Laten we even terugkeren naar de bron.
T57 weg westzijde Haren: 1 telpunt, wegvak 2,5 km bibeko
T58 Haren - Paterswolde: 1 telpunt, wegvak 0,9 km bibeko en 2,5 km bubeko
Even opmeten in Google Earth.
De huidige N861 vanaf de provinciegrens/Groningerweg totaan de oostelijke helft van de afrit is precies 2,5 km, dus dat kan heel goed overeenkomen met 2,5 km bubeko. De Emmalaan is precies 1,0 km, wat dus in de buurt komt van de genoemde 0,9 km bibeko. Met enige meetonnauwkeurigheid is dit wel te verklaren.
De route Meerweg - Nesciolaan - Vondellaan is maar 1,2 km, wat niet in de buurt komt van de vermelde 2,5 km bibeko.
De complete oude Meerweg zonder onderbreking door de A28 komt op 3,2 km.
Dan zijn er nog wat wegen parallel aan de A28, maar die zijn allemaal veel langer dan 2,5 km.
De N860 volgens het allerlangste tracé doortrekken naar de aansluiting in de A28, parallel aan de A28 en een scherpe hoek bij het meertje naast de A28 komt op 2,5 km. Ik acht dit alleen geen logisch tracé, zeker niet rond 1968.
Ik kom er in ieder geval niet uit wat nou precies de T57 geweest moet zijn.
Zoeken in het
krantenarchief brengt aan het licht dat in het Groningse provinciaal wegenplan van 1968 geen geplande verbindingen waren opgenomen! Het is dus met zekerheid uit te sluiten dat de T57 (enkel) een geplande weg was.
Het verbaast me vanwege het ontbreken van geplande wegen dan ook niet dat men later opnieuw is gaan nummeren in Groningen.