Tja, in Groningen loopt de N7 door de bebouwde kom en er zijn op de N9 ook nog wat dorpen waar de weg technisch gezien door de bebouwde kom loopt, maar net als met Zierikzee of Wassenaar is dat niet echt dwars door het dorp/de stad. Dat ligt in Mariënheem toch iets anders, ook al lijkt het op de kaart dat de N35 slechts de zuidkant van Mariënheem schampt.
Historisch gezien is Mariënheem gegroeid rond het kruispunt tussen de Nijverdalseweg (N35) en de Hellendoornseweg, dus de N35 gaat wat dat betreft wel door de historische kern van het dorp. Het dorp is later meer naar het noorden uitgebreid, maar vrijwel alle dorpsvoorzieningen liggen in de nabijheid van de N35. De sporthal en een restaurant liggen net ten noorden van de N35, maar het gemeenschapscentrum, de bushalte van de buurtbus, de basisschool, en de kerk liggen aan de zuidkant van de weg. Dat zorgt er voor dat er toch aardig wat dorpsbewoners geregeld de weg moeten oversteken. Voor een klein dorp als Mariënheem zijn dat vrij essentiële voorzieningen. Wat ook meespeelt is dat de wie naar Raalte wil fietsen, de dichtstbijzijnde grotere plaats, ook de N35 moet oversteken aangezien de fietsroute aan de zuidkant van de N35 ligt. Het tunneltje onder de N35 heeft trappen, weliswaar met fietsgoten. Het tunneltje dateert uit de jaren '80 of eerder, maar voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en is voor mensen die slecht ter been zijn en fietsers niet optimaal toegankelijk. Dit alles maakt dat de N35 toch echt effectief een doorsnijding van het dorp is, waar dat in de andere genoemde plaatsen waar een rijksweg door de bebouwde kom loopt veel minder het geval is.
We kunnen factchecken wat we willen, en er zullen wel meer voorbeelden zijn waar een rijksweg door de bebouwde kom gaat, maar een voorbeeld zoals Mariënheem waarbij de weg door het dorp snijdt, waarbij voor relatief veel voorzieningen die weg gekruist moet worden, en het Rijk ervoor verantwoordelijk is, dat kan ik mij zo gauw niet voor de geest halen.
Chris schreef: ↑do 21 sep 2023, 18:37
Ik vind eigenlijk dat vanuit verkeersoogpunt, die bebouwde kom van Mariënheem nog wel één van de minste problemen is. Je moet eventjes terug naar 50, maar geen rotondes of verkeerslichten.
Als weggebruiker van Zwolle naar Twente valt het wel mee, en is het minder vervelend dan de verkeerslichten bij Raalte. Maar voor de inwoners van Mariënheem is het natuurlijk wel een probleem.
Het voorgenomen plan voor de N35 was overigens een kolossale geldverspilling: voor een paar honderd miljoen een 2x1 autoweg aanleggen. Waar je in de praktijk altijd 80 zult rijden gezien de hoeveelheid vrachtverkeer. Dat levert nauwelijks enige winst op. Volgens mij kan je dan nog beter in etappes een 2x2 autoweg aanleggen.
Eens, zoals het deel tussen Zwolle en Hoonhorst is aangelegd, mag wat mij betreft de hele N35 worden. Als dat stapje bij beetje gaat, prima. Maar er moet wel een keer wat gebeuren en het Rijk moet als wegbeheerder een keer verantwoordelijkheid nemen.
Jackbauer1350 schreef: ↑do 21 sep 2023, 18:33Eigenlijk was het mooier geweest bij Zwolle om de N35 ook wat ruimer op de A28 aan te sluiten. Misschien wel beter dat de N35 ook buiten de kom van Zwolle zou lopen. Wellicht bundelen met de N340. De afstand op de A28 tussen de huidige aansluiting N35 en de N340 is niet heel lang dus dat zou moeten kunnen. De N35 zou dan vanaf de Koelmansstraat moeten afbuigen richting de N340 om dan een meter of vierhonderd onder de aansluiting met de Nieuwleusenerdijk daar op aan te sluiten.
En ik zeg expres "was mooier geweest" in de eerste zin omdat nu de verdubbeling richting de ring Zwolle er al ligt en dat dan zonde van het geld zou zijn om die route van de N35 weer aan te passen.
Ik vind dat eigenlijk nog wel het minste probleem, heel veel verkeer op de N35 bij Zwolle zal een herkomst of bestemming in of om Zwolle hebben. De ring van Zwolle heeft daar voldoende capaciteit voor. Er zijn maar een paar langere routes denkbaar waar de N35 een doorgaande rol in speelt, zoals Leeuwarden-Hengelo (dat momenteel eigenlijk net zo snel is via A32-A28-N48-N36-A35 over Hoogeveen) of Emmeloord/Kampen-Almelo. Uiteraard zal bij een uitbouw van de N35 die route competitiever worden, maar de ring van Zwolle kan dat beetje extra doorgaand verkeer wel aan, het is niet heel veel. Een doorsnijding van het Vechtdal met een nieuwe brug zal ook veel ophef veroorzaken.