Bord F8:

Betekenis:
Einde van alle door borden aangegeven verboden
Bord F9:

Betekenis:
Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen op een elektronisch signaleringsbord
M.a.w.: staat er in de berm een bord A1 (maximum snelheid), dan wordt dat bord
niet door bord F9 opgeheven.

Bord F9 heeft alleen en uitsluitend betrekking op gegevens op een elektronisch signaleringsbord.
René schreef:Zit je toch fout, Hajo.
Nee, René. Ik weet het zeker.

Ad bord F8:
"door borden" slaat op
normale verkeers borden. Verkeersborden dus, die
niet door een electronisch signaleringsbord worden aangeduid. Een "electronisch signaleringsbord" is namelijk geen
normaal verkeersbord, maar een electronische uitvoering ervan. Een
normaal verkeersbord is een verkeersbord zoals je dat bijvoorbeeld in de berm aantreft.

Ad bord F9:
"door verkeersborden" geeft hier alleen aan dat een electronisch signaleringsbord in staat is op electronische wijze verkeersborden te tonen. De verkeersborden die op een electronisch signaleringsbord worden aangegeven, worden met dit teken, op een electronisch signaleringsbord dus, opgeheven.
Een voorbeeld: een electronisch signaleringsbord geeft een Vmax van 70 aan en in de berm staat een bord dat inhalen verbiedt. De Vmax van 70 wordt door bord F9 opgeheven: dat kan omdat de Vmax van 70 km/h op een electronisch signaleringsbord is aangegeven. Maar het inhaalverbod blijft gewoon geldig

; bord F9 betekent immers "Einde van alle door verkeersborden aangegeven verboden en adviezen
op een elektronisch signaleringsbord" Omdat het inhaalverbod
niet op een electronisch signaalbord werd aangegeven, maar met een
normaal verkeersbord, moet het inhaalverbod dus worden opgeheven met bord F8.
Hanno schreef:In de praktijk zie je -bijv. na werkzaamheden- F9 bijna altijd gecombineerd met F8.
Klopt: juist omdat F9 alleen de op een
electronisch signaleringsbord aangegeven verboden opheft. Met bord F8 worden verboden aangegeven door
normale verkeersborden, bijvoorbeeld een inhaalverbod, opgeheven.
Er is dus wel degelijk een verschil.
René schreef:Bij mijn weten is het begin jaren '90 al voorgekomen dat in een rechtszaak het tonen van bord F9 werd aangehaald en dat dit voldoende reden was om een opgelegde sanctie aan een weggebruiker terug te draaien. Daar heb ik me destijds toen ook hevig over verbaasd, en daarom staat het me sindsdien ook bij.
Dat betrof iemand die een bekeuring had ontvangen omdat hij werd bekeurd wegens overschrijding van de Vmax zoals dat door een electronisch signaleringsbord wordt aangegeven. De weggebruiker kon echter aannemelijk maken dat het portaal dat hij gepasseerd had vóórdat hij sneller ging rijden en bekeurd werd, teken F9 toonde. Waarmee de eerder getoonde Vmax
op de electronische signaalborden dus werd opgeheven.