Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Willem »

Langs de Ringdijk in Rotterdam worden bushaltes met dit afwijkende bord aangegeven:

Afbeelding
ericding
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 02 nov 2020, 22:07

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door ericding »

In principe geen afwijkend bord, maar gewoon L3: :L3bus:
Eigenlijk zouden meer plaatsen dit zo moeten doen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Chris »

Naar mijn idee wordt dit zo weinig toegepast dat het ongebruikelijk lijkt. Ik zat een paar jaar geleden ook te kijken of dit nou bijzonder was, want in mijn ervaring zie je die borden niet vaak zo.

Afbeelding
Rotonde N351 - Nieuwlanderlaan Emmeloord 02 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Joshua »

Het staat zelf al bovenaan op het haltebord dus onnodig geldverspilling.

Mogen ze van mij in Wallonië invoeren.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 713
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Sibren »

Onnodige geldverspilling invoeren in Wallonië? Wordt het daar beter samen van? ;)

Zelf heb ik dit soort borden voor het eerst gezien hier in Groningen. Bij nader inzien zie ik nu pas dat de bekende gele L3 hier niet aanwezig is. Ik dacht eerst dat het bord er hing omdat reizigers het roze bouwwerk niet meteen als bushokje zullen herkennen.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Wimpie25 »

Bij ons gaat dat pictogram een andere rol kreigen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Snelwegfreak »

Wimpie25 schreef: vr 04 jul 2025, 19:56 kreigen.
Welk Vlaams dialect is dit? :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Wimpie25 »

^^

Oei oei, brijnscheetje. 😆
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Joshua »

Ook komt het trouwens als symbool los van achtergrond: Afbeelding
De gewesten vullen naar eigen noden aan.

België is er geen bussymbool bij bushalteborden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Schelpenpaadje »

Het bord L3 kom ik in de praktijk zelden tegen.

Vaker zie ik de letters BUS staan als haltes een eigen haven hebben. Is dit zonder bijbehorende bebording voldoende om andere weggebruikers van een haven/strook af te houden?

In het verleden kwam ik ook nog wel eens zwartwitte blokmarkeringen tegen. Tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Haltes zijn in mijn omgeving allemaal voorzien van een verhoogde rand zonder specifieke markering. Is alleen een markering van zwart een witte tegels voldoende om stilstaan voor andere bestuurders te verbieden? Of moet er dan een bord L3 bij staan?
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19178
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door boe! »

CROW schreef:Op de rand van het perron kan een zwart-wit geblokte markering worden aangebracht. Deze markering heeft een juridische betekenis. Een bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan bij een bushaltebord ter hoogte van de geblokte markering. Als deze markering niet is aangebracht, dan mag een bestuurder niet stilstaan op een afstand van minder dan 12 meter van het bushaltebord. Dit geldt overigens niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Palance »

En als de bushalte is opgeheven maar de markering ligt er nog, zoals hier?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4792
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door paolie »

^^ hier in deze regio (Amsterdam en omgeving) is de zwart-witte markering eigenlijk standaard overal aanwezig. Zonder een bushaltebord erbij heeft die markering geen juridische betekenis.
De letters BUS op het wegdek bij een halte zie je bij ons dan weer niet. Wel het woord LIJNBUS op busstroken.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Vinny »

Sibren schreef: vr 04 jul 2025, 17:19 Onnodige geldverspilling invoeren in Wallonië? Wordt het daar beter samen van? ;)

Zelf heb ik dit soort borden voor het eerst gezien hier in Groningen. Bij nader inzien zie ik nu pas dat de bekende gele L3 hier niet aanwezig is. Ik dacht eerst dat het bord er hing omdat reizigers het roze bouwwerk niet meteen als bushokje zullen herkennen.
Josha bedoelt dat op bushaltes in Wallonië het symbooltje ontbreekt. Hier een typisch voorbeeld:
https://maps.app.goo.gl/6sS3F5k24ZkpPRt76
Zelf heb ik dit soort borden voor het eerst gezien hier in Groningen. Bij nader inzien zie ik nu pas dat de bekende gele L3 hier niet aanwezig is. Ik dacht eerst dat het bord er hing omdat reizigers het roze bouwwerk niet meteen als bushokje zullen herkennen.
Dat was ook het achterliggende idee. Vroeger was een bushaltebord geldig als het geel was en er het woord 'bus' in stond. Toen zijn vervoerders wat creatief geworden met haltebordjes in de huisstijl of ontbreekt het helemaal omdat er een digitaal bord is gekomen. Toen is L3 ingevoerd als landelijke standaard en zijn sommige wegbeheerders actief dit soort borden gaan neerzetten. Een paar jaar later bleek het niet te worden verplicht, en is de uitrol gestopt. Nu is in zoverre de oude situatie weer terug dat het bord alleen wordt neergezet als de bus (of tramhalte) niet duidelijk is voor de overige weggebruikers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
djiwie
stadsweg
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door djiwie »

In de regio Utrecht ken ik persoonlijk alleen deze in Soesterberg, https://maps.app.goo.gl/o9otzGxUXhD22nsq8
Palance schreef: za 05 jul 2025, 10:55 En als de bushalte is opgeheven maar de markering ligt er nog, zoals hier?
Staat geen bordje bij dus geen beperkingen.
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1510
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Joshua »

Ik heb bekeken naar in welke landen men gebruik maakt van "algemene/standaard" 'bushalteborden': bij/in noord( & )oost Europa alsook bij/in noord Italië.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Huibf
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 21 sep 2024, 17:19

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Huibf »

Snelwegfreak schreef: vr 06 jun 2025, 18:19 Standaard driehoekige borden zijn normaal 700, 900 of 1100 mm breed. Vierkante of ronde 600, 800 of 1000 mm. Uitzondering is de :D2: die op gele kokers 400 mm mag zijn.

Deze borden :J15: lijken mij even groot als de lensdiameter van de bruglichten. Die zijn dan 300 mm.

Je ziet overigens direct hoe waardeloos klein dat is: door het patroon van de retroreflecterende folie wordt het (brug)pictogram nogal blokkerig.
Voor de liefhebbers. Een bordenleverancier (RI-Traffic) kon voor me 300 mm maken (die in delft waren toch 400).
Het resultaat is mooi :rofl2: :-) Het pictogram is niet blokkerig.

Prijs inclusief verzenden was € 48,70
Staat niet standaard in het webshop assortiment, dus altijd even mailen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Huibf op ma 11 aug 2025, 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Durashift »

Een leuk stukje in de Volkskrant, laatst, over het samenkomen in één beeld van dát waarvoor gewaarschuwd wordt op een verkeersbord én dat daadwerkelijk de weg over steekt.

Afbeelding


Er staat nu ook een artikel over de Fiat Multipla bij.. ook geinig voor de liefhebbers, denk ik. :woop:

https://archive.ph/dCV0K

Voor de foto's:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ~v1526607/
darkness070
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 27 jun 2025, 5:45

Verkeersbord doodlopende weg met de meeste zijstraten

Bericht door darkness070 »

Op de Hasseltsestraat in Den Haag staat dit bord, doodlopende weg met maar liefst vier zijstraten. Ik ben benieuwd of dit een uniek bord is, of weten jullie of er zelfs borden zijn met vijf of meer zijstraten?
Afbeelding
(Google Streetview maart 2023, de straat is inmiddels verbouwd met klinkers)

Overigens was dit bord begin juli gesneuveld, toen de straat eenrichtingsverkeer werd, net als alle vier de zijstraten. Maar toen ik vandaag terugkwam van vakantie, zag ik dit bord weer staan. Ook zijn alle eenrichtingsborden in de buurt verdwenen. Ik vermoed dat andere bewoners hun klachten hebben ingediend bij de gemeente over hoe zinloos al dit eenrichtingsverkeer was. Of misschien wouden ze dit bord gewoon terug ;)
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Verkeersbord doodlopende weg met de meeste zijstraten

Bericht door harry »

darkness070 schreef: di 19 aug 2025, 22:57 Op de Hasseltsestraat in Den Haag staat dit bord, doodlopende weg met maar liefst vier zijstraten. Ik ben benieuwd of dit een uniek bord is, of weten jullie of er zelfs borden zijn met vijf of meer zijstraten?
Doet me aan deze denken, maar die staat in België.
Afbeelding
(Magnée bij Luik)
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Vinny »

Hier een vergelijkbaar bord in Nederland. De voorloper van dit bord is er volgens mij in 1988 neergezet toen de N 231 werd doorgetrokken naar Vrouwenakker.
https://maps.app.goo.gl/6sbiy44Km6UrzCWXA

Ik vind het geen gelukkige keuze. Beter plaatsen ze :L9:, met maximaal één 'ontsnappingsmogelijkheid' in de richting van de pijl. Alle andere dingen maken het bord nodeloos ingewikkeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Coen Tunnel »

Alex52889
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Alex52889 »

paolie schreef: za 05 jul 2025, 11:13 ^^ hier in deze regio (Amsterdam en omgeving) is de zwart-witte markering eigenlijk standaard overal aanwezig. Zonder een bushaltebord erbij heeft die markering geen juridische betekenis.
De letters BUS op het wegdek bij een halte zie je bij ons dan weer niet. Wel het woord LIJNBUS op busstroken.
Waarom niet? Je mag niet stilstaan thv de geblokte markering volgens artikel 23, rvv. Dus er is een betekenis.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Alex52889
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Alex52889 »

Ik vraag mezelf af, spreekt artikel 23 van :L3bus: , of is dit ook voldoende als bord bushalte?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Alex52889
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Alex52889 »

Attietattie schreef: di 20 mei 2025, 11:27 https://maps.app.goo.gl/mowYH8k3JZvz8iYbA

Ik heb het even opgezocht, maar ik kan het begrip bestemingsverkeer nergens vinden, dus kan niet zeggen wat voor gevolgen dit juridisch heeft... :shutup:
Artikel 1 van het rvv staat het in...
bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen;
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15258
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie »

^^

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Alex52889
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Alex52889 »

^^ ?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4792
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door paolie »

Alex52889 schreef: zo 24 aug 2025, 0:00
paolie schreef: za 05 jul 2025, 11:13 ^^ hier in deze regio (Amsterdam en omgeving) is de zwart-witte markering eigenlijk standaard overal aanwezig. Zonder een bushaltebord erbij heeft die markering geen juridische betekenis.
De letters BUS op het wegdek bij een halte zie je bij ons dan weer niet. Wel het woord LIJNBUS op busstroken.
Waarom niet? Je mag niet stilstaan thv de geblokte markering volgens artikel 23, rvv. Dus er is een betekenis.
Omdat er zonder bushaltebord geen sprake is van een bushalte. De markering is daarmee ook betekenisloos.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Willem »

Alex52889 schreef: zo 24 aug 2025, 0:09 Ik vraag mezelf af, spreekt artikel 23 van :L3bus: , of is dit ook voldoende als bord bushalte?
Dat symbooltje van een bus op het haltebord geldt als L3 en is daarom voldoende.
Een aparte :L3bus: is eigenlijk een dubbeling als er ook een haltebord met bussymbooltje staat.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door harry »

Alex52889 schreef: zo 24 aug 2025, 6:15^^ ?
Het gaat niet om bestemmingsverkeer, maar om bestemingsverkeer.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.