Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Alex52889
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Alex52889 »

^^ :facepalm:
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door harry »

Afbeelding

Heusden. Is een fietspad ook een wandelpad? Het is in elk geval geen voetpad.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11332
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Rein »

Ik heb daar toevallig afgelopen dinsdag nog (met beter weer dan jij) gewandeld. Ik ben enkele andere wandelaars tegengekomen en geen enkele fietser. Ik beschouw het dan maar feitelijk als wandelpad. :D

Afbeelding
Jablan
stadsweg
Berichten: 317
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Jablan »

Streetview-voorbeeld: Markt, Vlaardingen
Het gaat om het blauwe P-bord (parkeervak) en daaronder de tekst 'verboden te parkeren' + datum.
Deze combinatie zie ik vaker, in mijn omgeving op plekken waar het stroomnet wordt verzwaard of andere kabels en leidingen worden vernieuwd, en eerlijk gezegd komt het vreemd over. Als je ergens niet mag parkeren, is daar een ander bord voor. Of ben ik hier gewoon te simpel in?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Chris »

Hier in de straat staan ze nu ook (maar zonder datum, en niemand weet waar het voor is...)

Het reguliere verkeersbord :E1: heeft alleen betrekking op de rijbaan en dus niet de parkeerplaatsen. Daardoor moet er per parkeerplaats zo'n bord geplaatst worden. Vaak hele rijen achter elkaar.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door harry »

Rein schreef: vr 03 okt 2025, 13:30 Ik heb daar toevallig afgelopen dinsdag nog (met beter weer dan jij) gewandeld.
Dat je beter weer had dan ik lijkt me sterk, het was woensdag bijzonder mooi weer.
Op mijn foto zie je dat niet echt, want hij is tegen de zon in genomen.

Maar wat is het nut van het posten van een foto waar precies hetzelfde op te zien is? :dontknow:
Laatst gewijzigd door harry op zo 05 okt 2025, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door paolie »

^^ jee, Harry, het is toch gewoon een grappig toeval dat Rein daar ook was van de week?
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie »

Jablan schreef: za 04 okt 2025, 22:04Als je ergens niet mag parkeren, is daar een ander bord voor. Of ben ik hier gewoon te simpel in?
Nee hoor. Misschien ben je slimmer dan de rest. Ik weet er maar één en ik heb een vermoeden dat je die niet bedoelt.

:E7:

Het door jou getoonde bord is (op wat schoonheidsfoutjes na) het enige juiste.
RVV-artikel 24

De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

d.op een parkeergelegenheid:

3°.op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15698
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Via »

Op zich zou het wel duidelijker zijn om bijvoorbeeld een :E1: met een witte P in het blauwe vlak in te voeren om parkeren in vakken te verbieden. Nu is het best moeilijk te interpreteren, zeker ook voor buitenlanders.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23006
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Wouter N14 »

^^ We hebben natuurlijk al wel het apv-bord dat een algemeen parkeerverbod aanduidt, bijna altijd gericht op grote voertuigen. Dat bord zou je breder kunnen toepassen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Palance »

Een omleidingsroute voor voetgangers op de Rotterdamse Wilhelminapier.

Afbeelding

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jablan
stadsweg
Berichten: 317
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Jablan »

Duidelijker dan een geel tekstbord.
Gebruikersavatar
Joshua
autoweg
Berichten: 1508
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Joshua »

Voor mij is dat eerder een verwijzing naar een voetgangers verplichting.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Joopjr
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Joopjr »

Persoonlijk lijkt het mij geen goed idee een dergelijk creatie te plaatsen vlak voor een gelijkwaardige kruising :facepalm:

Locatie

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Chris »

Voor een verkeersbord van deze serie is een verkeersbesluit noodzakelijk, waarin nut en noodzaak moet worden gemotiveerd, én overleg met de politie moet hebben plaatsgevonden. Ik kan mij niet voorstellen dat dit hier is gebeurd. Maar het bord ziet er net wat te professioneel uit om door een buurtbewoner te zijn opgehangen.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4377
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door verfmeer95 »

Het staat naast een school. In schoolomgevingen worden wel vaker creatieve verkeersborden opgehangen. Toch zou ik als inwoner van de gemeente wel even de gemeente vragen om het weg te halen.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door harry »

Wat moet de maker van dit bord gedacht hebben? :facepalm:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32773
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Palance »

“Kijk eens wat ik met ChatGPT kan?” :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jutter
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Jutter »

Het hangt er ook al een eeuwigheid :o
Gebruikersavatar
RdG
dorpsstraat
Berichten: 210
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door RdG »

Rondom Eindhoven vind je deze borden bordencombinaties om het centrum te ontlasten tijdens Glow.
Deze heb ik gespot langs de N395 komende vanaf de A58 richting het westen.
Waarom ze het niet gewoon op alleen een geel bord hebben gehouden is mij een raadsel. Creatief is t wel weer.

Afbeelding
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23006
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Wouter N14 »

^^ Dat is gewoon fout. Je bevindt je na dat bord op een parkeerterrein.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Alex52889
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Alex52889 »

Chris schreef: za 04 okt 2025, 22:10 Hier in de straat staan ze nu ook (maar zonder datum, en niemand weet waar het voor is...)

Het reguliere verkeersbord :E1: heeft alleen betrekking op de rijbaan en dus niet de parkeerplaatsen. Daardoor moet er per parkeerplaats zo'n bord geplaatst worden. Vaak hele rijen achter elkaar.
Welk bord moet per parkeerplaats geplaatst worden? Voor zowel :E1: , :E2: als :E4: heb je nog altijd pijlen (<--- of --->)
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Piles »

Even geleend van de buren, op de Maliebaan in Utrecht (waar voorheen geen fietsers reden):

Afbeelding

Wat is er toch mis met een :J24: Of zou het de bedoeling zijn dat alleen fietsers moet opletten hier?
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie »

Piles schreef: vr 14 nov 2025, 14:40Wat is er toch mis met een :J24: Of zou het de bedoeling zijn dat alleen fietsers moet opletten hier?
Nou, er zijn twee conflicterende (of juist aanvullende) regels van toepassing hier: op het onderbord onder de :J37: moet de aard van het gevaar worden aangegeven. En de andere regel: als op het onderbord slechts symbolen staan, geldt het verkeersbord slechts voor de op het onderbord aangegeven groep verkeersdeelnemers.

Dus, fietsers worden hier voor zichzelf gewaarschuwd. :yesyesyes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
djiwie
stadsweg
Berichten: 460
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door djiwie »

Piles schreef: vr 14 nov 2025, 14:40 Even geleend van de buren, op de Maliebaan in Utrecht (waar voorheen geen fietsers reden):

Afbeelding

Wat is er toch mis met een :J24: Of zou het de bedoeling zijn dat alleen fietsers moet opletten hier?
Zie ook https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 4#p1363144 voor foto's die ik vorige maand maakte, toen de Maliebaan weer open ging.

Inmiddels zijn overigens de tijdelijke verkeersdrempels weer weggehaald nadat ze al iets waren versmald zodat ze niet over de fietssuggestiestroken meer lagen. Verkeer rijdt als vanouds weer 50 of harder. Ik fiets wel weer over de parallelbaan zolang die nog niet open ligt :nothanks:

In de eindsituatie rijden hier overigens geen auto's meer en rijden er over het middengedeelte alleen nog maar fietsers.

Halverwege bij de kruising Nachtegaalstraat/Burg Reigerstraat is nu een verkeersplein (doorgaande rijrichting in de voorrang)aangelegd. Dit was drie weken lang verkeerd met borden :D1: aangegeven, en nu eindelijk correct met :C4: . :facepalm: Aannemer maakt er IMO wel een zooitje van met de verkeersmaatregelen..
djiwie
stadsweg
Berichten: 460
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door djiwie »

Attietattie schreef: vr 14 nov 2025, 15:01
Piles schreef: vr 14 nov 2025, 14:40Wat is er toch mis met een :J24: Of zou het de bedoeling zijn dat alleen fietsers moet opletten hier?
Nou, er zijn twee conflicterende (of juist aanvullende) regels van toepassing hier: op het onderbord onder de :J37: moet de aard van het gevaar worden aangegeven. En de andere regel: als op het onderbord slechts symbolen staan, geldt het verkeersbord slechts voor de op het onderbord aangegeven groep verkeersdeelnemers.

Dus, fietsers worden hier voor zichzelf gewaarschuwd. :yesyesyes:
Deze foto is niet zo scherp maar er staat dus:

[fiets]
Op Rijbaan

Dus niet uitsluitend een symbooltje. :top:
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie »

djiwie schreef: vr 14 nov 2025, 23:23 :facepalm: Aannemer maakt er IMO wel een zooitje van met de verkeersmaatregelen..
Ja, want dat is degene die daarvoor verantwoordelijk is en degene die altijd alles bedenkt. :roll: :wijsvinger:
djiwie schreef: vr 14 nov 2025, 23:24Deze foto is niet zo scherp maar er staat dus:

[fiets]
Op Rijbaan

Dus niet uitsluitend een symbooltje. :top:
Than I stand corrected! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
djiwie
stadsweg
Berichten: 460
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door djiwie »

Attietattie schreef: zo 16 nov 2025, 4:02
djiwie schreef: vr 14 nov 2025, 23:23 :facepalm: Aannemer maakt er IMO wel een zooitje van met de verkeersmaatregelen..
Ja, want dat is degene die daarvoor verantwoordelijk is en degene die altijd alles bedenkt. :roll: :wijsvinger:
Fair enough, kan idd ook een andere partij zijn.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie »

Nou, degene die er verantwoordelijk voor is, ís sowieso een andere partij. Degene die het bedacht heeft, kán inderdaad een andere partij zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door paolie »

^^ de aannemer is wel verantwoordelijk voor uitvoering van verkeersmaatregelen conform vastgesteld plan. En ook dat is geen vanzelfsprekendheid.