waarom denk je dat het OM niet kan handhaven als bord F9 getoond is ?
Het is zelfs zo dat als bord F9 midden in een 80-zone op de snelweg zou worden getoond, de Vmax dus 120 is tot het eerstvolgende vaste bord model A1 met snelheid 80.

Betekenis:
Einde van alle
door verkeersborden aangegeven verboden
en [einde van alle]
adviezen op een elektronisch signaleringsbord

Er staat dus niet:

Einde van alle door electronische signaleringsborden aangegeven verboden en adviezen

Lees je stukken er nog maar eens heel goed op na. :idea:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 30 okt 2006, 21:08

Hierbij nogmaals de letterlijke tekst van het RVV 1990 van bord F9:

Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een electronisch signaleringsbord

en daaruit kan ik toch echt niets anders concluderen dat F9 enkel en alleen elektronische borden opheft. En meer relevante literatuur lijkt mij er ook niet te zijn :roll:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 30 okt 2006, 21:11

@ Wouter: Als jouw uitleg zou kloppen, wat doen dan de twee woordjes "door verkeersborden" überhaupt in die zin ?
Dan had je die dus weg kunnen laten. Blijkbaar heeft dat een betekenis, toch ?
Overigens is er ook een toelichting op de bordenlijst. Zal ik morgen eens in kijken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 30 okt 2006, 21:40

het gaat om verkeersborden getoond op een elektronisch signaleringsbord

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 30 okt 2006, 21:59

:boek: F9: "Einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden".

De tekst in het RVV is krom Nederlands. :?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 30 okt 2006, 22:53

wetteksten zijn nooit toonbeelden van helder en begrijpelijk Nederlands ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 31 okt 2006, 12:15

Wouter N14 schreef:wetteksten zijn nooit toonbeelden van helder en begrijpelijk Nederlands ;)
Nee, maar ze worden vaak wel naar de letter ipv naar de geest gevolgd.
Dat het destijds de bedoeling is geweest om met bord F9 alleen electronisch opgelegde verboden te beeindigen, dat is zo goed als zeker. Het gaat er alleen om wat op basis van de feitelijke wettekst beeindigd wordt. Dat is bij dit bord niet duidelijk - integendeel: wie de tekst leest en de zin opsplitst moet tot de conclusie komen dat:
ofwel "door verkeersborden" ten onrechte in de wetstekst staat
ofwel door die 2 woorden er wel degelijk sprake is van het opheffen van alle door verkeersborden opgelegde verboden.
Bij mijn weten is het begin jaren '90 al voorgekomen dat in een rechtszaak het tonen van bord F9 werd aangehaald en dat dit voldoende reden was om een opgelegde sanctie aan een weggebruiker terug te draaien. Daar heb ik me destijds toen ook hevig over verbaasd, en daarom staat het me sindsdien ook bij.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 31 okt 2006, 22:08

Maar hoezo 'adviezen'? Sinds wanneer worden er op elektronische signaleringsborden adviezen gegeven? Nee, ik lees in de wet gewoon dat F9 alleen de elektronische geboden opheft. In de praktijk zie je -bijv. na werkzaamheden- F9 bijna altijd gecombineerd met F8.

Volgens mij is het volgens de letter der wet zelfs zo dat wanneer op een matrixbord een Vmax is getoond, deze niet wordt opgeheven als het volgende portaal niets toont. In een file is het gebruikelijk bij het eerste portaal dat niets toont weer op te gaan trekken, terwijl de snelheidsbeperking van 50 of 70 pas voorbij is:
- na de eerstvolgende oprit óf
- na het tonen van bord F9.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 31 okt 2006, 22:23

zody schreef:Wel met een groothoeklens, een z.g. "fish-eye lens". ;)
Nou, dat betwijfel ik ;) Ik denk het kanaal dusdanig verscholen is achter het riet, dat je van een hoger standpunt moet fotograferen. Daar kan een fish-eye lens niks aan veranderen (aan dat riet dan).

Overigens is een fish-eyelens met een bolling in het midden, en dan zie je de buitenkanten (en dus het kanaal) heel slecht ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 01 nov 2006, 13:41

Bord F8:
Afbeelding
Betekenis: Einde van alle door borden aangegeven verboden

Bord F9:
Afbeelding

M.a.w.: staat er in de berm een bord A1 (maximum snelheid), dan wordt dat bord niet door bord F9 opgeheven. :!: Bord F9 heeft alleen en uitsluitend betrekking op gegevens op een elektronisch signaleringsbord.
René schreef:Zit je toch fout, Hajo.
Nee, René. Ik weet het zeker.

:arrow: Ad bord F8:
"door borden" slaat op normale verkeers borden. Verkeersborden dus, die niet door een electronisch signaleringsbord worden aangeduid. Een "electronisch signaleringsbord" is namelijk geen normaal verkeersbord, maar een electronische uitvoering ervan. Een normaal verkeersbord is een verkeersbord zoals je dat bijvoorbeeld in de berm aantreft.

:arrow: Ad bord F9:
"door verkeersborden" geeft hier alleen aan dat een electronisch signaleringsbord in staat is op electronische wijze verkeersborden te tonen. De verkeersborden die op een electronisch signaleringsbord worden aangegeven, worden met dit teken, op een electronisch signaleringsbord dus, opgeheven.

Een voorbeeld: een electronisch signaleringsbord geeft een Vmax van 70 aan en in de berm staat een bord dat inhalen verbiedt. De Vmax van 70 wordt door bord F9 opgeheven: dat kan omdat de Vmax van 70 km/h op een electronisch signaleringsbord is aangegeven. Maar het inhaalverbod blijft gewoon geldig :!: ; bord F9 betekent immers "Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een elektronisch signaleringsbord" Omdat het inhaalverbod niet op een electronisch signaalbord werd aangegeven, maar met een normaal verkeersbord, moet het inhaalverbod dus worden opgeheven met bord F8.
Hanno schreef:In de praktijk zie je -bijv. na werkzaamheden- F9 bijna altijd gecombineerd met F8.
Klopt: juist omdat F9 alleen de op een electronisch signaleringsbord aangegeven verboden opheft. Met bord F8 worden verboden aangegeven door normale verkeersborden, bijvoorbeeld een inhaalverbod, opgeheven.

Er is dus wel degelijk een verschil. :!:
René schreef:Bij mijn weten is het begin jaren '90 al voorgekomen dat in een rechtszaak het tonen van bord F9 werd aangehaald en dat dit voldoende reden was om een opgelegde sanctie aan een weggebruiker terug te draaien. Daar heb ik me destijds toen ook hevig over verbaasd, en daarom staat het me sindsdien ook bij.
Dat betrof iemand die een bekeuring had ontvangen omdat hij werd bekeurd wegens overschrijding van de Vmax zoals dat door een electronisch signaleringsbord wordt aangegeven. De weggebruiker kon echter aannemelijk maken dat het portaal dat hij gepasseerd had vóórdat hij sneller ging rijden en bekeurd werd, teken F9 toonde. Waarmee de eerder getoonde Vmax op de electronische signaalborden dus werd opgeheven. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 01 nov 2006, 13:54

Hajo schreef:
René schreef:Bij mijn weten is het begin jaren '90 al voorgekomen dat in een rechtszaak het tonen van bord F9 werd aangehaald en dat dit voldoende reden was om een opgelegde sanctie aan een weggebruiker terug te draaien. Daar heb ik me destijds toen ook hevig over verbaasd, en daarom staat het me sindsdien ook bij.
Dat betrof iemand die een bekeuring had ontvangen omdat hij werd bekeurd wegens overschrijding van de Vmax zoals dat door een electronisch signaleringsbord wordt aangegeven. De weggebruiker kon echter aannemelijk maken dat het portaal dat hij gepasseerd had vóórdat hij sneller ging rijden en bekeurd werd, teken F9 toonde. Waarmee de eerder getoonde Vmax op de electronische signaalborden dus werd opgeheven. ;)
Nee, ik heb het over de combinatie van bord F1 en bord F9.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 01 nov 2006, 14:03

René schreef:Nee, ik heb het over de combinatie van bord F1 en bord F9.
Dan heb je een typfout gemaakt, denk ik:
René schreef:Zit je toch fout, Hajo. Bord model F9 heft wel degelijk een bord model A1 op.[/quote[

Desalniettemin heeft F9 niets te maken met F1. Hooguit voor de duidelijkheid worden extra borden geplaatst.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 01 nov 2006, 14:07

Nee, geen typfout. Als bord F9 namelijk bord F1 opheft, dan heft hij per definitie ook bord A1 (of van mijn part E2) op.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 01 nov 2006, 14:24

Dat is waar, als F9 F1 zou opheffen, zou het ook A1 moeten opheffen. Maar gelukkig, F9 heft noch F1, noch A1 op.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 01 nov 2006, 14:52

René schreef:Nee, ik heb het over de combinatie van bord F1 en bord F9.
De rechter heeft dan waarschijnlijk het volgende geoordeeld:

"Het inhaalverbod (F1) had opgeheven moeten worden door bord F2. Omdat de wegbeheerder verzuimd heeft dat bord (F2 dus) te plaatsen, maar de electronische signaalgever wel bord F9 liet zien kan in dit specifieke geval bij uitzondering aangenomen worden dat bord F1 door bord F9 wordt opgeheven. Dat ontslaat de wegbeheerder overigens niet van de verplichting bord F2 te plaatsen."

Dit voorval vond plaats op een autosnelweg? Dan is de bovenstaande argumentatie van de rechter namelijk nog beter te begrijpen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 01 nov 2006, 18:31

Het door de politie Haaglanden en ROV-ZH uitgegeven boekje Verkeersregels en Verkeerstekens (2005) is gelukkig helder:

F8: einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden.

F9: einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden.

Einde discussie?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 01 nov 2006, 18:53

Deze definitie van F9 gaf ik op de vorige pagina ook en toe kwam de discussie pas echt op gang :!:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 01 nov 2006, 18:59

je hebt gelijk. Maar toen ging het over de begrijpelijkheid van wetteksten :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 apr 2007, 12:53

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 apr 2007, 13:23

Die borden zie je volop staan in Rotterdam. Op de Putselaan op Zuid weet ik er wel een aantal te staan, inclusief artikelnummer van de APV.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 04 apr 2007, 13:58

Idem op de weg Leidschendam - Voorschoten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 apr 2007, 14:00

Hoezo is dat dan? Hier in de omgeving heb ik nog nooit dergelijke borden gezien.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 04 apr 2007, 14:03

Chris schreef:Hoezo is dat dan?
Overlast van (al dan niet louche) autohandelaren.
--Harry.

belmanpoes
woonerf

Bericht door belmanpoes » wo 04 apr 2007, 15:55

Palance schreef:Die borden zie je volop staan in Rotterdam. Op de Putselaan op Zuid weet ik er wel een aantal te staan, inclusief artikelnummer van de APV.
Ik heb ze ook gezien in Crooswijk en Prinsenland. Daar zag je dan een tiental auto's achter elkaar te koop staan, gewoon met zo'n A4-tje achter het raam. Waardevolle parkeerruimte werd zo in beslag genomen door handelaren (?) met hun handelswaar...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 apr 2007, 6:55

Het is idd bedoeld om louche handelaren weg te houden. De Putselaan is zo'n straat waar een aantal begint met het neerzetten van een auto met zo'n te-koop-papiertje en dat een aardige tijd laten staan. Uitiendelijk volgen er meer en meer. Gevolg: geen plek meer voor bewoners of marktbezoekers. Het wordt op een gegeven moment bekend dat er veel goedkope auto's te koop zijn, dus dat trekt raar volk aan. Ik dacht (weet niet zeker) dat er op de Spinozaweg ook zulke bordjes hangen. Ik weet in ieder geval wel dat die weg ook door handelaren gebruikt wordt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 apr 2007, 19:51

Dit is ook een leuke, een klein uitwijkhaventje in een doodlopend straatje dat dus niet als parkeerplaats bedoeld is

Afbeelding

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 apr 2007, 9:49

^^ Vreemd gebruik van Hoofdletters...
--Harry.