Jackbauer1350 schreef: ↑zo 27 jun 2021, 12:02
Er was ooit ter hoogte van bedrijventerrein De Klei-oost een trompetknooppunt gepland. (Bovenaan het topokaartje uit 1979) Moet voor een verbinding zijn geweest met de A44 net ten zuiden van VZP Elsgeest. Dacht dat die ook wel eens langsgekomen was op het forum ergens.
Bij De Klei-Oost is dat nog te zien aan het verloop van de afbuigende sloot richting de Maandagsche Watering. Nu liggen er twee parkeerplaatsen van de N206.
Met die verbinding vanaf de Klei-Oost naar de A44 zou er een soort ring Rijnsburg zijn geweest nu. En wellicht met minder verkeersdruk op de huidige N206 (Tjalmaweg) waardoor hetgeen dat nu uitgevoerd wordt aan de N206 misschien niet nodig zou zijn geweest.
Er wordt in lokale media nog regelmatig gesproken over een verbinding tussen de N206 en de A44 ten noorden van Rijnsburg. Veel vrachtverkeer tussen de A44 en de bedrijventerreinen zoals De Claver/Bankijkerweg rijden nu binnendoor over de Brouwerstraat in Rijnsburg, waardoor het daar regelmatig erg druk is.
Jackbauer1350 schreef: ↑zo 27 jun 2021, 12:02
Destijds lag Vliegveld Valkenburg nog in de weg maar anders zou er vast deze optie ook wel bedacht zijn richting wat nu de N434 wordt.
Tegenwoordig ligt een punt van het Valkenburgse Meer in de weg, vandaar dat ik m er maar even omheen heb getekend.
Tijdens de besluitvorming betreffende het tracé van de Rijnlandroute was dit inderdaad één van de vele opties. Deze werd echter vrij vroeg afgeschoten, al weet ik niet meer waarom. Mijn gok is dat verkeer tussen Katwijk en Leiden hier geen baat bij zou hebben
Lokale omroep RTV Katwijk heeft ook een video geüpload van de tijdelijke verlegging van de N206 langs Valkenburg. Deze situatie zal waarschijnlijk tot eind 2022 zo blijven, terwijl de nieuwe verdiepte ligging van de N206 wordt aangelegd.
Berichtdoor WoutdeWegenbouwer » ma 06 sep 2021, 17:00
En de Afrit Leiden Zuid gaat geheel komen te vervallen zowel vanuit Den Haag als naar Den Haag. Moeten de mensen uit de Stevenshof nu definitief via de aansluiting N206 Leiden West en die is al overbelast ook in toekomstige situaties. Vanuit de Stevenshof misten ze ook al de afgelopen jaren de parallelweg oost, de parallelweg west is dan wellicht ook nog een optie maar die staat ook altijd vast. Maar hoogstwaarschijnlijk gaat er veel minder verkeer door Wassenaar heen als de Corbulotunnel gereed is (dat was toch het idee toen de beslissing genomen werd door de toenmalige gedeputeerde uit Wassenaar).
Veel minder denk ik niet. Wellicht als de N14 ook gepimpt is. Verkeer vanuit de A44 naar Den Haag noord(west), centrum en Scheveningen gaat echt niet via de A4.Misschien na 19:00 als je 130 mag op de A4 (en 70 op de N44)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Wouter N14 schreef: ↑di 07 sep 2021, 8:27
Tja, al die problemen hadden niet bestaan met de Leidsebaan...
Misschien niet. Maar dan had ik nu wel een racebaan in mijn achtertuin gehad in plaats van een weidegebied met bosjes.
En dat is dus de precies de nimby-discussie. Nu hebben we jarenlang een bijzonder onveilige N44 gehad met doden en gewonden, hebben we verkeersoverlast in verschillende wijken van Voorburg, Leidschendam, Den Haag, Wassenaar en Leiden en hebben we onnodige verkeersdruk op wegen als de N44, A44, A4, N14 en N206.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
harry schreef: ↑di 07 sep 2021, 12:48
Misschien niet. Maar dan had ik nu wel een racebaan in mijn achtertuin gehad in plaats van een weidegebied met bosjes.
Grote kans dat jij er dan niet gewoond had. Was jouw huis er al toen de plannen nog actueel waren ?
Berichtdoor Schelpenpaadje » di 07 sep 2021, 13:05
Overigens snap ik niet waarom de relatie Leiden Zuid -> Wassenaar niet wordt gerealiseerd. Op wat extra ruimte aan de noordwestkant had dit geen aanpassingen aan het knooppunt zelf gekost.
Sinds deze week is de aansluiting N206 - A44 gereed. Er moeten nog wat puntjes op i gezet worden, maar de inrichting is voltooid. Het stuk naar de torenvlietbrug zal in 2023 nog aangepast worden als de N206 is verbreed.
Schelpenpaadje schreef: ↑di 07 sep 2021, 13:05
Overigens snap ik niet waarom de relatie Leiden Zuid -> Wassenaar niet wordt gerealiseerd. Op wat extra ruimte aan de noordwestkant had dit geen aanpassingen aan het knooppunt zelf gekost.
Het zou me niks verbazen als de reden hierachter het voorkomen van sluipverkeer is. Het staat regelmatig vast vanaf afrit 8 tot aan Wassenaar op deze weg. Je zou dan wat tijd kunnen besparen door binnendoor te 'racen'.
Ik mis de DDI wel. Die werkte eigenlijk prima en het was een leuk uniek stukje weg. Het ding was niet optimaal ingericht vanwege die nutteloze parallelweg aan de oostkant, helaas is die er ook nog steeds. De busbaan moest blijven zodat die niet in de file staat op de N206, wat voor ongetwijfeld nog wat extra congestie zal zorgen.
Dat denk ik ook. De parallelwegen waren al redelijk gedegradeerd (vroeger mocht je 80 met fietsers op de rijbaan). Ook de route via Stevenshof (Haagse Schouwweg) was al langer flink gedegradeerd.
Schelpenpaadje schreef: ↑di 07 sep 2021, 13:05
Het zou me niks verbazen als de reden hierachter het voorkomen van sluipverkeer is. Het staat regelmatig vast vanaf afrit 8 tot aan Wassenaar op deze weg. Je zou dan wat tijd kunnen besparen door binnendoor te 'racen'.
Tussen Leiden West en Ommedijk liggen straks 2x4 rijstroken en slaat een deel van het verkeer af richting A4. Ik vraag me af hoeveel tijdswinst je op dit stukje nog had kunnen halen straks door binnendoor te rijden. Na Ommedijk zou de stroom sluipverkeer er sowieso weer bijkomen.
De vertraging die wordt veroorzaakt door knelpunten in Wassenaar zou je niet moeten willen oplossen in Leiden.
Is die aansluiting op de N434 niet primair bedoeld om verkeer van/naar Leiden niet dóór Leiden te leiden? Het verkeer uit de wijk Stevenshof hoeft nu niet meer de Haagweg/Churchillaan/Europaweg te trotseren om naar de A4 te komen, maar kan zo de N434 op.
In oudere plannen was het nog de bedoeling om de Europaweg rechtstreeks op de Churchillaan aan te sluiten, maar die omlegging is bij definitieve vaststelling weer geschrapt, terwijl Leiden-Zuid juist weer terug kwam in de plannen, zij het alleen van/naar de N434.
Leiden-Zuid alleen op de A44 laten uitkomen is ook niet logisch, dat genereert juist meer verkeer op de N44 en N14. En zowel de A44 als N434 zou weer extra kunstwerken en/of weefbewegingen vergen, zeker als je de aansluiting symmetrisch wilt maken (wat RWS-beleid is: hier erop kunnen is ook hier eraf kunnen). Het was óf zo op de N434, of de aansluiting zou helemaal verdwijnen. En die keuze kan ik goed begrijpen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Kaaiman schreef: ↑wo 22 sep 2021, 9:32
In oudere plannen was het nog de bedoeling om de Europaweg rechtstreeks op de Churchillaan aan te sluiten, maar die omlegging is bij definitieve vaststelling weer geschrapt, terwijl Leiden-Zuid juist weer terug kwam in de plannen, zij het alleen van/naar de N434.
Misschien dat Kaaiman doelde op deze plannen uit 2010?
Daarin was sprake van het doortrekken van de Churchillaan in twee varianten die destijds werden onderzocht.
Zou kunnen, maar de plannen zullen ook ouder zijn. Ik bedacht me namelijk dat de strook met volkstuintjes een gevolg was van een ruimtereservering, althans zo zou het verhaal zijn: https://goo.gl/maps/4ue1YGRSLa8qJQJs6
En ook het kruispunt Churchilllaan/Voorschoterweg (N206/N447) is zo vormgegeven dat een geplande vierde tak richting A4 aannemelijk is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Berichtdoor WoutdeWegenbouwer » wo 22 sep 2021, 17:59
Volkstuinen zijn nooit als ruimtereservering opgenomen voor koppelen Europaweg met de Churchillaan. Via de Oostvlietpolder zou de Churchillaan aantakken op de Europaweg vlak voor de aansluiting rijksweg A4. Zie planstudie Rijnlandroute, daarin zat deze variant ook in i.p.v. verbreden van de Europaweg en reconstructie Lammenschansplein inclusief vervanging Trekvlietbrug en de Lammebrug.
Wouter N14 schreef: ↑wo 22 sep 2021, 17:29
Ik bedacht me namelijk dat de strook met volkstuintjes een gevolg was van een ruimtereservering, althans zo zou het verhaal zijn: https://goo.gl/maps/4ue1YGRSLa8qJQJs6
Volgens mij waren dat restanten van vooroorlogse plannen die onmogelijk werden toen men Leiden heeft volgebouwd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
Het rw11-tracé was na de oorlog een stukje noordelijker bedacht, vrijwel op de strook volkstuintjes. Het latere tankstation staat op de ruimtereservering van het knooppunt:
Even verder gekeken, maar het tracé grensde aan de volkstuintjes dus dat staat toch los van elkaar lijkt het. De ruimtereservering dat later het tankstation kreeg, klopt wel.