Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.
Moderator: Moderatoren
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 06 aug 2005, 15:41
Gisteren ervaren:
Ik kom vanuit de richting Den Haag en bij Lunetten ga ik de A27 op. Op de DRIP staat: "richting Amersfoort: via A27/A1 35 min. Via A28 18 min." Ik kies dus bij Rijnsweerd voor de A28 en de hoofdrijbaan. En ja hoor: *70*, *50* en daar sta ik in de file...
Mijn conclusie: experiment met aangeven reistijden is falikant mislukt. Meteen beëindigen en gewoon weer de filelengte aangeven!
Overigens:
er wordt beweerd dat de file mede veroorzaakt wordt door de luifel over de A28 bij Zeist. Automobilisten zien dat gevaarte ineens opdoemen en verminderen onbewust vaart. Schijnt iets psychologisch te zijn.
Een verbreding naar 2x3 is in ieder geval dringend noodzakelijk.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
snelwegracer
- autoweg
Bericht
door snelwegracer » za 06 aug 2005, 15:54
Ik vind dat de weg tot knooppunt Hoeverlaken 2X3 moet worden. Maar de milieuactivisten zouden dat niet echt leuk vinden.
Neem eens een kijkje op mijn
forum 
Het forum over Transporttycoon.

.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 06 aug 2005, 15:58
snelwegracer schreef:Ik vind dat de weg tot knooppunt Hoeverlaken 2X3 moet worden. Maar de milieuactivisten zouden dat niet echt leuk vinden.
Ik ook. Had meteen zo moeten worden aangelegd. Problemen ontstaan bij het deel van de A28 bij Amersfoort. Verbreden daar is wel mogelijk, er is zelfs al een viaduct na vervanging van een oud exemplaar op de breedte 2x3 voorbereid, maar vooral hier klinken de meeste protesten.
-
kees
- expressweg
Bericht
door kees » za 06 aug 2005, 16:30
Hajo schreef:snelwegracer schreef:Ik vind dat de weg tot knooppunt Hoeverlaken 2X3 moet worden. Maar de milieuactivisten zouden dat niet echt leuk vinden.
Ik ook. Had meteen zo moeten worden aangelegd. Problemen ontstaan bij het deel van de A28 bij Amersfoort. Verbreden daar is wel mogelijk, er is zelfs al een viaduct na vervanging van een oud exemplaar op de breedte 2x3 voorbereid, maar vooral hier klinken de meeste protesten.
Misschien moeten we de plaatsnaam dan veranderen in Amersfort: je kunt er wel in, maar je komt er ook niet langs.
Overigens ben ik het met Hajo oneens.
Als we onze mening toch baseren op eenmalige ervaringen: ik heb een keer meegemaakt dat op de DRIP 10 km op de A28 stond aangegeven. Dit bleek een file te zijn die desalniettemin redelijk vlot doorstroomde en het oponthoud viel reuze mee.
Wat betreft de verbreding ben ik het echter wel met hem eens, dus er is nog hoop.

-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 06 aug 2005, 22:56
Hajo schreef:Overigens:
er wordt beweerd dat de file mede veroorzaakt wordt door de luifel over de A28 bij Zeist. Automobilisten zien dat gevaarte ineens opdoemen en verminderen onbewust vaart.
Men roept inderdaad heel erg veel. Maar als je naar de weg kijkt - dan kun je beter weten. Je komt uit de Vollenhovetunnel aan op een wegvak dat daarna vrijwel in rechtstand verloopt. Bij de Vollenhovetunnel is de intensiteit in de spits al snel erg hoog - en dan volt het wegvak van de rechtstand. Daar wil iedereen meer afstand tot zijn voorligger, in verband met zicht en veiligheid. Dat leidt tot een capaciteitsreductie, en dus tot filevorming. Het feit dat er dan toevallig ook een luifel hangt, is weinig interessant. De enige remedie: 2x3 stroken.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » zo 07 aug 2005, 16:54
Er staat vrijwel altijd file tussen Rijnsweerd en Den Dolder zowel in de ochtend- als avondspits. De file bij Den Dolder is er echter een met weinig vertraging dus 18 minuten reistijd (i.p.v. 15 minuten) is dus goed mogelijk.
Overigens wil Rijkswaterstaat een spitsstrook aanleggen van De Uithof tot aan Leusden-Zuid dus een 3e strook (in de spits) komt er. De aanleg is echter vertraagd vanwege die discussie over fijn stof.
Van Leusden-Zuid tot Hoevelaken komt er een plusstrook. Dit in afwachting van een uitbreiding tot 4x2 op dit traject.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » ma 08 aug 2005, 14:59
boe! schreef:Van Leusden-Zuid tot Hoevelaken komt er een plusstrook. Dit in afwachting van een uitbreiding tot 4x2 op dit traject.
Ook die plusstrook is volgens mij voorlopig van de baan: inderdaad, de luchtvervuiling.

-
RW-A29
- dorpsstraat
Bericht
door RW-A29 » ma 08 aug 2005, 21:16
In de avondspits van Den Haag centrum naar Rotterdam via de A13 geeft de DRIP op de A12 altijd te weining aan.
Ik tel er dan ook meestal 3 a 4 kilometer boven op de aangegeven kilometers.
En verder op bij knp Ypenburg staat dan een bepaalde reistijd, nou heb ik dat met regelmaat geklokt maar elke keer komen daar wel 5 tot 10 minuten bij!
Volgens mij doet Rijkswaterstaat het expres!!!

-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » ma 08 aug 2005, 21:23
Het experiment met het aangeven van reistijden bevalt mij ook helemaal niet. Ik heb het gewoon liever in kilometers.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door marcel » ma 08 aug 2005, 22:36
Frits schreef:Het experiment met het aangeven van reistijden bevalt mij ook helemaal niet. Ik heb het gewoon liever in kilometers.
Misschien ligt het probleem erin dat mensen niet onmiddellijk weten wat de normale reistijd is, en dan moeten gaan rekenen, terwijl iedereen gewend is aan een afstand in km.
Ik vind een reistijd veel nuttiger, zeker sinds ik een keer bijna een uur in een file van 2 km heb gestaan, terwijl files van 10 km soms maar enkele minuten kosten.
Ik juich dan ook toe dat in Duitsland steeds vaker reistijden genoemd worden.
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » do 16 mar 2006, 17:01
UTRECHT - Elektronische borden langs de weg met route-informatie hebben weinig effect. Zes procent van de automobilisten neemt een andere weg als bij files andere routes worden geadviseerd.
Vermoed wordt dat dit vooral heeft te maken met gewoontes en een voorkeur voor de vertrouwde route. Volgens verkeersveiligheidsonderzoeker Dijkstra werken de borden wel als er op staat hoeveel reistijd het scheelt.
In het buitenland wordt al gewerkt met informatie over reistijd bij alternatieve routes. Dijkstra verwacht dat dit binnenkort ook in ons land zal gebeuren.
Bron: RTV Utrecht (16-3-2006)
De autogordel: een band voor het leven.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 16 mar 2006, 17:20
Reistijd is alleen een optie wanneer de alternatieve route van gelijke lengte is.
Anders krijg je de situatie dat de gebruikelijke route met vertraging altijd nog een "kortere reistijd" heeft en daarmee verkozen wordt boven de filevrije alternatieve route (die intrinsiek al een langere reisafstand heeft). Met als gevolg dat de gebruikelijke route versneld volloopt en de voorspelde reistijd van geen kant blijkt te kloppen, want de file bouwt zich versneld op...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 16 mar 2006, 19:16
En dan moeten er nog wel alternatieve routes zijn

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » do 16 mar 2006, 19:27
Op de A27 net voor knooppunt Rijnsweerd wordt op een DRIP vermeld hoe lang de reistijd tot knooppunt Hoevelaken is. En daar stond laatst
"Via A28 35 minuten"
"Via A1/A27 35 minuten"
Het alternatief zat ook vol.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » do 16 mar 2006, 19:56
In Nederland heb je natuurlijk maar zelden alternatieven die echt van redelijke lengte zijn ten opzichte van de normale route. Dat maakt een dergelijke omweg in gedachten van velen waarschijnlijk minder aantrekkelijk.
Door het aangeven van reistijden kun je dat prima oplossen. Overigens is dan ook het melden van een langere reistijd, bijv. door files, over het alternatief belangrijk nieuws.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 16 mar 2006, 20:12
Frits schreef:Op de A27 net voor knooppunt Rijnsweerd wordt op een DRIP vermeld hoe lang de reistijd tot knooppunt Hoevelaken is. En daar stond laatst
"Via A28 35 minuten"
"Via A1/A27 35 minuten"
Het alternatief zat ook vol.
Maar dat betekent dus dat je via de A28 tien minuten
langer in de file staat, want dat is het reistijdverschil tussen beide routes bij normale verkeersafwikkeling. Had jij dat uit dat bord gehaald ?
In plaats van reistijden had het misschien beter om de vertragingstijd te melden.
Bijvoorbeeld:
> A28 20 min
^ A27-A1 8 min
Wie niet van filerijden houdt, weet dan tenminste wat de beste weg is.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 16 mar 2006, 20:27
Dat maakt natuurlijk geen bal uit. Het gaat om de uiteindelijke reistijd en dat weet de weggebruiker heel goed. Daarom weigert hij zich, behalve bij calamiteiten, aan de door de drip aanbevolen reisroute te volgen. Daarom ben ik meer voor Drips die evenwaardige alternatieven aanduidt. Zoals de keuze tussen de ring oost of ring west, die over het algemeen maar marginaal in reistijd verschillen tenzij er files staan. Bij Amsterdam is voor verkeer richting Antwerpen ook handig om te weten of de E 19 route of de A 27 route sneller is. In ieder geval bij knp. Galder kun je dat wel makkelijk aangeven. In kilometers maken deze twee alternatieven niet heel veel uit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 16 mar 2006, 20:36
Vinny schreef:Dat maakt natuurlijk geen bal uit.
Echt wel. Als je in de file staat zie je je brandstofmeter aanzienlijk sneller zakken dan wanneer je door kunt rijden. Omrijden met 8 min vertraging is daarmee voor de portemonnee zelfs beter dan jezelf over de "kortste weg" door een enorme file heen worstelen. Bovendien rijdt het relaxter. En dat terwijl de reistijd vrijwel hetzelfde is. Ik weet het in zo'n geval wel, hoor. Zeker als ik elke dag onder dat bord door kom - op maandbasis kun je het verschil zeker merken.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 16 mar 2006, 20:47
Ik weet het in zo'n geval wel, hoor
Ik denk dat je de enige bent...

De meeste mensen denken niet zo diep.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » vr 17 mar 2006, 11:57
UTRECHT - In het buitenland wordt al gewerkt met informatie over reistijd bij alternatieve routes. Dijkstra verwacht dat dit binnenkort ook in ons land zal gebeuren.
Bron: RTV Utrecht (16-3-2006)
Dit begrijp ik niet. Er worden al jaren reistijden vermeld. Ook bijvoorbeeld op de A27/A28. Waar is die Dijkstra geweest?
Voor mij zijn reistijden trouwens hoogst irritant. Ik wil gewoon een file vermijden, punt. Dat ik dat een half uur extra (filevrij) moet rijden maakt me niet uit.
Laatst gewijzigd door harry op ma 20 mar 2006, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » vr 17 mar 2006, 19:05
Je wilt het dus gewoon met alleen lengte in kilometers?
-
Paixao
- autoweg
Bericht
door Paixao » zo 19 mar 2006, 21:09
Op de fileberichten op het nieuws hoor ik nu vaak het aantal km en de vertraging in minuten. Misschien dat op de DRIP's een combinatie een beter effect heeft. Persoonlijk rij ik liever over een stuk met minder vertraging, terwijl anderen misschien liever over een stuk rijden met minder file. Zo kom je in mijn ogen beide groepen tegemoet en misschien ook nog met het gewenste effect, meer verkeer over de alternatieve route.
___
Overigens, niet zozeer ingaand op de DRIP's op de snelwegen, in Twente gaat Regio Twente samen met gemeente Enschede en RWS ook een pilot doen, om de reistijd naar de binnenstad van Enschede aan te geven via de auto en via P+R. Het plan is om dat in de loop van dit jaar operationeel te krijgen, zodat met name op de drukke koopdagen van Enschede de bezoekers buiten de stad parkeren en dan met de bus het centrum ingaan. Ik ben benieuwd wat de reactie en de gebruikmaking van deze optie gaat zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » zo 19 mar 2006, 21:56
Paixao schreef:in Twente gaat Regio Twente samen met gemeente Enschede en RWS ook een pilot doen, om de reistijd naar de binnenstad van Enschede aan te geven via de auto en via P+R. Het plan is om dat in de loop van dit jaar operationeel te krijgen, zodat met name op de drukke koopdagen van Enschede de bezoekers buiten de stad parkeren en dan met de bus het centrum ingaan. Ik ben benieuwd wat de reactie en de gebruikmaking van deze optie gaat zijn.
Die DRIP staat al een tijdje op de Westerval. Ik heb een artikel erover gelezen in
Verkeerskunde.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » ma 20 mar 2006, 11:52
Frits schreef:Je wilt het dus gewoon met alleen lengte in kilometers?
Ja.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » do 23 mar 2006, 14:44
De Adviesdienst verkeer en Vervoer heeft een test lopen naar internationale DRIP-vaardigheid.
Je kunt de test
hier invullen.
Volledig anoniem overigens.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » do 23 mar 2006, 15:27
Deze test stond eind februari al op de site van de VID. Voor de echte automobilist niet zo moeilijk.
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » do 23 mar 2006, 16:21
Dit lijkt heel er gveel wat ik ook gedaan heb op de open dag toen in Delft, alleen zijn dit andere plaatjes.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 23 mar 2006, 18:15
Grappige test. Maar er zitten toch aardig wat onduidelijkheden tussen vind ik. Zoals het plaatje met de tekst =15km en daaronder 10km. Daar kun je een hoop van maken. En al helemaal als er alleen 10 km staat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Wally
- verkeersader
Bericht
door Wally » do 23 mar 2006, 18:50
Ben het met Palance eens. Bij sommige opties is het niet duidelijk of gesproken wordt over:
a) de lengte van de file
b) over hoeveel km de staart van de file is
het gebruik van bord J33 + "= .. km" geeft denk ik het beste optie a weer.
voor optie b zou ik zelf kiezen voor bord J33 + "> .. km"
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » do 23 mar 2006, 18:59
Dat is toch ook nou juist het doel van zo'n test: er achter komen of mensen het snappen. Anders hadden ze 'em toch ook niet hoeven te maken.