Bij mij werkt de link in de originele post nu wel goed
Vreemde verkeersborden
Moderator: Moderatoren
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Re: Vreemde verkeersborden
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
IIVQ
- autoweg
https://maps.app.goo.gl/4tBZ9YaQhn3k4PGk6
Een (z)onderbord met "einde fietspad"... Zucht.
-
LennyKravitz
- autoweg
Deze kende ik nog niet:
https://maps.app.goo.gl/eC77drjNzRzTUQGq9
It aint over 'till it's over...
-
Sibren
- verkeersader
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
IIVQ
- autoweg
Dat is vaak zo bij bedrijven met een sterke veiligheidscultuur.
Het is makkelijker en veiliger uitparkeren want beter zicht, en sneller want geen steekbeweging nodig (en ik vind het ook veel makkelijker inparkeren).
Enige plek waar ik het niet doe is de bouwmarkt/IKEA, want moeilijker om grote dingen in/uit de kofferbak halen.
In Amerika is op sommige plaatsen vooruit inparkeren verplicht, dat komt omdat in veel staten een kenteken vooraan niet verplicht is.
Het is makkelijker en veiliger uitparkeren want beter zicht, en sneller want geen steekbeweging nodig (en ik vind het ook veel makkelijker inparkeren).
Enige plek waar ik het niet doe is de bouwmarkt/IKEA, want moeilijker om grote dingen in/uit de kofferbak halen.
In Amerika is op sommige plaatsen vooruit inparkeren verplicht, dat komt omdat in veel staten een kenteken vooraan niet verplicht is.
-
verfmeer95
- expressweg
Je bedoelt "vooruit inparkeren verboden".Sibren schreef: ma 27 apr 2026, 10:36Als ik de markering van de parkeervakken op het bord goed relateer met de markering op het asfalt, betekent dit bord dus "achteruit inparkeren verboden".
-
Chris
- Moderator
Dat is de bedoeling van het bord, maar de markering op de parkeerplaats suggereert daar het tegenovergestelde.
Overigens is het gebruikelijk bij de industrie en bouwplaatsen om achteruit in te parkeren. Bij een ontruiming zorgt dit voor minder chaos.
Overigens is het gebruikelijk bij de industrie en bouwplaatsen om achteruit in te parkeren. Bij een ontruiming zorgt dit voor minder chaos.
-
Wouter N14
- Moderator
Mooie oude wegwijzers op de rotonde!IIVQ schreef: zo 26 apr 2026, 13:58 https://maps.app.goo.gl/4tBZ9YaQhn3k4PGk6
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Victor
- autoweg
Vertel me maar eens hoe je het dan duidelijk zou willen aangeven op het bord. Het hek erbij tekenen?Chris schreef: ma 27 apr 2026, 13:57 Dat is de bedoeling van het bord, maar de markering op de parkeerplaats suggereert daar het tegenovergestelde.
-
Chris
- Moderator
Ik zou zeggen dat je geen doorgetrokken streep op de parkeerplaatsen moet toepassen.
-
Kaaiman
- Secretaris
[Wouter N14-modus]Wouter N14 schreef: ma 27 apr 2026, 14:43Mooie oude wegwijzers op de rotonde!IIVQ schreef: zo 26 apr 2026, 13:58 https://maps.app.goo.gl/4tBZ9YaQhn3k4PGk6
Belachelijk dat die oude meuk er nog staat. Dit had al lang vervangen moeten zijn!
[/Wouter N14-modus]
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Durashift
- expressweg
Een beter bord kiezen om duidelijk te maken wat gewenst is. Die zijn er. Zoals Chris en IIVQ al schreven komt dit vaker voor bij bedrijven met een bepaalde veiligheidscultuur.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik stel voor om een verkeersbord & campagne te ontwikkelen om bestuurders van voertuigen die IN het weefvak blijven rijden, tijdens het oprijden van de autosnelweg en het verlaten ervan, de richtingaanwijzer naar rechts aan moeten zetten. (en dat niet doen aan het einde van het weefvak..dán hebben 'wij' er niet zoveel meer aan.. de bestuurders die gewoon rechtdoor willen (of de afrit willen nemen) en dus niet willen 'gokken' of het voertuig nou wel of niet van rijstrook gaat wisselen.
Als zelfs een SIV Audi bestuurder dit nalaat.. dan is het toch wel ver gezonken met ons verkeersgedrag.. vind ik zelf.
-
djiwie
- stadsweg
Kwam meer voor:Vinny schreef: zo 26 apr 2026, 12:54 Die tweetalige verwijzing naar de douane is wel bijzonder. Ik kan me dat niet herinneren van het Old-School tijdperk.
https://maps.app.goo.gl/TCK522uzj7n5dGRj6
-
djiwie
- stadsweg
Goede gewoonte inderdaad en kleine moeite.Durashift schreef: di 28 apr 2026, 0:49 Ik stel voor om een verkeersbord & campagne te ontwikkelen om bestuurders van voertuigen die IN het weefvak blijven rijden, tijdens het oprijden van de autosnelweg en het verlaten ervan, de richtingaanwijzer naar rechts aan moeten zetten. (en dat niet doen aan het einde van het weefvak..dán hebben 'wij' er niet zoveel meer aan.. de bestuurders die gewoon rechtdoor willen (of de afrit willen nemen) en dus niet willen 'gokken' of het voertuig nou wel of niet van rijstrook gaat wisselen.
Als zelfs een SIV Audi bestuurder dit nalaat.. dan is het toch wel ver gezonken met ons verkeersgedrag.. vind ik zelf.
-
Wouter N14
- Moderator
Klein verschil: oude wegwijzers zijn nog prima bruikbaar, zeker als de verlichting nog werkt. De RVV66-borden zijn 9 van de 10 keer niet-reflecterend, versleten en beschadigd en dus onbruikbaar voor het verkeer.Kaaiman schreef: ma 27 apr 2026, 15:35 [Wouter N14-modus]
Belachelijk dat die oude meuk er nog staat. Dit had al lang vervangen moeten zijn!
[/Wouter N14-modus]
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Kaaiman
- Secretaris
De verlichting werkt vaker niet dan wel bij deze oude generatie wegwijzers.
🇳🇱🇪🇺
-
Steyn_E
- autoweg
In de gemeente Meierijstad zijn ze allemaal (enkele in Veghel, behoorlijk aantal in Sint Oedenrode) voorzien van LED-retrofits.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Dit voorbeeld geeft wel goed aan wat het grootste probleem is met je wegwijzers in het midden van een rotonde te zetten, in plaats van aan de takken zelf; je bewegwijzering staat niet in je gezichtsveld eens je op de rotonde zelf zit.
-
Ger81
- autoweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Het lijkt wel wat op deze versie van schuin inparkeren.LennyKravitz schreef: ma 27 apr 2026, 1:21 Deze kende ik nog niet:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Datakneder
- woonerf
Dit is wel heel absurd. Ten eerste staat het bord aan de linkerkant van de weg. Er zijn slechts een handvol borden die uitsluitend links geplaats mogen worden en parkeren hoort daar niet bij.
Vervolgens staan er geen parkeervakken, dus hoe schuin is schuin? Net niet parallel is ook schuin, sterker nog wiskundig gezien is zuiver parallel ook schuin, maar met een hoek van 0°.
En dan de grote grap. Aan de andere kant staat ook zo'n bord. Deze weg loop Noord-Zuid en mensen uit het zuiden zullen dan Noord-West inparkeren, en mensen uit het noorden zullen Zuid-West inparkeren. Over inefficiëntie gesproken.
Laatst gewijzigd door Datakneder op ma 04 mei 2026, 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Dus jij zou het bord (ook) rechts zetten, zodat mensen hun auto rechts in de greppel kunnen gaan parkeren?Datakneder schreef: za 02 mei 2026, 8:44 Ten eerste staat het bord aan de linkerkant van de weg. Er zijn slechts een handvol borden die uitsluitend links geplaats mogen worden en parkeren hoort daar niet bij.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Geen bord plaatsen maar parkeervakken aanleggen 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Datakneder
- woonerf
Ik snap niet helemaal waar het woord "dus" op slaat. Ik gebruik dat doorgaans om een conclusie te trekken uit voorgaande feiten. Het enige dat ik aangeef is dat het bord daar niet mag staan. Hoe je uit dat feit kunt constateren dat ik het bord "dus" rechts zou zetten is voor mij niet te volgen. Kun je jouw redenering nader verklaren?Seat Ibiza schreef: za 02 mei 2026, 9:19 Dus jij zou het bord (ook) rechts zetten, zodat mensen hun auto rechts in de greppel kunnen gaan parkeren?![]()
Ten eerste: de wetgeving geeft aan wat wel en niet toegestaan is. Als een wegbeheerder iets wil bereiken waar geen mogelijkheid voor is, kan hij niet niet simpelweg die regels negeren. Ik zou graag met de koningin over allerhande stukken die op het schaakbord in de weg staan springen, maar dat kan ik wel willen, het mag gewoon niet.
Als je als wegbeheerder wilt bereiken wat ik denk dat ze willen, zou ik beginnen met parkeervakken aan te leggen. Vervolgens kun je vanuit deze kan inderdaad een parkeerbord rechts van de weg plaatsen en daarbij op dezelfde paal een
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Je geeft zelf aan het eind van je betoog aan dat je het bord rechts zou neerzetten. DUS dat hoef ik je niet nader te verklaren.
Jouw benadering is lichtelijk systeemautistisch. Niet ieder regeltje hoeft tot op de punt, komma en puntkomma letterlijk beschreven te staan. Een bord om de parkeersituatie aan te geven, zoals
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
djiwie
- stadsweg
Waar baseer je deze verplichting op?Datakneder schreef: za 02 mei 2026, 8:44 Dit is wel heel absurd. Ten eerste staat het bord aan de linkerkant van de weg. Er zijn slechts een handvol borden die uitsluitend links geplaats mogen worden en parkeren hoort daar niet bij.
Of je neemt als argument dat dit uberhaupt geen geldig verkeersbord is. Dan gelden deze regels sowieso niet.Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2023-10-01
-
Datakneder
- woonerf
Enige vorm van kennis van de formle logica is je blijkbaar vreemd. Ok.Seat Ibiza schreef: za 02 mei 2026, 11:33![]()
Je geeft zelf aan het eind van je betoog aan dat je het bord rechts zou neerzetten. DUS dat hoef ik je niet nader te verklaren.
Het is een keuze of een regel tot op de punt letterlijk beschreven moet staan. Mijn uitgangspunt is dat er vooral veel slechte regels zijn en die op een of andere magische wijze (normaal denkend mens o.i.d.) rechtgettrokken worden. Ik zou het prettiger vinden als er veel regels (vaak onzinnig) zouden verdwijnen en er slechts simpele en éénduidige regels zouden overblijven.Seat Ibiza schreef: za 02 mei 2026, 11:33 Jouw benadering is lichtelijk systeemautistisch. Niet ieder regeltje hoeft tot op de punt, komma en puntkomma letterlijk beschreven te staan.
Geeft niet hoor. Ik beschouw het "lichtelijk systeemautistisch" als een compliment. Jammer alleen dat het "lichtelijk" is.waldo79 schreef: za 02 mei 2026, 11:38 Nou nou nou, minder bot reageren mag ook. Mensen verschillen.
Natuurlijk neem ik niet als argument dat het überhaupt geen geldig verkeersbord is. Die verplichting die ik benoem was uit mijn geheugen, en ik geef hier grif toe dat ik daar fout zat. Ik meende mij dat te herinneren, maar ik kan idd geen geldige juridische basis hiervoor geven.djiwie schreef: za 02 mei 2026, 13:21 Waar baseer je deze verplichting op?
Of je neemt als argument dat dit uberhaupt geen geldig verkeersbord is. Dan gelden deze regels sowieso niet.![]()
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
"Geef je verstand eens voorrang", het uitgangspunt bij het opstellen van RVV 1990 lijkt mij nog steeds een prima vertrekpunt. Borden voor parkeersituaties aan de verkeerde kant van de weg willen zetten, puur en alleen omdat er wellicht ergens een regeltje stond dat bepaalde borden niet alleen links mogen staan, druist daar wat mij betreft nogal tegenin. Sowieso als het een fantasiebrouwsel van een wegbeheerder betreft.Datakneder schreef: za 02 mei 2026, 16:35 Mijn uitgangspunt is dat er vooral veel slechte regels zijn en die op een of andere magische wijze (normaal denkend mens o.i.d.) rechtgettrokken worden. Ik zou het prettiger vinden als er veel regels (vaak onzinnig) zouden verdwijnen en er slechts simpele en éénduidige regels zouden overblijven.
-
Datakneder
- woonerf
Het idee lijkt me goed. Maar gezien de beperkte verstandelijke vermogens van de meeste van ons, zal het in de praktijk tot problemen leiden.Seat Ibiza schreef: za 02 mei 2026, 16:56 "Geef je verstand eens voorrang", het uitgangspunt bij het opstellen van RVV 1990 lijkt mij nog steeds een prima vertrekpunt.
Daarnaast moet je die uitspraak in zijn context zien. De overvloed aan regels in de voorgaande wetgeving was een doorn in het oog. Daar probeerden ze alle mogelijke individuele gebeurtenissen in regels te vangen. Dus: "Een blinde fietser op een voorrangsweg komende van links op een bewolkte woensdagochtend heeft voorrang op een rode cabriolet......" Een ander probleem was dat iedereen de regels aan zijn laars lapte en de politie niet optrad. Officiëel moest je haaks op de weg oversteken, maar in de meeste gevallen kon een verkeersdeelnemer zelf goed inschatten of het noodzakelijk was, en de politie vond dat prima. Het uitgangspunt was "Geef verstand eens voorrang" door niet alles in regels te vatten. Maar daarbij was de kanttekening dat er situaties zijn waarbij de wegbeheerder gedrag kan afdwingen, ondanks wat het verstand van de gebruiker zegt. En in de memorie van toelichting staat dat in dat geval de regels strikt moeten worden opgevolgd.
Oftewel, we hebben in de RVV 1990 niet alles tot in detail uitgewerkt, en het is aan de verkeersdeelnemer om zijn gezond verstand te gebruiken. Echter als er wel regels/bebording/etc zijn, moeten die opgevolgd worden.
Zo is er de volgende regel:
Dus bij een combinatie vanBABW § 2.
Art. 9 Meer dan twee borden, niet zijnde onderborden, worden buiten de bebouwde kom niet boven elkaar geplaatst. Borden worden gecombineerd in de volgorde van bijlage 1 van het RVV 1990, dat wil zeggen dat een bord geplaatst wordt onder een verderop in die bijlage genoemd bord.