Afbeelding

[N033] Assen - Eemshaven

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

hneel
autoweg

Re: [N033] Assen - Eemshaven

Bericht door hneel » zo 30 apr 2023, 13:13

Mooi nieuws voor Groningen. Maar wel zuur voor andere regios die al sinds jaar en dag alleen maar per 2x1 te bereiken zijn, of met veelvuldig opengaande bruggen op de hoofdverbindingen te maken hebben.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 apr 2023, 13:28

Het is best wel discutabel om de N33 voorbij Delfzijl te verdubbelen. De intensiteiten rechtvaardigen dat gewoon niet. Na Delfzijl rijden nog 7.000 voertuigen per dag, dalend tot 3.000 bij Spijk.

Op de N36 rijden tussen 20.000 en 33.000 voertuigen per dag. Op de N50 ook rond 33.000 voertuigen per dag. Ik snap dat de provincie Groningen wat verschuldigd is, en ik vind het een goed idee om de N33 tot Delfzijl te verdubbelen. Maar de rest komt mij over als de typische Rutte-tactiek om een politiek probleem met een zak geld met discutabele doelmatigheid af te kopen...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 30 apr 2023, 14:47

^^ Nou ja, dat dus. Iets als het verbreden van de A7 en de A28 ten zuid(west)en van Groningen lijkt me al nuttiger dan zo’n weg in een absolute uithoek om te bouwen naar een semi-snelweg.

En nu ben ik in principe de eerste voorstander van investeren in weginfrastructuur voor bereikbaarheid en verkeersveiligheid, en in afgelegen regio’s ook om de ontwikkeling aldaar te bevorderen, maar buiten een klein beetje verkeersveiligheid doe je hier niets aan bestaande verkeersproblemen of het verkorten van de reistijd. Het voegt ook niets toe aan het netwerk. En dan wordt het gewoon een rechts goedmakertje voor de gaswinning. Straks nog een Nedersaksenlijn erbij om links gelukkig te maken en je hebt al twee vrij grote investeringen waar weinig nut mee gediend wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 30 apr 2023, 15:08

Of een N322 of een N279 die bovenaan de ongevallen-toplijsten staan. Weliswaar geen rijkswegen maar je kunt het geld maar 1x uitgeven, dan moet je dat doen op plaatsen waar je daar het meeste mee bereikt. Op zich valt er wat voor te zeggen om een N33 te verbreden (traag vrachtverkeer, veel beschikbare ruimte en weinig klagende omwonenden) maar er zijn zoveel trajecten denkbaar die meer prioriteit zouden moeten hebben. Te beginnen alle 1x2 wegen met meer dan 20.000 mvt/etm.

Zelfs de Maxwell Taylorbrug (bibeko) in mijn dorp Veghel zit daar (ruim) boven dus vermoedelijk zijn er tientallen zo niet honderden wegen waar dat zo is. Pijnlijk om dan te zien dat het geld vervolgens zo verkwanseld wordt.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 30 apr 2023, 18:56

Deze hele financiële constructie is in zoverre vreemd omdat het rijk het geld alleen uitgeeft aan een eigen weg, in plaats van het in een potje te stoppen zoals met de Zuiderzeelijn-gelden is gedaan, zodat Groningen zelf kan bepalen wat ze ermee willen doen.
Dan hadden ze dat geld in veel betere projecten kunnen stoppen, zoals de N355 of N361 die ook al lang stroomweg hadden moeten zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 30 apr 2023, 19:30

Wat betreft procedures (ruimtelijk, klimaat, inspraak) was dit waarschijnlijk het makkelijkste project...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 30 apr 2023, 21:58

^^ Ruimtelijk was de N46 nog makkelijker geweest.
Diverse mensen in Groningen dachten ook eerst dat de N46 bedoeld werd en begrepen niet waarom de N33 boven de N360 zo nodig breder moet.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 30 apr 2023, 22:14

^^ och, er moeten nog enkele, grote, bestuurlijke stappen gezet worden. Is de allocatie van het, toekomstige, geld/budget dan nu al in beton gegoten voor deze projecten?

Misschien komen er nog enkele mensen bij zinnen in de komende maanden?

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 30 apr 2023, 23:34

2x1 volledig ongelijkvloerse N33 ten noorden van de N360 zou ik dan nog wel snappen.
Ik weet alleen niet wat de meerkosten zijn voor 2x2 tov 2x1.

Daarnaast, op cijfers van 2017 (ajb, update die eens keer), is een 2x2 N46 ook niet echt uit te leggen. Tot de halve aansluiting Zuidwolde (N994) is 2x2 nog wel te doen tegen geringe kosten en snap ik het wel (~14k AADT)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 01 mei 2023, 7:14

Gewoon ongelijkvloers en misschien tussen Holwierde en Spijk nog ergens een inhaalstrookje is voor de N33 ten noorden van Delfzijl tot in lengte van jaren genoeg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

DantePippen
polderweggetje

Bericht door DantePippen » ma 01 mei 2023, 9:02

Het verdubbelen van de N33 heeft natuurlijk vooral als doel dat het vrachtverkeer richting de Eemshaven veilig ingehaald kan worden en heeft niks met verkeersintensiteiten te maken. Mochten ze ervoor kiezen de N46 te verdubbelt ipv de N33, dan zou daarmee aangegeven worden dat de hoofdroute voor vrachtverkeer naar de Eemshaven via de N46 is en daarmee zou dus vrachtverkeer naar de ring van de stad getrokken worden. Daarom wordt denk ik voor verdubbeling van de N33 gekozen boven de N46.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 01 mei 2023, 10:34

Vrachtverkeer heeft meestal geen of minder last van ander vrachtverkeer (hoewel een enkeling exact 80 rijdt). Die aanzuigende werking heeft het dus niet. Een 2+2 (Vmax 100) trekt wel auto's aan natuurlijk, want meestal zit je op een 1+1 wel achter een vrachtwagen die je niet in kan of mag halen.

Voor de noordelijke 2+2 van de N33 zal nog heel wat jaartjes gewacht moeten worden, want alle studies, inspraak, etc moet nog gebeuren en daarna aankoop en onteigening. Ik verwacht minstens 10 jaar voor ze echt beginnen en dan heeft het rijk (of de provincie) zich wellicht al weer bedacht. Dat stuk tot Delfzijl / N362 kan (mede door ontbreken stikstofgevoelige gebieden binnen 25 km) wellicht al in 2025 in uitvoering. Het aquaduct (als 2+2) dan een paar jaar later.

Wellicht kan of mag de provincie wel een deel van het geld overhevelen naar de N46 om tot de N996 (Middelstum) te verdubbelen. Maar dan moet het zelf met dat idee/verzoek komen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

martien
verkeersader

Bericht door martien » ma 01 mei 2023, 11:30

Je stipt het probleem in jouw laatste zin aan. Er zijn amper concrete plannen voor infrastructuur binnen de provincie Groningen:
  • Verdubbeling N33 tot Delfzijl of tot Eemshaven. Tracé Zuidbroek-Delfzijl is uitgewerkt. Binnen het bevingsgebied. Geselecteerd.
  • Heractiveren museumspoorlijn Veendam-Kanaal. Tracé bestaat dus al. Buiten het bevingsgebied. Geselecteerd.
  • Opwaarderen spoorlijn Groningen-Bremen. Bekend als Wunderline. Is al in uitvoering, bekend van die Duitse spoorburg...
  • Aanleggen verbinding Zuidhorn-A7. Vage plannen, niet binnen het bevingsgebied.
  • Ongelijkvloers maken westelijke ringweg Groningen (N370). Vage plannen, randje bevingsgebied.
  • Lelylijn. Met 100 miljoen kom je er niet.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 01 mei 2023, 11:57

^^ Er zijn inderdaad legio betere infrastructurele plannen te verzinnen waar het geld naartoe kan.

Ooit heb ik al eens een stroomweg voorgesteld vanaf de N46 bij Noordwolde, westelijk langs Bedum en dan bij Onderdendam afbuigend naar Winsum, als vervanger voor de N361 door de dorpen en als verbetering van de ontsluiting van Bedum (had die noordelijke rondweg Bedum kunnen besparen). Uiteraard in combinatie met verdubbeling van de N46 tussen KP Boterdiep en Noordwolde.

Als je dat nou eens combineert met een stroomweg vanaf de bocht van de N46 naar Ten Post, of een opgewaardeerde aansluiting Stedum naar Garrelsweer, dan heeft het aardbevingsgebied er ook nog wat aan.

Met opwaardering van alleen de N33 houdt Groningen een nodeloos grofmazig regionaal wegennet in stand. Ik zou al die oude slingerweggetjes vooral in stand houden, maar tegelijkertijd ook zorgen voor een modern, vlot en veilig parallel wegennet voor het doorgaande verkeer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 mei 2023, 17:51

Die verbreding is vast voor al dat verkeer dat naar de ferry naar Kristiansand rijdt.

Oh, wacht… :facepalm:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 01 mei 2023, 19:52

Spoorlijn Veendam-Stadskanaal en verdubbeling N33 is dan ook gepresenteerd als 'extraatje' bovenop het miljardenprogramma voor de ereschuld dat nog moet worden uitgewerkt.

Mijn indruk is dat het er vooral in is gefietst vanwege de (vooral politiek/bestuurlijke) chagrijn over het feit dat eerdere plannen voor de N33 en reactivatie van het spoor de ijskast in moesten omdat beschikbaar budget overgeheveld moest worden naar de Ring Zuid Groningen, om tegenvallers aldaar op te vangen.

Als je een beetje cynisch kijkt zijn beide projecten een sigaar bij het voorgestelde pakket, om het provinciebestuur iets milder te stemmen over het feit dat ze voor herstel, versterking en compensatie veel minder geld krijgen dan de regionale overheden hadden geëist.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 01 mei 2023, 20:01

DantePippen schreef: ma 01 mei 2023, 9:02 Het verdubbelen van de N33 heeft natuurlijk vooral als doel dat het vrachtverkeer richting de Eemshaven veilig ingehaald kan worden en heeft niks met verkeersintensiteiten te maken. Mochten ze ervoor kiezen de N46 te verdubbelt ipv de N33, dan zou daarmee aangegeven worden dat de hoofdroute voor vrachtverkeer naar de Eemshaven via de N46 is en daarmee zou dus vrachtverkeer naar de ring van de stad getrokken worden. Daarom wordt denk ik voor verdubbeling van de N33 gekozen boven de N46.
Ik zou zelf de N 46 verdubbelen tot de afrit 'Stedum' en daar een aansluiting bouwen op een nieuwe hoogwaardig uitgebouwde N weg Winsum Loppersum-Appingedam, parallel aan de bestaande N 996 en N 360. Hiermee geef je een hoogwaardige verbinding tussen Groningen en Delfzijl, tussen Groningen en Lauwersoog en een verbeterde bereikbaarheid van het bevingsgebied tussen Onderdendam en Garrelsweer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 01 mei 2023, 22:16

^^ Precies!
Kaaiman schreef: ma 01 mei 2023, 11:57Als je dat nou eens combineert met een stroomweg vanaf de bocht van de N46 naar Ten Post, of een opgewaardeerde aansluiting Stedum naar Garrelsweer, dan heeft het aardbevingsgebied er ook nog wat aan.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 02 mei 2023, 10:28

Zou niet verstandig zijn van de provincie om dat te bepleiten. Een geheel nieuw tracé (aannemende dat er niet reeds een uitgewerkt plan ligt) kost zoveel voorbereidingstijd (minstens 10 jaar), dat de fondsen inmiddels aan een ander project zijn besteed of wegbezuinigd. Het eerste stuk N46 verdubbelen vereist vrijwel geen landaankoop of dure infrastructuur. Het stuk is al redelijk op 2+2 voorbereid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 02 mei 2023, 10:55

Gewoon zoals eerder gezegd: een nieuwe RSP/RMf-geldpot.

Het Rijk draagt bij aan enkele 'concrete projecten'. Met name de N33 Zuidbroek (A7) - Appingedam (N362) en de verlenging van de spoorlijn naar Stadskanaal komen daarvoor in aanmerking, want dit zijn plannen die al jaren in meer of mindere mate uitgewerkt op de plank liggen en waarbij geldgebrek het belangrijkste probleem is.

Voor de rest ben ik van mening dat het geld gewoon in een grote pot moet, waarbij de provincie zelf mag bepalen waaraan het besteed moet worden, waarbij wel duidelijke oormerken zijn, zoals 'infrastructuur en daaraan gerelateerde gebiedsontwikkeling', 'sociale cohesie aardbevingsgebied', 'voorzieningen platteland', enz.