
Vreemde verkeersborden
Moderator: Moderatoren
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11452
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
- Locatie: Delft
-
ericding
- woonerf
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 02 nov 2020, 22:07
Re: Vreemde verkeersborden
In principe geen afwijkend bord, maar gewoon L3:
Eigenlijk zouden meer plaatsen dit zo moeten doen.
Eigenlijk zouden meer plaatsen dit zo moeten doen.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Vreemde verkeersborden
Naar mijn idee wordt dit zo weinig toegepast dat het ongebruikelijk lijkt. Ik zat een paar jaar geleden ook te kijken of dit nou bijzonder was, want in mijn ervaring zie je die borden niet vaak zo.

Rotonde N351 - Nieuwlanderlaan Emmeloord 02 by European Roads, on Flickr

Rotonde N351 - Nieuwlanderlaan Emmeloord 02 by European Roads, on Flickr
-
Joshua
- autoweg
- Berichten: 1510
- Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
- Locatie: WAL. , BELG.
Re: Vreemde verkeersborden
Het staat zelf al bovenaan op het haltebord dus onnodig geldverspilling.
Mogen ze van mij in Wallonië invoeren.
Mogen ze van mij in Wallonië invoeren.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Sibren
- verkeersader
- Berichten: 713
- Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
- Locatie: Groningen
Re: Vreemde verkeersborden
Onnodige geldverspilling invoeren in Wallonië? Wordt het daar beter samen van? 
Zelf heb ik dit soort borden voor het eerst gezien hier in Groningen. Bij nader inzien zie ik nu pas dat de bekende gele L3 hier niet aanwezig is. Ik dacht eerst dat het bord er hing omdat reizigers het roze bouwwerk niet meteen als bushokje zullen herkennen.
Zelf heb ik dit soort borden voor het eerst gezien hier in Groningen. Bij nader inzien zie ik nu pas dat de bekende gele L3 hier niet aanwezig is. Ik dacht eerst dat het bord er hing omdat reizigers het roze bouwwerk niet meteen als bushokje zullen herkennen.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
- Berichten: 18714
- Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
-
Joshua
- autoweg
- Berichten: 1510
- Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
- Locatie: WAL. , BELG.
Re: Vreemde verkeersborden
Ook komt het trouwens als symbool los van achtergrond: 
De gewesten vullen naar eigen noden aan.
België is er geen bussymbool bij bushalteborden.

De gewesten vullen naar eigen noden aan.
België is er geen bussymbool bij bushalteborden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6734
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: Vreemde verkeersborden
Het bord L3 kom ik in de praktijk zelden tegen.
Vaker zie ik de letters BUS staan als haltes een eigen haven hebben. Is dit zonder bijbehorende bebording voldoende om andere weggebruikers van een haven/strook af te houden?
In het verleden kwam ik ook nog wel eens zwartwitte blokmarkeringen tegen. Tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Haltes zijn in mijn omgeving allemaal voorzien van een verhoogde rand zonder specifieke markering. Is alleen een markering van zwart een witte tegels voldoende om stilstaan voor andere bestuurders te verbieden? Of moet er dan een bord L3 bij staan?
Vaker zie ik de letters BUS staan als haltes een eigen haven hebben. Is dit zonder bijbehorende bebording voldoende om andere weggebruikers van een haven/strook af te houden?
In het verleden kwam ik ook nog wel eens zwartwitte blokmarkeringen tegen. Tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Haltes zijn in mijn omgeving allemaal voorzien van een verhoogde rand zonder specifieke markering. Is alleen een markering van zwart een witte tegels voldoende om stilstaan voor andere bestuurders te verbieden? Of moet er dan een bord L3 bij staan?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19178
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
Re: Vreemde verkeersborden
CROW schreef:Op de rand van het perron kan een zwart-wit geblokte markering worden aangebracht. Deze markering heeft een juridische betekenis. Een bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan bij een bushaltebord ter hoogte van de geblokte markering. Als deze markering niet is aangebracht, dan mag een bestuurder niet stilstaan op een afstand van minder dan 12 meter van het bushaltebord. Dit geldt overigens niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32773
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: Vreemde verkeersborden
En als de bushalte is opgeheven maar de markering ligt er nog, zoals hier?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
paolie
- expressweg
- Berichten: 4792
- Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58
Re: Vreemde verkeersborden
De letters BUS op het wegdek bij een halte zie je bij ons dan weer niet. Wel het woord LIJNBUS op busstroken.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43246
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Vreemde verkeersborden
Josha bedoelt dat op bushaltes in Wallonië het symbooltje ontbreekt. Hier een typisch voorbeeld:Sibren schreef: vr 04 jul 2025, 17:19 Onnodige geldverspilling invoeren in Wallonië? Wordt het daar beter samen van?
Zelf heb ik dit soort borden voor het eerst gezien hier in Groningen. Bij nader inzien zie ik nu pas dat de bekende gele L3 hier niet aanwezig is. Ik dacht eerst dat het bord er hing omdat reizigers het roze bouwwerk niet meteen als bushokje zullen herkennen.
https://maps.app.goo.gl/6sS3F5k24ZkpPRt76
Dat was ook het achterliggende idee. Vroeger was een bushaltebord geldig als het geel was en er het woord 'bus' in stond. Toen zijn vervoerders wat creatief geworden met haltebordjes in de huisstijl of ontbreekt het helemaal omdat er een digitaal bord is gekomen. Toen is L3 ingevoerd als landelijke standaard en zijn sommige wegbeheerders actief dit soort borden gaan neerzetten. Een paar jaar later bleek het niet te worden verplicht, en is de uitrol gestopt. Nu is in zoverre de oude situatie weer terug dat het bord alleen wordt neergezet als de bus (of tramhalte) niet duidelijk is voor de overige weggebruikers.Zelf heb ik dit soort borden voor het eerst gezien hier in Groningen. Bij nader inzien zie ik nu pas dat de bekende gele L3 hier niet aanwezig is. Ik dacht eerst dat het bord er hing omdat reizigers het roze bouwwerk niet meteen als bushokje zullen herkennen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
djiwie
- stadsweg
- Berichten: 461
- Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05
Re: Vreemde verkeersborden
In de regio Utrecht ken ik persoonlijk alleen deze in Soesterberg, https://maps.app.goo.gl/o9otzGxUXhD22nsq8
Staat geen bordje bij dus geen beperkingen.
-
Joshua
- autoweg
- Berichten: 1510
- Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
- Locatie: WAL. , BELG.
Re: Vreemde verkeersborden
Ik heb bekeken naar in welke landen men gebruik maakt van "algemene/standaard" 'bushalteborden': bij/in noord( & )oost Europa alsook bij/in noord Italië.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Huibf
- zandpaadje
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za 21 sep 2024, 17:19
Re: Vreemde verkeersborden
Voor de liefhebbers. Een bordenleverancier (RI-Traffic) kon voor me 300 mm maken (die in delft waren toch 400).Snelwegfreak schreef: vr 06 jun 2025, 18:19 Standaard driehoekige borden zijn normaal 700, 900 of 1100 mm breed. Vierkante of ronde 600, 800 of 1000 mm. Uitzondering is dedie op gele kokers 400 mm mag zijn.
Deze bordenlijken mij even groot als de lensdiameter van de bruglichten. Die zijn dan 300 mm.
Je ziet overigens direct hoe waardeloos klein dat is: door het patroon van de retroreflecterende folie wordt het (brug)pictogram nogal blokkerig.
Het resultaat is mooi
Prijs inclusief verzenden was € 48,70
Staat niet standaard in het webshop assortiment, dus altijd even mailen.


Laatst gewijzigd door Huibf op ma 11 aug 2025, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Durashift
- expressweg
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32
Re: Vreemde verkeersborden
Een leuk stukje in de Volkskrant, laatst, over het samenkomen in één beeld van dát waarvoor gewaarschuwd wordt op een verkeersbord én dat daadwerkelijk de weg over steekt.

Er staat nu ook een artikel over de Fiat Multipla bij.. ook geinig voor de liefhebbers, denk ik.
https://archive.ph/dCV0K
Voor de foto's:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ~v1526607/

Er staat nu ook een artikel over de Fiat Multipla bij.. ook geinig voor de liefhebbers, denk ik.
https://archive.ph/dCV0K
Voor de foto's:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ~v1526607/
-
darkness070
- zandpaadje
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 27 jun 2025, 5:45
Verkeersbord doodlopende weg met de meeste zijstraten
Op de Hasseltsestraat in Den Haag staat dit bord, doodlopende weg met maar liefst vier zijstraten. Ik ben benieuwd of dit een uniek bord is, of weten jullie of er zelfs borden zijn met vijf of meer zijstraten?

(Google Streetview maart 2023, de straat is inmiddels verbouwd met klinkers)
Overigens was dit bord begin juli gesneuveld, toen de straat eenrichtingsverkeer werd, net als alle vier de zijstraten. Maar toen ik vandaag terugkwam van vakantie, zag ik dit bord weer staan. Ook zijn alle eenrichtingsborden in de buurt verdwenen. Ik vermoed dat andere bewoners hun klachten hebben ingediend bij de gemeente over hoe zinloos al dit eenrichtingsverkeer was. Of misschien wouden ze dit bord gewoon terug

(Google Streetview maart 2023, de straat is inmiddels verbouwd met klinkers)
Overigens was dit bord begin juli gesneuveld, toen de straat eenrichtingsverkeer werd, net als alle vier de zijstraten. Maar toen ik vandaag terugkwam van vakantie, zag ik dit bord weer staan. Ook zijn alle eenrichtingsborden in de buurt verdwenen. Ik vermoed dat andere bewoners hun klachten hebben ingediend bij de gemeente over hoe zinloos al dit eenrichtingsverkeer was. Of misschien wouden ze dit bord gewoon terug
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24142
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: Verkeersbord doodlopende weg met de meeste zijstraten
Doet me aan deze denken, maar die staat in België.darkness070 schreef: di 19 aug 2025, 22:57 Op de Hasseltsestraat in Den Haag staat dit bord, doodlopende weg met maar liefst vier zijstraten. Ik ben benieuwd of dit een uniek bord is, of weten jullie of er zelfs borden zijn met vijf of meer zijstraten?

(Magnée bij Luik)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43246
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Vreemde verkeersborden
Hier een vergelijkbaar bord in Nederland. De voorloper van dit bord is er volgens mij in 1988 neergezet toen de N 231 werd doorgetrokken naar Vrouwenakker.
https://maps.app.goo.gl/6sbiy44Km6UrzCWXA
Ik vind het geen gelukkige keuze. Beter plaatsen ze
, met maximaal één 'ontsnappingsmogelijkheid' in de richting van de pijl. Alle andere dingen maken het bord nodeloos ingewikkeld.
https://maps.app.goo.gl/6sbiy44Km6UrzCWXA
Ik vind het geen gelukkige keuze. Beter plaatsen ze
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
-
Alex52889
- verkeersader
- Berichten: 901
- Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26
Re: Vreemde verkeersborden
Waarom niet? Je mag niet stilstaan thv de geblokte markering volgens artikel 23, rvv. Dus er is een betekenis.paolie schreef: za 05 jul 2025, 11:13hier in deze regio (Amsterdam en omgeving) is de zwart-witte markering eigenlijk standaard overal aanwezig. Zonder een bushaltebord erbij heeft die markering geen juridische betekenis.
De letters BUS op het wegdek bij een halte zie je bij ons dan weer niet. Wel het woord LIJNBUS op busstroken.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
Alex52889
- verkeersader
- Berichten: 901
- Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26
Re: Vreemde verkeersborden
Ik vraag mezelf af, spreekt artikel 23 van
, of is dit ook voldoende als bord bushalte?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
Alex52889
- verkeersader
- Berichten: 901
- Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26
Re: Vreemde verkeersborden
Artikel 1 van het rvv staat het in...Attietattie schreef: di 20 mei 2025, 11:27 https://maps.app.goo.gl/mowYH8k3JZvz8iYbA
Ik heb het even opgezocht, maar ik kan het begrip bestemingsverkeer nergens vinden, dus kan niet zeggen wat voor gevolgen dit juridisch heeft...![]()
bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 15258
- Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
- Locatie: Almere
-
Alex52889
- verkeersader
- Berichten: 901
- Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26
-
paolie
- expressweg
- Berichten: 4792
- Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58
Re: Vreemde verkeersborden
Omdat er zonder bushaltebord geen sprake is van een bushalte. De markering is daarmee ook betekenisloos.Alex52889 schreef: zo 24 aug 2025, 0:00Waarom niet? Je mag niet stilstaan thv de geblokte markering volgens artikel 23, rvv. Dus er is een betekenis.paolie schreef: za 05 jul 2025, 11:13hier in deze regio (Amsterdam en omgeving) is de zwart-witte markering eigenlijk standaard overal aanwezig. Zonder een bushaltebord erbij heeft die markering geen juridische betekenis.
De letters BUS op het wegdek bij een halte zie je bij ons dan weer niet. Wel het woord LIJNBUS op busstroken.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11452
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
- Locatie: Delft
Re: Vreemde verkeersborden
Dat symbooltje van een bus op het haltebord geldt als L3 en is daarom voldoende.
Een aparte
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24142
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: Vreemde verkeersborden
Het gaat niet om bestemmingsverkeer, maar om bestemingsverkeer.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.

