Wouter N14 schreef: wo 15 jan 2025, 12:58
Nou niet opgelost maar ik durf wel te stellen dat het het verkeersbeeld en de doorstroming ten goede komt.
Het is wel te merken dat er op wegvakken met TC meer getrut wordt. Bijvoorbeeld A2 waar men angstvallig onder de 100 op de teller rijdt. Plus het feit dat er daar ook nog onnodig links wordt gereden met die snelheid.
Op de A10-West is het ook te merken. De A10-Oost/Noord is toch veel prettiger rijden en dat komt niet alleen vanwege de Vmax.
Jackbauer1350 schreef: wo 22 jan 2025, 9:20
Het is wel te merken dat er op wegvakken met TC meer getrut wordt. Bijvoorbeeld A2 waar men angstvallig onder de 100 op de teller rijdt. Plus het feit dat er daar ook nog onnodig links wordt gereden met die snelheid.
Vooral dat laatste. Er wordt sowieso veel links geplakt, maar binnen de TC is dit nog een tandje erger. "Ik hoef toch niet naar rechts want niemand kan mij inhalen". En dan verbaasd zijn dat er stop & go op de linkerbaan ontstaat. Je ziet dit effect elke dag terug op de A2.
Kleine update van de intensiteiten in de Corbulotunnel in de eerste weken van 2025: na een rustige week rond de jaarwisseling stijgt het werkdaggemiddelde nagenoeg lineair van ongeveer 46.700 in week 2 naar 52.100 in week 8. Daarmee is hij in de eerste 8 weken van het jaar maar liefst 68 tot 104% drukker dan de Maasdeltatunnel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Eind vorig jaar had ik een overzichtje gemaakt tot week 47. Globaal was het beeld van de N14 ter hoogte van km 14,7 net voor de zomer een intensiteit van rond de 52.000 mvt, dat was in het najaar rond de 46.000 mvt. Dus ongeveer 6.000 mvt minder.
Jeff schreef: zo 23 feb 2025, 18:54
52k AADT. Als dat zo doorgaat, gaat 2x2 zelfs te weinig zijn (Sommige Europese landen beginnen bij zulke getallen al aan de planvorming van 2x3)
De afvoercapaciteit naar de A4 en A44 is meer een probleem dan de capaciteit van de N434 zelf.
De Corbulotunnel zal veel sneller zijn potentieel bereiken dan de Blankenburgtunnel. De Corbulotunnel is tolvrij en het reistijdverschil is veel groter (relatief gezien tot de afstanden in dat gebied). Je kan nu in een paar minuten Leiden passeren, terwijl dat voorheen snel 20 minuten was?
De ervaring leert dat het bij tolwegen wel 3 tot 8 jaar kan duren voordat het maximale potentieel benut wordt. Bij de Westerscheldetunnel duurde het ook 5 jaar voordat een eerste plateau werd bereikt.
Er zijn wegen met hogere verkeersaantallen die 2x2 alsnog prima afwikkelen. Het feit dat de N434 met 1 rijstrook op de A4 aansluit richting Den Haag zorgt eigenlijk voor de megaterugslag richting de A44. Als de N434 met 2 rijstroken aan zou sluiten op de A4 richting Den Haag met korstondig 5 rijstroken na het convergentiepunt waar de prb en hrb bij mekaar komen, zou in elk geval de file korter zijn. Nog beter zou een verbreding van de A4 naar 2x5 zijn tussen Hofvliet en Leidschendam…
Die 2x5 staat netjes in de ijskast te wachten, de plannen zijn al gemaakt. Alleen gaat het hier om het verbreden van de HRB naar 2x3, waardoor je op de parallelbaan 2x2 houdt. Voor de N434 dus geen oplossing
Ik wist helemaal niet dat er in Nederland ergens zes rijstoken zonder blokmarkering zijn.
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Dit is voor zo ver ik weet ook de breedste rijbaan van Europa. De R1 bij Antwerpen heeft op één punt ook 7 rijstroken maar daar is geen vluchtstrook aanwezig.
sven_engelen schreef: wo 26 feb 2025, 0:51
Er zijn wegen met hogere verkeersaantallen die 2x2 alsnog prima afwikkelen. Het feit dat de N434 met 1 rijstrook op de A4 aansluit richting Den Haag zorgt eigenlijk voor de megaterugslag richting de A44. Als de N434 met 2 rijstroken aan zou sluiten op de A4 richting Den Haag met korstondig 5 rijstroken na het convergentiepunt waar de prb en hrb bij mekaar komen, zou in elk geval de file korter zijn. Nog beter zou een verbreding van de A4 naar 2x5 zijn tussen Hofvliet en Leidschendam…
Weet niet hoe het op normale doordeweekse dagen gaat, maar aantal keren op een zondagmiddag / (vroege) avond de N434 richting A4 bereden waar zo'n beetje 80% tot 90% van het verkeer afsloeg richting A4 Den Haag.
RSK schreef: zo 23 feb 2025, 1:06
Kleine update van de intensiteiten in de Corbulotunnel in de eerste weken van 2025: na een rustige week rond de jaarwisseling stijgt het werkdaggemiddelde nagenoeg lineair van ongeveer 46.700 in week 2 naar 52.100 in week 8. Daarmee is hij in de eerste 8 weken van het jaar maar liefst 68 tot 104% drukker dan de Maasdeltatunnel.
Dat heeft dus wel een behoorlijk effect op de A4 tussen Leiden en Den Haag heb ik net even uitgerekend aan de hand van NDW Dexter. In februari 2025 reden op de A4 gemiddeld 214.374 mvt/etmaal weekintensiteit ten opzicht van 193.169 mvt/etmaal vorig jaar februari. Dat is een toename van 21.205 voertuigen wat een mega toename is. Daar tegenover staat dat op de A44 47.780 mvt/etmaal vorig jaar februari reden t.o.v. 40.741. Een afname van 7039 mvt/etmaal. Dus de A4 is totaal 11% gegroeid terwijl de A44 15% gekrompen is. Dat zijn toch wel dikke aardverschuivingen. Ruim 214.000 voertuigen op de A4 schreeuwt ook eigenlijk om 2x5 rijstroken.
Reed zondagmiddag weer eens door de Corbulotunnel in de richting van de A4, waar Waze me na het uitrijden uit de tunnelwaarschuwde dat dit stuk een hotspot was voor ongelukken. Vond ik wel opmerkelijk gezien de korte tijd dat deze verbinding nu open is. Heeft iemand ongeluksstatistieken van deze plek?
In de spits gaat een meerderheid van het verkeer richting Den Haag, maar door de beperkte capaciteit op de parallelbaan van de A4, zorgt dit voor congestie in de tunnel op de rechterrijstrook. Veel automobilisten proberen 200-300 meter voor de afslag nog gauw in te voegen in de file. Dit leidt wel eens tot ongelukken.
In april zijn er de eerste dagen geweest waarop de grens van 60.000 voertuigen is gepasseerd.
Dat is dus 9 maanden na openstelling, terwijl men in het tracébesluit uit ging van 57.000 voertuigen in 2030. En dat is inclusief een grote hoeveelheid woningbouw die nog niet heeft plaatsgevonden.
Mijn idee is dat onderschat is hoeveel verkeer van de N44-N14 zou verschuiven naar de Corbulotunnel en de A4. Het knooppunt Hofvliet is ook niet het beste op die verkeersstroom ingericht, met enkelstrooks verbindingswegen.
Pijnlijk. Ze zijn zo gefixeerd geweest op het überhaupt rond krijgen van het project dat er onvoldoende is gekeken naar de werkelijke behoefte. Zoals ik al eerder zij, die route gaat ten onder aan zijn eigen succes. Over een paar jaar staat (ook) de Europaweg weer vast...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
er gaat niks ‘ten onder’ aan het feit dat het een filegevoeligheid kent. Ik zou ook de Coentunnel, Beneluxtunnel of de Van Brienenoordbrug voor geen goud willen missen zelfs met de kans richting de 1 op files tijdens de spits. Iets valt of staat niet met of het er wel eens vast staat.
Inmiddels staat de verbinding van de A44 vanuit Leiden naar de N434 al bijna 24 uur in storing (volgens rwsverkeersinfo). Dit zorgt voor +20 minuten vertraging op de A44 > N44 en zal het verkeer wat is verdwenen van de Churchilllaan (-47% volgens dit nieuwsbericht) tijdelijk weer doen stijgen.
De Corbulotunnel blijft stijgen in populariteit, met een werkdaggemiddelde dat in juli zelfs boven de 60.000 lag. Voorlopig recordhouder met enige afstand is 1 juli, met maar liefst 70.077 voertuigen door de tunnel, op enige afstand gevolgd door een aantal dagen tussen de 63.000 en 65.000.
Het goedkoopste (relatief gezien uiteraard) zal zijn om er twee tunnels met elk 2 rijstroken naast te bouwen. Of misschien een brede van 4 rijstroken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Ik blijf vooralsnog van mening dat de knooppunten en afvoer naar de A4 en A44 een groter capaciteitsknelpunt zijn dan de tunnel. Daar kan 90.000 doorheen als het moet, zoveel zwaar vrachtverkeer zal er ook niet zijn.
keokiracer schreef: vr 15 aug 2025, 21:51 Het goedkoopste (relatief gezien uiteraard) zal zijn om er twee tunnels met elk 2 rijstroken naast te bouwen. Of misschien een brede van 4 rijstroken.
Bij een duidelijke spitsrichting zou een 3 tunnelbuis met de middelste buis als wisselbaan nog een optie kunnen zijn.
Maar eigenlijk is een verbreding met 3e en/of 4e tunnelbuis niet zonder rigoureuze ingrepen in te passen. Je zult de verdiepte ligging bij KP Ommedijk moeten openbreken, of KP Ommedijk en de parallelstructuur A44 zeer grondig moeten verbouwen.
Bij KP Hofvliet ben je iets flexibeler qua ruimte in de breedte, maar daar is de korte afstand tussen tunnelmond en knooppunt weer een flinke uitdaging.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Tja we zullen gewoon blij moeten zijn dat er na 60 jaar iets ligt. Ook al is het volstrekt ontoereikend en alles behalve toekomstvast, het is beter dan het was. En de oude N206-route dwars door Leiden wordt ook aantrekkelijker als de reconstructie klaar is
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge