Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door keokiracer »

Attietattie schreef: di 03 feb 2026, 8:23 ^^ Ik meen dat motorrijders bij hun theorie iets over verkanting leren. En dat geldt ongetwijfeld ook voor vrachtwagenchauffeurs.
Dat is een goede aanname.
Houdt vooral in dat je met zo'n bord als chauffeur kunt anticiperen dat je wagen ineens de andere kant op wil, dan kun je het sneller opvangen en is er minder kans dat je rechts in de berm / links over de middenstreep komt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

waldo79 schreef: di 03 feb 2026, 7:41 Maar of de gemiddelde weggebruiker iets begrijpt van de waarschuwing?
Zelf vind ik het woord "onjuist" onjuist. Als het onjuist (fout) was, hadden ze het niet zo aangelegd. Het heeft een functie. :p
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Ik kan bevestigen dat de Stichtse rotonde op/afrijden op de motor niet echt lekker is. Ironisch genoeg is de verkanting op de rotonde zelf juist wel gunstig om eens lekker door de bocht te gaan (in theorie, maar dat doe ik daar maar niet) :rofl2:

Die borden staan er idd al een tijdje naar mijn idee. Denk dat de gemiddelde weggebruiker (incl. motorrijder) geen benul heeft wat het betekent..
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Vinny schreef: ma 02 feb 2026, 20:24 Stonden dat soort borden vroeger niet vaker langs de weg? Ik kan me nog wel verkeersborden met overhangende takken herinneren; die waren ook specifiek voor vrachtwagenchauffeurs bedoeld.
Hier lijkt het op het bord als of die boom rechts staat - het probleem zijn de bomen links.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
CornMaze
woonerf

Bericht door CornMaze »

Ik vond gisteren deze in Valkenswaard...
Afbeelding
https://maps.app.goo.gl/dUiiDpSBykmcUJNb8
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mooi schilderij ;)
CornMaze
woonerf

Bericht door CornMaze »

Nou, hierbij dan de foto versie :)<>:
Afbeelding
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Weer eens wat anders dan deze variant :D

Afbeelding
LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz »

't Is nou niet echt een verkeersbord...

BEGIN AREAAL - De Groene Boog

https://maps.app.goo.gl/yxEnLv2dH1K5RLaX8

https://maps.app.goo.gl/iE2i2V2KHcBaWYjQ7

EINDE AREAAL: https://maps.app.goo.gl/pUey2MdwJsAg2FyT9

Ik vraag me toch af waarom dit geplaatst moet worden. Wat gaat er mis als deze borden er niet staan.
Horen dus blijkbaar bij project A16/De Groene Boog.

In deze tijd van google maps, digitale kaarten en zo, zijn deze borden nodig om iets te voorkomen???
It aint over 'till it's over...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is een project met een concessie voor een periode van 25 jaar. Dit betekent dat het onderhoud bij de Groene Boog ligt en dus niet Rijkswaterstaat. Dit is vooral voor het beheer van de weg en de bermen relevant, dat de aannemer weet waar de beheergrenzen liggen.

Je zou denken dat dit allemaal ook digitaal op een scherm in een voertuig kan, maar de ervaring leert dat bordjes in de berm toch wel belangrijk zijn. Dit is dezelfde reden waarom er overal nog hectometerpaaltjes staan.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Chris' uitleg is helemaal juist. Hier nog een voorbeeld: https://maps.app.goo.gl/qDwQDhpaZGeZqsUa9
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Binnenkort in Utrecht te bewonderen (zie spoiler) nabij de afrit Waterlinieweg X 't Goylaan.
SPOILER: TOON

Afbeelding
(..)Automobilisten die uitwijken naar de busbaan om het rode verkeerslicht te omzeilen of zelfs door rood rijden. Het gebeurt volgens de gemeente Utrecht geregeld bij de afrit van de Waterlinieweg richting 't Goyplein. Een bord met indringende ogen en de tekst 'Stop voor rood' moet daar verandering in brengen.

(..)
Mensen zouden hun gedrag namelijk vaker aanpassen als zij het gevoel hebben bekeken te worden. (..)

De gemeente hangt camera's op bij de afslag en voert vervolgens over twee periodes metingen uit. Van 30 maart tot en met 5 april houden de camera's het rijgedrag van mensen in de gaten zonder dat het bord er hangt.

Ergens tussen 6 en 12 april wordt het bord neergezet. Daarna, tussen 13 en 19 april, meten de camera's of automobilisten er inderdaad minder overtredingen begaan. Na afloop wordt bepaald of het bord helpt voor de verkeersveiligheid en blijft hangen. (..)
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/402073 ... erlinieweg
nico
woonerf

Bericht door nico »

Een dergelijk bord staat ook op deze locatie in Zeist https://maps.app.goo.gl/GQBZ4VyXZHr1DN9L8 (nog niet op dit StreetView beeld).
Dit is overigens wel een locatie waar regelmatig door rood wordt gereden.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Brug open, motor af te Weesp, met een silhouet van een Ford Model A (1927) of lookalike. Aan de andere kant idem. Zó oud is het bord echter niet, de brug hier ligt er pas sinds ± 1960.

Als je googlet op "Brug open motor af" krijg je wel meer fantasiebordjes.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ongelooflijk slecht bord ook, nauwelijks te zien waar het om gaat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Pas op voor taxi's. Toch? :duck:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

En juridisch gezien betekent het niets.

Excuus: komnborden waarvan het ministerie heeft uitgesproken dat ze onwettig zijn kan volgens de rechter toch grond voor overtreding zijn.
Diezelfde rechter zal hier oordelen dat je op grond van dit bord een voertuig met sirene in de weg zit en je dus veroordelen tot een boete van 700 euro of vier dagen hechtenis (of zo iets).
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Wouter N14 schreef: za 11 apr 2026, 18:03 Ongelooflijk slecht bord ook, nauwelijks te zien waar het om gaat.
Als men er een CaDo bord hangt snappen de weggebruikers het (waarschijnlijk) ook niet.

Het zwaailicht had wat groter gekund ja.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Willem schreef: za 11 apr 2026, 19:55 Diezelfde rechter zal hier oordelen dat je op grond van dit bord een voertuig met sirene in de weg zit en je dus veroordelen tot een boete van 700 euro of vier dagen hechtenis (of zo iets).
Dit lijkt me juridisch volkomen onzin. Een waarschuwingsbord kan nooit de oorzaak zijn dat je een verkeersregel overtreedt.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

^^ Ja, andersom dus. Ik doe de aanname dat Willem bedoelt dat je na dit bord te hebben gezien al helemáál geen hulpdienst meer in de weg mag zitten en de kans op een prent na dit bord dus groter is dan wanneer het bord er niet had gestaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje