Ik vermoed dat RSK daar geen praktijktest voor heeft gedaan.Wouter N14 schreef:Ook niet ten aanzien van obstakelvrije afstanden en botsveiligheid van objecten in de obstakelvrije zone?

Lokale verschillen. In het noorden staat de Vmax van 100 km/u voor zulke wegen niet ter discussie.hoevenpe schreef:
Komt bij dat de trend eerder is dat men dit soort wegen wil gaan aanleggen met een nog ongeloofwaardiger vMax van 80, zoals de N279 en de geschrapte ruit om Eindhoven...
Ik snap ook wel dat dit gewoon met wetgeving te maken heeft; de wetgeving dateert uit een tijd dat dit soort wegen nog een zeldzaamheid was.Vinny schreef:Zelf zou ik 110 ook wel een goede maximumsnelheid vinden voor zulke wegen, maar die stap hebben ze niet willen zetten. We kennen in Nederland ook geen formeel wegtype dat overeenkomt met "Gelbe Autobahn", "Autovia" of "Schnellstrasse". Die zou je dan moeten invoeren.
Wat mij betreft kunnen die wegen ook wel een A-prefix krijgen voorzover hun uitbouwtoestand volledig of over een lengte van meer dan 10 kilometer ongelijkvloers is.
Zolang dit wegtype niet bestaat worden 2x2 wegen die geen autosnelweguitbouw hebben in Nederland per definitie autoweg en dus maximaal 100 km/h. Dat heeft niets met Randstedelijke arrogantie of de incassowoede van de flitspaalbrigade te maken, maar gewoon met wetgeving
N-wegen met 2x2 rijstroken die mijns inziens mogelijk voor zo'n verhoogde Vmax in aanmerking komen:
- N11 Bodegraven-Zoeterwoude (behoudens bij aansluiting 4)
- N31 Marsum-Leeuwarden-Drachten en Harlingen-Zurich
- N32 Wirdum-KP Werpsterhoek
- N33 Assen-Zuidbroek
- N34 Emmen-Holsloot
- N50 Emmeloord-Kampereiland
- N57 op de Haringvlietdam
- N62 Stelleplas-Terneuzen
- N254 Middelburg-'s-Heerenhoek
- N261 Waalwijk-Tilburg
- N269 Tilburg-Hilvarenbeek
- N279 Den Bosch-Veghel
- N280 Baexem-Roermond
- N300 Buitenring Parkstad Limburg
- N323 Echteld-Beneden Leeuwen
- N356 Nijega-Dokkum
- N381 Drachten-Donkerbroek
Twijfelgevallen in stedelijk gebied:
- N57 bij Middelburg
- N281 rond Heerlen
Andere 2x2 expresswegen zoals de N242 bij Alkmaar of de N3 bij Dordrecht lopen door stedelijke gebieden en zijn naar mijn mening minder geschikt voor een verhoogde Vmax.